3D skrivare - Diskussionstråden

Permalänk
Medlem

Hur stora?

Det finns ju en del som har större byggplattor, men det är ju hur som helst en sån sak där det kan börja springa iväg i pris. Men du kan ju kolla på t.ex. Sovol SV03 som är 350x350x400mm och kostar runt 400USD, tror det är svårt att hitta något billigare än så i alla fall.

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Medlem
Skrivet av swesen:

Input shaper kommer troligtvis bara funka för små delar på Y axeln eftersom det lägger till vikt. Du behöver ingen sensor för att komma igång med input shaper, en test utskrift och et skjutmått funkade jättebra på min core-XY skrivare.

Hade helt missat att man kunde göra så 🧐har en ADXL345 på¨min corexy, och tänker sätta två på denna.

Permalänk

Jag har en Elegoo Neptune 3 Pro.

Fick stopp i extrudern och behövde plocka isär den för att rensa.
Efter återmontering fungerar den dåligt.

https://www.thingiverse.com/thing:5222354

Det här är PETG med 220C/85C i 60mm/s.

Jag har även prövat andra modeller och beteendet blir liknande.
Lägre hastighet eller andra temperaturer gör föga skillnad.

De första lagren blir perfekta men efter en stund hör man hur munstycket börjar skrapa i modellen.

Vad har jag haft sönder och hur fixar jag det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JumpRange:

Jag har en Elegoo Neptune 3 Pro.

Fick stopp i extrudern och behövde plocka isär den för att rensa.
Efter återmontering fungerar den dåligt.

<Uppladdad bildlänk>
https://www.thingiverse.com/thing:5222354

Det här är PETG med 220C/85C i 60mm/s.

Jag har även prövat andra modeller och beteendet blir liknande.
Lägre hastighet eller andra temperaturer gör föga skillnad.

De första lagren blir perfekta men efter en stund hör man hur munstycket börjar skrapa i modellen.

Vad har jag haft sönder och hur fixar jag det?

Är det ett eller två matarhjul i extrudern på den?

Permalänk
Skrivet av Wille90:

Är det ett eller två matarhjul i extrudern på den?

2.

Jag borde testa spänna den där fjädern inser jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JumpRange:

Jag har en Elegoo Neptune 3 Pro.

Fick stopp i extrudern och behövde plocka isär den för att rensa.
Efter återmontering fungerar den dåligt.

<Uppladdad bildlänk>
https://www.thingiverse.com/thing:5222354

Det här är PETG med 220C/85C i 60mm/s.

Jag har även prövat andra modeller och beteendet blir liknande.
Lägre hastighet eller andra temperaturer gör föga skillnad.

De första lagren blir perfekta men efter en stund hör man hur munstycket börjar skrapa i modellen.

Vad har jag haft sönder och hur fixar jag det?

Problemet på bilden ser ut att vara att infill på vänster sida inte fastnat på utskriften, vilket då fastnar på munstycket innan det lossnar och fastnar som blobs på utskriften.

Det första du bör prova är en cold pull och kolla på formen.
Det du vill ha är en rak del där du ser formen på insidan av munstycket och den ska vara ren.

Någonting som är vanligt med hotends som har ptfe rör hela vägen till munstycket är att det glider upp lite:

Det kan orsaka massa olika problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JumpRange:

2.

<Uppladdad bildlänk>

Jag borde testa spänna den där fjädern inser jag.

Spänn inte för mycket heller, då blir filamentet helt manglat, justera, sen kör du extrude, sen extract och inspekterar ytan på filamentet som kommer tillbaka ut, det ska vara naggat men inte tillplattat.

EDIT: Om du drar naglarna på vardera sida längs filamentet ska det typ låta som ett blixtlås.

Och precis som swesen säger kan PTFE slangen åka upp, då får du en ficka på baksidan av munstycket som blir svårsmält för svagare hotends.

Permalänk
Skrivet av swesen:

Problemet på bilden ser ut att vara att infill på vänster sida inte fastnat på utskriften, vilket då fastnar på munstycket innan det lossnar och fastnar som blobs på utskriften.

Det första du bör prova är en cold pull och kolla på formen.
Det du vill ha är en rak del där du ser formen på insidan av munstycket och den ska vara ren.
https://3dprinters-store.com/cdn/shop/articles/cold-pull.jpg?v=1613793350

Någonting som är vanligt med hotends som har ptfe rör hela vägen till munstycket är att det glider upp lite:
https://images.squarespace-cdn.com/content/v1/5ad7e17a7e3c3a2a26fe0131/1626555457757-3Y10423TPD7MQI3H6DED/hotEndGap.png?format=500w
Det kan orsaka massa olika problem.

Kan vi kalla det här rakt nog?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JumpRange:

Kan vi kalla det här rakt nog?

<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>

Ser ut som att du har en midja mellan slang och munstycke.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JumpRange:

Kan vi kalla det här rakt nog?

<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>

Kan vara så att den ser lite tjock ut, men ser inte ut som en lyckad cold pull. Änden bör ha formen av insidan av munstycket. Ser ut som att hotenden inte var kall nog(brukar sikta på strax under 100 grader) eller att filamentet drogs ut för långsamt, när du lyckas så bör du höra ett plopp.

Kontrollera ptfe röret är tätt mot munstycket och att munstycket inte bottnat mot värmeblocket.
Testa sen en till cold pull, det är också lättare att se om man får med skräp ut om man har ljust filament.

Permalänk
Skrivet av Wille90:

Ser ut som att du har en midja mellan slang och munstycke.

Kameran är för dålig för en bra bild men vad jag kan se ligger slangen dikt an mot kanten på heatbrake(?).

Ser vi det vi behöver se i detta läge eller behöver metallröret också demonteras?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JumpRange:

Kameran är för dålig för en bra bild men vad jag kan se ligger slangen dikt an mot kanten på heatbrake(?).
https://i.ibb.co/khbC1XC/Sk-rmbild-2023-12-09-175032.png

https://i.ibb.co/BVm3p4G/Sk-rmbild-2023-12-09-175338.png

Ser vi det vi behöver se i detta läge eller behöver metallröret också demonteras?

Här ser vi läckage som måste fixas, och det är att ditt munstycke måste dras åt mot heatbreaken och munstycket borde ha ett litet mellanrum mellan sexkants delen och värmeblocket. Vet inte hur ptfe röret hålls på plats på din skrivare men på den jag hade senast så kunde man trycka ptfe röret någon mm för långt innan man sen skruvar tillbaka munstycket så att det blev tätt och fint.
Kom också ihåg att efterdra munstycket när det är över 220°C.

Permalänk
Medlem

Sitter o läser här om clogs och läckande hotends. Borde inte monteras ens på de billigaste skrivarna, då de många gånger kommer orsaka katastrofala fails så småningom. Allmetal hotends borde bli standard , bör inte vara mer än marginellt dyrare för tillverkaren.
Det första jag gjorde på min Ender5+ var att göra en sk. hotend fix som #swesen förklarar ovan, där man säkerställer att pfte slangen sluter tätt mot botten av värmeblocket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av siefer:

Sitter o läser här om clogs och läckande hotends. Borde inte monteras ens på de billigaste skrivarna, då de många gånger kommer orsaka katastrofala fails så småningom. Allmetal hotends borde bli standard , bör inte vara mer än marginellt dyrare för tillverkaren.
Det första jag gjorde på min Ender5+ var att göra en sk. hotend fix som #swesen förklarar ovan, där man säkerställer att pfte slangen sluter tätt mot botten av värmeblocket.

Det som sitter på 5+ orginal är riktig jävla dynga 👎Egentligen är hela skrivaren skräp, bara skruvarna, styrpinnarna och Z-steppers och ramen som är kvar av min 5+, allt annat är uppgraderat, inklusive planfräst 10mm tjock heatbed med 1000watt värmematta.

Har du gjort något åt övriga på din då? Har gjort ZeroG Mercury One.1 på min, blir en helt annan maskin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av siefer:

Sitter o läser här om clogs och läckande hotends. Borde inte monteras ens på de billigaste skrivarna, då de många gånger kommer orsaka katastrofala fails så småningom. Allmetal hotends borde bli standard , bör inte vara mer än marginellt dyrare för tillverkaren.
Det första jag gjorde på min Ender5+ var att göra en sk. hotend fix som #swesen förklarar ovan, där man säkerställer att pfte slangen sluter tätt mot botten av värmeblocket.

Är all-metal idag lika enkla med PLA som ptfe-lined ? Har varit lite tveksam till att all-metal ska clogga mer än min billiga klon som typ aldrig kloggar, men som har ptfe.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sandos:

Är all-metal idag lika enkla med PLA som ptfe-lined ? Har varit lite tveksam till att all-metal ska clogga mer än min billiga klon som typ aldrig kloggar, men som har ptfe.

Mina e3d v6 hotends har aldrig haft problem med heat creep, som väll är det som orsakar kloggs i full metal hotends, om inte felmontering, kört dom i över 6 år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sandos:

Är all-metal idag lika enkla med PLA som ptfe-lined ? Har varit lite tveksam till att all-metal ska clogga mer än min billiga klon som typ aldrig kloggar, men som har ptfe.

Det är det jag har fått för mig iaf att man undanröjer möjligheten till läckage med allmetal hotend. Sen kanske man får andra potentiella problem, vad vet jag. Men i ditt fall kanske det är vettigt att "if it's not broken, don't fix it"

Permalänk
Medlem
Skrivet av sandos:

Är all-metal idag lika enkla med PLA som ptfe-lined ? Har varit lite tveksam till att all-metal ska clogga mer än min billiga klon som typ aldrig kloggar, men som har ptfe.

Ingen skillnad som jag upplevt. De flesta all-metal hotends har en PTFE-liner som går ner till heatbreak. De kanske är lite mer tillförlitliga än de som helt saknar liner. Inget jag märkt dock.

Visa signatur

Idioter förbokar datorspel.

Permalänk

Stött på patrull med min första 3D-skrivare, vet inte vad jag gör för fel. Hjälp!

Någon som direkt kan se vad det är som har gått snett här? Ena stunden ser allt rätt så bra ut(vänster) för att i nästa stund, ett par timmar senare, se blä ut(höger)?

Under det första var jag inte med och noterade hur det såg ut under arbetets gång.. men under arbetet med den högra utskriften så: medan bottenplattan byggs upp så såg infillen ut som en riktig härva, inget snyggt ordnat mönster inte, bara en enda röra. Medans den jobbade lät det som att nozzlen fastnar i ojämnheterna gång på gång.

Det är visserligen två olika 3D-modeller som har använts, men tror inte det borde påverka något. När jag kollar igenom slice:ingen i Creality Print så ser lagren ungefär likadana ut, med välstrukturerad infill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av grasklippare:

<Uppladdad bildlänk>

Stött på patrull med min första 3D-skrivare, vet inte vad jag gör för fel. Hjälp!

Någon som direkt kan se vad det är som har gått snett här? Ena stunden ser allt rätt så bra ut(vänster) för att i nästa stund, ett par timmar senare, se blä ut(höger)?

Under det första var jag inte med och noterade hur det såg ut under arbetets gång.. men under arbetet med den högra utskriften så: medan bottenplattan byggs upp så såg infillen ut som en riktig härva, inget snyggt ordnat mönster inte, bara en enda röra. Medans den jobbade lät det som att nozzlen fastnar i ojämnheterna gång på gång.

Det är visserligen två olika 3D-modeller som har använts, men tror inte det borde påverka något. När jag kollar igenom slice:ingen i Creality Print så ser lagren ungefär likadana ut, med välstrukturerad infill.

Hur ser andra sidan ut på den högra? Hur många lager tjockt är det?
Sen ser man på vänster bild att du bör justera pressure advance

Permalänk
Skrivet av Wille90:

Hur ser andra sidan ut på den högra? Hur många lager tjockt är det?
Sen ser man på vänster bild att du bör justera pressure advance

Skrivet av Wille90:

Hur ser andra sidan ut på den högra? Hur många lager tjockt är det?
Sen ser man på vänster bild att du bör justera pressure advance

Det ser alldeles prima ut på andra sidan, enligt mina noob-ögon i alla fall. Det är ju då första lagret och ser helt enkelt ut som en perfekt negativkopia av underlaget som det skrivs ut på, typ slätt och med lite snygg textur.

Det är 20 lager tjockt, 0.1 mm lagerhöjd.

Vad är det du ser som gör att man kan tänka sig att Pressure advande ska justeras? Jag hittade en inställning som heter Pressure advance om jag söker bland alla inställningar i Creality Print, men det är bara en av- och på-knapp som finns där. Inget som direkt går att justera. Och dessutom verkar det vara något vajsing med den. Bockar man i den så och trycker på "SAVE" så är bocken likafullt försvunnen nästa gång man kollar i inställningarna.

När jag idag har provat att skriva ut fler av samma modell så verkar bubbligheten som bortblåst... Dock så ser infill-en fortfarande ut som skit. Har det inställt på "grid" som infill, och det blir ju typ ett rutmönster, men fulare och luddigare efter var lager som läggs på.. Och så tycker jag mig verkligen kunna höra hur nozzle:n verkar dras emot infillen, det liksom vibrerar. I alla fall vad jag inbillar mig, kan säkert vara annat som låter. Det ser nästan lite brutalt och ofint ut hur den uppför sig när infill:en läggs.

Det är för övrigt en Ender 3 V3 KE jag har. Verkar inte vara så många som har sådana än.. kanske man skulle ha skaffat sig en mer välbeprövad och inkörd modell?

Permalänk
Medlem
Skrivet av grasklippare:

Det ser alldeles prima ut på andra sidan, enligt mina noob-ögon i alla fall. Det är ju då första lagret och ser helt enkelt ut som en perfekt negativkopia av underlaget som det skrivs ut på, typ slätt och med lite snygg textur.

Det är 20 lager tjockt, 0.1 mm lagerhöjd.

Vad är det du ser som gör att man kan tänka sig att Pressure advande ska justeras? Jag hittade en inställning som heter Pressure advance om jag söker bland alla inställningar i Creality Print, men det är bara en av- och på-knapp som finns där. Inget som direkt går att justera. Och dessutom verkar det vara något vajsing med den. Bockar man i den så och trycker på "SAVE" så är bocken likafullt försvunnen nästa gång man kollar i inställningarna.

När jag idag har provat att skriva ut fler av samma modell så verkar bubbligheten som bortblåst... Dock så ser infill-en fortfarande ut som skit. Har det inställt på "grid" som infill, och det blir ju typ ett rutmönster, men fulare och luddigare efter var lager som läggs på.. Och så tycker jag mig verkligen kunna höra hur nozzle:n verkar dras emot infillen, det liksom vibrerar. I alla fall vad jag inbillar mig, kan säkert vara annat som låter. Det ser nästan lite brutalt och ofint ut hur den uppför sig när infill:en läggs.

Det är för övrigt en Ender 3 V3 KE jag har. Verkar inte vara så många som har sådana än.. kanske man skulle ha skaffat sig en mer välbeprövad och inkörd modell?

0.1mm kan vara lite lurigt - högre brukar vara mer förlåtande. Sen kan det ju bara vara att den försöker printa infill snabbare än andra delar, kan ju sätta ner hastigheten lite i slicern.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av grasklippare:

När jag idag har provat att skriva ut fler av samma modell så verkar bubbligheten som bortblåst... Dock så ser infill-en fortfarande ut som skit. Har det inställt på "grid" som infill, och det blir ju typ ett rutmönster, men fulare och luddigare efter var lager som läggs på.. Och så tycker jag mig verkligen kunna höra hur nozzle:n verkar dras emot infillen, det liksom vibrerar. I alla fall vad jag inbillar mig, kan säkert vara annat som låter. Det ser nästan lite brutalt och ofint ut hur den uppför sig när infill:en läggs.

Det är för övrigt en Ender 3 V3 KE jag har. Verkar inte vara så många som har sådana än.. kanske man skulle ha skaffat sig en mer välbeprövad och inkörd modell?

Jag skulle först och främst byta slicer till t ex PrusaSlicer eller Cura. Möjligtvis har BambuSlicer också profil. Mina erfarenheter av CrealitySlicer (dock ganska länge sen) var inte så positiva.

Gridinfill är som du själv säger "rutnät". saken är att den kommer att riskera att skrapa lite eftersom den drar en linje över en annan linje vilket innebär att det blir en liten "bump". Jag skulle välja någon annan infill. t ex Gyroid.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk

Håller på och bygger en ny dator (det var 10 år sedan sist) och 24-pin kontakten ar som vanligt svårt att få dit. Kändes som man ska ha sönder moderkortet så jag gjorde givetvis en pryl:
24 pin PSU connector motherboard support

Fungerade utmärkt 😉

Visa signatur

7600x | 32GB | RTX 2060S | PSU 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av rotkiv42:

0.1mm kan vara lite lurigt - högre brukar vara mer förlåtande. Sen kan det ju bara vara att den försöker printa infill snabbare än andra delar, kan ju sätta ner hastigheten lite i slicern.

Brukar alltid kör 0.2 på första lagret sen oftast 0.15 på resten.
0.10 på första skulle bli tufft tillochmed med dyrare grejer, med större risk att haverera både munstycke å PEI 😬

Skrivet av Björn Endre:

Jag skulle först och främst byta slicer till t ex PrusaSlicer eller Cura. Möjligtvis har BambuSlicer också profil. Mina erfarenheter av CrealitySlicer (dock ganska länge sen) var inte så positiva.

Gridinfill är som du själv säger "rutnät". saken är att den kommer att riskera att skrapa lite eftersom den drar en linje över en annan linje vilket innebär att det blir en liten "bump". Jag skulle välja någon annan infill. t ex Gyroid.

Orca Slicer är den bästa 👌samma i grunden som Prusa och Bambu.
Cura är väll samma rat som Creality Slicer?

Gyroid funkar alltid bäst för mig också, speciellt vid höga hastigheter, verkar inte som att Z-hop hinner med om man använder tex Grid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av grasklippare:

<Uppladdad bildlänk>

Stött på patrull med min första 3D-skrivare, vet inte vad jag gör för fel. Hjälp!

Någon som direkt kan se vad det är som har gått snett här? Ena stunden ser allt rätt så bra ut(vänster) för att i nästa stund, ett par timmar senare, se blä ut(höger)?

Under det första var jag inte med och noterade hur det såg ut under arbetets gång.. men under arbetet med den högra utskriften så: medan bottenplattan byggs upp så såg infillen ut som en riktig härva, inget snyggt ordnat mönster inte, bara en enda röra. Medans den jobbade lät det som att nozzlen fastnar i ojämnheterna gång på gång.

Det är visserligen två olika 3D-modeller som har använts, men tror inte det borde påverka något. När jag kollar igenom slice:ingen i Creality Print så ser lagren ungefär likadana ut, med välstrukturerad infill.

Tycker det litegrann ser it som det kan göra om fästet mot byggplattan är dåligt, vilket för mig alltid beror på kalibreringen av plattans höjd. Plus det kan bli lite åt det hållet om plattan är för kall.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Wille90:

Brukar alltid kör 0.2 på första lagret sen oftast 0.15 på resten.
0.10 på första skulle bli tufft tillochmed med dyrare grejer, med större risk att haverera både munstycke å PEI 😬

Orca Slicer är den bästa 👌samma i grunden som Prusa och Bambu.
Cura är väll samma rat som Creality Slicer?

Gyroid funkar alltid bäst för mig också, speciellt vid höga hastigheter, verkar inte som att Z-hop hinner med om man använder tex Grid.

Jag körde Orca hela tiden förut men just nu fungerar bambu Slicer bättre för mig på mina 3 Bambu-skrivare. Men Orca har trevliga kalibreringsfunktioner.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Skrivet av rotkiv42:

0.1mm kan vara lite lurigt - högre brukar vara mer förlåtande. Sen kan det ju bara vara att den försöker printa infill snabbare än andra delar, kan ju sätta ner hastigheten lite i slicern.

Jag provade att nu att ställa ner Print Speed från 300 mm/s till 80 mm/s. Förhållandet mellan Print Speed och Infill Speed är 1:1, så infill-hastigheten var även den på 300, men nu har den följt med ner till 80. Det gjorde en rejäl skillnad!

Jag tänkte lite eftersom att jag hade valt både vilken skrivare jag kör med och vilket filament som användes så skulle alla inställningar justeras till lämpliga nivåer... Temperaturer ändras med materialval i Creality Print, men inte utskriftshastigheten tydligen.

Hörnen ser dock lite trökiga ut fortfarande. Bilden här föreställer det värsta exemplet:

Men det har väl kanske och göra med att det det ska retarderas och accelereras när det ska faras iväg i en annan riktning. Skulle Pressure Advance, som någon nämnde tidigare, vara till hjälp här? Kan tänka mig att det också hjälper att undvika räta vinklar, och helt enkelt runda av hörnen redan när 3D-modellerna designas?

Skrivet av Björn Endre:

Jag skulle först och främst byta slicer till t ex PrusaSlicer eller Cura. Möjligtvis har BambuSlicer också profil. Mina erfarenheter av CrealitySlicer (dock ganska länge sen) var inte så positiva.

Gridinfill är som du själv säger "rutnät". saken är att den kommer att riskera att skrapa lite eftersom den drar en linje över en annan linje vilket innebär att det blir en liten "bump". Jag skulle välja någon annan infill. t ex Gyroid.

Jag har kikat lite åt Cura-hållet, verkar vara en det som Creality Print bygger på? Fast med till exempel möjligheter att använda plugins o.s.v.

Det verkar som att det var den hiskeliga hastigheten vid infillen(300 mm/s, PETG) som var den stora boven i dramat.

Skrivet av sandos:

Tycker det litegrann ser it som det kan göra om fästet mot byggplattan är dåligt, vilket för mig alltid beror på kalibreringen av plattans höjd. Plus det kan bli lite åt det hållet om plattan är för kall.

Byggplattan hålls på 80 grader för PETG enligt materialprofilen i Creality Print, så borde inte vara för kallt. Utskrifterna har suttit fast riktigt rejält på byggplattan efteråt. Det var nog inte problemet. Tror jag.

Lite andra funderingar här, angående ljudkaraktärer och nivåer.

Ur kartong så verkar det vara något tjall med kylfläkten för hotenden på skrivaren. Vid varje tillfälle då fläkten snurrar igång låter det som att den inte är riktigt frisk i ungefär 30 sekunder, för att sedan liksom ta sig över en slags "tröskel", då den går upp i hastigheten och börjar låta betydligt bättre. Låter det inte helt perfekt då heller, upplever att den låter och vibrerar en hel del!

Fläktuppstart

Hur låter 3D-skrivare rent allmänt när de jobbar? Har aldrig hört någon förut och tycker att det väsnas en del när den kör omkring med skrivarhuvudet och bädden i de olika axlarna.

Slutligen,

Bädden åker runt på två stänger. Den ena av dessa sitter stadigt, rör sig inte om man tar tag i den och vickar åt alla olika håll. Däremot, den andra går liksom att lyfta och vicka någon millimeter. Men det kanske ska vara så, finnas lite möjlighet för det att röra på sig?

Finns en skruv precis ovanför änden på stången i bild men skruvskallen tar emot innan skruvens ände har nått ner till stången.

Något som behöver lösas?

Permalänk
Medlem
Skrivet av grasklippare:

Jag provade att nu att ställa ner Print Speed från 300 mm/s till 80 mm/s. Förhållandet mellan Print Speed och Infill Speed är 1:1, så infill-hastigheten var även den på 300, men nu har den följt med ner till 80. Det gjorde en rejäl skillnad!

<Uppladdad bildlänk>

Jag tänkte lite eftersom att jag hade valt både vilken skrivare jag kör med och vilket filament som användes så skulle alla inställningar justeras till lämpliga nivåer... Temperaturer ändras med materialval i Creality Print, men inte utskriftshastigheten tydligen.

Hörnen ser dock lite trökiga ut fortfarande. Bilden här föreställer det värsta exemplet:

<Uppladdad bildlänk>

Men det har väl kanske och göra med att det det ska retarderas och accelereras när det ska faras iväg i en annan riktning. Skulle Pressure Advance, som någon nämnde tidigare, vara till hjälp här? Kan tänka mig att det också hjälper att undvika räta vinklar, och helt enkelt runda av hörnen redan när 3D-modellerna designas?

Jag har kikat lite åt Cura-hållet, verkar vara en det som Creality Print bygger på? Fast med till exempel möjligheter att använda plugins o.s.v.

Det verkar som att det var den hiskeliga hastigheten vid infillen(300 mm/s, PETG) som var den stora boven i dramat.

Byggplattan hålls på 80 grader för PETG enligt materialprofilen i Creality Print, så borde inte vara för kallt. Utskrifterna har suttit fast riktigt rejält på byggplattan efteråt. Det var nog inte problemet. Tror jag.

Lite andra funderingar här, angående ljudkaraktärer och nivåer.

Ur kartong så verkar det vara något tjall med kylfläkten för hotenden på skrivaren. Vid varje tillfälle då fläkten snurrar igång låter det som att den inte är riktigt frisk i ungefär 30 sekunder, för att sedan liksom ta sig över en slags "tröskel", då den går upp i hastigheten och börjar låta betydligt bättre. Låter det inte helt perfekt då heller, upplever att den låter och vibrerar en hel del!

Fläktuppstart

Hur låter 3D-skrivare rent allmänt när de jobbar? Har aldrig hört någon förut och tycker att det väsnas en del när den kör omkring med skrivarhuvudet och bädden i de olika axlarna.

Slutligen,

Bädden åker runt på två stänger. Den ena av dessa sitter stadigt, rör sig inte om man tar tag i den och vickar åt alla olika håll. Däremot, den andra går liksom att lyfta och vicka någon millimeter. Men det kanske ska vara så, finnas lite möjlighet för det att röra på sig?

Finns en skruv precis ovanför änden på stången i bild men skruvskallen tar emot innan skruvens ände har nått ner till stången.

Något som behöver lösas?

300mm/s är ganska snabbt, speciellt för en i3/bed slinger skrivare med ptfe lined hotend, det verkar som om de kompetenser med lägre lagerhöjd. 150mm/s borde funka för infill. Det är också så att olika plaster går att skriva ut olika fort, det kan till och med vara olika med olika färger beroende på vilken pigment som används.

Utskriften med hörn som lyfter är vanligt när man skriver ut räta eller vassare hörn, som du va inne på så hjälper det att runda av hörnet lite om man designar själv.

Fläkten låter som om den har dåligt lager så den vibrerar på axeln. Om skrivaren är ny så bör du kunna fråga efter en ny fläkt.

Ljudnivån på en skrivare kan vara ganska hög, även med trinamics olika tmc stegmotor drivare som är kända för sina tysta lägen så låter skrivarna lite. Tycker de låter mer ju snabbare dom skriver ut, men beror också på ram och vad den står på. Har en stenplatta under min Prusa mk3s som hjälper jättemycket, har även en stor rejäl BLV mgn cube skrivare som jag upplever som tystare fast den skriver ut mer än dubbelt så snabbt.
Jag är jättekännslig för ljud så min upplevelse är kanske annorlunda.

Stängerna bör inte kunna röra på sig men det är viktigt att dom är parallella då.

Permalänk
Skrivet av swesen:

<Uppladdad bildlänk>
Här ser vi läckage som måste fixas, och det är att ditt munstycke måste dras åt mot heatbreaken och munstycket borde ha ett litet mellanrum mellan sexkants delen och värmeblocket. Vet inte hur ptfe röret hålls på plats på din skrivare men på den jag hade senast så kunde man trycka ptfe röret någon mm för långt innan man sen skruvar tillbaka munstycket så att det blev tätt och fint.
Kom också ihåg att efterdra munstycket när det är över 220°C.

Det gick dåligt så jag köpte en ny färdigmonterad hotend eftersom det var så billigt.

Problem kvarstår med PETG:

Dock skriver jag just nu ut samma modell i PLA och det ser perfekt ut.
Fuktigt filament?

PETG-rullen ligger på tork bland Dessicants nu så får vi se om det blir skillnad.

Tack för all hjälp oavsett.