Uppdatera BIOS i någon särskild ordning?

Permalänk
Medlem

Uppdatera BIOS i någon särskild ordning?

Hej!

Har ett z68 GD55 G3 från MSI och måste troligtvis uppdatera BIOS för att använda ett annat grafikkort än mitt som gått sönder.

Här är sidan för alla BIOS till detta kortet: http://www.msi.com/product/motherboard/support/Z68AGD55_G3.ht...

Jag har näst äldsta versionen idag, 23,2.

Min fråga: Kan jag ta senaste versionen på en gång och köra via USB-sticka eller behöver jag ta någon speciell ordning för att det ska fungera?

Tack för hjälpen!

MVH
Dennis

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Medlem

@daskedennis: Bara att köra på senaste.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

@daskedennis
Det ska gå bra att ta senaste.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Hedersmedlem

Kan inget om detta men TS i den här tråden: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1387587-normalt-att-mob... hävdar att ASUS support tycker man skall ta det stegvis.

Permalänk
Medlem

Tjena.
Har du testa med MSI Live Update 6?
Körde själv det när jag skulle uppdatera , fungera riktigt bra.

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk

Normalt sett funkar det med att köra senaste, men du bör läsa, för ibland, så kräver en efterföljande BIOS att du nått en viss nivå innan. Inte jättevanligt på moderkort dock, men det kan gälla just ditt moderkort.

Har jobbat i branschen sedan 1993, har fortfarande inte misslyckats med en enda BIOS-uppgradering!
Och finns det ett tool att flasha med ifrån windows, använd det! Därigenom hämtas korrekt BIOS, och flashar korrekt. Se till att stänga av så många appliaktioner som möjligt (även de nere i aktivitetsfältet!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

@daskedennis: Bara att köra på senaste.

Skrivet av bärplockaren:

@daskedennis
Det ska gå bra att ta senaste.

Skrivet av Andreaz1:

Kan inget om detta men TS i den här tråden: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1387587-normalt-att-mob... hävdar att ASUS support tycker man skall ta det stegvis.

Skrivet av Mange75:

Tjena.
Har du testa med MSI Live Update 6?
Körde själv det när jag skulle uppdatera , fungera riktigt bra.

Skrivet av oxygenial:

Normalt sett funkar det med att köra senaste, men du bör läsa, för ibland, så kräver en efterföljande BIOS att du nått en viss nivå innan. Inte jättevanligt på moderkort dock, men det kan gälla just ditt moderkort.

Har jobbat i branschen sedan 1993, har fortfarande inte misslyckats med en enda BIOS-uppgradering!
Och finns det ett tool att flasha med ifrån windows, använd det! Därigenom hämtas korrekt BIOS, och flashar korrekt. Se till att stänga av så många appliaktioner som möjligt (även de nere i aktivitetsfältet!)

Okej, lite blandade svar här.

Tycker själv att man borde kunna ta senaste, ser ingenstans på sidan jag länkade att jag INTE skulle kunna göra det.

Och angående Live Update har jag hört att risken för misslyckad biosflash är större än om jag köra via USBsticka i BIOS.

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Medlem

Jag skulle inte rekommendera MSI Live Update när Windows körs i bakgrunden. Stor risk att moderkortet blir brickat.

Permalänk

Och som sagt, har flashat 1000-tals moderkort sedan mitten av 90-talet, aldrig misslyckats, inte ens med tillverkarnas egna tools i Windows.
Men visst, beroende på vad som körs i bakgrunden så kan det ju finnas en risk, men ge fan i o kör saker i bakgrunden när du skall flasha så funkar det!
Är ju större risk att strömmen går när du flashar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av oxygenial:

Och som sagt, har flashat 1000-tals moderkort sedan mitten av 90-talet, aldrig misslyckats, inte ens med tillverkarnas egna tools i Windows.
Men visst, beroende på vad som körs i bakgrunden så kan det ju finnas en risk, men ge fan i o kör saker i bakgrunden när du skall flasha så funkar det!
Är ju större risk att strömmen går när du flashar!

Håller med dig till 100%
Men känner DU att det är säkrare med en USB sticka så kör på det.
Lycka till.
Mvh / Mange

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem

Det är bara att läsa innantill på hemsidan och göra EXAKT som det står:

http://www.msi.com/product/motherboard/support/Z68AGD55_G3.ht...

* Please download and execute the file in USB pen drive only.
System will restart several times to update ME firmware after updated system BIOS.
Please DO NOT remove the USB pen drive until ME updated successfully.
* Please make sure you have read the SOP( http://www.msi.com/files/pdf/Bios_update_SOPAll.pdf ) before you update the BIOS.
* MSI recommend you to update BIOS with ME8 only if you are using IvyBridge 22nm CPU.
* There is no way to reflash back to ME7 if you already updated to ME8.

**Please reinstall driver after updating BIOS with ME8.

----

Som synes fungerar inte Sandy Bridge efter uppdateringen om man också uppgraderar MEI från 7 till 8, har du Sandy Bridge bör du uppdatera till ett äldre bios än det senaste eller uppdatera utan att MEI uppdateras. Sen bör man installera om MEI i Windows efteråt, om man behöver dess funktionalitet.

"Brickade" själv ett GD55 på just det sättet, hade ingen lust att köpa en Ivy bara för den saken, var mycket billigare att byta moderkort dock onödigt.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Det är bara att läsa innantill på hemsidan och göra EXAKT som det står:

http://www.msi.com/product/motherboard/support/Z68AGD55_G3.ht...

* Please download and execute the file in USB pen drive only.
System will restart several times to update ME firmware after updated system BIOS.
Please DO NOT remove the USB pen drive until ME updated successfully.
* Please make sure you have read the SOP( http://www.msi.com/files/pdf/Bios_update_SOPAll.pdf ) before you update the BIOS.
* MSI recommend you to update BIOS with ME8 only if you are using IvyBridge 22nm CPU.
* There is no way to reflash back to ME7 if you already updated to ME8.

**Please reinstall driver after updating BIOS with ME8.

----

Som synes fungerar inte Sandy Bridge efter uppdateringen om man också uppgraderar MEI från 7 till 8, har du Sandy Bridge bör du uppdatera till ett äldre bios än det senaste eller uppdatera utan att MEI uppdateras. Sen bör man installera om MEI i Windows efteråt, om man behöver dess funktionalitet.

"Brickade" själv ett GD55 på just det sättet, hade ingen lust att köpa en Ivy bara för den saken, var mycket billigare att byta moderkort dock onödigt.

Ja det där med MEI fattade jag inte. Vad är det? Kan man välja att uppdatera det eller inte när man uppdaterar bios eller kommer det liksom på köpet?

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Medlem
Skrivet av daskedennis:

Ja det där med MEI fattade jag inte. Vad är det? Kan man välja att uppdatera det eller inte när man uppdaterar bios eller kommer det liksom på köpet?

Det verkar inte som att det går att välja bort, vad jag kan se, jag skulle inte rekommendera någon nyare version än 23.7 om du har en Sandy Bridge.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Det verkar inte som att det går att välja bort, vad jag kan se, jag skulle inte rekommendera någon nyare version än 23.7 om du har en Sandy Bridge.

Nej jag såg det nu också, kanske ska börja med den och se om det funkar. Jag menar det är ju samma kort som jag hade tidigare bara en annan tillverkare liksom. borde ju inte krävas så nytt bios för det.
Sitter på en 2500K

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987