Mekaniska tangentbord – Allmän diskussion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Khers:

Jag föll för designen i de tidiga rundorna (har lite R1 och lite R2) och lade ut en bra bit norr om 1500, som det gärna blir när man klickat i alla set som ser trevliga ut. Tyvärr kommer jag inte alls överens med DSA, jag avskyr att DSA är platt. Kombinationen platt och sfäriska toppar gör det svårskrivet för mig. Men snyggt är det... Skall göra mitt bästa för att inte trilla dit igen

Om du har R1 international får du gärna sälja det till mig.

Visa signatur

|| divine creator ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av imo:

Sitter i samma sits, jag vill men tror inte att det kommer bli av. Och de blir nog snare 1500+ än 1000:- :/

Såg även att någon i tråden klagade på att det var platta DSA tangenter. Tyvärr inte helt insatt i de olika profilerna så vet inte hur det nu "brukar" vara eller om där finns någon annan variant att föredra.
Där ska även vara problem med att de olika kitten ska ha lika olika nyanser och att inte all text är centrerad osv. Det är vad folk skriver av erfarenheten för föregående dropps samt vad man kan se på bilden på WhiteFox brädan, om det nu är exakt samma som dem återstår att se.

Hade ju dock väldigt gärna testa denna profil.

Jag är helt såld på DSA.

Visa signatur

|| divine creator ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av =dorf=:

Om du har R1 international får du gärna sälja det till mig.

R1 International är de med blå text va? I sådana fall tror jag bara jag har Int från R2:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Khers:

R1 International är de med blå text va?

Ja.

Visa signatur

|| divine creator ||

Permalänk
Medlem

Jag funderar på att köpa ett Poker 3 ANSI för att underlätta på jobbet (systemutvecklare).

Är det möjligt att programmera så att till exempel FN + O blir Ö, FN + A blir Ä och FN + PN + A blir Å?

Jag vill alltså ha korrekt ANSI och engelskt layout vald i OS, men få till dessa extra-makron.

Permalänk
Medlem
Skrivet av carruw:

Jag funderar på att köpa ett Poker 3 ANSI för att underlätta på jobbet (systemutvecklare).

Är det möjligt att programmera så att till exempel FN + O blir Ö, FN + A blir Ä och FN + PN + A blir Å?

Jag vill alltså ha korrekt ANSI och engelskt layout vald i OS, men få till dessa extra-makron.

Har du testa att googla på om det är inbyggt i ditt operativsystem. Där är säker flertalet som tillåter dig mappa om tangenter och kobinationer. Om inget annat måste där finnas 3:e parts program som kan fixa det till dig.

En snabb googling så verkar det som att detta program kan hjälpa dig om du kör windows.
http://www.microsoft.com/en-us/download/details.aspx?id=22339

Permalänk
Medlem

@carruw:
Du har aldrig testat US international? Bara att byta till det i valfritt operativsystem. Då kan du ta vilket ANSI tangentbord som helst.
Länk till lite info, första jag googlade upp:
http://dry.sailingissues.com/us-international-keyboard-layout...

Men annars är det fullt möjligt med ett tangentbord som stöder eget val av funktionslagrena. Osäker på om Poker 3 stödjer det... Men annars finns det en uppsjö av 60% man kan beställa och som kan programmeras valfritt.

Ett exempel är www.winkeyless.kr

Permalänk
Medlem
Skrivet av carruw:

Jag funderar på att köpa ett Poker 3 ANSI för att underlätta på jobbet (systemutvecklare).

Är det möjligt att programmera så att till exempel FN + O blir Ö, FN + A blir Ä och FN + PN + A blir Å?

Jag vill alltså ha korrekt ANSI och engelskt layout vald i OS, men få till dessa extra-makron.

Kolla in: http://eurkey.steffen.bruentjen.eu/

Permalänk
Medlem

För er som missat det så är ett nyproducerat kishsaver uppe för beställning nu. Går att beställa fram till slutet av januari. Kommer inte att produceras igen.
http://deskthority.net/group-buys-f50/brand-new-f62-kishsaver...

Permalänk
Medlem
Skrivet av hajvan:

Lade själv en beställning på granite nyss, gick på ca 1800:-
:S dyrt

Ska man vara fin så får plånboken lida lite

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem
Skrivet av carruw:

Jag funderar på att köpa ett Poker 3 ANSI för att underlätta på jobbet (systemutvecklare).

Är det möjligt att programmera så att till exempel FN + O blir Ö, FN + A blir Ä och FN + PN + A blir Å?

Jag vill alltså ha korrekt ANSI och engelskt layout vald i OS, men få till dessa extra-makron.

Jag kör som Beltet föreslog, en av US-international varianterna. Jag har ett programmerbart tangentbord, men gillar att lära mig metoder som fungerar på "allt". Jag kör en där ALT + Q = Ä, ALT + W = Å, ALT + P = Ö. Tycker det fungerar bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hajvan:

Lade själv en beställning på granite nyss, gick på ca 1800:-
:S dyrt

Vilka saker var det du köpte då? Var det de 4:a paketen för att få till fullt ISO tangentbord eller du köpte lite annat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hajvan:

Lade själv en beställning på granite nyss, gick på ca 1800:-
:S dyrt

Jag är upp på ~2500kr totalt med vad jag köpt på R2, R3 och nu R4...
Helt klart värt det!

Visa signatur

|| divine creator ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Applet:

Jag kör som Beltet föreslog, en av US-international varianterna. Jag har ett programmerbart tangentbord, men gillar att lära mig metoder som fungerar på "allt". Jag kör en där ALT + Q = Ä, ALT + W = Å, ALT + P = Ö. Tycker det fungerar bra.

Du kör ANSI-tangentbord och har valt amerikanskt layout i OS?

Permalänk
Medlem
Skrivet av imo:

Vilka saker var det du köpte då? Var det de 4:a paketen för att få till fullt ISO tangentbord eller du köpte lite annat?

Köpte numpad, iso enter samt international kitet och som du säger lite annat så som bonus pack, rgb modifiers.
för att få piltangenterna med "pilar" var jag tvungen att köpa icon modifier kitet också :S

Skrivet av =dorf=:

Jag är upp på ~2500kr totalt med vad jag köpt på R2, R3 och nu R4...
Helt klart värt det!


är själv uppe i 2500:- nu, la till extra kit + modifiers.
läser man lite på matt3os kommentarer så kan det här vara sista granite, han är lite diffus men typ "dags att göra annat än granite"

Visa signatur

Q1=Q2+QE

Permalänk
Skrivet av Beltet:

För er som missat det så är ett nyproducerat kishsaver uppe för beställning nu. Går att beställa fram till slutet av januari. Kommer inte att produceras igen.
http://deskthority.net/group-buys-f50/brand-new-f62-kishsaver...

Fyfan, det där projektet är häftigt. Jag kommer inte köpa ett sånt tangentbord, men det är riktigt imponerande att gå från ord till handling och producera ett tangentbord som inte tillverkats på hur länge som helst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beltet:

För er som missat det så är ett nyproducerat kishsaver uppe för beställning nu. Går att beställa fram till slutet av januari. Kommer inte att produceras igen.
http://deskthority.net/group-buys-f50/brand-new-f62-kishsaver...

F62 är drömmen, så det där är ju nästan givet. Dock öppnar GBn först i slutet av Jan (ej öppen nu), Ellipse har ej fått prototyperna från Kina än och öppnar ingenting förrän han godkänt alla delar.

Skrivet av hajvan:

läser man lite på matt3os kommentarer så kan det här vara sista granite, han är lite diffus men typ "dags att göra annat än granite"

Matt3o har sagt att denna rundan Granite skall vara sista rundan Granite om varje runda sedan första rundan Granite. Nu verkar han mena det dock, men det trodde jag om R2 också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av carruw:

Du kör ANSI-tangentbord och har valt amerikanskt layout i OS?

Precis, jag har valt US-international i OS. Här kan du se hur det ser ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Applet:

Precis, jag har valt US-international i OS. Här kan du se hur det ser ut.

Okej, nu kanske jag är dum och inte fattar men kommer man åt till exempel Å med P + Alt Gr på alla tangentbord eller måste det programmeras (provade med jobbets Dell och det fungerade inte)?

Edit: nu fick jag det att fungera, var ovanligt dum idag.
Smidigt, nu blir det att beställa lite ANSI-bord.

Tackar för hjälpen, uppskattas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av carruw:

Smidigt, nu blir det att beställa lite ANSI-bord.

Förlåt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Khers:

F62 är drömmen, så det där är ju nästan givet. Dock öppnar GBn först i slutet av Jan (ej öppen nu), Ellipse har ej fått prototyperna från Kina än och öppnar ingenting förrän han godkänt alla delar.

Matt3o har sagt att denna rundan Granite skall vara sista rundan Granite om varje runda sedan första rundan Granite. Nu verkar han mena det dock, men det trodde jag om R2 också.

Aaaah tack för att du rättade mig. Antagligen TLDR problem från min sida. Skummade bara igenom texten och trodde den hade börjat. Får se om jag har råd med ett. Varit sugen på en kish länge.

Jo jag tror också att Granite R4 kommer vara allra sista. Men vi får se, Matt3o har ju böjt sig tidigare. Men kan förstå honom, skulle vara kul med några nya grejer.

Btw så är octagon v2 uppe för beställning nu också:
https://geekhack.org/index.php?topic=78549.0

Fan... Och jag som hade som nyårslöfte att spara pengar... Får bli en rensning och en annons i marknaden.

Permalänk
Medlem

Väntar spänt på min KC60 från MD med MX Green och purple dye sub, enligt DHL påväg nu från Hamburg

Fick även tag på en oanvänd och oöppnad vit Pok3r på /r/marketplace i MX Blue utan LED för 105$, exalterad som fan!

Permalänk
Medlem

Fan, nu är det så jävla nära att det blir en beställning på granite tangenterna...

Finns där några fler med input på DSA profilen? Är mest rädd att man ska blåsa 2000:- på något man inte kommer gilla. Pros och cons skulle uppskattas!

Nästan så att man chansar bara för att det ser så jävla snyggt ut att bara köra med symboler. Typ detta och RGB mods så har man ett sjukt stiligt tangentbord.

Permalänk
Medlem

Jag kunde inte heller hålla mig från att beställa granite. Priserna gick ner lite, lite tidigare idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av imo:

Finns där några fler med input på DSA profilen?

Jag är inget fan av DSA. Handlade granite round 2 för kul (och att det är snyggt), sålde det då jag helt enkelt inte gillar profilen, alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av imo:

Fan, nu är det så jävla nära att det blir en beställning på granite tangenterna...

Finns där några fler med input på DSA profilen? Är mest rädd att man ska blåsa 2000:- på något man inte kommer gilla. Pros och cons skulle uppskattas!

Nästan så att man chansar bara för att det ser så jävla snyggt ut att bara köra med symboler. Typ detta och RGB mods så har man ett sjukt stiligt tangentbord.

Jag själv trivs riktigt bra med DSA. Men det är som med så mycket annat, en smaksak.
Jag var själv nyfiken, och köpte ett Granite set av en här på sweclockers, så gav inte fullt så mycket för det. Men ångrar mig verkligen inte

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Applet:

Jag är inget fan av DSA. Handlade granite round 2 för kul (och att det är snyggt), sålde det då jag helt enkelt inte gillar profilen, alls.

Okej, tradigt att höra. Ungefär hur mycket lyckades du få tillbaka på din försäljning? Om man kan få upp mot 70-80% (vilket jag gissar blir i svåraste laget) så känns förlusten liten nog för att motivera det utan större åtanke.

Någon som har kolla på om man kan förvänta sig mer än 50% tillbaka vid eventuell försäljning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flutters:

Jag själv trivs riktigt bra med DSA. Men det är som med så mycket annat, en smaksak.
Jag var själv nyfiken, och köpte ett Granite set av en här på sweclockers, så gav inte fullt så mycket för det. Men ångrar mig verkligen inte

Det kanske får bli ett litet hål i plånboken imorgon då. Känner jag mig själv rätt är det väll bara en tidsfråga innan man köper. Bara rädd på vad slutsumman blir när man lägger på alla paket man vill ha XD

Permalänk
Medlem
Skrivet av imo:

Ungefär hur mycket lyckades du få tillbaka på din försäljning?

Jag sålde de för ~50% av inköpspriset, men jag hade nog kunnat få mer om jag sålt det på annat håll än sweclockers-marknaden.

Permalänk

Nu finns Gateron-caps i tjock PBT, med klassisk beige/grå färgschema på UKKEYCAPS. Blanka.