Vill slippa uppdatera till Windows 10 just nu - min dator vill annorlunda

Permalänk
Medlem

Vill slippa uppdatera till Windows 10 just nu - min dator vill annorlunda

Hej,
jag har Windows 8.1 Pro. Varje gång jag startar min dator får jag fönstret ovan, där datorn väldigt gärna vill uppgradera till Windows 10. Det vill jag inte (än så länge). Det går inte att stänga ner.

Hur får jag min dator att sluta spamma mig med uppdateringsfönster? Jag har redan avinstallerat KB3035583 och dessutom bett Windows Update att inte installera något automatiskt.

Permalänk
Medlem

Efter att du avinstallerat KB3035583 behöver du radera hela denna katalog: C:\Windows\System32\GWX

Fungerade utmärkt för mig.

Sen behöver du mest troligt rensa lite registernycklar och annat smått och gott för att städa undan helt och hållet:
http://www.howtogeek.com/218856/how-do-you-disable-the-get-wi...
https://techjourney.net/disable-remove-get-windows-10-upgrade...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zakire:

Efter att du avinstallerat KB3035583 behöver du radera hela denna katalog: C:\Windows\System32\GWX

Fungerade utmärkt för mig.

Sen behöver du mest troligt rensa lite registernycklar och annat smått och gott för att städa undan helt och hållet:
http://www.howtogeek.com/218856/how-do-you-disable-the-get-wi...
https://techjourney.net/disable-remove-get-windows-10-upgrade...

Det funkade inte, tyvärr. GWX är redan borta, det var ju ikonen nere i hörnet som försvann (för mig iaf) när Windows 10 väl släpptes.

Har testat att fixa registret, men det är ingen skillnad.

Permalänk
Medlem

För mig behövde jag stänga av automatiska hämntningar från windows update, och manuellt klicka bort windows 10 upgrade, när jag nyss gjorde en ny windows 8.1 installation. Den vägrade hämta hem vanliga uppdateringar, försökte tvinga mig till windows 10. Men du kanske redan gjort det.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600x+Noctua NH-D15 chromax , Asus Rog Strix B650E-E, Samsung 980 Pro 1TB m.2, Kingston Fury Renegade 2TB m.2, G.Skill Trident Z5 Neo Svart 2x16GB CL32 6000, Asus TUF 7900 XT

Permalänk
Medlem

Själv sitter jag just nu med Windows 10 efter en ofrivillig uppgradering från 8.1

Skulle väcka datorn ifrån sovläget och uppgraderingen drog igång. Får se hur länge jag står ut med 10:an. Försöker hitta tweaks på WinAero.com för att göra upplevelsen mindre bedrövlig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Själv sitter jag just nu med Windows 10 efter en ofrivillig uppgradering från 8.1

Skulle väcka datorn ifrån sovläget och uppgraderingen drog igång. Får se hur länge jag står ut med 10:an. Försöker hitta tweaks på WinAero.com för att göra upplevelsen mindre bedrövlig.

Systemåterställning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zakire:

Systemåterställning?

Självklart går det, men Microsoft verkar göra allt för att man ska uppgradera. Har omkring 20-dagar på mig att göra en systemåterställning nu.

Samtidigt vill jag ge Windows 10 en chans. Är mest "Tablet mode" som är totalt värdelöst på min Lenovo Yoga. Ska även försöka backa ett par drivrutiner, då mitt Dolby Home Theater V4 blev uppdaterat till något Metro-liknande skräp.

Fick tyvärr Windows 10 Home, som känns som ett stort steg bakåt från Windows 8.1. Men om jag ändrar uppfattning om 10:an inom de kommande dagarna, så kommer jag skaffa 10 Pro istället.

Permalänk
Medlem

Installerade win 8.1 efter w10 åkte ut.
Var noga att inte välja denna störiga uppdateringen i Windows update

Vet att en polare lyckades få bort det med techs metod iaf som redan länkats.

Permalänk
Medlem

Det löste sig på ett lite oväntat sätt. Jag testade allt som står i tråden med att plocka bort allting, men rutan i trådstarten dök alltid upp när jag startade datorn. Och när jag stängde av datorn stod det alltid Uppdatera och stäng av eller Uppdatera och starta om.

Pga att den dök upp plötsligt (lite som något popup-virus) fem-tio minuter efter att jag startat datorn så råkade jag av misstag klicka på "Uppdatera nu", varpå datorn startar om.

Eftersom den inte hittar någon nedladdad Windows 10 så gav den helt enkelt upp. Nu ligger Windows 10 som en viktig uppdatering i Windows Update och jag är av med både irriterande ikon och irriterande fönster.

Permalänk
Medlem

Jag misstänker att när det första gratis året gått så försvinner flaggan där nere.

Permalänk
Medlem

C:\Windows\System32\GWX

Skrivet av Zakire:

Efter att du avinstallerat KB3035583 behöver du radera hela denna katalog: C:\Windows\System32\GWX

Fungerade utmärkt för mig.

Sen behöver du mest troligt rensa lite registernycklar och annat smått och gott för att städa undan helt och hållet:
http://www.howtogeek.com/218856/how-do-you-disable-the-get-wi...
https://techjourney.net/disable-remove-get-windows-10-upgrade...

För att ta bort den mappen måste jag ha tillstånd att göra det från TrustedInstaller ploppar det upp

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteSt:

För att ta bort den mappen måste jag ha tillstånd att göra det från TrustedInstaller ploppar det upp

Gå in under Egenskaper och Behörigheter och vidare till Avancerat på katalogen. Gör dig själv till ägare och ärv hela vägen ner.

Ta sedan bort alla behörigheter på katalogen, ge dig själv fulla behörigheter och ärv sedan hela vägen ner. Viktigt att du tar bort alla andra behörigheter eftersom det kan ligga en Deny vilken slår högre än Allow.

Permalänk

Är det någon som vet om något blir bättre med Win10? Tänkte mest på skillnad i spel, uppstartstid mm. jämfört med 8.1? Min uppdaterade sig självt och skulle hellre gå tillbax till 8.1. Win10 ser dessutom för taskigt ut

Visa signatur

Speldator | CPU Intel Core i7 6700k 4.00Ghz | GPU Asus GeForce GTX 1070 8GB | SSD Intel 480GB | HDD Toshiba 3TB | RAM 16GB DDR4 | OS Windows 10 x64 |
Laptop | 2015 MacBook Pro 13" Retina | Intel Core i5 2.7Ghz | 8GB RAM | 128GB SSD |
Telefon | iPhone 6 16GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zakire:

Gå in under Egenskaper och Behörigheter och vidare till Avancerat på katalogen. Gör dig själv till ägare och ärv hela vägen ner.

Ta sedan bort alla behörigheter på katalogen, ge dig själv fulla behörigheter och ärv sedan hela vägen ner. Viktigt att du tar bort alla andra behörigheter eftersom det kan ligga en Deny vilken slår högre än Allow.

Ok får pröva de

Skickades från m.sweclockers.com