Permalänk
Medlem

Recension - OnePlus 3

Jag tänkte dela med mig av lite intryck och upplevelser kring min OnePlus 3 då intresset för telefonen verkar stort och frågorna många.

Vi börjar med elefanten i rummet. Det som pratas om som det stora teknologiska avkallet där den billiga prislappen, enligt många, lyser igenom - skärmen.

Det har pratats om det horribelt mättade färgläget samt avsaknaden av sRGB. Även PenTile-tekniken har fått sig en rejäl känga.

sRGB löstes några veckor efter release med en mjukvaruuppdatering och är således nu en icke fråga. Jag instämmer med kritikerkören och påstår att skärmens originalkalibrering var direkt vidrig. Med sRGB löstes dock problemet, och enligt flertalet tester är skärmen nu en av de mer välkalibrerade på marknaden - så glöm förbövelen inte att ändra skärminställningarna!

PenTile tekniken har det också pratats en del om. Detta medför i grund och botten en lägre effektiv upplösning än de 1080p som skärmen stoltserar med till följd av pixlarnas arrangering. Jag kan, som advokaten, varken bekräfta eller förneka detta påstående då jag helt enkelt inte märker någon skillnad mot andra 1080p skärmar. Möjligtvis kan det vara en nackdel för den mer känsliga användaren.

Ett större problem i mina ögon är den lägre maximala ljusstyrkan. På denna punkt får skärmen godkänt av undertecknad, men inte mycket mer. Inomhus är den en fröjd och utomhus fungerar det för det mesta bra. Vid tillfällen med starkt solljus har jag dock önskat att ljusstyrkan kunnat bumpas upp både en eller två nivåer ytterligare.

Summa summarum så är skärmen mycket riktigt ett av telefonens svagare kort. Jämför man med giganter inom genren såsom Samsung S7 och Nexus 6P så har lillebror en del att lära.

MEN! Skärmen är rent subjektivt inte dålig i det stora hela och jag är överlag mycket nöjd med vad den presterar. Skärmen är enligt mig ingen anledning att avstå telefonen (möjligtvis med undantag från den mest inbitna skärmkonnässören) men den har absolut några brister.

Prestandan är något i hästväg. Snapdragon 820 ackompanjeras av 6GB RAM som sätter eld i baken på telefonen. Det finns egentligen inte mycket att säga här. Precis som med sRGB tillkom bättre hantering av arbetsminnet efter release och nu är det möjligt att nyttja mer av dessa 6GB än vad som först var fallet.

Och visst gör det skillnad. Det är smått bisarrt hur många appar och flikar jag kan ha öppna samtidigt utan att något laddar om. 6GB må vara att ta i, men jag vidhåller att det ger ett flyt i telefonen som jag inte upplevt tidigare. Prestandavinsterna på sikt kan också bli mycket trevliga då jag räknar med att telefonen hänger med i många år.

Batteriet är på 3000mAh - vilket tyvärr är något mindre än tidigare modeller från OnePlus. Jag klarar mig dock genom en dag utan nämnvärda svårigheter. Tar krämen slut kan man förlita sig på den smått sanslösa snabbladdningen (DASH-charging) som fyller batteriet med 80 % färska elektroner på dryga halvtimman.

Laddporten är USB Type-C men vill du dra nytta av DASH är det endast OnePlus orginalladdare som gäller. Det fina i kråksången är att laddaren tar smällen och telefonen blir inte nämnvärt varm trots hastigheten på strömtillförseln. Det negativa är att du får nöja dig med vanlig hastighet om du inte har din originalladdare till hands.

Kameran är på 16Mpix med 2.0 i bländarvärde, OIS och 4K-videoinspelning. Här har OnePlus tagit sjumilakliv mot tidigare modeller och kameran levererar överlag mycket fina bilder och filmer.

I mörka miljöer har man dock fortfarande en del att lära av giganterna. Färgåtergivningen är överlag bra i dålig belysning, men underexponeringen är ett problem och slutresultatet blir på tok för mörka bilder. I god belysning sköter sig kameran mycket bra med relativt korrekt färgåtergivningen och god bildstabilisering.

Just bildstabiliseringen hamnar dock i skottgluggen när det kommer till 4K-video. Här gör den inte alls sitt jobb och bilden blir underligt nog lika skakig som pappas analoga semesterfilmer från Kreta 1996 oavsett hur stilla man försöker hålla telefonen. I övrigt är videoinspelningen kompetent, men den vinner inga priser.

Frontkameran är på 8Mpix och levererar fina bilder.

Byggkvaliteten är superb. Telefonen är lätt rundad på baksidan och ligger mycket bra i handen. Funktionsknappen på vänster sida är en välkommen bonus och du kan programmera dess tre lägen med olika funktioner inom kategorin tyst, prioriterade meddelanden, prioriterade kontakter etc. Undertecknad använder den mer eller mindre enbart för att växla till och från tyst läge, men den sköter sin funktion ypperligt.

Fingeravtrycksläsaren är mycket precis och den absolut snabbaste jag haft nöjet att testa. Den är lite opålitlig om man placerar fingret lite skevt, men i övrigt finns det inget att anmärka på.

Mjukvaran (Oxygen OS) är mycket nära vanilla Android. OnePlus har valt att lägga till en del egna funktioner och inställningar, men i övrigt kan du förvänta dig en ren användarupplevelse. OnePlus historik kring uppdateringar är inte guld och gröna skogar. Det är för tidigt att uttala sig om denna modell men jag håller samtliga tummar och tår i hopp om att den åtminstone får Android 7.0 Nougat.

Internminnet på 64GB får räknas som väl tilltaget. Telefonen saknar dock minneskortsplats så det är viktigt att du är säker på att existerande internminne är tillräckligt för dig.

Telefonen stödjer dubbla sim-kort. Jag kan dock inte uttala mig om funktionaliteten då jag ej testat detta.

Samtalskvalitén är god. Jag har inte heller mottagit några klagomål från motparten angående kvalitet på ljudet.

För 3690:- kronor får du en telefon som är mycket kompetent på i princip alla områden. Prestanda, byggkvalitet och snabbladdning utmärker sig allra mest. Även om den är bäst på få saker så är den tillräckligt bra på allt. Jag rekommenderar alla som går i köptankar att spana in OnePlus 3 både en och två gånger extra.

Betyg - 9/10

Visa signatur

ASUS ROG Strix G15 G513QM | Pixel 7

Permalänk
Medlem

Tack för en bra sammanfattning, jag instämmer i det mesta. Testade att aktivera sRGB men upplevde att allt blev svagt gul-rosa, på ett störande sätt. Just skärmar är nog min största lucka när det gäller kunskap, så det är möjligt att det går att skruva i inställningarna så att det blir bättre, men rent generellt så är jag nöjd med originalinställningarna.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 | 16GB | 512GB + 2TB SSD | RTX 3060

Permalänk
Medlem

Har en också och det klart sämsta med telefonen är ljusstyrkan. Dock gillade jag inte sRGB läget, känns som nattläget blir påslaget. Annars har jag inget annat och klaga på.

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Medlem

Bra tillverkare - tills något går sönder. Då får du plötsligt skicka telefonen till Tyskland och det tar inte lång tid innan du önskar att du hade valt något annat.

Permalänk
Medlem

@Arelion:
Under väntan kan man ju köpa en ny Oneplus 3 och fortfarande komma billigare undan än en ny Iphone.

Visa signatur

Råd tas på eget ansvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Llhweiir:

Tack för en bra sammanfattning, jag instämmer i det mesta. Testade att aktivera sRGB men upplevde att allt blev svagt gul-rosa, på ett störande sätt. Just skärmar är nog min största lucka när det gäller kunskap, så det är möjligt att det går att skruva i inställningarna så att det blir bättre, men rent generellt så är jag nöjd med originalinställningarna.

Tack! Det är normalt att uppleva sRGB som något gulaktigt första tiden. Denna känsla försvinner dock efter några timmar och när den väl gjort det är det svårt att gå tillbaka till originalkalibreringen som känns otroligt övermättad efteråt.

Skrivet av PierreB:

Har en också och det klart sämsta med telefonen är ljusstyrkan. Dock gillade jag inte sRGB läget, känns som nattläget blir påslaget. Annars har jag inget annat och klaga på.

Ljusstyrkan är definitivt en svag punkt med telefonen. Se ovan svar kring sRGB.

Skrivet av Arelion:

Bra tillverkare - tills något går sönder. Då får du plötsligt skicka telefonen till Tyskland och det tar inte lång tid innan du önskar att du hade valt något annat.

Detta är något som jag inte kan inkludera i en recension då det inte är relevant för telefonens normala funktionalitet - men jag är medveten om att många ser detta som ett problem och det är ett område jag hoppas OP kommer bättra sig inom.

Visa signatur

ASUS ROG Strix G15 G513QM | Pixel 7

Permalänk
Medlem

har med en oneplus 3 är jätte nöjd hade samsung innan och det är som dag och natt så för 3700 får man 2st sådan telefoner istället för en iphone 7

Visa signatur

IT-tekniker på Witofix
www.wifixit.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arelion:

Bra tillverkare - tills något går sönder. Då får du plötsligt skicka telefonen till Tyskland och det tar inte lång tid innan du önskar att du hade valt något annat.

Jag fick problem med min oneplus one och skärmen pajjade. Fick en ny telefon inom en vecka, dock det enda jag varit med om och då funkade det bra iallafall.

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Medlem
Skrivet av frans82:

har med en oneplus 3 är jätte nöjd hade samsung innan och det är som dag och natt så för 3700 får man 2st sådan telefoner istället för en iphone 7

Härligt att du är nöjd!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASUS ROG Strix G15 G513QM | Pixel 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av PierreB:

Jag fick problem med min oneplus one och skärmen pajjade. Fick en ny telefon inom en vecka, dock det enda jag varit med om och då funkade det bra iallafall.

Låter relativt smärtfritt! Hoppas det speglar den allmänna servicehanteringen nu för tiden.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASUS ROG Strix G15 G513QM | Pixel 7

Permalänk
Medlem

Stödjer denna 4g hos alla operatörer? Har tele2.

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Red Beaver:

Stödjer denna 4g hos alla operatörer? Har tele2.

Vad jag har förstått ska den stödja samtliga aktuella band i Sverige. Har dock hört att just Tele2 användare haft lite strul, men att det finns lösningar på dessa en snabb googling bort.

Visa signatur

ASUS ROG Strix G15 G513QM | Pixel 7

Permalänk
Medlem

Bra recension Beställde denna luren idag då min oneplus 1 börjat strula efter två år.

Visa signatur

[6700k@4.5ghz] [Gigabyte 1070 8gb] [16gb Corsair vengeance 2133mhz] [EVGA supernova G2 650w] [250gb intel ssd] [500gb seagate hdd] Skärm: Acer Predator 144hz

Permalänk
Medlem

Fyller på med min upplevelse kring några punkter.

PenTile - Något jag reagerade över under kanske första timmen. Inget jag tänkt på sedan dess.
DASH - Ingen funktion jag suktade efter men vilket visat sig vara mycket smidigt.
Uppdateringar - Lite svajiga uppdateringar har släppts och avbrutits, vi får se om det blir bättre längre fram.
Dubbla sim-kort - Fungerar riktigt bra och används varje dag!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lundan89:

Bra recension Beställde denna luren idag då min oneplus 1 börjat strula efter två år.

Tack! Hoppas du blir riktigt nöjd

Skrivet av Niborren:

Fyller på med min upplevelse kring några punkter.

PenTile - Något jag reagerade över under kanske första timmen. Inget jag tänkt på sedan dess.
DASH - Ingen funktion jag suktade efter men vilket visat sig vara mycket smidigt.
Uppdateringar - Lite svajiga uppdateringar har släppts och avbrutits, vi får se om det blir bättre längre fram.
Dubbla sim-kort - Fungerar riktigt bra och används varje dag!

Härligt med lite fler synpunkter!

Visa signatur

ASUS ROG Strix G15 G513QM | Pixel 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niborren:

Fyller på med min upplevelse kring några punkter.

PenTile - Något jag reagerade över under kanske första timmen. Inget jag tänkt på sedan dess.
DASH - Ingen funktion jag suktade efter men vilket visat sig vara mycket smidigt.
Uppdateringar - Lite svajiga uppdateringar har släppts och avbrutits, vi får se om det blir bättre längre fram.
Dubbla sim-kort - Fungerar riktigt bra och används varje dag!

Så här efter några månader, är ni lika nöjda med telefonen? Jag funderar på att köpa en då min gamla börjat strula, en annan anledning är att jag vill slippa bära på en privat- och en jobblur hela tiden.

En fråga till er som använder dual-sim, t.ex. @Niborren, hur fungerar det i praktiken? Kan man välja att ett visst nummer i telefonboken alltid skall ringa från ett visst SIM-kort eller måste man välja det varje gång man skall ringa? Likaså, hur fungerar det när man slår ett nytt nummer som inte finns i telefonboken, får man välja varje gång vilket SIM-kort som skall användas eller tar den alltid ett förvalt?

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.