Konfigurera UniFi AP i ett nätverk för att användas i ett annat

Permalänk
Medlem

Konfigurera UniFi AP i ett nätverk för att användas i ett annat

Ganska straight forward fråga. Jag behöver konfigurera en UniFi AP hemma hos mig själv, med kruxet att den ska användas på en annan plats i ett annat nätverk där jag inte kan närvara. Målet är alltså förkonfigurera den så att den bara behöver kopplas in och monteras upp på platsen där den är avsedd att användas.

Är detta möjligt, eller blir konfigurationen nätverksspecifik? D.v.s. att den bara går att använda i det nätverket den först konfigureras i?

Permalänk
Medlem

Varför inte bara koppla in den på plats? Och hämta upp den i controllern? Tar inte många minuter.

Permalänk
Medlem

@MystiX: Tyvärr kan jag inte vara där, och den ska kopplas in av väldigt otekniska människor

Permalänk
Medlem

@CatchMe: Har du bara en Unifi så är det inga problem. De kräver ingen kontroller som är online.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

@Dr.Mabuse: Okej! Så även om den kopplas in i ett nytt nätverk till en ny router behöver den inte konfigureras om utan de inställningar jag gjort finns kvar?

Permalänk
Medlem

@CatchMe: Japp. Det är set-it-and-forget-it.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Nu är den uppe och allt funkar, tack för hjälpen!
Har dock några ytterligare funderingar. Signalen från APn förlängs nämligen ytterligare av en repeater med DD-WRT.

Fungear Unifi som en isolerad AP med egen DHCP eller sköts detta av huvudroutern?
Föredrar om både Unifi och repeater är skiljda från huvudrouterns LAN, hur gör jag detta smidigast? Och om detta endast är möjligt med repeatern, hur görs det smidigast?