Som vanligt i när nya kort släpps - dom väldigt dyra i EU men billiga i USA

Permalänk
Skrivet av hakd:

Det är gratis för sjukvård för alla (invandrare, kriminella, socialfall) utom normala Svenska skattebetalande medborgare, så varje gång du betalar skatt så betalar du någon annans läkarbesök indirekt.

Du som kan får betala för den som inte kan, lite så systemet funkar

Många dyra behandlingar hade inte vanliga skattebetalande svenskar haft råd med heller även om de inte behövt betala skatt till sjukvård och istället fått bekosta det mesta själv.

Visa signatur

i7 10700K • 4070 Super

Permalänk
Medlem
Skrivet av JimmieSan:

Aldrig varit med om när jag rest utomlands.
Inte så att jag kommer hem med en hel resväska av 1 produkt, då kanske man får ett öga på sig.
Men annars, aldrig hänt någon jag känner eller mig själv för saker man köpt utomlands

För några år sedan köpte jag en hel dator i usa också, hela resväskan med datorprylar.

Inte mig heller, men det är något som kan hända och som man bör ta med i beräkningen när man köper något utanför EU, att moms kan tillfalla.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Är inte momsen något som också bygger på att vi får bättre och fri sjukvård t.ex? I så fall kan jag gärna betala några kronor extra i Sverige.

Du vet att med all skatt i Sverige så jobbar du gratis til och med September i Sverige va? okt-dec jobbar du för dig själv...

Man hade nog kunnat kräva lite bättre sjukvård för de pengarna...

Visa signatur

I7 920 @ 4,2GHz, Gigabyte GA-X58A-UD7, 6 GB Coirsair XMS 7-7-7-20-1, Noctua D-14, Gigabyte 9800GT, Coirsair 650W, Egenmoddat Chassi med 290mm frontfläktar, 2 st 120mm top fläktar och 1 90mm fläkt där bak.

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers
Skrivet av ClintBeastwood:

Är inte momsen något som också bygger på att vi får bättre och fri sjukvård t.ex? I så fall kan jag gärna betala några kronor extra i Sverige.

Vi i Sverige betalar en högre moms på våra varor/löner för att bekosta allt i samhället som kostar pengar. Dvs sjukvård, skola, äldre vård, polis, brandkår, gratis tandvård (upp till 20 år) flyktingar/asylboenden osv.

Detta kan man givetvis tycka är bra eller dåligt.

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnarok:

Vi i Sverige betalar en högre moms på våra varor/löner för att bekosta allt i samhället som kostar pengar. Dvs sjukvård, skola, äldre vård, polis, brandkår, gratis tandvård (upp till 20 år) flyktingar/asylboenden osv.

Detta kan man givetvis tycka är bra eller dåligt.

Eftersom vi är med i EU får vi inte ha lägre än 15% moms som standard/allmän. Grannländer har jämförbara nivåer med 19-25%.

Sen handlar det inte om att betala massor, i USA skjuter de in lika mycket offentliga pengar som här i sjukvården och måste skjuta in lika mycket pengar till privat och får ändå fler som dör i vanliga sjukdomar och färre läkare per capita än här. Det är inte som att man kan ta bort skatter och stoppa de pengarna i fickan istället. Det går bara om man fuskar. Om pengarna försvinner i skatter eller i praktiken obligatoriska försäkringar spelar ju ingen roll för individen.

Permalänk
Medlem

Fraktpriser är också ett konstigt fenomen!!..Länderna har ofta fri frakt inom landet för att slippa konkurens från andra länder. Om du inom EU (som skall varar fri rörlighet för produkter) beställer en vara kostar frakt enormt mycket så fort du skall passera gränsen detta är en medveten affärsverksamhet som SAMTLIGA länder utnyttjar till fullo.
Fri frakt i HELA USA är det ofta på produkter.... USA är stort läng 4 500 kilometer
Fri frakt i Tyskland
Fri Frakt i Svergie. Sverges läng är 1 572 km
150 kr frakt kostnad om man beställer från Tyskland, Danmark,England etc!!!!Hamburg- Stockholm 1000 km
Konstigt? eller en slump eller?
När får vi fri frakt i EU?

Permalänk
Medlem

Som vanligt när det släpps nya kort ska någon jämföra varor med och utan moms. Och ja delstaterna har lägre moms än Sverige men det betyder ju inte att Nvidia och övriga kan vara bussiga och sänka priset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bz2:

Fraktpriser är också ett konstigt fenomen!!..Länderna har ofta fri frakt inom landet för att slippa konkurens från andra länder. Om du inom EU (som skall varar fri rörlighet för produkter) beställer en vara kostar frakt enormt mycket så fort du skall passera gränsen detta är en medveten affärsverksamhet som SAMTLIGA länder utnyttjar till fullo.
Fri frakt i HELA USA är det ofta på produkter.... USA är stort läng 4 500 kilometer
Fri frakt i Tyskland
Fri Frakt i Svergie. Sverges läng är 1 572 km
150 kr frakt kostnad om man beställer från Tyskland, Danmark,England etc!!!!Hamburg- Stockholm 1000 km
Konstigt? eller en slump eller?
När får vi fri frakt i EU?

När vi får ett europeiskt postväsen? Kolla hos PostNord vad det kostar att skicka postpaket till Tyskland t.ex. Det är knappt dyrare att skicka till Nordkorea mot att skicka till Tyskland.

Permalänk
Medlem

Fläkt kostar 150 i tyskland. Fri Frakt i Tyskland
Fläkt kostar 300 i Sverige. Fri frakt i Sverige
Fläkt kostar 150 i USA. Fri frakt i USA.

Frakt till Sverige 150 kr

Så jag betalar 300 kr och handlar från Sverige.. Hmmmmm konstigt...!!!??

Det är ju fraktfritt från China (ALI)

Permalänk
Medlem
Skrivet av bz2:

Fraktpriser är också ett konstigt fenomen!!..Länderna har ofta fri frakt inom landet för att slippa konkurens från andra länder. Om du inom EU (som skall varar fri rörlighet för produkter) beställer en vara kostar frakt enormt mycket så fort du skall passera gränsen detta är en medveten affärsverksamhet som SAMTLIGA länder utnyttjar till fullo.
Fri frakt i HELA USA är det ofta på produkter.... USA är stort läng 4 500 kilometer
Fri frakt i Tyskland
Fri Frakt i Svergie. Sverges läng är 1 572 km
150 kr frakt kostnad om man beställer från Tyskland, Danmark,England etc!!!!Hamburg- Stockholm 1000 km
Konstigt? eller en slump eller?
När får vi fri frakt i EU?

Beror nog snarare på att det är dålig konkurrens på frakt mellan EU-länder än någon konspiration. Att ta betalt för frakt är ju snarare kontraproduktivt om man vill konkurrera med butiker i andra länder.
T ex jag hittar en billigare vara i Tyskland men frakten gör inte det värt att beställa. Både ur ett tyskt och den tyska butikens perspektiv hade det ju varit bättre om jag som svensk hade beställt från Tyskland.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bz2:

Fläkt kostar 150 i tyskland. Fri Frakt i Tyskland
Fläkt kostar 300 i Sverige. Fri frakt i Sverige
Fläkt kostar 150 i USA. Fri frakt i USA.

Frakt till Sverige 150 kr

Så jag betalar 300 kr och handlar från Sverige.. Hmmmmm konstigt...!!!??

Det är ju fraktfritt från China (ALI)

Det är aldrig fri frakt. Frakt kostnaden är inbakat i priset.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem

@XPerion: Exakt. Jag håller med . Det är dax att sänka priserna så att frakt ingår.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

Det är aldrig fri frakt. Frakt kostnaden är inbakat i priset.

Precis, konstigt att folk inte förstår detta i dessa moderna tider!

"There Ain't No Such Thing As A Free Lunch"

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless