Microsoft planerar lägga till mer reklam i startmenyn för Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Om de plockar bort den funktionen, vilket jag är ytterst tveksam till att de kommer att göra, så skulle de ju få negativ publicitet, och det tror jag Microsoft tycker Windows 10 har fåtr mer än nog av.

Tycker jag med. Och MS gjorde just själva så de fick ännu mer, i och med den utökade reklamen. Tror du det här är den sista negativa publiciteten som MS kommer att göra sig själva ansvariga för? Knappast... det blir bara värre.

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Med tanke på att Microsoft har backat med möjligheten att blockera Windows Store i Windows 10 Pro så... Det är inte otänkbart att de tar bort möjligheten att dölja appar i Windows 10 menyn och även således tar bort möjligheten att dölja reklam i Windows 10 Home.

Störande är att OEM licenser eventuellt kan ogiltigförklaras vid alla hårdvaruförändringar? Så som att uppgradera grafikkort? Uppgraderingen hanteras på samma sätt som OEM, dvs byt grafikkort efter anniversary update och så är din licens ogiltig.

Snart tar de säkert bort möjligheten att köra Classic Shell med mera också.

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Inaktiv

Finns ingenting i Windows Store som inte finns i betydligt bättre desktop form.

Bara strejf kan vända detta till en positiv nyhet!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av TheSlicker:

Min åsikt är att du gör dig själv en otjänst. Vad du än tror för negativt om W10 så vågar jag nästan lova att det är groteskt överdrivet.

Slipper iaf reklamen
Gillar Windows 8.1 mer och det är min åsikt
Redan prövat Windows 10, nergraderade mig efter 1 dag

Permalänk
Medlem

Som jag läser går det att stänga av om man ogillar det. Så länge den möjligheten finns gör det mig inget alls när jag väl skaffar W10.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gruarn:

När FBI bad Apple låsa upp San Bernardino-telefonen med motiveringen att "det är bara EN telefon", så svarade Apple med "Vi vägrar, för det kan aldrig vara bara en telefon". Nej, detta är kanske ingen, subjektivt sett i det enskilda fallet, stor grej, men det sätter ett precedensfall och det är avslöjande för hur MS ser sin framtida företagsmodell kring Windows. Vi är många som undrat varför MS varit så fantastiskt ihärdiga med att försöka få användare att gå över till 10 och en början på det skälet ser vi nu iom detta. Och om de inför det här nu, ett år efter lansering, vad inför de i juni 2017?

Det kan t.o.m. vara så att man kommer kunna fortsätta att stänga av detta, att göra en "opt-out" i det enskilda fallet, hur stor del av den totala användarbasen kommer att göra det? Och om man gör det, hur säkra är vi på att vi kan stänga av allt, givet att vi vet att det finns flera olika funktioner som samlar data?

Detta är första skymten av framtiden och den lämnar en fadd smak i munnen...

Mycket bra sagt.

Det är en väldigt liten sak detta, ja. Vi behöver inte göra en höna av en fjäder. Problemet är att vi börjar få många fjädrar. Var och en kan man förkasta dem, men det är redan nu storleken av påskriset, och det växer.

Verkar finnas 3 typer av människor på detta forum gällande deras åsikter om detta.
1: Har get upp och har redan hela sitt liv på internet och är villig att sälja allt de äger och har för gratis mjukvara
2: Rädda som tusan för att deras privatliv; info eller liknande ska hamna i fel händer och gör vad de än måste för att undvika det.
3: Okunnig, osäkra som försöker lyssna på råden från 1:/2: och fortfarande kliar sig i skallen.

Problemet är att 1: och 2: förstör precis lika mycket båda två. Man kan inte överdriva alla problem med tex Windows 10, nej. Men man kan inte ignorera alla små dumma saker heller. MS testar sin marknad just nu, och om ingen skriker, så får du Xbox som måste vara uppkopplad med spel som inte går att dela. Men marknaden skrek på dem... och MS backade.
Windows 7 skulle inte gå att ha på Skylake... marknaden skrek och de backade.

Så alla ni som tycker här görs många hönor... förstå att de görs endast för där finns en sabla massa fjädrar från dumma saker Microsoft har för sig, och vi måste säga till för att inte få det värre.

Skrivet av NoNamesWayne:

2015.. 2016 är linux år.. eller? kanske 2017? 18?

(Med risk att få skäll...)
Tror tyvärr att Linux inte kommer komma förrän 2020 som tidigast. Den är för omoget som skrivbords OS idag, med för många "problem" under huven. Ska de få "massan" med sig måste det fördummas, och det är något verken Linux marknaden verkar vilja, eller jobba mot. Hela textkommando delarna måste bort. Inte bort för alla, men det måste gå att göra dessa saker via GUI. Tills det går kommer detta OS endast vara utvecklar/server och lek/surf OS, där de dock fungerar kanon.

De flesta kan inte ens skilja på Internet Explorer och "internet" dock... så du kan inte lära dem skriva långa rader text i ett kommandofönster. Går bara inte. Linux måste komma in i 2010 talet och komma bort från det, även om det bara är ett lager ovanpå (då jag förstår varför många vill ha det så).

Vulkan är ett måste, så att drivare till spelen måste kunna göras. Samtidigt så tar det åratal att få spelutvecklare att hoppa på Vulkan/DX12 verkar det så, med tanke på det är snart 1 år sedan Win 10 släpptes och DX12 fungerar än som dynga. Vulkan har sin chans... men det är upp till spelutvecklarna.

Skrivet av anon114264:

Bara strejf kan vända detta till en positiv nyhet!

Han är tydligen avstängd så du får vänta lite på din riddare i platt, fyrkantig, tråkig blå/grå rustning att komma.

Permalänk
Medlem

Konstigt att folk inte bryr sig om att alla Ipad, Iphones och Android-diton kommer med massor av förinstallerade appar (som inte går att avinstallera) men när det finns i Win10 så är det hemskt, trots att det går att ta bort.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

För att de utvecklar en funktion som är jättelätt att stänga av? Nej.

Det här handlar inte bara om att sätta reklam i en produkt du har betalt för. När man försöker ändra någons beteende eller deras tankevärld runt ett beteende börjar man i ena änden. Sen drar man på lite mer. Sen lite mer. Det här är bara början. Därför är din reaktion så skrämmande för att du, och folk som du, inte ser vart sådant här kan leda.

Visa signatur

Jag är inte blek, jag är Nerdchic.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av KplSteiner:

Konstigt att folk inte bryr sig om att alla Ipad, Iphones och Android-diton kommer med massor av förinstallerade appar (som inte går att avinstallera) men när det finns i Win10 så är det hemskt, trots att det går att ta bort.

Skickades från m.sweclockers.com

För att appar hör hemma på dessa enheter och har alltid gjort. Ett os för desktopdatorer bör inte behöva förlita sig på cripplade fula appar. En långsam ökning av dessa på ett operativsystem som är ämnat för tangentbord och mus, kommer generera kritik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Conditioned:

Det här handlar inte bara om att sätta reklam i en produkt du har betalt för. När man försöker ändra någons beteende eller deras tankevärld runt ett beteende börjar man i ena änden. Sen drar man på lite mer. Sen lite mer. Det här är bara början. Därför är din reaktion så skrämmande för att du, och folk som du, inte ser vart sådant här kan leda.

De utvecklar ju en redan befintlig funktion, som går att stänga av. Att då prata om spiken i kistan är rent av obildar.

Det jag tycker är skrämmande idag är att vare sig det gäller teknik, politik, eller vardag så finns det en växande grupp människor som iskallt förväntar sig att deras konspiratoriska läggning inte skall ifrågasättas.

Dessutom påverkar det här ingen som bryr sig. Jag ser det som icke sannorlikt att någon skulle vara helt OK med att ge ifrån sig den telemetridata man godkänner i Windows 10 för att sedan få spelet för att 5 reklamrutor mer än tidigare visas, om man väljer att ha funktionen påslagen. Det finns inte ett uns av logik i det.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

De utvecklar ju en redan befintlig funktion, som går att stänga av. Att då prata om spiken i kistan är rent av obildar.

Det jag tycker är skrämmande idag är att vare sig det gäller teknik, politik, eller vardag så finns det en växande grupp människor som iskallt förväntar sig att deras konspiratoriska läggning inte skall ifrågasättas.

Dessutom påverkar det här ingen som bryr sig. Jag ser det som icke sannorlikt att någon skulle vara helt OK med att ge ifrån sig den telemetridata man godkänner i Windows 10 för att sedan få spelet för att 5 reklamrutor mer än tidigare visas, om man väljer att ha funktionen påslagen. Det finns inte ett uns av logik i det.

Jag har aldrig sagt något om spiken i kistan, men tack för att du bekräftar det jag hävdat.

Visa signatur

Jag är inte blek, jag är Nerdchic.

Permalänk
Medlem

Lite som bio då, man betalar för något men tvingas fortfarande lida igenom reklam.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Sponsring är ju en typ av reklam ;).

Fair enough, dock tror jag du förstår vad jag menar...

Jag tycker Sweclockers var ganska fula med hur de skrev rubriken.

Om du berättar för folk att Microsoft kommer ha mer reklam på start menyn, så kommer du få "WTF" reaktioner, men om du förklarar att Windows 10 just nu ger dig 5 "tips" av appar att använda, och att det kommer öka till 10, så tror jag inte så många kommer bry sig...

Om du redan använder Windows 10, vad är egentligen skillnaden? Om du redan har stängt av dem och inte har läst artiklar/uppdaterings info, så kommer du inte äns veta att det har lagts in i operativsystemet.

Om de 5 applikationerna inte stör dig idag, så kommer inte 10 stycken göra någon större skillnad, och om det gör det, så tar det dig bara 30 sekunder av ditt liv att ta bort.

När Microsoft lägger in "riktig" reklam (som du ser på hemsidor) i start menyn, då kan ni alla klaga på...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Conditioned:

Jag har aldrig sagt något om spiken i kistan, men tack för att du bekräftar det jag hävdat.

Detsamma. Det du skriver ovan är typiskt för "Alla som inte låtsas tro på konspirationen är del av den".

Om du inte gillat Windows 10 och inte ids stänga av reklame, som är 3 klick bort, låt bli att använda det då.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Pepsin:

Det är just att det är opt-out och inte opt-in som är problemet tycker jag. Visst, det är lätt att stänga av, men till slut blir det bara mer och mer saker man måste stänga av i olika kontrollpaneler, via GPOer, via registret o.s.v., vid varje "ren" installation av Windows.

Tror inte folk skulle störa sig om det var avstängt som standard och om man verkligen tycker det är jättekul med reklam kunde man slå på det.

Jo, jag nästan förväntar mig att MS kommer göra det svårare att välja bort detta framöver också. Det är ju uppenbart något de anser att Windows 10 och dess användare behöver.

För oss konsumenter har jag svårt att se någon som helst nytta med denna typ av reklam. Kanske finns scenarion där detta gynnar någon men det måste verkligen vara extremt sällsynta fall.

För varje gång MS lägger till något minst sagt tveksamt så borde de iallafall se till att lägga till något riktigt bra som någon faktiskt har nytta av också.

EDIT: Bör tilläggas att jag själv inte sett någon reklam med mina Win 10 Pro 64-bit licenser. Hoppas det förblir så med.

Permalänk
Medlem

Drabbas man av reklamen även ifall man har en köpt version av W10?

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av FireFox:

Drabbas man av reklamen även ifall man har en köpt version av W10?

Ja, men vi pratar om några appar som visas i startmenyn, som du kan ta bort med typ 5 musklick föralltid

Permalänk
Medlem

Och folk betalar pengar för att använda Windows ?!?!!!!

Permalänk
Avstängd

Microsoft är ett sjunkande skepp.

Permalänk
Skrivet av Vatten:

Och folk betalar pengar för att använda Windows ?!?!!!!

Bara för att jag måste. Om det funnits något vettigt alternativt hade jag inte suttit här med knutna nävar...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sprawler:

Bara för att jag måste. Om det funnits något vettigt alternativt hade jag inte suttit här med knutna nävar...

Borde finnas en lönsamhet i att sätta ihop ett företag med kunnigt folk som går all in att få fram en stabil, användarvänlig och säker variant av Linux för den stora massan. Finns nog gott om folk som vill betala bra pengar för att slippa all skit som Windows anklagas för.

Grunden borde ju finnas redan, bara att bygga vidare i rätt riktning och framförallt lyssna på vad kunderna vill ha:

1.fullständig kontroll över alla funktioner.
2.möjlighet att ändra utseende/tema på allt som önskas.
3.noll övervakning.
4.noggrann kvalitetskontroll av uppdateringar innan de skickas ut.
5.bra prestanda och kompatibilitet för spel.

Ligger nog rätt i tiden att lansera ett alternativ, då vi haft 3 operativ på raken från MS (8, 8.1 och 10) som fått mottaga kritik för att ändra på saker i en riktning som passat MS bättre än sina kunder.

Permalänk

Tror att Microsoft kommer sakta men säker jobba sig fram till hur det är på deras xbox. På xboxen var det ju lite liknande som till windows. Först så hade dom ingen reklam alls men sakta men säkert så transformerades deras dashboard till detta:

Och till xboxen så betalar man ju redan en månadsavgift för xbox live. Dessutom så har ju xboxen haft dessa tvingade uppdateringar som nu vi fått i windows 10 ett bra tag nu.

Om dom kan göra det på xboxen varför inte på windows 10?

Detta påminner mig lite om hur det såg ut när windows 8 fortfarande var i beta med Metro. Om jag kommer ihåg rätt så sa många att det inte var något att oroa sig för iom att man kunde göra ett enkelt register hack för att få tillbaka startmenyn. Men sen när 8 väl släpptes så kunde man inte göra det längre och man behövde installera tredjeparts program om man ville ha en startmeny igen.

Jag undrar om vi kommer få tredjeparts adblock program till startmenyn?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Crockett:

Borde finnas en lönsamhet i att sätta ihop ett företag med kunnigt folk som går all in att få fram en stabil, användarvänlig och säker variant av Linux för den stora massan. Finns nog gott om folk som vill betala bra pengar för att slippa all skit som Windows anklagas för.

Grunden borde ju finnas redan, bara att bygga vidare i rätt riktning och framförallt lyssna på vad kunderna vill ha:

1.fullständig kontroll över alla funktioner.
2.möjlighet att ändra utseende/tema på allt som önskas.
3.noll övervakning.
4.noggrann kvalitetskontroll av uppdateringar innan de skickas ut.
5.bra prestanda och kompatibilitet för spel.

Ligger nog rätt i tiden att lansera ett alternativ, då vi haft 3 operativ på raken från MS (8, 8.1 och 10) som fått mottaga kritik för att ändra på saker i en riktning som passat MS bättre än sina kunder.

Vi behöver ett nytt Ubuntu. Säga vad man vill om den distron och vad Canonical haft för sig under dessa 12 år men just Ubuntu tog ett stort kliv framåt för Linux-baserade OS för desktop. Och dessutom för vanliga människor. Gyllene tillfälle nu att någon ser läget, speciellt när det ändå dyker upp en del spel för Linux-baserade OS via GOG och Steam men också Vulkan och möjligheterna det ger.

Men visst, året är inte slut ännu och Vulkan har knappt kommit igång ens. Personligen hoppas jag verkligen på något alternativ, även om jag är riktigt nöjd med Windows 10 hitills.

Permalänk

@Crockett: Håller med dig till fullo, men jag är endast ute efter att spela och där finns tyvärr inga alternativ i nuläget. Linux i all ära, men det krävs att speltillverkare får tummarna loss först så att säga.

Permalänk
Medlem

Det måste finnas något sätt att ta bort sånt skit!

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk
Medlem

Ganska nöjd med att jag inte installerat W10 på min vanliga pc. Thank you Microsoft.

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Nämen, folk gör en hönsfarm av en eventuell fjäderatom som vanligt när det gäller en nyhet om Windows 10.

Det som detta gör är att Microsoft promotar fler appar från sin Store i startmenyn, dvs inga 30 mins videoklipp eller liknande som vissa domedagsprofeter tror.

Detta hat mot Windows 10 börjar bli rent av löjligt.

Det hjälper ju inte att Sweclockers väljer världens sämsta rubriksättning. Om man läser innehållet också så står det ju att det gäller de tiles som är pinnade vid startmenyn när man nyinstallerar ett system (tar typ 30 sekunder på sin höjd att ta bort alla). Kollar man dessutom källan så är det yttert tydligt att det inte rör sig om att installera appar på folks system hur som helst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hevin:

Ni överreagerar något extremt här...

Först och främst, använd inte ordet "reklam" när ni pratar om detta...

Vi pratar inte om reklam, vi pratar om att start menyn visar sponsrade applikationer. Applikationerna finns på Microsoft Store. Det är inte något som stör en användare väldigt mycket.

Dessutom, precis som många andra har sagt, det tar 30 sekunder att ta bort dem för alltid. Jag tog bort större delen av de applikationer som fanns i start menyn direkt efter jag installerade Windows 10.

Alla som klagar på Microsoft och Windows 10 är bara paranoida och hatar bara för att hata... Säger inte att Windows 10 är perfekt, men har inte stött på något direkt dåligt än så länge.

Tror du behöver en ordlista. Att promota sponsrat material är absolut reklam. Helt tveklöst.
<b>Påkalla uppmärksamhet (se reklamera, re- åter och clamare -ropa) från latinska <i>"reklamare"</i></b>

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Inaktiv

Ni gnäller på att Microsoft lägger in reklam\tips(som går att stänga av med 3 klick) på startmenyn om produkter som finns på deras marknad.... Men inte ett ord om Valves reklam i Steam om deras egna och andras produkter?

Permalänk
Skrivet av anon246659:

Ni gnäller på att Microsoft lägger in reklam\tips(som går att stänga av med 3 klick) på startmenyn om produkter som finns på deras marknad.... Men inte ett ord om Valves reklam i Steam om deras egna och andras produkter?

http://i.imgur.com/qdRZtFm.jpg

Du är ju inne på Valves "STORE" i den bilden. Om steam hade sånn reklam i "LIBRARY" fliken hade det nog blivit en heldel gnäll.
Samma sätt om MS skulle lagt till extra reklam platser i deras egna windows store hade det nog inte varit mycket gnäll. Men nu lägger dom in reklam i startmenyn istället.

Om jag ska dra ett dåligt exempel så skulle jag likna detta med att ICA har reklam för diverse rabbater och varor inne i deras butik. När jag väll är i butiken så tycker jag det är helt ok med att dom skyltar med att jag kan köpa tomater 20% billigare än innan. Men om nu ICA skulle släppa en kyl som ger en reklam varje gång man öppnar den för att ta ut mat som man köpt (öppna startmenyn), så skulle jag inte tycka att det är ok.