Äldre AMD som server för ett mindre företag.

Permalänk
Medlem

Äldre AMD som server för ett mindre företag.

Ohoj

Situation:
Håller på och figurerar en mindre backuplösning för en redovisninsfirma på ca 10 anställda som i nuläget har ganska värdelöst backup system i form av 3.5" diskar på USB och WD Cloud kopplat till routern -_-'

Planerad lösning:
Så jag håller på att formulera en lösning baserat på Owncloud + Syncthing som kommer köra som external storage för owncloud för att hantera synkningen effektivare för alla datorer.

Jag har tänkt att köra LVM på Software Raid 1 med två eller 3 diskar.

Frågor:
Just nu så finns det en AMD965BE samt Asus M4A79T Deluxe så tänkte att köra på det men när det kommer till RAM så kan jag för livet inte hitta DDR3 ECC minnen på vare sig Komplett eller Inet, söker jag fel eller har de inget?

När det kommer till utrymme, hur är det om man vill sedan förstora utrymmet, räcker det att om i detta fallet skulle vara 2st 3tb med lvm + raid 1 att man bara kopplar in en större säg 4tb och rebuildar och sedan sedan den andra 4tb och rebuildar och sedan göra lvm gruppen större?

Funderar också på ZFS men känns inte som det är riktigt produktionstestat på Linux samt att det inte finns något alls för recovery om något skulle hända vilket får mig komma till att använda EXT4 istället.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Skulle rekommendera en HP microserver eller något istället. Jävligt trevlig och billig maskin, in med OpenMediaVault eller något om den bara ska köra NAS, Borde även ha stöd för Freenas med ZFS på Unix, som är tungt testat för prodktionsmiljö.

Köp kvalitéts diskar och tryck i.
2st 3TB i raid1 blir 3TB slänger du sedan i 2x4TB i raid 1 och utökar LVM med 4TB borde det gå, är inte alls säker dock. Väldigt intressant fråga.

När en disk dör inom paritet så är det bara att trycka i så bygger den upp raiden automatiskt. Alrig hänt att jag behövt assigna en disk för att bygga om en raid.

Brukar i min erfarenhet aldrig bli bra när man försöker snåla in med fulservrar i produktionsmiljöer. Gör det riktigt från början.

Visa signatur

Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment; but you humans do not. Instead you multiply, and multiply, until every resource is consumed.
There is another organism on this planet that follows the same pattern... a virus.
CITERA CITERA CITERA

Permalänk
Medlem
Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

Jobbar de inte med gemensamma filer på någon server? något visma byrå?

Oftast är det inte lönt med egen server för att lagra backuper. Molnet kommer vara billigare i längden, en server behöver service ibland men en backupklient installerar man fort på en ny dator

Permalänk

https://www.dustinhome.se/product/5010883253/poweredge-t20-pe...

2/4 diskar i btrfs raid1/10

Linux med nyare kernel, tex Ubuntu 16.04 LTS som släpps nu i april.

Visa signatur

Citera så hittar jag tillbaka!

Permalänk

Tyvärr så är det inte en garanti att ha en egen server och även om den har raid så är det ju inte direkt så att det är någon garanti på att den håller heller.

Om man värnar om sin verksamhet satsar man på att behålla sina filer inte riskera att förlora dem, oftast så inser man det när man står där utan server och riktiga backuper, vilket kan göra att verksamheten går i konkurs.

Jag som har insyn(jobbar med detta, det antar jag att du också gör TS) anser att man ska ha 2vägs backup, dvs man har en lokal backup och en molntjänst där man kan arkivera backuper eller att de helt enkelt görs backuper till molnet också, för att på ett smidigt sätt kunna ha en garanti på att vi kommer att ha dessa filer om vi behöver dem ÄVEN om vår lokala server inte vill vara med oss längre.

Man kan få helt ok backup i molnet för några tusenlappar i månaden vilket det kan vara värt för att när man står där och har kastat ett dokument i papperskorgen och vill ha tillbaka det. Det där dokumentet man jobbat på i 3 veckor då är de där tusenlapparna helt klart värt det. Det kostar betydligt mer om man står där och inte kan få tillbaka sitt dokument och måste skriva om det igen.

Detta är nått man slarvar med rent generellt på väldigt många företag, synd för dem när de kommer och biter dem själva i röven.

Ungefär därför du ställer frågan här, men det är då bättre att ni gör det ordentligt från början och ser det som en investering i företaget än att se det som en kostnad.

Den backup ni har idag är väldigt vanlig för företag i mindre storlek och då finns det företag som inte har någon backup alls.

Molnet börjar bli hett nu och det är helt klart nått att tänka på.

Gå inte på någon större som google, amazon eller Azure. Du kommer aldrig att få den servicen som du behöver som du får från ett mindre hostingföretag närmare dig för samma pengar.

Sätt upp den där servern som backup vad gäller lokalt men skaffa er också en andra försäkring, eller lägg upp allt i molnet, det är så pass stabilt idag så det är inga konstigheter att göra det.

//Tobias

Visa signatur

..:: Workstation ::.. ..:: Asus P8Z77-v LX ::.. ..:: MSI GTX1060 6GB ::.. ..:: i5 3450 Ivy Bridge /w Antec KÜHLER H2O 620 Sluten Vattenkylning ::.. ..:: Corsair 16GB DDR3 600MHz/CL9/VENG ::.. ..:: NoName 650W ::.. ..:: Dell 24" 2408WFP ::.. ..:: Server ::.. ..:: AMD ..:: FX-8320 ::.. ..:: 16GB ::.. ..:: XFX HD6450 ::.. ..::250GB SSD Samsung 840 EVO::.. ..:: 3x 2TB wd black ::.. ..:: VCP6-DCV ::.. ..:: vmware esxi 6.7 ::..