Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Mycket bra saker även om jag tycker det finns lite mer gråskala. Vad händer t.ex. med köparen som tar sin miljon i sparpengar och sätter in den i bostaden? Är denna miljonär ena stunden för att sedan inte vara det längre? Personen som amorterar mest istället för att lägga pengarna i andra tillgångar, är denna inte miljonär även med låg belåning på dyr bostad?

I min värld är det snarare nettoförmögenhet som betyder något, vilka pengar kan man inom en rimlig tid (några månader) få på kontot om man vill ta sitt pick och pack och flytta till annat land, ut i skogen eller något liknande. Om pengarna ligger i guld, aktier, bostäder, på konto eller andra tillgångar spelar mindre roll. Trots det måste jag medge att det känns vanskligt att räkna in de stora uppgångarna som skett för bostäder den senaste tiden.

Absolut kan det finnas lite mer unika fall, men tycker jag summera det hela ganska bra. Angående ditt fall så är jag lite tveksam.
Du har satt in en miljon av dina sparade pengar men för att få ut dom så kräver det antingen att du säljer din primära bostad vilket kanske alltid är ett alternativt samt kan ta tid och risken finns att du inte får det du önskar i en försäljning. Eller så är du beroende av banken att de beviljar dig ett lån igen vilket kanske inte är solklart att du får samma summa tillbaka pga den höga ränta de räknar med samt amorteringskrav.

Nettoförmögenheten kan göra dig rik och miljonär. Men du är inte i närheten av likvid om mycket av pengarna ligger i bostaden och scenariot med att ta sitt pick och pack och flytta är långt ifrån vanligt för en medelsvensson. Därför gillar jag det tidigare sättet att räkna mer, samt det är något unikt med 6 siffrigt bankkonto

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon176726:

ETC är väl även 100% scam?

100% av alla som köpt det har fått typ 1-150ggr pengarna tillbaka än så länge så ingen har gått back.

så när man än köpt så har man än så länge alltid gått plus på affären men visst kan de sjunka i värde med som bitcoin gör med jämna mellanrum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tino:

Absolut kan det finnas lite mer unika fall, men tycker jag summera det hela ganska bra. Angående ditt fall så är jag lite tveksam.
Du har satt in en miljon av dina sparade pengar men för att få ut dom så kräver det antingen att du säljer din primära bostad vilket kanske alltid är ett alternativt samt kan ta tid och risken finns att du inte får det du önskar i en försäljning. Eller så är du beroende av banken att de beviljar dig ett lån igen vilket kanske inte är solklart att du får samma summa tillbaka pga den höga ränta de räknar med samt amorteringskrav.

Nettoförmögenheten kan göra dig rik och miljonär. Men du är inte i närheten av likvid om mycket av pengarna ligger i bostaden och scenariot med att ta sitt pick och pack och flytta är långt ifrån vanligt för en medelsvensson. Därför gillar jag det tidigare sättet att räkna mer, samt det är något unikt med 6 siffrigt bankkonto

Fast ditt sätt blir ju lite konstigt att tänka. Då skulle personen med en bostad värd 7 miljoner med 6 miljoner i lån men 1 miljon på kontot vara miljonär, men personen med samma bostad men med 1 miljon i lån och 500 tkr på kontot inte vara. Tar man då maximalt lån vid ett bostadsköp är man helt plötsligt miljonär vilket känns rätt udda.

Ja bostäder är inte de mest likvida tillgångarna men det finns det fullt med olika tillgångsslag som vid olika perioder är allt annat än likvida. Bostäder har ju likt aktier fördelen att de får man i princip alltid sålt, frågan är bara till vilket pris.

Nu finns det ju absolut inget värde i huruvida bostaden skall räknas in eller ej då det oavsett är relativt enkelt att vara miljonär i SEK om man vill men det är ju intressanta frågeställningar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av gabriel15:

100% av alla som köpt det har fått typ 1-150ggr pengarna tillbaka än så länge så ingen har gått back.

så när man än köpt så har man än så länge alltid gått plus på affären men visst kan de sjunka i värde med som bitcoin gör med jämna mellanrum.

Fast det är inget mått på att det inte är en scam.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon176726:

Fast det är inget mått på att det inte är en scam.

Till att börja med så delar jag din åsikt men kanske av olika anledningar för du skriver inte heller varför du påstår att det är så.
Jag tror bitcoin kommer tappa sin funktion med frågan är bara när men tills vidare så är det ett bra verktyg för droghandel,penningtvätt och föra över pengar från olika länder etc.

Jag har iallafall funderat på o slänga in 30-50 000kr någon månad på ETH o se om det växer men har inte bestämt mig ännu.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av gabriel15:

Till att börja med så delar jag din åsikt men kanske av olika anledningar för du skriver inte heller varför du påstår att det är så.
Jag tror bitcoin kommer tappa sin funktion med frågan är bara när men tills vidare så är det ett bra verktyg för droghandel,penningtvätt och föra över pengar från olika länder etc.

Jag har iallafall funderat på o slänga in 30-50 000kr någon månad på ETH o se om det växer men har inte bestämt mig ännu.

Skillnaden är väl att BTC är en relativt stabil valuta nu (så stabil en kryptovaluta nu kan bli idag...), medan alla andra hoppar upp och ner stup i ett. Vågar du lägga 30k och kanske förlora det mesta dagen efter, så kör på.

Jag hade kanske köpt lotter för 30k istället, känns som en säkrare investering.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dunder:

Skillnaden är väl att BTC är en relativt stabil valuta nu (så stabil en kryptovaluta nu kan bli idag...), medan alla andra hoppar upp och ner stup i ett. Vågar du lägga 30k och kanske förlora det mesta dagen efter, så kör på.

Jag hade kanske köpt lotter för 30k istället, känns som en säkrare investering.

Bitcoin har gått från 1250$ styck till 2250$ på EN MÅNAD.

Anser du att det är stabilt eller har du ingen koll helt enkelt?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av gabriel15:

Till att börja med så delar jag din åsikt men kanske av olika anledningar för du skriver inte heller varför du påstår att det är så.
Jag tror bitcoin kommer tappa sin funktion med frågan är bara när men tills vidare så är det ett bra verktyg för droghandel,penningtvätt och föra över pengar från olika länder etc.

Jag har iallafall funderat på o slänga in 30-50 000kr någon månad på ETH o se om det växer men har inte bestämt mig ännu.

Skulle råda dig att köpa optioner eller något istället om du ska gambla med pengarna.
Enda anledning att alla alt coins har gått upp på sista tiden är att BTC gått starkt. Många tänker som dig "Oj oj, tänk om det här är nästa BTC". Det är bara ett spel för gallerian. BTC har dock fått fäste och kan användas i diverse butiker osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Fast ditt sätt blir ju lite konstigt att tänka. Då skulle personen med en bostad värd 7 miljoner med 6 miljoner i lån men 1 miljon på kontot vara miljonär, men personen med samma bostad men med 1 miljon i lån och 500 tkr på kontot inte vara. Tar man då maximalt lån vid ett bostadsköp är man helt plötsligt miljonär vilket känns rätt udda.

Ja bostäder är inte de mest likvida tillgångarna men det finns det fullt med olika tillgångsslag som vid olika perioder är allt annat än likvida. Bostäder har ju likt aktier fördelen att de får man i princip alltid sålt, frågan är bara till vilket pris.

Nu finns det ju absolut inget värde i huruvida bostaden skall räknas in eller ej då det oavsett är relativt enkelt att vara miljonär i SEK om man vill men det är ju intressanta frågeställningar.

Situationen grundade sig dock i om en person var miljonär bara för att bostaden hade gått upp 1 miljon och då var dialogen mer att en miljon krävs på kontot. Har du en bostadsvärd värd 7 miljoner men enbart en miljon i lån så är detta ganska uppenbart. Då du har haft dessa pengar på kontot och köpt en bostad eller du köpte en bostad för typ 30 år sedan. Vid något tillfälle behöver vi självfallet vara rimliga.

Kan vi inte skilja på övergripande koncept och istället för att peta hål i allt så blir det inte mycket till dialog och roliga samtalsämnen i tråden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tino:

Situationen grundade sig dock i om en person var miljonär bara för att bostaden hade gått upp 1 miljon och då var dialogen mer att en miljon krävs på kontot. Har du en bostadsvärd värd 7 miljoner men enbart en miljon i lån så är detta ganska uppenbart. Då du har haft dessa pengar på kontot och köpt en bostad eller du köpte en bostad för typ 30 år sedan. Vid något tillfälle behöver vi självfallet vara rimliga.

Kan vi inte skilja på övergripande koncept och istället för att peta hål i allt så blir det inte mycket till dialog och roliga samtalsämnen i tråden.

Ja och det är därför jag tycker att nettoförmögenhet är vettigare och att man räknar in bostaden i det hela även om det känns lite konstigt. Då kan man vara konsekvent vilket jag tycker är viktigt när man pratar om termer som behöver vara rätt väldefinierade i en diskussion.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av gabriel15:

Bitcoin har gått från 1250$ styck till 2250$ på EN MÅNAD.

Anser du att det är stabilt eller har du ingen koll helt enkelt?

När en valuta börjar användas "på riktigt" så får den ändå anses vara mer stabil än de andra valutorna. Börja inte häva ur dig för mycket, och ta inte texter ur sitt kontext.

En valuta som funnits med i år, du tycker inte den är mer stabil än valutor som kommer och går dagligen? Diskutera istället för att försöka göra det personligt.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

När en valuta börjar användas "på riktigt" så får den ändå anses vara mer stabil än de andra valutorna. Börja inte häva ur dig för mycket, och ta inte texter ur sitt kontext.

En valuta som funnits med i år, du tycker inte den är mer stabil än valutor som kommer och går dagligen? Diskutera istället för att försöka göra det personligt.

Är det inte snarare så att du menar pålitlig sett till att stabil betyder "som inte ändras" vilket den ju bevisligen gör? Vädret har funnits några år längre än Bitcoin men få skulle nog beskriva det som stabilt, iaf inte i vårt land.

Permalänk

Vad rekommenderar ni för en relativt ung person som bara slösat bort allt han tjänat hittils men vill börja nu? Kan lägga upp såhär till en liten början: sätta in 10 000kr direkt och sedan sätta in 1000kr/månad, men kanske om ett halvår gå upp till 1500. Målet är att spara 3000kr/månad inom högst 2-3år.

Helst vill jag kunna använda pengarna vid kris, det är alltså inte pensionsspar jag söker då jag kör ihjäl mig på hojen långt innan 65.

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av SimpanDirr:

Vad rekommenderar ni för en relativt ung person som bara slösat bort allt han tjänat hittils men vill börja nu? Kan lägga upp såhär till en liten början: sätta in 10 000kr direkt och sedan sätta in 1000kr/månad, men kanske om ett halvår gå upp till 1500. Målet är att spara 3000kr/månad inom högst 2-3år.

Helst vill jag kunna använda pengarna vid kris, det är alltså inte pensionsspar jag söker då jag kör ihjäl mig på hojen långt innan 65.

1 Globalfond som kostar under 0,4%
1 Sverigefond som kostar under 0,4%
Spiltan investmentbolag

Fördelning
1/3 på varje alt. 50% Global, 25% Sverige samt investmentbolag.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av improwise:

Är det inte snarare så att du menar pålitlig sett till att stabil betyder "som inte ändras" vilket den ju bevisligen gör? Vädret har funnits några år längre än Bitcoin men få skulle nog beskriva det som stabilt, iaf inte i vårt land.

Med den betydelsen skulle inga valutor vara stabila, det låter inte riktigt.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Med den betydelsen skulle inga valutor vara stabila, det låter inte riktigt.

Skulle rimligtvis finnas klart färre valutaspekulanter som så var fallet.

Här är iaf en som var stabil:
https://www.youtube.com/watch?v=djLwRuZ4HeU

Permalänk
Mattecoach
Skrivet av SimpanDirr:

Vad rekommenderar ni för en relativt ung person som bara slösat bort allt han tjänat hittils men vill börja nu? Kan lägga upp såhär till en liten början: sätta in 10 000kr direkt och sedan sätta in 1000kr/månad, men kanske om ett halvår gå upp till 1500. Målet är att spara 3000kr/månad inom högst 2-3år.

Helst vill jag kunna använda pengarna vid kris, det är alltså inte pensionsspar jag söker då jag kör ihjäl mig på hojen långt innan 65.

Om du vill kunna ta ut det när som helst ska du egentligen ha ett vanligt sparkonto, ev. korta räntefonder. Om du lägger det på börsen (dvs. aktier eller aktiefonder) så finns risken att de har gått ner i värde när du behöver dem som mest.
Självklart kan du sätta en del i aktier, men den generella rekommendationen är att man inte ska ha fler tiondelar i aktier än antalet år man kan vara utan pengarna (kan du vara utan pengarna i 3 år så ha 30% i aktier).

Permalänk
Medlem
Skrivet av PuMaH:

Om du vill kunna ta ut det när som helst ska du egentligen ha ett vanligt sparkonto, ev. korta räntefonder. Om du lägger det på börsen (dvs. aktier eller aktiefonder) så finns risken att de har gått ner i värde när du behöver dem som mest.
Självklart kan du sätta en del i aktier, men den generella rekommendationen är att man inte ska ha fler tiondelar i aktier än antalet år man kan vara utan pengarna (kan du vara utan pengarna i 3 år så ha 30% i aktier).

Hur är det med fonder?

Jag har alla mina sparpengar i "långsamma" fonder, men det ger mig ca 7% avkastning om året, betydligt bättre än bankens sparkonto, är väl knappt 1 % hos dem.

Permalänk
Medlem

@SimpanDirr: Ett månadssparande i fonder bör inte direkt kopplas till pensionen, du kan tänka dig ett roligare sparmål, t.ex en finare hoj om 20 år.

Tycker ovan hade bra ide med 25% global, 25% sverige och 25% spiltan investmentbolag.

Jag hade kört
25% spiltan aktiefond global
25% spiltan investmentbolag sverige
25% indexnära tillväxtfond för u-länder
12.5% Swedbank robur ny teknik
12.5% Spiltan räntefond sverige https://www.avanza.se/fonder/om-fonden.html/94867/spiltan-ran...

Spara halva bufferten i denna fondfördelning andra halvan på sparkonto för KRIS buffert. Du delar upp sparkapitalet på två olika konton då du låter pengarna växa i fonderna men ska samtidigt inte röra dessa pengar tills du nåt mål med nya hojen och andra kapitalet på sparkontot som du använder när din nuvarande hoj pajar.

Permalänk
Mattecoach
Skrivet av Baxtex:

Hur är det med fonder?

Jag har alla mina sparpengar i "långsamma" fonder, men det ger mig ca 7% avkastning om året, betydligt bättre än bankens sparkonto, är väl knappt 1 % hos dem.

Fonder är bara en samling av aktier, exakt vilken kombination av aktier beror på fondens inriktning. T.ex. är indexfonder sammansatta för att följa index. De flesta fonder är sammansatta för att vara mer stabila, dvs. inte ha maximal utveckling och kunna stå emot tillfälliga nedgångar okej. Men om marknaden går ner så kommer också alla fonder som består av aktier att gå ner.
Utdelningen är nästan alltid proportionerlig mot risken. Du kan få bättre utdelning nu för att du exponerar dig mot en betydande risk om marknaden skulle gå ner.

Permalänk
Skrivet av Dahle86:

1 Globalfond som kostar under 0,4%
1 Sverigefond som kostar under 0,4%
Spiltan investmentbolag

Fördelning
1/3 på varje alt. 50% Global, 25% Sverige samt investmentbolag.

Och gärna lite räntor också, både korta och långa som får agera krockkudde när börsen går ner (och upp!) så att ens kapital skyddas något. Långa räntor kan man ha i form av företagsobligationer, där är ränterisken mindre men däremot finns ju alltid risken att företag konkar. Långa räntefonder kan vara riskabla att ha eftersom räntorna förväntas gå upp och då sitter man där med långa räntor som man får sälja med större förlust. Företagsobligationer påverkas som sagt mindre av detta.
Korta räntefonder är kanske inte så roliga att ha idag, men de står emot räntehöjningar bättre.

Är spartiden lång, säg över tio år, kan räntedelen vara 10-20% tycker jag.

Permalänk
Skrivet av Baxtex:

Hur är det med fonder?

Jag har alla mina sparpengar i "långsamma" fonder, men det ger mig ca 7% avkastning om året, betydligt bättre än bankens sparkonto, är väl knappt 1 % hos dem.

Fonder är skitbra för folk som inte vill sitta 24/7 och spekulera i aktier, försöka hitta undervärderade bolag som proffsen försöker hitta, tajma marknaden och sova dåligt på nätterna.
En bred och bra fondportfölj kan du sätta ihop och glömma bort. Kanske återkomma till den en gång / år för att rebalansera för att maximera avkastningen och inte minst tvinga dig själv att sälja dyrt och köpa billigt.

Riskjusterad avkastning på 7% / år plus ränta på ränta effekten på ditt kapital är inte alls illa!
Vill man ha högre än så, får man ju ta större risk, men då är det inte långt till att man blir en day-trader. Långsiktigt är det "långsamma breda fonder" som är bäst för ens portfölj.

Permalänk
Medlem
Skrivet av newtoninja:

Och gärna lite räntor också, både korta och långa som får agera krockkudde när börsen går ner (och upp!) så att ens kapital skyddas något. Långa räntor kan man ha i form av företagsobligationer, där är ränterisken mindre men däremot finns ju alltid risken att företag konkar. Långa räntefonder kan vara riskabla att ha eftersom räntorna förväntas gå upp och då sitter man där med långa räntor som man får sälja med större förlust. Företagsobligationer påverkas som sagt mindre av detta.
Korta räntefonder är kanske inte så roliga att ha idag, men de står emot räntehöjningar bättre.

Är spartiden lång, säg över tio år, kan räntedelen vara 10-20% tycker jag.

Jag anser att det är alldeles för mycket räntor när sparhorisonten är så lång. Över tio år och den borde vara 0% annars tappar man alldeles för mycket möjlig avkastning.

Ungefär denna fördelning hade jag nog kört.
Spartid/Räntor
1år/100%
2år/80%
3år/65%
4år/50%
5år/40%
6år/30%
7år/20%
8år/15%
9år/10%
10år/5%
>10år/0%

Då handlar det om att hela summan ska ut på en gång.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Skrivet av Dahle86:

Jag anser att det är alldeles för mycket räntor när sparhorisonten är så lång. Över tio år och den borde vara 0% annars tappar man alldeles för mycket möjlig avkastning.

Ungefär denna fördelning hade jag nog kört.
Spartid/Räntor
1år/100%
2år/80%
3år/65%
4år/50%
5år/40%
6år/30%
7år/20%
8år/15%
9år/10%
10år/5%
>10år/0%

Då handlar det om att hela summan ska ut på en gång.

Historiskt har det definitivt varit värt att enbart investera i aktie/aktiefonder. Men räntorna gör att man kanske sitter stilla i båten längre än om man inte haft dem. Att se en störtdykning på börsen och inte agera genom att paniksälja är mycket svårt även för den mest hårdhudade. Då är det bra att krockkudden dämpar fallet något.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av improwise:

Skulle rimligtvis finnas klart färre valutaspekulanter som så var fallet.

Här är iaf en som var stabil:
https://www.youtube.com/watch?v=djLwRuZ4HeU

Jag menade snarare att det är en valuta man kan vara hyfsat säker på att den ens kommer finnas kvar imorgon, vilket var varför jag lade till "relativ" och "så stabil en kryptovaluta nu kan bli idag".

Hur som helst, om ens ekonomi inte påverkas av att man förlorar 30k över en natt så är det väl kul att chansa, men annars skulle jag kört på något mer "säkert".

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Någon som utnyttjar Mini futures?

Tycker det hela låter lite intressant om man önskar att exponera sig mer mot en marknad utan att gå in med så stort kapital. Det är dock självfallet en större risk samt lite svårare att beräkna avgifter

Funderar själv på att gå in i följande för att testa lite

  • 3 000 kr i MINI L OMX NORDNET 02

  • 3 000 kr i MINI L OMX NORDNET 05

Känner att det bästa sättet man förstår något bättre är att se hur det fungerar. Detta skulle i så fall motsvara att mina 6 000 kr som då satsas på Stockholmsbörsen motsvarar egentligen 21 000 kr.

Då den har en Stop Loss funktion inbyggt så kan min MINI L OMX NORDNET 02 minska med ~50% innan de 3 000 kr jag satsat försvinner. För MINI L OMX NORDNET 05 är detta 20%. Det finns alltid en risk att detta kan ske men tycker den känns ganska liten hur marknaden ser ut just nu men samtidigt är det inte en så stor summa så jag är villig att testa detta bara för att få en känsla över hur Mini futures beter sig.

Intressant att höra om någon annan använder det, eller har använt det samt er erfarenheter och åsikter kring det hela.

Edit: Inte helt hundra om mina beräkningar är rätt, så ni får gärna rätta mig om jag har fel

Permalänk
Avstängd

För mig blir det Robur ny teknik varje månad, det är svårt att köpa nått annat när den stiger som en raket.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem

I huvudsak är det två saker jag (vi) investerar i.

1. Betala ned bolånet
2. Indexfond

Utöver det håller jeg på med lite kryptovaluta.

Visa signatur

Jag tillverkar Elektronisk Background Music på bjokib dot com... Kanske passar något ditt projekt? Det är "gratis" :)

Permalänk
Mattecoach
Skrivet av kaya:

För mig blir det Robur ny teknik varje månad, det är svårt att köpa nått annat när den stiger som en raket.

Så du köper endast en fond, för att just den fonden har gått bra? Under vilken period räknar du då (vad är relevant för dig)?
Såklart är en fond bättre än en aktie, men historisk avkastning är ingen garanti...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PuMaH:

Så du köper endast en fond, för att just den fonden har gått bra? Under vilken period räknar du då (vad är relevant för dig)?
Såklart är en fond bättre än en aktie, men historisk avkastning är ingen garanti...

Nej jag har flera fonder, köper lite varje månad.
Men om en av mina fonder går upp med 5% och dom andra med 1% den senaste månaden så köper jag den som gått bäst.
Så det har blivit lite mycket av just den fonden.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG