Arbetsmarknaden, vad tycker ni behöver förändras?

Permalänk
Medlem

Varför kan inte politikerna sänka sina löner om dom anser att det är en lösning?
Och skjuta in det till utbildningar.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheStudent:

det är precis det som händer. finns ett bidrag för handikappade som arbetsförmedlingen kan erbjuda arbetsgivare alltså arbetsförmedlingen betalar den personens lön några månader men efter det är arbetsgivaren helt fri att skicka ut den personen också utan att ge någon anledning och det utnyttjar företag det tycker jag är för jävligt och det är ju inte särskilt bra system om man kan göra så heller.

Det svåra är ju att veta om arbetsgivaren utnyttjar systemet, eller bara inte kan arbeta vidare med den arbetssökande. Men låt säga att varje företag har 3 chanser. Anställer dom inte någon av dessa 3 personer så är deras "praktikpengar" förbrukade. Egentligen borde ju detta inte behövas men man kan ju lätt förstå dessa småföretagare som tar in extra personal just på grund av att det är gratis men kanske inte egentligen har råd att betala för en extra anställd.

Visa signatur

Chassi> FD Define S CPU> i7 10700 GPU>RTX 3070 MB> GB B460 Aorus Pro AC Ram> 32GB PSU> Corsair AX1200

"Server"> Enthoo Pro CPU> i7 5960x @ 4,2 Ghz GPU>GTX 760 MB> Asus x99 Deluxe Ram> 32GB 2666mhz PSU> Corsair CX650

Kringutrustning> Philips 70PUS7304, AOC AGON AG271QG, Roccat ISKU Fx, Logitech G502 Spectrum, MX 5500, MX Revolution, Arctis Nova Pro Wireless, Behringer Ms40, HP Reverb G2, MSI GF65 Thin 10SER, USB 990 Pro 2tb,

Permalänk
Avstängd

I mitt jobb som säljare mot industrin och automationsbranschen så får jag frågan någon gång i veckan, känner du någon som letar nytt jobb? Företagen i denna bransch skriker efter folk men problemet är att de som kommer direkt från skolan inte är färdigutbildade och kräver flera år till innan de är ordentligt självgående. Dessa nyexaminerade kräver ändå helt horibla ingångslöner och är inte direkt intresserade av att jobba om de inte får sitta framför en dator hela dagar.

En liten historia från en vän.
Han jobbade på en mindre konsultfirma med att bygga, konstruera och rita maskiner och de tog beslutet att anställa en kille direkt från skolan. När killen skrivit på papper och allt så ringer hans mamma och säger att lille "Martin" är glad för det nya jobbet men det kan hända att han inte alltid kan komma i tid på morgonen då han faktiskt gillar att spela dataspel och gärna då på natten.

Det gick två månader innan de var tvugna att säga upp honom igen. Han kom som sagt inte i tid. Han satt med mössa på sig vid viktiga möten med kunder även om han blev tillsagd.

En kille som alltså fått chansen att få jobb direkt efter skolan men som helt enkelt hellre lever livet som arbetslös. Ett stort problem, inställning.

Lösningen på detta problem tror jag är att börja med lärlingsplatser igen där personen efter utbildning får jobba som lärling för att lära sig hur allt funkar. Det är inte i skolan man lär sig utan i det riktiga livet. Ett år efter skolan så jobbar man som lärling och då har både arbetsgivaren och arbetstagaren chansen att känna om detta är rätt. Här ska naturligtvis staten gå in och betala en stor del av lönen.

Nu är jag av den lite äldre skolan, över 40 iallafall och har inga egna barn men när man hör hur skolan funkar idag så tycker jag faktiskt synd om barnen idag och nästn mer synd om lärarna som inte kan eller får säga till en elev att sluta leka med telefonen utan att eleven känner sig kränkt.

Detta gäller inte alla elever men säkerligen många.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizccc:

Det svåra är ju att veta om arbetsgivaren utnyttjar systemet, eller bara inte kan arbeta vidare med den arbetssökande. Men låt säga att varje företag har 3 chanser. Anställer dom inte någon av dessa 3 personer så är deras "praktikpengar" förbrukade. Egentligen borde ju detta inte behövas men man kan ju lätt förstå dessa småföretagare som tar in extra personal just på grund av att det är gratis men kanske inte egentligen har råd att betala för en extra anställd.

det låter som ett bra förslag men det gäller ju att dom faktiskt håller koll på företagen också vilket jag inte riktigt litar på att arbetsförmedlingen gör. t.ex det här med "arbetsträning" det utnyttjas av företag till 100% jag var på arbetsträning i en affär det var bara 3-4 anställda resten av oss 7-8st var på arbetsträning och dom tog in nya på löpande band 1 åker ut nästa kommer in och arbetsförmedlingen lyssnar inte på kritik heller. jag klagade på det hela och berättade hela situationen för dom och fick svaret "nej jag kan inte hålla mig dig vi tycker att dom gör ett jättebra jobb där borta det ger dom möjlighet att anställa någon av dom arbetstränande också de är faktiskt flera som har blivit det!" så självklart frågar jag "vem fick jobb där då? kan du ge mig ett exempel?" och får svaret " jag vill inte diskutera det här det finns inte någon anledning" nehe du inte så roligt att diskutera det hela när du målade in dig i ett hörn klantskalle. därför litar jag inte alls på att arbetsförmedlingen sköter sitt jobb längre.

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av TheStudent:

jag har ingen aning om hur eller vad som måste göras men arbetsmarknaden måste göras mer tillgänglig för oss som precis har klarat av skolan och vill ut och jobba, idag så har vi nyutbildade människor inte en chans på arbetsmarknaden för att alla vill att man ska ha flera års erfarenhet av att ha jobbat inom området. tydligen så räcker det inte med att man har gått en utbildning och haft praktik hur mycket som helst och lära sig på arbetsplatsen går inte för sig heller tydligen fast det kan jag förstå dom tar ju hellre folk som redan kan allt än att lära upp några människor men det blir ju en omöjlig situation för oss unga att komma ut på arbetsmarknaden som det är just nu

Håller fullständigt med, något måste göras så att nyutbildade blir mer attraktiva och företag ser i kronor. Antagligen måste kostnaden för dessa bli lägre eller så måste dessa bli bättre så att de kan dra in mer pengar. Läringsjobb som nämnts kan vara en väg att gå.

@TheStudent: @Mizccc:

Ja utbildningsjobb är bra, det finns problem som ni nämner men finns det något bättre alternativ?
Jag själv tror so sagt på flera olika lösningar, där vissa handlar om att sänka lönerna, andra handlar om ökade utbildningar och även praktik på olika sätt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Stefflo:

I mitt jobb som säljare mot industrin och automationsbranschen så får jag frågan någon gång i veckan, känner du någon som letar nytt jobb? Företagen i denna bransch skriker efter folk men problemet är att de som kommer direkt från skolan inte är färdigutbildade och kräver flera år till innan de är ordentligt självgående. Dessa nyexaminerade kräver ändå helt horibla ingångslöner och är inte direkt intresserade av att jobba om de inte får sitta framför en dator hela dagar.

En liten historia från en vän.
Han jobbade på en mindre konsultfirma med att bygga, konstruera och rita maskiner och de tog beslutet att anställa en kille direkt från skolan. När killen skrivit på papper och allt så ringer hans mamma och säger att lille "Martin" är glad för det nya jobbet men det kan hända att han inte alltid kan komma i tid på morgonen då han faktiskt gillar att spela dataspel och gärna då på natten.

Det gick två månader innan de var tvugna att säga upp honom igen. Han kom som sagt inte i tid. Han satt med mössa på sig vid viktiga möten med kunder även om han blev tillsagd.

En kille som alltså fått chansen att få jobb direkt efter skolan men som helt enkelt hellre lever livet som arbetslös. Ett stort problem, inställning.

Lösningen på detta problem tror jag är att börja med lärlingsplatser igen där personen efter utbildning får jobba som lärling för att lära sig hur allt funkar. Det är inte i skolan man lär sig utan i det riktiga livet. Ett år efter skolan så jobbar man som lärling och då har både arbetsgivaren och arbetstagaren chansen att känna om detta är rätt. Här ska naturligtvis staten gå in och betala en stor del av lönen.

Nu är jag av den lite äldre skolan, över 40 iallafall och har inga egna barn men när man hör hur skolan funkar idag så tycker jag faktiskt synd om barnen idag och nästn mer synd om lärarna som inte kan eller får säga till en elev att sluta leka med telefonen utan att eleven känner sig kränkt.

Detta gäller inte alla elever men säkerligen många.

Jag jobbar emot samma bransch och upplever exakt samma problem. Jag har dock aldrig stött på någon som missköter sig på något sätt utan alla gör precis vad de kan inklusive ta till fritid för att lösa detta.

Problemet är att erfarenhet behövs, speciellt från folk på högskolan. På företaget jag jobbar på så har tagit in studenter som har varit riktigt duktiga, vi har låtit dem gå ena och andra svindyra utbildning, vi har låtit seniorerna lägga ner väldigt mycket tid på och lära dem och bli bättre, med andra ord har vi kostar på dem hur mycket som helst och detta på bekostnad av oss seniorer som då skulle fakturera ännu mer.

Men vad har hänt, jo nu när de har fått all denna utbildning och upplärda så har de blivit riktigt attraktiva på arbetsmarknaden och då har de sett att de kan få mer betalt någonstans.

Vilket innebär att i alla fall jag har insett att det är lika bra och skita i juniorerna, sätt en gräns på minst 5års arbetserfarenhet och i stället sno andra företags anställda genom att kunna ge dem högre löner. -När vi inte lägger väldigt mycket pengar och tid på att lära upp nyexaminerade, så finns det goda marginaler till att ge de andra anställda högre löner.

Och hur ska man förhindra detta problem som jag nämnde? Det finns inget vettigt man kan göra, men om man skulle sänka nyexaminerade löner så skulle skadan bli mindre.
Den tiden då en arbetsgivare kan se nyanställda som en investering håller på och försvinna då folk idag lämnar sitt jobb nästan lika ofta som de byter fru/man.
Vilket innebär att folk trots väldigt bra utbildning kan stå utanför arbetsmarknaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Håller fullständigt med, något måste göras så att nyutbildade blir mer attraktiva och företag ser i kronor. Antagligen måste kostnaden för dessa bli lägre eller så måste dessa bli bättre så att de kan dra in mer pengar. Läringsjobb som nämnts kan vara en väg att gå.

@TheStudent: @Mizccc:

Ja utbildningsjobb är bra, det finns problem som ni nämner men finns det något bättre alternativ?
Jag själv tror so sagt på flera olika lösningar, där vissa handlar om att sänka lönerna, andra handlar om ökade utbildningar och även praktik på olika sätt.

som du säger sänka lönerna så det blir lättare att anställa folk och det måste bli lättare att komma in på högskolan / YH utbildningar, alla är inte såna som kan sitta och plugga hur mycket som helst jag har själv add + asperger så att sitta och hardcore plugga för att komma in på högskolan är lite som mission impossible för mig jag ska försöka ta mig in på någon yh utbildning men det blir ofta att man faller mellan stolarna för att man ska ha gått samma utbildning i gymnasiet då men om man gick en utbildning i gymnasiet som man känner att det kommer aldrig att funka vad sjutton gör man då? då är man fast mer eller mindre.. komvux köper inte in utbildningen man behöver för att komma in på yh utbildningen t.ex några datorkurser så därför tycker jag att hela systemet för att ta sig in på utbildningar måste göras om fullständigt det finns så många spärrar överallt så man kommer inte någonstans

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem

Mer yrkesutbildningar, sänkta bidrag för den som inte utbildar sig, sänkta ingångslöner och mindre asylinvandring. Alla ska inte plugga högskola.

I princip alla småföretagare jag känner i fastighetsbranschen söker folk. Problemet är att arbetslösa är arbetslösa av en anledning, för jobb finns för den som är beredd att arbeta.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Mer yrkesutbildningar, sänkta bidrag för den som inte utbildar sig, sänkta ingångslöner och mindre asylinvandring. Alla ska inte plugga högskola.

I princip alla småföretagare jag känner i fastighetsbranschen söker folk. Problemet är att arbetslösa är arbetslösa av en anledning, för jobb finns för den som är beredd att arbeta.

jaså? jag söker för fullt men får inga svar någonstans så ge mig ett exempel på vad jag ska söka för att få dessa jobb då...

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Håller fullständigt med, något måste göras så att nyutbildade blir mer attraktiva och företag ser i kronor. Antagligen måste kostnaden för dessa bli lägre eller så måste dessa bli bättre så att de kan dra in mer pengar. Läringsjobb som nämnts kan vara en väg att gå.

@TheStudent: @Mizccc:

Ja utbildningsjobb är bra, det finns problem som ni nämner men finns det något bättre alternativ?
Jag själv tror so sagt på flera olika lösningar, där vissa handlar om att sänka lönerna, andra handlar om ökade utbildningar och även praktik på olika sätt.

Ett annat bra alternativ är att införa 6 timmars arbetsdagar. Vilket kommer ge ett helt extra skift på alla skiftarbeten. Lönen blir då något lägre, men samtidigt behöver man inte jobba lika mycket. Vilket skulle vara uppskattat av väldigt många.

Visa signatur

Chassi> FD Define S CPU> i7 10700 GPU>RTX 3070 MB> GB B460 Aorus Pro AC Ram> 32GB PSU> Corsair AX1200

"Server"> Enthoo Pro CPU> i7 5960x @ 4,2 Ghz GPU>GTX 760 MB> Asus x99 Deluxe Ram> 32GB 2666mhz PSU> Corsair CX650

Kringutrustning> Philips 70PUS7304, AOC AGON AG271QG, Roccat ISKU Fx, Logitech G502 Spectrum, MX 5500, MX Revolution, Arctis Nova Pro Wireless, Behringer Ms40, HP Reverb G2, MSI GF65 Thin 10SER, USB 990 Pro 2tb,

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheStudent:

jaså? jag söker för fullt men får inga svar någonstans så ge mig ett exempel på vad jag ska söka för att få dessa jobb då...

Gå till en rörisolerare, ventilationsmontör eller ett mindre driftföretag och säg att du söker ett lärlingsjobb.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mizccc:

Ett annat bra alternativ är att införa 6 timmars arbetsdagar. Vilket kommer ge ett helt extra skift på alla skiftarbeten. Lönen blir då något lägre, men samtidigt behöver man inte jobba lika mycket. Vilket skulle vara uppskattat av väldigt många.

Jag själv har varit mycket emot 6 timmars arbetsdag, men har förändras genom åren.
Då vi har en såpas stor del som blir utbrända för att de jobbar för mycket samtidigt som många står utanför. 6h arbetsdag för många tjänster kan vara rätt väg att gå och om fler arbetar så kan vi sänka skatterna så att man på dessa 6h får lika mycket betalt som för 8h.

Ett problem vi dock har är konkurrens utanför, då redan väldigt många utifrån jobbar i sverige på helt andra villkor, jag tänker på all byggnadsfolk genom bemanningsföretag, men även alla jobb som sker genom datorn. (support, underhåll etc)
Men som skatterna som sagt samtidigt sänks så att kostnaden för företagen ej ökas så tror jag på 6h arbetsdag.

Permalänk
Avstängd

@anon159643:
När jag fick mitt första jobb som industrielektriker så sa min chef till mig att de räknar med att under mitt första år så kommer jag kosta företaget runt 1 miljon med lön, utbildningar och saker jag skulle ha sönder. Skönt att de räknade in denna bit också. 😀
Jag har hoppat runt lite på olika jobb men mest för att företagen jag jobbat på lagt ner, omorganisationer eller varit på väg att gå i KK, inte på grund av mig ska sägas.

Är därför jag tycker man ska ha en förlängd lärlingstid där staten står för en del av lön och kanske även utökad utbildning för att sen kunna ha nytta av personen man anställt. Idag är tyvärr inte som förr då man många gånger jobbade på samma arbetsplats från dag ett till pension. I dagsläget är det i stor utsträckning ända sättet att höja sin lön. Byta jobb med tre års mellanrum. Har gjort så själv för drygt ett halvår sen att jag gick till en konkurrent efter drygt 6 år och gjorde samtidigt ett ordentligt lönelyft och en del andra fördelar.
Här har väl företagen en hel del att lära sig, att inte bara titta blint på vad löneökningarna är varje år hos facken utan verkligen vara beredda att betala för viktiga personer på företaget.

Vad kostar det ett företag att anställa en ny person mot att höja lönen för den som redan jobbar på firman. Dessa siffror är helt tagna ur luften.
Snabbt räknat
Anställd. 30 000kr/mån
Nyanställd. 23 000kr/mån

Personen som jobbat ett tag har den rätta kunskapen och rätta drivet men tycker lönen är för låg. Vill ha 35 0000kr/min. Att anställa den nya personen kostar för det första en summa till rekryteraren som är drygt 100 000kr (i min bransch använder man oftast rekryterarfirmor). Man ska sen utbilda den nya personen med säg tre veckors utbildning a 30 000kr. Han ska ha allt annats som en ny person kräver, ny telefon, dator och allt, ca 20 000kr. Hans siffror kommer förmodligen inte vara lika höga som den tidgare anställda så man får räkna med en säkning i inkomsterna också. Skulle säga i runda slängar 300 000kr om inte mer.
Att då höja den anställdes lön med 5000kr i månaden hade kostat företaget ca 60 000kr plus skatter och annat kul.

Frågan är då om det inte är bättre att behålla sin personal än att hela tiden sätta det i system att ända sättet att höja sin lön är att byta jobb. Har men sen ett antal år i branschen och visat bra siffror så är detta inga problem.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Fast nu är det så att offentligheten snarare avskedar folk, sjukhus har sparkrav och avskedar, verksamheter läggs ner osv. Det är inte någon obegränsad efterfrågan, framförallt från det offentliga. Effektiviseringskraven i sådan verksamhet kommer tvinga ut många som arbetar inom den idag. Läkartätheten är t.ex. hög i Sverige, högre än länderna som gärna vill säga att de har världens bästa vård. Problemet är snarare att en stor del är hyrläkare och liknande organisatoriska problem. Läkarutbildningarna är fulla trotts att du måste ha högsta betyg i alla ämnen och meritpoäng. Självklart finns det många jobb där, men man ska inte beskriva det som något som bara växer.

Utbildningssystemet är inte så bra på gymnasienivå eller eftergymnasiala yrkesutbildningar (YH), huvudmännen är på tok för kassa, men liknande problematik finns i alla länder. YH är i stort sett kaos där det inte går att bygga upp en ordentlig utbildning med kompetens, nästa läsår får de som driver utbildningen förmodligen inte något nytt tillstånd eller så byter utbildningen ägare. Det är bara de som är duktiga på att håva in pengar och starta nya utbildningar som blir kvar. Högskolor och universitet bör ha mer två-åriga utbildningar istället, och långsiktigt kunna bygga rätt nätverk för att sånt som LIA ska fungera, och för att de ska ha koll på arbetsmarknadens krav. Rena universitetsutbildningar är vi lite bättre på.

Tjat om ingångslöner är till stor del larv, en elektrikerlärling har lägre lön än om han skulle ta jobb på McDonalds direkt efter gymnasiet. Trotts att politiker inte varit inblandade i lönebildningen. Det är ett vanligt drag i yrken där du behöver yrkesutbildning/ackreditering. Självklart kommer inte lärlingsanställningar införas där vi idag har inhyrd personal från bemanningsfirmorna, majoriteten där är inte intresserad av långsiktighet. I andra länder så får de lågavlönade bidrag för att klara sig, vi har inga generella bostadsbidrag eller matkuponger här. Det går inte att införa ett sådant system utan att göra folk bidragsberoende och införa nya bidrag. Det bostadsbidrag som finns för de under 29 år (18-28) är i princip för de utan taxerbara inkomster som studenter, och gäller inte alla boendeformer. Vi har det mest utbyggda så kallade workfare-systemet i världen, det är mycket mer utbrett här än i stater som USA och Kanada. Dvs folk arbetar för att få ersättning, som i sin tur har en utträngande effekt på arbetsmarknaden. Varför ska du betala någon som sover skift i en etta tillsammans med 5 andra personer om du kan få samma arbetskraft gratis? Då slipper du de tusenlapparna. Gratisarbetskraften är betydligt mer integrerad i samhället än det überlågt betalade skulle vara, du får t.ex. inte dela en etta med tre personer för hyresvärdarna, och det är ju sådana lösningar som krävs för sub 10000-lönerna. Regler mot trångboddhet och liknande sätter stopp för det. Då måste du fuska och bryta mot lagar för att du inte kan skriva dig på adressen du bor på. Du kan inte ha alla lågbetalda boende på vandrarhem. Hyresvärdar kräver att du har en fast inkomst på tre gånger hyran. Sen finns det ju inga lägstalöner i Sverige så det finns gott om folk som också jobbar med löner långt under fackens lägstalöner eftersom arbetsgivaren inte är kollektivansluten. Sen är ju lönerna i branscher där i stort sett alla har kollektivavtal i Sverige ändå lägre än i grannländer där det är ovanligt med kollektivavtal för samma jobb.

Samhället hotas inte av Indier som arbetar inom IT som behandlas som någon dussinvara.

Inte ens slaveri tog död på lönearbete.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Hej idag är det många som står utanför arbetsmarknaden samtidigt som det är extrem brist på personal på flera ställen som sjukvård, skola och IT och de skulle anställa direkt om det bara fanns vettiga personer att anställa. Vi har enligt mig en missmatchning mellan de arbetslösa och vilka jobb som finns.

Där höger förespråkar sänkta löner, vilket gör att det ändå kan gå lära upp någon och vänsterpartierna förespråkar ?? (inte skänkta löner, men vad mer)

En artikel om området att låglönejobb bör prövas.:
http://www.sydsvenskan.se/opinion/huvudledare/laglonejobb-bor...
Där de tar upp att vi har fått väldigt många personer med i princip ingen utbildning alls, hur ska dessa kunna konkurrera med oss andra om de ej får sänka lönerna?

Nå vad tycker ni? Tror ni sänkta löner kan vara det som hindrar oss för en kollaps eller tror ni att detta just orsakar kollapsen?

Med sänkta löner blir det så att den som kan tänka sig att jobba för lägst lön får jobbet, vilket innebär att vi i förlängningen får en urvattning i kompetensen, och det i sin tur innebär att man kommer outsourca till länder som klarar att kombinera hög kompetens med låg lön, typ indien.

Jag tror snarare att nyckeln ligger i en mer styrd arbetsmarknad. Det kan inte vara rimligt att staten lägger miljoner på utbildningar som långsiktigt saknar efterfrågan.

Man bör redan i högstadiet och på gymnasiet tala om för folk att "såhär ser verkligheten ut, vill ni ha jobb får ni sluta flumma och söka till de här specifika utbildningarna."

Jag kan även tänka mig ett utjämningssystem där de skolor som erbjuder utbildningar som ger fått jobb med trygga långsiktiga anställningar får mer pengar, och de skolor som inte lyckas fixa anställningar till sina elever efter examen får mindre, eller inget.

Eftersom skolväsendet är pengastyrt och särskillt privatskolors styrelser består av pengakåta personer kommer ingen vilja erbjuda utbildningar med låg efterfrågan och låg chans till anställning efter man är färdigutbildad, och utbildningar som ger långa stabila anställningar kommer promotas hårt och blomstra.

Det är inte svårt. Men i det här jävla landet tror folk att det är en rättighet att utbilda sig till flummiga saker som man inte får jobb på och sedan sitta och klaga på att man är arbetslös och skylla det på migranter av olika slag.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

Jag tror snarare att nyckeln ligger i en mer styrd arbetsmarknad. Det kan inte vara rimligt att staten lägger miljoner på utbildningar som långsiktigt saknar efterfrågan.

Man bör redan i högstadiet och på gymnasiet tala om för folk att "såhär ser verkligheten ut, vill ni ha jobb får ni sluta flumma och söka till de här specifika utbildningarna."

Just här ser jag ett problem med hur skolväsendet fungerar, skolor kommunala som privata får betalt efter hur många studenter de har, de gör då allt för att få fler studenter. Om sedan utbildningarna leder till arbete eller ej, vem bryr sig säger rektorn på skolorna?

Jag tycker att staten gå in och öka antalet sjuksköterskor platser m,m, men samtidigt dra in på andelen utbildningar som spelutbildning och bibliotekarie.
I dessa båda fall så finns det en arbetsmarknad för de båda, men det utbildas för många.

Förr i tiden om det ej har ändrats nu, så var det höga krav på att få komma in på de få sjuksköterska/lärarprogramen som fanns. Och jag kände flera som fick läsa upp kurser på komvux för att höja betygen i redan godkända ämnen för att komma in i dessa, vissa kombinerade detta med jobb och det kunde ta något år.
Jag vet inte om samma dumheter finns än idag, men det är så slöseri så det inte är klokt.

Detta som du nämnde är alltså något som jag verkligen står bakom, men det behövs göras ännu mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Just här ser jag ett problem med hur skolväsendet fungerar, skolor kommunala som privata får betalt efter hur många studenter de har, de gör då allt för att få fler studenter. Om sedan utbildningarna leder till arbete eller ej, vem bryr sig säger rektorn på skolorna?

Jag tycker att staten gå in och öka antalet sjuksköterskor platser m,m, men samtidigt dra in på andelen utbildningar som spelutbildning och bibliotekarie.
I dessa båda fall så finns det en arbetsmarknad för de båda, men det utbildas för många.

Förr i tiden om det ej har ändrats nu, så var det höga krav på att få komma in på de få sjuksköterska/lärarprogramen som fanns. Och jag kände flera som fick läsa upp kurser på komvux för att höja betygen i redan godkända ämnen för att komma in i dessa, vissa kombinerade detta med jobb och det kunde ta något år.
Jag vet inte om samma dumheter finns än idag, men det är så slöseri så det inte är klokt.

Detta som du nämnde är alltså något som jag verkligen står bakom, men det behövs göras ännu mer.

Det jag också skriver är ju att skolorna borde få betalt utefter hur många de får ut i (helst) långsiktiga anställningar, och inte antalet elever.

Detta skulle få effekten att skolorna slutar skita ur sig värdelösa utbildningar som "ser kul ut". Barn (som man är tills man är 18) är lättlurade idioter som går på saker. Jag vet flera som gick vissa utbildningar "för man får ju en laptop". Sådant trams borde vara straffbart. Man ska inte få sko sig på att barn är lättlurade och i många fall saknar förmågan att tänka långsiktigt. Här måste de vuxna ta sitt ansvar.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Det jag också skriver är ju att skolorna borde få betalt utefter hur många de får ut i (helst) långsiktiga anställningar, och inte antalet elever.

Detta skulle få effekten att skolorna slutar skita ur sig värdelösa utbildningar som "ser kul ut". Barn (som man är tills man är 18) är lättlurade idioter som går på saker. Jag vet flera som gick vissa utbildningar "för man får ju en laptop". Sådant trams borde vara straffbart. Man ska inte få sko sig på att barn är lättlurade och i många fall saknar förmågan att tänka långsiktigt. Här måste de vuxna ta sitt ansvar.

En mycket bra tanke tycker jag. Skulle nog också få bort många av dessa halvseriösa friskolor på marknaden. Är glad att man är så pass gammal så man slapp detta problem och helt enkelt blev anvisad en skola där alla andra gick.
Bra skrivet.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Stefflo:

En mycket bra tanke tycker jag. Skulle nog också få bort många av dessa halvseriösa friskolor på marknaden. Är glad att man är så pass gammal så man slapp detta problem och helt enkelt blev anvisad en skola där alla andra gick.
Bra skrivet.

Fast är friskolorna mer oseriösa än de kommunala? När jag läste på kommunal skola så läste jag också en skitutbildning, där hela 0% av alla som gick ut utbildningen fick jobb i det de utbildade sig i.
De som idag jobbar inom området har fått läsa om samma utbildning på högskola/KY.
Felet med min utbildning var att inte området utan att samhället har förändrats, företag inom många områden är inte ens intresserade av att läsa upp nyexade från högskolorna och nyexade från gymnasiet email-jobbansökningar passerar ej företagets spamfilter.

De seriösa utbildningarna jag kommer på är Natur/teknik, samhäll, bygg, el-installation, transport, undersköterska programmet. (finns säkert någon mer)

Fast är detta det stora problemet idag? Jag själv läste ej en av dessa och många med mig läste då enbart på högskola och så blev det jobb.

Angående laptops så vad jag mycket tveksam till när dessa börjades delas ut till studenter, men idag ser jag en laptop som en självklarhet. Det är så man arbetar idag, kollegieblock har blivit förlegat.
Kollegieblock har allt många fördelar, men de tar plats och man har aldrig med sig dessa när man behöver ha dem. Nu är jag ingen förespråkare av att överge kollegieblock i skolan, men alla elever ska ha en laptop och få pröva på att jobba både med och utan en sådan.

Så jag ser detta som något viktigt att fokusera på, men det är inget som får någon större påverkan och mycket mer radikala saker behövs göras. Det beräknas som sagt komma in 140 000 nya personer detta år och ändra gymnasiet då en stor del av dessa inte kommer gå där är inte lösningen.
Ni som inte tror på högerns förslag kring sänka löner vad har ni istället för förslag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Just här ser jag ett problem med hur skolväsendet fungerar, skolor kommunala som privata får betalt efter hur många studenter de har, de gör då allt för att få fler studenter. Om sedan utbildningarna leder till arbete eller ej, vem bryr sig säger rektorn på skolorna?

Jag tycker att staten gå in och öka antalet sjuksköterskor platser m,m, men samtidigt dra in på andelen utbildningar som spelutbildning och bibliotekarie.
I dessa båda fall så finns det en arbetsmarknad för de båda, men det utbildas för många.

Förr i tiden om det ej har ändrats nu, så var det höga krav på att få komma in på de få sjuksköterska/lärarprogramen som fanns. Och jag kände flera som fick läsa upp kurser på komvux för att höja betygen i redan godkända ämnen för att komma in i dessa, vissa kombinerade detta med jobb och det kunde ta något år.
Jag vet inte om samma dumheter finns än idag, men det är så slöseri så det inte är klokt.

Detta som du nämnde är alltså något som jag verkligen står bakom, men det behövs göras ännu mer.

Sjuksköterskeutbildningen är statlig eftersom den bedrivs av högskolor/universitet, och är en tre-årig högskoleutbildning som leder till en yrkesexamen.

Lärarna som är 50-60-70 år idag gick ofta inte ens gymnasium som ungdomar när det begav sig utan de jobbade först några år och sen läste in på folkhögskola, för att sen söka in till lärarprogrammet. Idag ger inte ens folkhögskola behörighet till att läsa till lärare. Sen behöver för den delen en slöjd och bildlärare 4 och halvt års utbildning som ämneslärare på lärarprogrammet idag för att vara behörig. Yrkeslärare på gymnasieskolan behöver läsa kompletterande 90 hp även om de så är civilingenjör i grunden, och för den delen inte kan ta ut något mer studiemedel, vilket såklart betyder att de får läsa sådana utbildningar på distans i halvfart vid sidan av arbete. Det medan utbildningsanordnarna kanske behöver ta in folk som har behörighet, så att de har lärare som faktiskt får sätta betyg.

Visst behöver du inte vara kompetent för att komma in på lärarprogrammet, men det var väldigt enkelt att komma in förr också. Du kan i princip ha läst mediaprogrammet på gymnasiet med C i betyg som snitt och komma in på utbildning till mattelärare. Men det finns också många fler skolor som bedriver utbildningen idag. Är du behörig behöver du knappast läsa upp betyg för sådana utbildningar idag, sen får du ju inte läsa om kurser du redan har betyg i idag, du kan som mest behöva göra högskoleprovet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Så jag ser detta som något viktigt att fokusera på, men det är inget som får någon större påverkan och mycket mer radikala saker behövs göras. Det beräknas som sagt komma in 140 000 nya personer detta år och ändra gymnasiet då en stor del av dessa inte kommer gå där är inte lösningen.
Ni som inte tror på högerns förslag kring sänka löner vad har ni istället för förslag?

Du kan inte dra ett bindestreck mellan uppskattade siffror på antalet asylsökande och nettoinvandring, de som inte är från Syrien får i regel avslag. Majoriteten får förmodligen inte ens jobba eller söka utbildning i Sverige eftersom de inte får uppehållstillstånd. Några flyttar dessutom ifrån Sverige. Det är ju så realiteten ser ut.

Att ändra på gymnasie och yrkesutbildningar har stor effekt, då även vuxna utan tidigare utbildning på sekundärnivå får ta del av det via vuxenutbildningen eller de som redan har sekundärutbildning på yrkeshögskolor eller motsvarande. Sen har vi den problematiken att en del kanske är behöriga att söka till ett masterprogram, men kan inte komma in på en grundutbildning. Undersköterskeutbildningen är t.ex. på gymnasienivå, även när vuxenutbildningen bedriver den, så hur det ser ut för ungdomar har också betydelse för de som är dubbelt så gamla och vill jobba med att ta hand om äldre, då de ska följa en läroplan som motsvarar den ungdomarna har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

En grej som kan förbättras med att utbildningsplatserna vid högskolan och universitetet anpassas efter abetsmarknad. Dessutom kan utbildningar vara mer riktade mot att lära folk det som ger jobb.

Läser till civilingenjör i teknisk fysik och det upplever jag är en helt och hållet forskarförberedande utbildning. Sådana jobb (doktorandtjänster) kryllar det inte direkt av.

Skickades från m.sweclockers.com

Skulle vilja påstå att majoriteten av utbildningsplatserna är relativt bra marknadsanpassade. Vidare är teknisk fysik en av de mest teoretiska utbildningarna man hittar i Sverige. Jag läser själv civilingenjör i industriell ekonomi och upplever att det är mycket marknadsanpassat med case och liknande. Håller dock helt klart med om att det finns utbildningar med relativt dåliga jobbmöjligheter.

Visa signatur

| i9-10850k | RTX 3080 suprim X | Corsair 7000d | Strix z590-E | 2x LG 27GL850 | RM850x |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Petterk:

Du kan inte dra ett bindestreck mellan uppskattade siffror på antalet asylsökande och nettoinvandring, de som inte är från Syrien får i regel avslag. Majoriteten får förmodligen inte ens jobba eller söka utbildning i Sverige eftersom de inte får uppehållstillstånd. Några flyttar dessutom ifrån Sverige. Det är ju så realiteten ser ut.

Till asylsökarna tillkommer sedan anhöriginvandring och en majoritet av alla asylsökande är just män som kom utan deras familjer. Alla som utvisas kommer inte lämna landet och de får senare söka och bli medborgare.

Man kan diskutera siffrorna fram och tillbaka, i vilket fall är det extremt många som behöver komma in i arbetsmarknaden och frågan är vad för vettiga alternativ finns?
Högerns att sänka ingångslönerna är ett alternativ som absolut kommer få fler nyanlända i arbete, det har dock lite andra konsekvenser som vissa inte gillar. (fackförbund, unga utan jobb etc)

Alternativet ja vad är det? Utbildning så räcker inte det, är man över 30år och har typ 6års grundskola så är det tufft att läsa in den där civilinenjörsutbildningen på något år för att konkurrera om dessa jobb. Nej, man får inrikta sig på de jobben med riktig tuff konkurrens och enbart de bästa i gruppen har jobb.

Och att t.ex. jobba som en mobiltelefonförsäljare på köpcenter är tusan så mycket tuffare än att jobba som en civilingenjör, då det finns ett par hundra tusen som gärna tar ens jobb om man inte presterar. Det kan jämföras med att leva med att spela tvspel, "alla" kan lära sig spela t.ex. GTA5, men bli så bra så att man kan leva på det är en helt annan femma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Till asylsökarna tillkommer sedan anhöriginvandring och en majoritet av alla asylsökande är just män som kom utan deras familjer. Alla som utvisas kommer inte lämna landet och de får senare söka och bli medborgare.

Man kan diskutera siffrorna fram och tillbaka, i vilket fall är det extremt många som behöver komma in i arbetsmarknaden och frågan är vad för vettiga alternativ finns?
Högerns att sänka ingångslönerna är ett alternativ som absolut kommer få fler nyanlända i arbete, det har dock lite andra konsekvenser som vissa inte gillar. (fackförbund, unga utan jobb etc)

Alternativet ja vad är det? Utbildning så räcker inte det, är man över 30år och har typ 6års grundskola så är det tufft att läsa in den där civilinenjörsutbildningen på något år för att konkurrera om dessa jobb. Nej, man får inrikta sig på de jobben med riktig tuff konkurrens och enbart de bästa i gruppen har jobb.

Och att t.ex. jobba som en mobiltelefonförsäljare på köpcenter är tusan så mycket tuffare än att jobba som en civilingenjör, då det finns ett par hundra tusen som gärna tar ens jobb om man inte presterar. Det kan jämföras med att leva med att spela tvspel, "alla" kan lära sig spela t.ex. GTA5, men bli så bra så att man kan leva på det är en helt annan femma.

Nettoinvandringen 2015 var straxt under 80 000 och då räknas anhöriga, återvändande svenskar osv.

Antalet beviljade uppehållstillstånd och uppehållsrätter 2015 var 109 235 varav 36 422 var asylsökande och 16 251 var anhöriga med flykting/asyl-anknytning. Totalt sett kom då 43 414 anhöriga med uppehållstillstånd/uppehållsrätt. Många av dessa var såklart heller inte vuxna.

Håll dig till verkligheten. Beskriv inte något helt annat.

En 30-åring med enbart grundskola kan mycket väl läsa in så den blir frisör, finsnickare, målare, VVS-installatör eller liknande och ha 30 år eller mer kvar av arbetslivet när den utbildat sig. Vad individen kan göra beror inte bara på vad den har för formell utbildningsbakgrund. Det är hos arbetsförmedlingen de med uppehållstillstånd hamnar och där kan du inte se någon massansamling. De för rapporter om etableringsuppdraget och det är inga hundratusentals som väntar på att komma in på arbetsmarknaden. Det är ett par tusen som lämnar för jobb idag varje månad kanske och straxt över ett par tusen som hamnar i arbetsmarknadspolitiska program, de ackumuleras aldrig till några hundra tusen ens över ett år. De som inte får uppehållstillstånd kommer aldrig in där.

Nej det finns ingen automatisk naturaliseringsprocess eller amnesti för att du håller dig gömd. Lever du gömd har du inget arbetstillstånd eller undantag från att behöva arbetstillstånd, du behöver om du inte uppfyller villkoren att söka eller få om arbetstillstånd vid ditt beslut om avslag på asyl lämna landet för att söka arbetstillstånd i landet från ditt hemland. Har svårt att se att de skulle vara ett större hot mot arbetsmarknaden än alla som har arbetspraktik via AF och Socialförvaltningarna, arbetsträning eller andra sysselsättningar ute på arbetsplatser. Du får ju inte ens anställa den gruppen och den gruppen kostar pengar att ha som arbetskraft medan andra grupper inte gör det.

Permalänk
Skrivet av crumpets:

Yrkesutbildning. YH-myndigheten gör ett grymt jobb i dagsläget där utbildningar skaps och skrotas utifrån hur efterfrågan ser ut vilket gör att extremt hög andel som pluggar där får jobb i bristyrken. Man borde skala upp detta projekt med ca 10 gånger dagens kapacitet, och låta elever som pluggar specifikt till bristyrken få sitt studiemedel gratis(ändå inga stora pengar på en 1-2 års utb) i mitt tycke. Om man går en kurs just för ett specifikt jobb som det saknas folk i gör man ju samhället en tjänst.

Verkligen inte gick den själv när den hette KY, och min utbildning blev en flopp marknaden mättad efter första årskullen så i stort inte en enda fick jobb efter det.

Tog väl sådär en 10 år efter det innan dom stoppade dyngan via KY/YH...Finns ingen garanti alls även om du sköter dig och är duktigt om jobb inte finns. Dom kör nämligen med statistik som är över fem år gammal och dom är jättedåliga på att kontrollera utbildningsföretagen.

Den utbildning jag gick är inte ens stoppad den är sänkt till Komvux eller gymnasienivå.

Mitt förslag är att sänk den betalningen skolorna får och betala ut denna summa samma dag som den utbildade fått fast anställning inom det yrke skolan utbildat till. Då behövs inte denna kontrollenhet utan det där reglerar sig själv.

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Petterk:

Nettoinvandringen 2015 var straxt under 80 000 och då räknas anhöriga, återvändande svenskar osv.

Antalet beviljade uppehållstillstånd och uppehållsrätter 2015 var 109 235 varav 36 422 var asylsökande och 16 251 var anhöriga med flykting/asyl-anknytning. Totalt sett kom då 43 414 anhöriga med uppehållstillstånd/uppehållsrätt. Många av dessa var såklart heller inte vuxna.

Håll dig till verkligheten. Beskriv inte något helt annat.

Den enda siffra jag har sagt är antalet som uppskattas kommande år och den beror helt på hur politikerna beter sig, får Miljöpartiet som den vill höjs den kraftigt, får moderaterna som den vill begränsas siffran.

Invandring i antal är egentligen fullkomligt irrelevant, det intressanta är hur de upptas i arbetsmarknaden. Kommer det in 100 000 nya medborgare där alla har jobb inom ett år så vad är problemet? Men nu tar det snarare runt 8år innan hälften kommer in i arbetsmarknaden och då är frågan vad man för strategi för att lösa det? Ska vi som jobbar, jobba hårdare för att föda dessa under dessa år, eller ska kraftintag göras på arbetsmarknaden?
I såfall vilka kraftintag, högern pratar om lönesänkning och vänsterpartierna pratar om? -Jag vet inte, jag har inte hört ett enda vettigt förslag. Det finns säkert många smarta saker, men kan någon säga dem? De utbildningar som redan finns har historisk sett inte hjälp, så något kraftintag måste göras.

Skrivet av Petterk:

En 30-åring med enbart grundskola kan mycket väl läsa in så den blir frisör, finsnickare, målare, VVS-installatör eller liknande och ha 30 år eller mer kvar av arbetslivet när den utbildat sig.

Precis som idag och det tar i genomsnitt 8år innan de kommer i arbete, nu när konkurrensen hårdnar hur ska de då förbättra det system som redan finns?

*edit*
Exakt hur många flyktingar som kommer och vilket fotbollslag etc de hejar på tycker jag är fullkomligt irrelevant. Det intressanta tycker jag är arbetsmarknaden om hur dessa ej ska belasta samhället, där som sagt högern har idéer om låglönejobb som kan vara bra, men ni som är emot detta, vad föreslår ni istället för sänka löner?

*edit2*
Självklart finns det en massa andra arbetslösa, där vi har pratat om att förbättra gymnasiet.
Det är väldigt viktigt att inte enbart fokusera på en grupp och helt bortse från andra grupper som också behöver insatser.
Ett problem många nämner är att om vi hjälper en grupp in i arbetsmarknaden så slår det emot en annan. Alltså ta särskilt anställningsstöd där staten betalar 80% av lönen, så har direkt från gymnasiet svårt att motivera en arbetsgivare varför den ska anställa denna istället för en som kostar en bråkdel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Den enda siffra jag har sagt är antalet som uppskattas kommande år och den beror helt på hur politikerna beter sig, får Miljöpartiet som den vill höjs den kraftigt, får moderaterna som den vill begränsas siffran.

Invandring i antal är egentligen fullkomligt irrelevant, det intressanta är hur de upptas i arbetsmarknaden. Kommer det in 100 000 nya medborgare där alla har jobb inom ett år så vad är problemet?

...

Fast det kommer inte 100 000 nya medborgare för att det kommer 100 000 asylsökande, traditionellt sett är det bara 1/3 som får bifall och som jag visat är det inte sen mångdubbelt anhöriga som kommer. Det är just nu ca 0.45 anhörig per beviljat uppehållstillstånd. Så vi kan ändå anta att det handlar om färre än hundra tusen som kommer som asylsökande och anhöriga som får rätt att vistas i landet. Tittar vi på året innan mina siffror så var antalet asylsökande 2014, 81 301 stycken och 2015 när många av dessa hade fått uppehållstillstånd plus en stor våg av nya var fortfarande nettoinvandringen under 80 000 och det var under 80 000 som deltog i etableringsinsatser. Antal som kommer till arbetsmarknaden är relevant vad det gäller etablering och integration. Du kan inte slänga med siffror på flera hundra tusen för att sen ta fram åtgärder som kanske gäller så lite som 2000 nytillkomna om månaden. Det blir helt skevt.

Hade det gällt 100 000 utomeuropeiska arbetstillstånd hade många fått nej de också. Antalet människor som får uppehålla sig i landet är av betydelse indirekt, då är det inte bara modulhus för tillfälliga asylboenden som behövs utan hus som ska stå i 50-100 år som behövs, med högre standard och mer utrymme och permanenta bygglov. Om man inte vill ha en självreglerande effekt där dessa människor hamnar någon annan stans när det gäller arbete. Det är inget som tas i hänsyn när det gäller att bedöma om människor har skyddsbehov eller inte däremot. Så småning om får en nyanländ för den delen lämna Sverige och bosätta sig i andra EU-länder också.

Permalänk

Jag tror mer av utbildning måste komma från företagen sida, hur detta ska gå till vet jag inte men det är väl inte orimligt att staten skjuter till en del pengar (och/eller utbildningar)för att det ligger ett gemensamt ansvar från det allmänna att tillhandahålla kvalificerad arbetskraft. Tror också att vi måste bli bättre på att skriva avtal kring anställning (inte bara för höga tjänstemän osv) och inte bara kring lön utan också kring förmåner utbildningar ledigheter och parters ansvar. I anställningsavtal kommer stort ansvar ligga på arbetsgivare och fack att underlätta för alla parter att kunna skriva bra anställningsavtal.

Visa signatur

Vatten - 5950x - rtx3090 - ROG PG32UQX - HyperX nånting

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

I mitt jobb som säljare mot industrin och automationsbranschen så får jag frågan någon gång i veckan, känner du någon som letar nytt jobb? Företagen i denna bransch skriker efter folk men problemet är att de som kommer direkt från skolan inte är färdigutbildade och kräver flera år till innan de är ordentligt självgående. Dessa nyexaminerade kräver ändå helt horibla ingångslöner och är inte direkt intresserade av att jobba om de inte får sitta framför en dator hela dagar.

En liten historia från en vän.
Han jobbade på en mindre konsultfirma med att bygga, konstruera och rita maskiner och de tog beslutet att anställa en kille direkt från skolan. När killen skrivit på papper och allt så ringer hans mamma och säger att lille "Martin" är glad för det nya jobbet men det kan hända att han inte alltid kan komma i tid på morgonen då han faktiskt gillar att spela dataspel och gärna då på natten.

Det gick två månader innan de var tvugna att säga upp honom igen. Han kom som sagt inte i tid. Han satt med mössa på sig vid viktiga möten med kunder även om han blev tillsagd.

En kille som alltså fått chansen att få jobb direkt efter skolan men som helt enkelt hellre lever livet som arbetslös. Ett stort problem, inställning.

Lösningen på detta problem tror jag är att börja med lärlingsplatser igen där personen efter utbildning får jobba som lärling för att lära sig hur allt funkar. Det är inte i skolan man lär sig utan i det riktiga livet. Ett år efter skolan så jobbar man som lärling och då har både arbetsgivaren och arbetstagaren chansen att känna om detta är rätt. Här ska naturligtvis staten gå in och betala en stor del av lönen.

Nu är jag av den lite äldre skolan, över 40 iallafall och har inga egna barn men när man hör hur skolan funkar idag så tycker jag faktiskt synd om barnen idag och nästn mer synd om lärarna som inte kan eller får säga till en elev att sluta leka med telefonen utan att eleven känner sig kränkt.

Detta gäller inte alla elever men säkerligen många.

Provanställning löser detta gott och väl.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tino:

Provanställning löser detta gott och väl.

Personer som missköter sina arbetsuppgifter löser provanställning ganska bra.
Men min erfarenhet är att ytterst få personer inte gör sitt bästa. Att alla inte klarar sig så bra beror på en massa olika omständigheter. Detta gäller för övrigt allt, det är få individer som bara struntar i skolan för att de är lata.

Men det erfarenhetsbristen som Stefflo pratade om är inte lika lätt att lösa. Och problemet är att det är så fruktansvärt mycket som man ska kunna idag, det hjälper inte att ha lägst 6år på högskola och ha jobbat i över 10år, man kommer ändå vara en gröngölingen när det kommer till nya saker.
De som direkt kommer skolan, ja de flesta har ingen erfarenhet alls.
Och som jag nämnde, vad är tacken för att anställa en nyexad idag om den redan efter något år sticker? Nej till nyexade är min nya åsikt och kör hårt med att betala mer lön för att sno seniorer från andra företag.

Och det är väl lite detta fackförbund m.m gillar, att företag ska pristävla om seniorerna och fullkomligt skita i vilka konsekvenser det får för företag att behöva lära upp nya arbetare. Vilket i sin tur leder till att de ratar juniorer som ändå bara kan sticka.

*edit*
Att sno andras företagares arbetare genom att betala högre lön, är i många fall betydligt mer lönsamt än att lära upp en ny från grunden. Mindre risker är det också, för även om senioren lämnar företaget så har den oftast också uträttat något arbete och kan ha tillfört med nya ideér etc.