Permalänk
Medlem
Skrivet av Henkka:

Oavsett vad han dog av så brann bilen upp.
Ta av dig foliehatten och sluta se konspirationer överallt, det är inte sunt.

mina föräldrars gamla mondeo brann upp utan att dom ens behövde träffa ett träd med den först, och det var ingen elbil precis

Visa signatur

NZXT H440 - MSI Z97 Gaming 5 - Intel core i5-4690K - Noctua NH-D15 - 2x Gigabyte r9 280x Windforce 3X - Corsair XMS3 DDR3 4x2GB - Corsair TX850M - Samsung evo 840 1TB - 4x Seagate Constellation ES 2TB
HTC Legend> LG Optimus 2x> Nokia Lumia 800> HTC One X > HTC one > LG G2 > Motorola Nexus 6 > Samsung galaxy S7
Surface pro 3 i3 64GB
Hellre att det aldrig fungerar än att man öppnar instruktionsboken!

Permalänk

Till trådstartaren så kan jag nämna att Chevrolets version på samma bil heter Chevrolet Bolt EV. Jag hade gissat på Chevrolet Volt-e, då hade de kört likadant namnschema som föregångarna.

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av CFSsss:

Elbil är en bluff. Bra i stan för att få ner CO2 och ljud precis där men annars så måste energin iaf produceras och batterier tillverkas.

Dessutom: http://newatlas.com/shipping-pollution/11526/

Skrivet av jeppe1990:

Jag känner inte att tekniken är mogen ännu.
Förövrigt så ser jag ingen miljövinst med att köpa en elbil heller om man nu vill använda det som argument.

En Tesla S har 85 kWh batteri och tar dig ca 430km per laddning, motsvarande ca 21.5 l bensin med en väldigt snål motor. (Vi kan ignorera att en Tesla S mer motsvarar en riktig lyxbil, men den jag kan siffror på. Mer rättvis, lägg på så att bensinbilen drar 0.7). 21.5 l bensin väger typ 21.5 kg, det är nära nog här. Räknar du på bensin får du fram att varje kilo bensin bildar runt 3.1 kg koldioxid, så ca 66kg per motsvarande tankning av en Tesla. Nu, till att jämföra det med olika källor för elen.

Vi börjar med att straffa Teslan för förluster vid laddning. Säg 10 % av slutladdningen blir värme. Det gen en full "tank" på i runda slängar 93 kWh. Jag kommer att citera föreläsningsanteckningar som anger koldioxidekvivalenter för energi producerad på ett livscykelperspektiv (Dvs, all energi som går åt för att bygga, elda och riva kraftverket genom totala energin producerad. Rättvisare jämförelse skall ta bort lite grann eftersom bensinen ej straffats med förluster i produktion och byggande av infrastrukturen)

Brunkol: 90 - 114 kg
Stenkol: 73 - 93 kg
Naturgas (i panna med ångcykel): 59 kg
Naturgas (Kombicykel): 37 kg
Svensk elmix torrt år (Mycket import) 3.7kg
Kärnkraft: 1.8kg
Vind: 1.4kg
Vatten: 1.3kg

selSå att köra på bensin blir mer miljövänligt (I form av koldioxid, andra lokala utsläpp blir mer problematiska med motorer) om du tankar endast brunkol eller stenkol. Allt annat blir en miljövinst, även om du kör på motsvarande bränsle i kraftverket. Svensk elmix ger en kraftig förbättring eftersom vi har så mycket koldioxidneutral. Importen av tysk el sker mest när det är mycket kallt, och även den tyska elen går mot mindre och mindre brunkol. Brunkol är oekonomiskt i dagens politiska klimat pga skatter, så ingenting kommer att byggas mer. Det som kommer hända är att gamla sovietbyggda verk stängs och ersätts av nya gaseldade kombicykelverk om man bygger fossilt för att ersätta tappad kapacitet.

Elbil må ej vara för alla, men för dem allra flesta svenskars behov är beslutet att byta vettigt idag.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Anonymous FTW:

Snarare tredje generationen. Först kom blybatterier i GM EV1, sen NiMH batterier och nu Li-jon.

Ja men spelar ingen roll med 3e gen batteri utan är helheten som är första gen även om li-ion är bättre så tror jag att det kommer vara ganska många barndoms sjukdomar som kommer med dom första och dieslarna nu är ganska igenom arbetade och man kan få dom 100k billigare så elbil är varken i kvalitet eller ekonomiskt ett försvarbart köp och kan vara jävlig att hitta stolpar på vissa orter och är mer negativt att vara beta testare så jag hade kört disel i dag och om några år när nästa gen står på tröskeln är nog elbil mycket mer mogen och div problem bort arbetade och priset bättre då är dom nog mer intressant

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dagbro:

Barsebäck invigdes en bra stund innan Tjernobyl, det var nog därför de inte hade lika starka invändningar vid bygget. Barsebäck skulle ju också förse Danmark med energi eftersom de inte har egen kärnkraft.

Vilken tur att man precis ska inviga en ny HVDC-ledning till Skåne (driftsätts i november), som kan leverera mer än Barsebäck någonsin kunde producera.

http://www.svk.se/contentassets/930dc2cca8a54fb08de1ef34390a7625/sydvastlanken_webb.jpg

Detta är ett icke-problem i dagens uppkopplade samhälle - Låt elnätet kommunicera med varje bil och bestämma när den ska laddas.

Vindkraften producerar faktiskt mer energi under vintern då det blåser mycket mer. Solenergi är inget som finns i stor skala i Sverige så det är knappast något problem.

Sant att det blåser mer på vintern men tyvärr så stängs många vindkraftverk av då. Kylan gör att de slits hårdare och då underhållet är så kostsamt så blir det inte ekonomiskt att ha snurrorna igång.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Skrivet av Stefflo:

Sant att det blåser mer på vintern men tyvärr så stängs många vindkraftverk av då. Kylan gör att de slits hårdare och då underhållet är så kostsamt så blir det inte ekonomiskt att ha snurrorna igång.

Det där stämmer ju tydligen inte alls.

"Vindkraftverk producerar ingen el då det blåser för lite (cirka 3-4 meter per sekund), och när det blåser för mycket (över cirka 25-30 meter per sekund) stängs de av säkerhetsskäl av. Men på den höjd vingarna sitter är det mycket sällan vindstilla och extremt höga vindhastigheter är också ovanliga. Ett vindkraftverk kan därför leverera el, i varierande grad, under cirka 90 procent av årets timmar. I ett normalt vindläge producerar ett modernt vindkraftverk drygt 3 000 MWh/MW/år, vilket motsvarar en verkningsgrad på cirka 35 procent. På hösten och vintern när elen behövs som bäst, är produktionen av vindkraft också som störst."

Källa

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Medlem

Oj vad många här är pessimistiska! Jag har kört min Tesla Model S60 i snart 2 år och ca 6000 mil. Det går alldeles utmärkt att köra längre sträckor.

Denna länk har mycket svar på era frågor och vilda påståenden:
http://teslaclubsweden.se/elbilsmyter/

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Sant att det blåser mer på vintern men tyvärr så stängs många vindkraftverk av då. Kylan gör att de slits hårdare och då underhållet är så kostsamt så blir det inte ekonomiskt att ha snurrorna igång.

Trots det du säger (sant eller inte) producerar våra vindkraftverk mer energi under vintern med högre medeleffekt. Tänk på att de flesta står längs västkusten där vintrarna är blåsiga men inte särskilt kalla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheben:

En Tesla S har 85 kWh batteri och tar dig ca 430km per laddning, motsvarande ca 21.5 l bensin med en väldigt snål motor. (Vi kan ignorera att en Tesla S mer motsvarar en riktig lyxbil, men den jag kan siffror på. Mer rättvis, lägg på så att bensinbilen drar 0.7). 21.5 l bensin väger typ 21.5 kg, det är nära nog här. Räknar du på bensin får du fram att varje kilo bensin bildar runt 3.1 kg koldioxid, så ca 66kg per motsvarande tankning av en Tesla. Nu, till att jämföra det med olika källor för elen.

Vi börjar med att straffa Teslan för förluster vid laddning. Säg 10 % av slutladdningen blir värme. Det gen en full "tank" på i runda slängar 93 kWh. Jag kommer att citera föreläsningsanteckningar som anger koldioxidekvivalenter för energi producerad på ett livscykelperspektiv (Dvs, all energi som går åt för att bygga, elda och riva kraftverket genom totala energin producerad. Rättvisare jämförelse skall ta bort lite grann eftersom bensinen ej straffats med förluster i produktion och byggande av infrastrukturen)

Brunkol: 90 - 114 kg
Stenkol: 73 - 93 kg
Naturgas (i panna med ångcykel): 59 kg
Naturgas (Kombicykel): 37 kg
Svensk elmix torrt år (Mycket import) 3.7kg
Kärnkraft: 1.8kg
Vind: 1.4kg
Vatten: 1.3kg

selSå att köra på bensin blir mer miljövänligt (I form av koldioxid, andra lokala utsläpp blir mer problematiska med motorer) om du tankar endast brunkol eller stenkol. Allt annat blir en miljövinst, även om du kör på motsvarande bränsle i kraftverket. Svensk elmix ger en kraftig förbättring eftersom vi har så mycket koldioxidneutral. Importen av tysk el sker mest när det är mycket kallt, och även den tyska elen går mot mindre och mindre brunkol. Brunkol är oekonomiskt i dagens politiska klimat pga skatter, så ingenting kommer att byggas mer. Det som kommer hända är att gamla sovietbyggda verk stängs och ersätts av nya gaseldade kombicykelverk om man bygger fossilt för att ersätta tappad kapacitet.

Elbil må ej vara för alla, men för dem allra flesta svenskars behov är beslutet att byta vettigt idag.

I det här överslaget tycker jag vi kan kvitta det mot transmissionsförluster i elnätet

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Jag tror att en elbil kan vara bra för dig på flera sätt i dagens läge. Men jag tror inte på elbilen som lösningen på våran framtid. Bara om något dramatiskt sker med batteritekniken.

Till att börja med så ska det finnas möjlighet att under en dag kunna färdas 100 mil utan problem och alla på jorden som vill och har råd ska kunna ha en bil (med tanke på de materialen som krävs för att göra batterier till en el-bil så är det omöjligt på sikt). I en miljonstad kan man klara sig utan bil och använda enbart kollektivtrafik, men i en normal svensk stad är det inte möjligt utan att göra uppoffringar. Frågan är om vi ska kväva utvecklingen?

Därför tror jag mer på bränslecellen. Den har obegränsad räckvidd (om du tankar givet vis). Den är fosilfri och genererar sin egen energi så behöver du värme så kan den värma upp sig långt innan du ska köra och du har fortfarande energi till att köra långt. Det krävs bara ombyggnader av alla tankstationer istället för en total utbyggnad för miljardbelopp när alla väl ska ha en el-bil att ladda. Den tappar heller inte räckvidd under vintern.

Bränslecellen löser dessutom det delikata problemet med tunga fordon som lastbilar etc.

Så tänker jag

Vätgasbilar har 2 stora problem. Det ena är framställningen av vätgas. Vatten finns överallt, men hydrolys elektrolys ur vatten har bara en effektivitet på 50% idag. Det kostar alltså rätt mycket energi att framställa vätgas ur vatten. Kör man det på förnyelsebart kanske det inte gör så mycket, men då blir tröskeln för denna teknik väldigt väldigt hög. Det forskas en del på detta, men man är ännu långt från en bra lösning. Alternativet är framställning ur metan, det kostar (mycket?) mindre energi, men då sumpar man miljön rätt hårt…

Det andra är att vätgas måste lagras under 5 gånger så högt tryck som biogas, vilket blir ett stort säkerhetsproblem och en stor kostnad.

Jag tror inte att det kommer finnas ett enda bränsle, utan flera olika som fyller olika behov. Mitt stalltips är att vätgas främst är för yrkesfordon, kanske i kombination med större batterier. Vet inte vilket är vätgas och biogas som blir vettigast för tyngre respektive lättare fordon.

Skrivet av Jockew1989:

mina föräldrars gamla mondeo brann upp utan att dom ens behövde träffa ett träd med den först, och det var ingen elbil precis

Och nuförtiden brinner ju många bilar utan att de ens beror på drift

Skrivet av cheben:

En Tesla S har 85 kWh batteri och tar dig ca 430km per laddning, motsvarande ca 21.5 l bensin med en väldigt snål motor. (Vi kan ignorera att en Tesla S mer motsvarar en riktig lyxbil, men den jag kan siffror på. Mer rättvis, lägg på så att bensinbilen drar 0.7). 21.5 l bensin väger typ 21.5 kg, det är nära nog här. Räknar du på bensin får du fram att varje kilo bensin bildar runt 3.1 kg koldioxid, så ca 66kg per motsvarande tankning av en Tesla. Nu, till att jämföra det med olika källor för elen.

Vi börjar med att straffa Teslan för förluster vid laddning. Säg 10 % av slutladdningen blir värme. Det gen en full "tank" på i runda slängar 93 kWh. Jag kommer att citera föreläsningsanteckningar som anger koldioxidekvivalenter för energi producerad på ett livscykelperspektiv (Dvs, all energi som går åt för att bygga, elda och riva kraftverket genom totala energin producerad. Rättvisare jämförelse skall ta bort lite grann eftersom bensinen ej straffats med förluster i produktion och byggande av infrastrukturen)

Brunkol: 90 - 114 kg
Stenkol: 73 - 93 kg
Naturgas (i panna med ångcykel): 59 kg
Naturgas (Kombicykel): 37 kg
Svensk elmix torrt år (Mycket import) 3.7kg
Kärnkraft: 1.8kg
Vind: 1.4kg
Vatten: 1.3kg

selSå att köra på bensin blir mer miljövänligt (I form av koldioxid, andra lokala utsläpp blir mer problematiska med motorer) om du tankar endast brunkol eller stenkol. Allt annat blir en miljövinst, även om du kör på motsvarande bränsle i kraftverket. Svensk elmix ger en kraftig förbättring eftersom vi har så mycket koldioxidneutral. Importen av tysk el sker mest när det är mycket kallt, och även den tyska elen går mot mindre och mindre brunkol. Brunkol är oekonomiskt i dagens politiska klimat pga skatter, så ingenting kommer att byggas mer. Det som kommer hända är att gamla sovietbyggda verk stängs och ersätts av nya gaseldade kombicykelverk om man bygger fossilt för att ersätta tappad kapacitet.

Elbil må ej vara för alla, men för dem allra flesta svenskars behov är beslutet att byta vettigt idag.

Sen är det väl väldigt få som får sin el enbart från kolkraftverk, det är ju i regel en blandning, och då blir det bättre

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lembritt:

Oj vad många här är pessimistiska! Jag har kört min Tesla Model S60 i snart 2 år och ca 6000 mil. Det går alldeles utmärkt att köra längre sträckor.

Denna länk har mycket svar på era frågor och vilda påståenden:
http://teslaclubsweden.se/elbilsmyter/

Jag är absolut ingen pessimist angående elbilar men fortfarande så är jag lite tveksam och det särskilt till #2 i elbilsmyter som fortfarande inte ger mig det svaret jag vill ha.
Elbilar kan säkert köra bra på vintern med det tvekar jag inte alls på, men hur många "kilometer/mil" tar det ifrån batteriet att värma cupé och köra defroster mm?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pincett:

Jag är absolut ingen pessimist angående elbilar men fortfarande så är jag lite tveksam och det särskilt till #2 i elbilsmyter som fortfarande inte ger mig det svaret jag vill ha.
Elbilar kan säkert köra bra på vintern med det tvekar jag inte alls på, men hur många "kilometer/mil" tar det ifrån batteriet att värma cupé och köra defroster mm?

Det tar ca 1mil att förvärma bilen om den inte är inkopplad på nätet. Att bibehålla värmen tar ca 20-40 Wh/km på vintertid.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem

Problemet är ju oxå att batterier fungerar fruktansvärt dåligt när det är riktigt svensk vinter. Batterierna tappar väldigt mycket kapacitet. Sen laddar batterier väldigt dåligt under minusgrader. Krävs väldigt mycket energi för att ladda ett batteri.

Så om TS bor där vintern är väldigt kall i sverige så kan man ju glömma elbil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kurono:

Problemet är ju oxå att batterier fungerar fruktansvärt dåligt när det är riktigt svensk vinter. Batterierna tappar väldigt mycket kapacitet. Sen laddar batterier väldigt dåligt under minusgrader. Krävs väldigt mycket energi för att ladda ett batteri.

Så om TS bor där vintern är väldigt kall i sverige så kan man ju glömma elbil.

Elbil fungerar utmärkt på vintern. Javisst tar det energi att värma batteriet, men det är inget problem.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk

@RaZman @Tumnus

Det fossila bränslet må inte ta slut imorgon men om inget görs åt alla dessa bilar som genererar mängder med koldioxid kommer vi antagligen mötas av helt andra problem. Bilar som kör på bensin/diesel är inte hållbart i längden både för att de fossila bränslena kommer att ta slut och för att det har alldeles för stor påverkan på miljön vilket en elbil inte har.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Bör komma några vettiga plug-inhybrider också, drivmedel behöver man bara använda vid längre sträckor. På längre sikt kan elbilar påfresta elnätet, idag är det inte ens mätbart i någon egentlig mening. Natursgas lär användas när vi väl behöver bygga ut produktionen. Ökad efterfrågan på el kommer så småning om betyda ökad användning av naturgas.

Skrivet av jeppe1990:

Mja, man hade ju hoppats att det skulle vara så kanske.
Men kolla bara på Sverige tex. avvecklar kärnkraften för att köpa brunkols-el ifrån Tyskland...

Det ser jag inga miljövinster i.

Kärnkraften avvecklas för att staten inte vill subventionera den. Det är en kommersiell verklighet att det inte går att bygga nytt utan stöd. Det är ingen privat aktör som vill spendera hundratals miljarder på enskilda anläggningar. Hade det funnits så hade ansökningar skickats in och beviljats för nya reaktorer.

Skrivet av Swedish Berserk:

Hur kan man vara emot elbilar?

De fossila bränslena kommer ta slut och då kommer där enbart finnas elbilar som alternativ och kanske också bilar som kör på vätgas. Dessutom blir elbilarna bara bättre och bättre nu i raskt takt. Det ändå som fattas hade varit en rejäl subventionering av staten för att få riktig fart på försäljningen och bättre infrastruktur så alla enkelt kan tanka sina elbilar.

Elbilar kommer självklart och passar i persontrafik. Elbilar och hybrider kommer sänka primära energibehovet, vätgas skulle däremot höja detta, går åt för mycket energi att producera vätgas och bränslecellerna kommer alltid vara relativt ineffektiva. Det går inte ihop. Skulle bara öka användningen av fossila bränslen snabbare. Vätgas förblir förhoppningsvis bara en pipedream.

Idag är också mycket av vägtrafiken tung trafik, alltså godstransporter. Det finns inget tecken på att det kommer flyttas över till tåg igen. Den kommer inte elektrifieras i någon större utsträckning.

När det gäller våran energianvändning i världen så är den cirka 85% fossil när vi talar primärenergi. Den energin kan inte ersättas av sol-, vindkraft eller vattenkraft. Inte heller av biomassa. Det kommer aldrig byggas tillräckligt många reaktorer för att ersätta det med kärnkraft. Den kommer inte ta slut heller, bara bli dyrare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Men samma argument kan ju användas där. Alltså att en fossilmotor blir mer och mer effektiv och spyr därför mindre avgaser. Fördelen med fossila bränslen är att effektiviteten hos dem är överlägsen den hos el i dagsläget.

Detta är direkt felaktigt, snarare gäller det omvända.

Förbränningsmotorer har en verkningsgrad som är fysiskt begränsad till omkring 50% (i praktiken får du snarare omkring 20%), och det är innan förlusten i drivlinan. Elbilar å andra sidan har verkningsgrader på omkring 80-90% från vägguttag till drivaxel (lågt räknat 90% från vägguttag till batteri och 90% från batteri till drivning).

Skrivet av Tumnus:

Ström finns absolut men inte laddningsstationer som måste byggas samtidigt som det måste grävas och omdirigeras ström till dessa. Då har jag inte tagit med underhåll och utbyggnad generellt. Mellan Piteå och Luleå finns det t.ex. 18 stationer varav 9 ligger centralt i Piteå och ytterligare 8 centralt i Luleå. Det lämnar alltså en station som ligger just utanför Piteå. Det är en sträcka på nästan 6 mil (12 tur och retur) med ett färdmedel som i genomsnitt klarar av 12 mil per dag utan att ladda. Så hade farsan t.ex. inte kunnat röra sig en meter efter att han pendlat. Elbilen i sig är ett riktigt bra koncept men tekniken är inte i närheten av redo ännu för att den ska kunna vara en riktig konkurrent till fossilbränslen.

Om han kunde ladda på jobbet då? Då behövs ingen "infrastruktur" i form av vrålsnabb 30-minutersladdning utan det räcker med en vanlig motorvärmarstolpe (och det antar jag att han har redan idag med tanke på var ni bor någonstans).

På 8 timmar hinner du ladda ungefär 9-10 mil från en 2 kW stolpe.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon190792:

Blev väldigt glad av att se denna tråd. Elbilar är framtiden och Fossila bränslen ska egentligen redan nu tillhör det förflutna. Anledningen till att det inte alla kör elbilar idag är för att utvecklingen har gått för långsamt. Dom som pumpar upp oljan kommer inte få in pengar om alla hade elbilar idag.

Jorden vi bor på och vi människor behöver elbilar mer än någonsin. Att du kan tänka dig införskaffa elbil ska du ha mycket cred för!

Folk som säger att elbilar inte orkar så mycket. Har åkt mycket taxibilar som går på el. Där har vi suttit 5 pers totalt, så fattar inte vart allt det negativa om att den inte skulle orka kommer ifrån.

"Staten och kapitalet sitter i samma båt", om du tror att det blir billigare för kreti och pleti att köra elbil istället för konventionell så tror du garanterat helt fel...

Permalänk
Medlem

@JohnnyGreed: Vill tipsa lite om Tesla Model 3. Enligt Tesla Motors hemsida så kostar den 35 000 dollar som standard (sen kan du ha upgraderingar med längre räckvidd. 345km är standard). Lokala priser meddelas 2017.

Länk: https://www.tesla.com/sv_SE/model3

Men det ser ut som att Tesla kommer införa Supercharger-krediter istället för gratis Supercharging (som dem andra Tesla modellerna får).

Permalänk
Medlem

Räknar man ut hur mycket utsläpp motsvarande hur mycket som verkligen fraktas så är det inte mycket utsläpp. Tänk själv om alla de containrarna skulle transporteras med flyg samma sträcka.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lembritt:

Elbil fungerar utmärkt på vintern. Javisst tar det energi att värma batteriet, men det är inget problem.

Skickades från m.sweclockers.com

Har ni ens vinter i strängnäs? Hur fungerar det i -30? Med vänlig hälsning, norrlänning

Livsstilsmässigt tror jag att elbil fungerar råbra även om det kan vara lite osmidigt på långresor (över 50mil). Problemet är den ekonomin i en elbil. Den största delen av milkostnaden på en fossil-bil är idag värdeminskningen. Vad jag förstår det som, så har elbilar ganska lågt andrahands värde?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PointMan:

Räknar man ut hur mycket utsläpp motsvarande hur mycket som verkligen fraktas så är det inte mycket utsläpp. Tänk själv om alla de containrarna skulle transporteras med flyg samma sträcka.

Märk väl att utsläppen som det skrivs om INTE är koldioxid. (Newsflash: allt handlar inte om koldioxid). De svavelföreningar som dessa stora containerskepp släpper ut är resultatet av att bränslet som de matar motorerna med är ungefär så svavelförorenat som det kan vara. Det är bokstavligen bottenskrapet från en oljeraffineringsprocess.

Det är ett annat problem än det som du försöker relativisera bort länken med. Det förtjänar att uppmärksammas också, även om sjötransporter ur ett koldioxidperspektiv inte är så hemskt jämfört med andra transporter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrotnisse92:

Har ni ens vinter i strängnäs? Hur fungerar det i -30? Med vänlig hälsning, norrlänning

Livsstilsmässigt tror jag att elbil fungerar råbra även om det kan vara lite osmidigt på långresor (över 50mil). Problemet är den ekonomin i en elbil. Den största delen av milkostnaden på en fossil-bil är idag värdeminskningen. Vad jag förstår det som, så har elbilar ganska lågt andrahands värde?

Njaeee är nog mitt sammanfattade svar. "Elbil" är egentligen förknippat med bil som går på batteri, dvs Nissan Leaf, Teslas modeller, Ford har någon modell etc men sanningen är att även vätgasbilen är en elbil. Jag nämnde det tidigare i tråden att jag tror mer på vätgas pga infrastrukturen och att man bara tankar som vanligt. Värdeminskningen på elbilar är svårt att sia om då det i praktiken inte finns några modeller i Sverige där motsvarande bensin/diesel finns, dvs ingen Volvo V70, att utgå från som referenspunkt. Svenskar köper inte en Nissan eller en Ford utan det är stora bilar i kombiformat. Däremot så garanterar Tesla ett visst andrahansvärde bland annat - å andra sidan kostar den väldigt mycket för privatpersoner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henkka:

p.s. vindsnurrorna stängs av om det blåser för mycket också, dvs just precis när de behövs som allra mest så står de bara still.

Far inte med osanning

När det blåser för mycket, så till den grad att växellåda och generator i vindkraftverket riskerar att skadas så bromsas vindkraftverket ner till deras maxhastighet.

Det jobbas på att ta fram växellådor och generatorer som tål mer.
Men samtidigt så får inte vingarnas fästen släppa heller, så det är ytterligare ett område där det måste forskas och utvecklas.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Njaeee är nog mitt sammanfattade svar. "Elbil" är egentligen förknippat med bil som går på batteri, dvs Nissan Leaf, Teslas modeller, Ford har någon modell etc men sanningen är att även vätgasbilen är en elbil. Jag nämnde det tidigare i tråden att jag tror mer på vätgas pga infrastrukturen och att man bara tankar som vanligt. Värdeminskningen på elbilar är svårt att sia om då det i praktiken inte finns några modeller i Sverige där motsvarande bensin/diesel finns, dvs ingen Volvo V70, att utgå från som referenspunkt. Svenskar köper inte en Nissan eller en Ford utan det är stora bilar i kombiformat. Däremot så garanterar Tesla ett visst andrahansvärde bland annat - å andra sidan kostar den väldigt mycket för privatpersoner.

Vätgas kommer nog inte att hända. Vätgas produceras antingen från naturgas (vanligast) eller genom sönderdelning av vatten - Det första är i princip ett fossilbränsle i en lite annan skepnad, och det andra är en väldigt energikrävande process där du i princip måste sätta in minst dubbelt så mycket energi som du vill använda.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Skrotnisse92:

Har ni ens vinter i strängnäs? Hur fungerar det i -30? Med vänlig hälsning, norrlänning

Livsstilsmässigt tror jag att elbil fungerar råbra även om det kan vara lite osmidigt på långresor (över 50mil). Problemet är den ekonomin i en elbil. Den största delen av milkostnaden på en fossil-bil är idag värdeminskningen. Vad jag förstår det som, så har elbilar ganska lågt andrahands värde?

Beror helt på vilken typ av batteri bilen har, om det är en Tesla S med 90Kwh batteri så räcker batteriet ca 25-50 000mil innan kapaciteten är nere på 80%, sen slits inte elmotorerna samt elsystemet nämnvärt! Främst upphängningen, bromsar, däck och vindrutan som nöts. Sen minskar värdet i takt med att modellen blir mindre attraktiv.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Tror inte själv på elbil i dagens läge. Med tanke hur lång arbetsväg du har, så skulle det vara tråkigt att ha glömt att ladda bilen någon dag och måsta stanna och vänta några timmar för laddning på vägen hem.

Samt skulle vara intressant och veta hur mycket kortare räckvidden blir när kölden kommer.

Hybrid ifall du har mycket stadskörning, annars liten bensin/diesel motor står min röst på.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: i7 8700k@4.9Ghz | MSI Z370 Tomahawk | 3080 Tuf oc | Gskill 4X4gb@3Ghz | 1.2 TB med ssd's | Evga 1000 P2

Permalänk
Medlem

För mig finns det ett antal problem med elbil (om vi bortser från att det är stört omöjligt att ladda dem om man bor inne i Stockholm).

1) Snabbladdningen, såvitt jag vet är det endast Tesla som har en utbyggd infrastruktur som möjliggör snabbladdning på resans väg. Man måste kunna ladda relativt snabbt på vägen när man åker längre (även om laddtiden är riktigt lång i dagsläget även för Teslorna).

2) Räckvidden, den är riktigt dålig. Vid högre hastighet är den katastrofalt dåligt och vid kallt väder är det ännu värre. Enligt Teslas sida så räcker en P90D endast 326 km vid -10 och 120 km/h när värmen är på. Vad blir det i verkligheten när det är motorväg och -15? 25 mil max kanske? Bra räckvidd vid låga hastigheter och lagom varmt väder ja, men det är Sverige vi bor i. Detta gör att punkt 1 är ännu viktigare då man kommer behöva ladda oftare.

Om jag vaknar upp till -25 i fjällen och skall åka hem (som gjordes förra året) är frågan om jag ens kan ta mig till en Supercharger eller om jag blir stående.

3) Kvalitén. Som det ser ut idag är det bara Tesla som bygger lite lyxigare bilar och även där känns inredningen som tagen ur en plastig Volkswagen. Inte okej på en bil som kostar 1 miljon +.

4) Sportigheten. Finns tyvärr inte några allt för sportiga elbilar idag utan de fokuserar på småbilar och stora tunga slagskepp.

Permalänk
Medlem

Nånstans känner jag att detta även skulle vara ett ideologiskt val. Varför ska jag konstant stötta oljeindustrin liksom...

När man läser inläggen så verkar ju räckvidden fortfarande vara det stora problemet enligt många. Själv äker jag ca 3mil landsväg morgon samt kväll + lite stadskörning och ibland något extra. Vad det gäller långresor så har det ibland handlat om en tripp till Sthlm alt Göteborg. Med andra ord skulle 50km räckvidd inte vara något problem.

Än så länge är detta med tanken på elbil mest ett tankeexperiment för min del, detta tills bilarna finns på marknaden så man kan ta ställning till kostnaden. Än så länge finns ju inga priser att tillgå på bla Opel Ampera-e samt Tesla Model 3.

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Far inte med osanning

När det blåser för mycket, så till den grad att växellåda och generator i vindkraftverket riskerar att skadas så bromsas vindkraftverket ner till deras maxhastighet.

Det jobbas på att ta fram växellådor och generatorer som tål mer.
Men samtidigt så får inte vingarnas fästen släppa heller, så det är ytterligare ett område där det måste forskas och utvecklas.

/Lifooz

De stängs av vid 25 m/s. http://www.atl.nu/skog/skenande-vindkraftverk-stoppat/
http://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/hard-vind-gynnar-inte-...

Skickades från m.sweclockers.com