Nvidia Geforce GTX 1080

Permalänk
Medlem

Nu är frågan vilken tredjepartare som kommer med bäst version.
Vilka tredjepartare tror ni bäst på?

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av versions:

egentligen ganska ointressant om man kallar det för "midrange", "high-end", "mid high-end" eller vad man nu kan hitta på. oavsett valt namn så ligger det likadant till, gtx 1080 är gp104, inte gp100 eller gp102. det är således långt ifrån det snabbaste grafikkortet nvidia kommer släppa i 1000-serien. det folk ifrågasätter är då att FE kostar som att det vore det snabbaste kortet i serien trots att det är "mid high-end" eller vad man nu föredrar för namn. för att jämföra med nuvarande serie så är gtx 1080 uppföljaren till gtx 980 men kostar som att det vore uppföljaren till gtx 980 ti. sedan återstår det att se vad det blir för pris för de intressanta korten från partnertillverkarna men även de kan mycket väl ligga runt 7000kr.

Det är highend dels pga kostnaden, dels pga det snabbaste kortet just nu.
Spelar ingen roll om det är "lilla kodnamn#82913"

Visa signatur

ASUS Z97-A | 4790K 4.4GHz | 16GB DDR3 2400MHz | MSI GTX 980Ti 6GB Twin Frozr V | Samsung Evo 850 250GB | Asus PG279Q | Dell U2412M

Permalänk
Medlem

two words
Water cooling!!!

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Skrivet av IceDread:

Nu är frågan vilken tredjepartare som kommer med bäst version.
Vilka tredjepartare tror ni bäst på?

Evga med deras ssc-modell lär heta duga

Permalänk
Datavetare
Skrivet av dahippo:

Så du menar dx12/Vulcan/Metal är misslyckat och att vi skiter i att använda hela datorns kapacitet bara för spelindustrin tycker det är jobbigt

Det var överhuvudtaget inte vad jag skrev eller menade, har skrivit åtskilliga gånger att jag är övertygad om att DX12/Vulkan är framtiden.

Pekar bara på att man redan innan DX12 släpptes tog upp just aspekten nackdelen med "low-level" APIer är att det lägger större ansvar på användaren av APIet, vilket är spelutvecklarna i detta fall. Nu när vi börjar se ett par titlar så verkar allt mer peka på att det kanske till och med var mer komplicerat att vad man först befarade, inte ens AotS är konsekvent snabbare i DX12 på alla AMDs kort. Vidare har alla nuvarande titlar, utom möjligt Gears of War, stabilitetsproblem med DX12 oavsett GPU tillverkare.

Och i detta test ser vi ett annat problem med "low-level" API, leaky-abstractions. Raise of the Tomb Raider verkar ha problem som är specifika till en viss GPU-version, i detta fall Fury X. I DX11 finns långt mer möjligheter att gömma skillnader i maskinvara bakom drivare, i DX12 är det ännu en sak som specifikt måste hanteras av spelmotor.

Den störa fördelen med DX12 kan däremot redan nu ses om man kör DX12 titlar på en PC med svag CPU och väldigt kraftig GPU, där ser man att DX12 verkligen har rejält mycket lägre "overhead" och det oavsett vilken GPU-tillverkare man testar med. Problemet är att man måste ha en så pass svag CPU att balansen blir ett system som ingen i praktiken har, typ Intel i3 eller en AMD APU med GTX1080...

Med tiden kommer garanterat speltillverkarna lura ut något man kan använda all CPU-kraft som frias upp av DX12, men i det korta perspektivet verkar det som detta API inte kommer tillföra något relevant. Med tiden kommer man lära sig hur man bäst jobbar med DX12/Vulkan och denna kunskap kommer stoppas in i de stora spelmotorerna. Så på sikt kommer DX12/Vulkan naturligtvis bli de självklara valen för PC spel.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Cirka 3 gånger ett GTX 680. Nja blir o vänta fulla kretsen.
Om 1080 blir som 680 är det 18månader~ till 1180Ti kommer.
Då blir datorn 5,5 år gammal... skärmen 9år... på med tvångströja o bita ihop!

Visa signatur

PG279Q | 6XX | X-Fi Titanium HD | RTX 2080 | 5800X3D
G.Skill 3200 CL14 | B450-F | 970 EVO | Seasonic 750W | Fractal R5

Permalänk
Medlem

@Yoshman:
Fast problemet med alla tidiga dx12 titlar som har kommit är att det är portade från dx11.
Ska bli intressant o se spel som är gjorde i dx12 från grunden.

Permalänk
Avstängd

Det enda jag kliar mig i flinten över är vart Jen-Hsuns påstådda "Twice the performance of a Titan X" kommer in i bilden??
https://www.youtube.com/watch?v=XRmAqylrb0A#t=1m15s

Vad jag kan se handlar det om ca 23 - 25 procent bättre prestanda än Titan X.

Visa signatur

https://mega.nz/#!xNBjAJKA!OQctTR0tY5EK1Dk68MV0loIyCD3ftwL_KI...
(DX-11 DLL-fil till SweetFX/Reshade som är kompatibel med GTA 5)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lothbrok:

Det är highend dels pga kostnaden, dels pga det snabbaste kortet just nu.
Spelar ingen roll om det är "lilla kodnamn#82913"

poängen är att det är billigare att tillverka en mindre krets. sedan är det säkert dyrare då det är ny nod och de använder gddr5x men de har förmodligen överdrivet stora marginaler på det här kortet. de kommer fortsätta att trissa upp priserna så länge de kommer undan med det. gtx 1080 FE har $150 högre MSRP än gtx 980. jag tror (vet inte naturligtvis, vi får se) att endast budgetmodellerna av gtx 1080 kommer att finnas för $599 och att evga acx eller msi twinfrozr kan kosta kanske $649, vilket är samma MSRP som gtx 980 ti och $100 över gtx 980 vid release. vad blir då gtx 1080 ti, $799 FE kanske?

Permalänk

Har väntat ett bra tag nu för att bygga VR-dator så detta kort ser ut att vara för mig även om jag kommer vänta på partners och AMD innan köp såklart. Sitter med mitt fornminne 6950 så har en känsla av att det kommer rassla till lite i fps:n när nästa burk byggs efter sommaren och man stuvar in denna best. Känns som läge att våga sig på ett uppbyte från 1080 till 1440 då med.. Kan den jävla sommaren vara över snart så man får bygga!

Permalänk
Medlem

Tänk på att detta är lilla Pascal, detta är ersättaren för Gtx 980 inte titan eller 980ti. Stora Pascal kommer sen.

Visa signatur

Dator 1: Thermaltake Core P5 | Asus z97-Pro Gamer | i7 4770K | A-Data 16GB 1600MHz | Evga 980 Ti Classified | Samsung 840 EVO 250 GB | Seagate 2 TB | Evga Supernova G2 750W | Custom Waterloop
Dator 2: NZXT H230 | Asus Z87-A | i5 4690k | CM 212 EVO | Corsair 8GB 1600MHz | Gigabyte 1660 Ti | Samsung 850 EVO 250 GB | Be Quiet Pure Power 630W

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Jonathanknet:

@Yoshman:
Fast problemet med alla tidiga dx12 titlar som har kommit är att det är portade från dx11.
Ska bli intressant o se spel som är gjorde i dx12 från grunden.

Visst är det så. Dock ska man komma ihåg att t.ex. Raise of the Tomb Raider först och främst utvecklades för XBO som redan kör något som är extremt nära DX12, men den stora skillnaden där är att när man designar för en viss konsol finns det en enda maskinvarukonfiguration som man behöver tänka på. Att konsoler som på pappret har rätt medioker prestanda kan se så bra ut som RotTS på XBO och framförallt Uncharted 4 på PS4 (som på flera håll blivit utsett till "best looking game on any platform").

Jämför man resultaten mellan t.ex. SweClockers och Hexus ser man ju hur brutalt olika resultat man kan få i samma spelsekvens, med relativt snarlika CPUer. SweC kör med 5930K@4,4 GHz medan Hexus med 6700K@4,4 GHz.

Kolla in prestanda för 780Ti relativt de andra korten, enda skillnaden är att SweClockers har "Very High + SSAO,SMAA" medan Hexus kör vanilj "Very High", d.v.s utan SSAO och SMAA.

Dold text

Det är något man måste ha i bakhuvudet när man jämför kort, en sådan ändring verka ge > 20 % skillnad i absolut prestanda, för Kepler är det en extrem skillnad.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Visst är det så. Dock ska man komma ihåg att t.ex. Raise of the Tomb Raider först och främst utvecklades för XBO som redan kör något som är extremt nära DX12, men den stora skillnaden där är att när man designar för en viss konsol finns det en enda maskinvarukonfiguration som man behöver tänka på. Att konsoler som på pappret har rätt medioker prestanda kan se så bra ut som RotTS på XBO och framförallt Uncharted 4 på PS4 (som på flera håll blivit utsett till "best looking game on any platform").

Jämför man resultaten mellan t.ex. SweClockers och Hexus ser man ju hur brutalt olika resultat man kan få i samma spelsekvens, med relativt snarlika CPUer. SweC kör med 5930K@4,4 GHz medan Hexus med 6700K@4,4 GHz.

Kolla in prestanda för 780Ti relativt de andra korten, enda skillnaden är att SweClockers har "Very High + SSAO,SMAA" medan Hexus kör vanilj "Very High", d.v.s utan SSAO och SMAA.

Det är något man måste ha i bakhuvudet när man jämför kort, en sådan ändring verka ge > 20 % skillnad i absolut prestanda, för Kepler är det en extrem skillnad.

Intressant jämförelse.
Pascal och Maxwell: ganska stor skillnad
Kepler: stor skillnad
Fury X: i princip ingen skillnad alls
390 X: ganska stor skillnad

Undrar varför just Fury X inte uppvisade någon skillnad medan 390 X gjorde det.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Med tanke på att den genomsnittliga sweclockaren får panikångest när ett grafikkort inte körs i 16 banor och 3.0 så borde man ju gilla all extra bandbredd man kan få =).

ahhah 8x är ju knappt en begränsning idag, pci-e ligger ju i framkant när det gäller bandbredd Snarare snåla moderkortstillverkare som är största bromsklossen.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

1080 är över min budget! Men, är väldigt nyfiken på om 1070 kan vara en vettig ersättare till mitt 280X. Vad tror vi om det? Sen hoppas jag på att den finns en 1080p 144hz(?) IPS skärm för ett bra pris till hösten.

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem

Besviken. Inväntar AMD med spänning!

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | Asus Z97-P | I5 4690K | Crucial Ballistix 8GB 1600MHz | Gigabyte 970 G1 Gaming | Corsair TX 650W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

ahhah 8x är ju knappt en begränsning idag, pci-e ligger ju i framkant när det gäller bandbredd Snarare snåla moderkortstillverkare som är största bromsklossen.

Är det inte processorn som avgör antalet PCI e banor man kan få?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Broken-arrow:

ahhah 8x är ju knappt en begränsning idag, pci-e ligger ju i framkant när det gäller bandbredd Snarare snåla moderkortstillverkare som är största bromsklossen.

Största problemet är väl Intel vad gäller PCI-e som är riktigt snål med lanes. AMD har varit betydligt generösare där men har samtidigt haft mediokra processorer under ett par års tid och gammalt chipset. Får hoppas på Zen, som vanligt typ.

Permalänk
Medlem

Tack, såg inte den, bra resultat på en ren dx12 titel.

Permalänk
Medlem

Själv tycker jag det roligaste är alla jönsar i marknaden o andra stollar som klottrat ned forumet med "nya grafikkorten kommer vara dubbelt så bra som titanX till priset av ett 970". Well, ser inte riktigt den prestandan!

Visst, någelunda imponerande prestanda, men det kostar ju mer än ett nytt 980 Ti också i dagsläget, så så "jätte" imponerande är det allt inte.

Men de nya pascalkorten Ti ev. något nytt Titan, de kommer nog bokstavligen slakta marknaden i form av prestanda, och en saftig prislapp. Om 980 korten går ut 7000kr+, då vill jag inte ens tänka tanken vad de andra korten kommer kosta...

Dumma är också vi som köpt nudel-dyra 3440x1440P skärmar också som är låsta i 100Hz DP1.2. En likadan skärm fast med DP1.4 hade nog kunnat ge 150Hz+. Men lär nog dröja något, några år först

Permalänk
Snusfri

Riktigt trevligt.
Skippar man onödigheter som SSAO, SMAA osv så känns det som att detta kort kommer att få driva min 40" 2160p skärm from i sommar i 60fps.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halloojj:

Besviken. Inväntar AMD med spänning!

Hur kan du vara besviken? 1080 är ju efterträdaren till 980 och presterar ungefär som 980 i SLI. Det enda jag är lite besviken på är överklockningspotentialen men väntar på tester av partnertillverkarnas egna kort hur de överklockar.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Datavetare
Skrivet av ArcticFire:

Intressant jämförelse.
Pascal och Maxwell: ganska stor skillnad
Kepler: stor skillnad
Fury X: i princip ingen skillnad alls
390 X: ganska stor skillnad

Undrar varför just Fury X inte uppvisade någon skillnad medan 390 X gjorde det.

Ren gissning: med inställningarna som SweClockers kör kanske Fury X får lite nytta av sin överlägsna bandbredd eller av sin enorma shader-kapacite, Kepler lider verkligen av sin låga ROP-kapacitet (väsentligt lägre än Maxwell och GCN) då man kör massa post-processing effekter.

I Hexus fall tippar i stället flaskhalsen över till att vara geometri eller rastrering, Fury X har här samma kapacitet per MHz som 390 X och Kepler står sig nu fint då den har riktigt bra kapacitet i just dessa två saker.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av macke0010:

Evga med deras ssc-modell lär heta duga

Jag tyckte tidigare asus var bra men efter att de inte ens kunde fixa sina ljudkortsdrivrutiner till win 10 så tappar man tron på dem lite... skall hålla ett öga ute för evga.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Skrivet av pi:

1080 är över min budget! Men, är väldigt nyfiken på om 1070 kan vara en vettig ersättare till mitt 280X. Vad tror vi om det? Sen hoppas jag på att den finns en 1080p 144hz(?) IPS skärm för ett bra pris till hösten.

Ska prestera bättre än 980ti referens enligt nvidia. Det är bara o vänta på recensioner, utan det är det svårt o veta.
Kommer komma i juni. Amd polaris kommer också då sägs det. Det ska vara lite billigare så kanske kan det också vara ett alternativ.
Det är bara o vänta på alla recensioner o sen köpa det som ger bäst prestanda och upplevelse för pengarna

@emilakered
Hade det varit möjligt för er att testa ett 980ti gigabyte g1 gaming eller 980ti strix eller evga modellen?
Hade varit jätteintressant o se hur pass mycket det skiljer mellan en överklockad variant jämfört med stock gtx 1080.
Nu går det inte göra en någorlunda jämförelse då spelen inte är desamma.

Permalänk
Medlem

@eucalyptus: Partnertillverkarnas egna 1080 kommer förmodligen vara bättre och har utlovats vara billigare så racka inte ner på priset. Sen när det gäller priset på 1080 Ti (om något sådant kommer) så kommer förmodligen priset på 1080 droppa vi dess lansering så inte säkert att det blir några fantasipriser på 1080 Ti. Fast det beror till viss del även på vad AMD har att komma med.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Största problemet är väl Intel vad gäller PCI-e som är riktigt snål med lanes. AMD har varit betydligt generösare där men har samtidigt haft mediokra processorer under ett par års tid och gammalt chipset. Får hoppas på Zen, som vanligt typ.

tja tänkte mest när man kör två kort kan det vara allt ifrån 2x till 8x (beroende på hur snål moderkortstillverkaren är, helt enkelt vilken väg lines tar, antingen chipset eller cpu:n direkt). Sen behöver ju inte Mid-Range köparen mer än två 16X platser ( som ger 8x/8 vid dubbla kort), behöver man kraften kör man oftast dyrare cpu och moderkort i toppklassen.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

1080 med eftermarknadskylare

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | Asus Z97-P | I5 4690K | Crucial Ballistix 8GB 1600MHz | Gigabyte 970 G1 Gaming | Corsair TX 650W

Permalänk
Medlem

Snart är min uppgradering komplett! Väldigt nyfiken på 1070 också det är ett kort som ligger mer i mitt intresse.

Visa signatur

Stationära: Chassi: Fractal Design Define R4 Svart Moderkort: ASUS Z170 PRO GAMING CPU: Intel Core i7 6700K Kylning: Thermalright true spirit140 power Ram: HyperX 16GB 2133MHz GPU: Asus GTX 1070 FE Lagring1: 120GB Sanddisk Extreme Lagring2: WD Black 1TB PSU: Fractal Design Integra 750W Kringutrustning: Corsair H2100 Corsair K70 RGB Razer Deathadder Logitech Z Cinema Benq 24" XL2411 Bärbar: Lenovo Y50-70 Konsol: Playstation 4

Permalänk
Medlem

Alltid kul med nya grafikkort
Men att köpa ett innan recensionen på AMD's kort kommer är ju fruktansvärt puckat då ingen kan spå framtiden.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]