Vad Fungerar Inte I Windows Mobile 10?

Permalänk
Medlem

Vad Fungerar Inte I Windows Mobile 10?

Har precis köpt en begagnad Nokia Lumia 930 som jag hoppas jag kommer bli nöjd med. Är främst ute efter en lur med bra kamera till billigt pris och fick den för 1100 Kr för nästan nyskick så det är väl ett fynd? (hoppas jag inte blir blåst bara och får den levererad samt att den är i korrekt skick).

Men nu undrar man ju vad för funktioner/appar som finns till Android/IOS som fortfrande ej finns eller fungerar i Windows Mobile 10 mobiler?

Så skulle uppskatta en lista på sådana grejer...

Är det dumt förresten att köpa en Windows mobil? Är det en mardröm att äga en sådan idag? Kommer Microsoft fortsätta stödja plattformen? Finns det någon framtid för den?

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem

Spotify är i det närmaste oanvändbart. Sedan fungerar många hemsidor sämre i Windows phone än i Android och iOS.

Visa signatur

-= Svettig dator och en hårig mobiltelefon =-

Permalänk
Medlem

Apputbudet är kasst på windows mobile.. i övrigt tycker att windows mobile äger android och ios totalt.

Gick från 950xl till galaxy s7 för 2v sen för att testa lite. Visst kan det vara lite oerfarenhet och ovana. Men tycker rent av att androiden är kass än så länge. Förutom apputbudet och apparna då!

Plus för androiden är att spotify fungerar bättre, det finns app för avanza, seb, sl samt kommande lightseekers. Hade det inte varit för detta hade jag inte ens övervägt att testa android

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem

L930 är en riktigt bra telefon & kamera. Har bl.a. en sådan själv sedan början på 2015. Fungerar kanon bra & mardrömmar får man bara av röriga & osäkra Android, samt fanatiska apple som inte vill följa normala standarder. MS kommer utveckla W10M, men den närmaste tiden med mer fokus åt Business än Consumer. Så framtid finns definitivt.

När du får din telefon, kör en WDRT återställning, så du får in senaste firmware (om den nu inte redan har det). Kör igång telefonen utan att göra en massa inställningar. Uppgradera sedan till W10M via advisor appen https://www.microsoft.com/sv-se/store/p/upgrade-advisor/9nblg... , så du får in senaste tillgängliga versionen. 14393.321 just nu. Gör därefter en factory reset & kör igenom OOB wizard med de inställningar du vill ha. Ladda hem app uppdateringar via Store innan du konfar vidare. Ladda hem lämplig landskarta. Sen har du en bra grund att gå vidare på.

Vad gäller appar, tja, det handlar ju om vad man behöver. Så det får du ju själv ställa dig frågan vad du använder. Officeaket, Bankid, swish, skype, instagram, facebook, twitter, linkedin, maps, spotify, Deezer, tapatalk, viber, whatsapp, wunderlist, VLC, truecaller, smhi, SAS, Dropbox, box, Clas Ohlson, WiFi scanners, m.m. finns. Så det beror ju vad man är för app fanatic & vad man har för behov.

ProShot är en trevlig kamera app som man kan köpa till. Så även Polarr Pro Photo Editor.

Visa signatur

// Fredrik

Permalänk
Medlem

Windows mobile är oslagbart i sig när det kommer till användande och design för min del. Att vissa hemsidor skulle fungera sämre än andra os är direkt skitsnack, edge fungerar bra men är tyvärr den enda vettiga webbläsaren.
Designen kan man diskutera när det kommer till egde i mobilen, det jag inte gillade var egentligen mest bara att adressraden var på botten istället för toppen som man oftast är van vid. En sak som inte fungerade var dock flashstöd för vissa sidor, men om det var kopplat till os:et eller sidan i sig vet jag inte.

Som sagt, kan man leva med appbristen så är det ok.
Ang huruvida dom kommer fortsätta stödja och utveckla os:et har dom sagt att dom fortfarande inte ger upp och det mesta pekar mot dom nu lägger allt möjligt fokus på (förhoppningsvis) kommande Surfare Phone som kanske kommer till våren. Det är först då jag kommer avgöra om jag går tillbaka till Windows Phone eller ej, jag kan fortfarande sakna min lumia 1020, appbristen kunde jag leva med.

Skulle vara kul att ex känna på HP's Elite X3.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk

Jag köpte en Lumia 735 för några år sedan. Jag blev helt såld på windows mobile 10. Ett helt underbart os, som är både stabilt, intuitivt och mångsidigt. Nu kör jag android ENDAST för att min banks app finns på android men inte windows.
Så den enda nackdelen jag kan se med windows mobile är alltså app-utbudet som är riktigt riktigt uselt.

Permalänk

Jag använder Spotify men appen är ganska kass, dom verkar vägra utveckla en UWP app. Men Groove Music eller Deezer kan jag rekommendera! Två riktigt bra appar

Om du har en windows 10 dator så kommer du älska synkningen mellan dina windows 10 enheter :-). Jag kör win 10 på tele, hemdator och jobbdator och alla appar är synkade mellan varandra (UWP-appar).

Appar som inte finns? Jadu? Sociala appar finns det gott om.. Telegram, What app, Kik, Messenger, Facebook, Wodel (jättebra jodel app), instagram, vill du ha en reddit app så kan jag rekommendera "Readit", Unstream är en jättebra twitch app, Twitter, Skype, Enpass kan jag rekommendera om du inte orkar komma ihåg lösenord, Fitbit om du har en sådan, länsförsäkringar, Bankappen är en Swedbank app som har fått väldigt bra betyg funkar till PC också.

Permalänk

älskar min winmobil, rekommenderas starkt!

Permalänk
Medlem

Android är ju en Linux med emulering, ingen lyckad modell och iOS är instängt och har bara några enstaka modeller tillgängliga utan några förändringar i upplösning osv. Nog borde WM 10 klå det.

Permalänk

Jag var väldigt nöjd med operativsystemet och telefonen i sig. Dock klarar jag inte av det dåliga apputbudet. Visst, det finns många tredjepartsappar, men det känns... dåligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Alla ni som snackar om att de flesta appar finns, men "glömmer" då ofta att dessa är mycket sämre med begränsad funktionalitet i jämförelse med motsvarigheterna för Android iOS. Försöker ni luras eller vet ni inte bättre?

Skrivet av RVX:

Att vissa hemsidor skulle fungera sämre än andra os är direkt skitsnack

Jaaaa, det är nog ren inbillning från min sida. Det kan inte alls vara så att de flesta hemsidor är anpassade efter webkit...

Visa signatur

-= Svettig dator och en hårig mobiltelefon =-

Permalänk
Medlem
Skrivet av NiV3Rt:

Alla ni som snackar om att de flesta appar finns, men "glömmer" då ofta att dessa är mycket sämre med begränsad funktionalitet i jämförelse med motsvarigheterna för Android iOS. Försöker ni luras eller vet ni inte bättre?

Jaaaa, det är nog ren inbillning från min sida. Det kan inte alls vara så att de flesta hemsidor är anpassade efter webkit...

Jag fick aldrig min lumia 925 att fungera med sl.se. Visst man kan gå in genom dem gamla WAP-versionen... men men. Känns som en tråkig fullösning.

Håller också med om att problemet med WP är inte endast bristen på appar, utan också att de som finns är hopplöst utdaterade och långsamma.

--- ---
Visst har mam bara behov av de absoluta basic, ringa, smsa och använda väldigt förlegade appar då kan WP funka.

Själv efter å ändå haft windows phone/mobile sen 2002 i olika former och perioder skulle aldrog rekommendera WP till någon idag. Microsoft själva verkar ha gett upp konsumentmarknaden... Ingen anledning att köpa WP.

WP (8.1) syrka är GUIt. Men det räcker inte när en budget android är rappare i systemet och har oändligt fler och bättre appar.

Permalänk
Medlem

Varför är det så dåligt med appar till WP10?

Är det krångligt att utveckla eller vad?

Tänker så här, en app som säljer i andra OS vill en väl sälja i WP10 med?

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NiV3Rt:

Alla ni som snackar om att de flesta appar finns, men "glömmer" då ofta att dessa är mycket sämre med begränsad funktionalitet i jämförelse med motsvarigheterna för Android iOS. Försöker ni luras eller vet ni inte bättre?

Jaaaa, det är nog ren inbillning från min sida. Det kan inte alls vara så att de flesta hemsidor är anpassade efter webkit...

Det har funnits otaliga sidor som inte har fungerat korrekt i både iOS, Windows Phone och Android för min del, alltifrån enklare sajter som Expressen/Aftonbladet, sj osv.
Gör det automatiskt hela os:et värdelöst när det kommer till surf?
Ingen som påstått att edge är utan brister, verkligen inte. Skulle nog hellre vilja köra Firefox av ren vana om jag körde WP i dagsläget, men den är helt ok.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Varför är det så dåligt med appar till WP10?

För att det inte finns tillräckligt många som använder WP10.

Varför finns det inte så många som använder WP10?

För att det inte finns tillräckligt många appar.

Moment 22

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

För att det inte finns tillräckligt många som använder WP10.

Varför finns det inte så många som använder WP10?

För att det inte finns tillräckligt många appar.

Moment 22

Men det svarar inte på hur det är att utveckla appar.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Varför är det så dåligt med appar till WP10?

Är det krångligt att utveckla eller vad?

Tänker så här, en app som säljer i andra OS vill en väl sälja i WP10 med?

Flera problem, främst säljs inte längre några W10M/W10M-kompatibla enheter i några riktiga nummer dels så har Microsoft bytt utvecklingsmodell/körverk/miljö för att skriva program mot vid varje release. WP7.X hade ett ramverk/körverk som var smått relaterat till Silverlight, WP8.0 fick en uppdaterad variant av detta men också ett helt nytt för WP8 för native-kod, 8.1 uppdaterade båda dessa plus en mer komplett version av Windows Runtime (som delas med W8.X/10) men inte riktigt på nivå som skrivbordet och W10M fick i stort sett samma Windows Runtime och kan köra samma "UWP-appar" som skrivbordet. Utvecklare kan inte sitta och portera mellan allt detta, särskilt inte om de inte har några kunder där iaf. Men ja, det är fortfarande den svåraste plattformen att utveckla till då det t.o.m. är svårt att portera över vanlig C-kod. Många blir nog ganska förvirrade över att det finns 3 olika sätt att bygga program i C# för W10M och skriver du en UWP-app så förlorar du WP8.1-användarna (och det finns ju gott om enheter som inte kan uppgradera).

Många som försökt utveckla till WP/W10M har antingen gett upp innan de släppt något, som flera av Microsofts partners (B&N med deras Nook-tjänst var ju en av de och de lanserade aldrig någon WP-app i slutändan trotts att Microsoft investerat pengar i bolaget) eller att de var ganska tidiga ute med appar som de sen övergivit och där de måste börja om från grunden och skriva helt nya appar om de vill släppa något nytt och fungerande idag. På Android är det o andra sidan inga större problem även om du hållit kvar appen på Android 2.3s APIer och det finns möjlighet att använda nya funktioner i äldre kod utan att utvecklarna behöver börja om från början. Kort och gott, Microsoft lever inte upp till förväntningarna, tar mer tid än förväntat att leverera sånt de lovar och därför har de övergivits. Utvecklare vill inte höra vad du har för produkt om 2-3 år för att sen gå och vänta förgäves på grejerna de behöver ha. Samtidigt integrerade Microsofts produkter redan bättre i konkurrenternas operativsystem än deras egna innan de ens han få ut något nytt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joakim Ågren:

Är det dumt förresten att köpa en Windows mobil? Är det en mardröm att äga en sådan idag? Kommer Microsoft fortsätta stödja plattformen? Finns det någon framtid för den?

Ja, Ja, Nej, Nej

Har själv en gammal Lumia 1020 som Microsoft övergav. Den fick aldrig mer än Windows Phone 8.1 och är i och med det mer eller mindre värdelös idag. För mig känns en Windows-mobil lika intressant som att köra Symbian.

Själv är jag alldeles för beroende av appar och mobila webbsidor idag, så Windows är inget alternativ på mobilen. En 4 år gammal Android-telefon fungerar i många fall bättre sett till funktion och app-utbud. Kör exempelvis Android Marshmallow 6.0 på en Samsung S3 från 2012. Otroligt stabil och snabb telefon som bara blivit bättre genom åren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Ja, Ja, Nej, Nej

Har själv en gammal Lumia 1020 som Microsoft övergav. Den fick aldrig mer än Windows Phone 8.1 och är i och med det mer eller mindre värdelös idag. För mig känns en Windows-mobil lika intressant som att köra Symbian.

Själv är jag alldeles för beroende av appar och mobila webbsidor idag, så Windows är inget alternativ på mobilen. En 4 år gammal Android-telefon fungerar i många fall bättre sett till funktion och app-utbud. Kör exempelvis Android Marshmallow 6.0 på en Samsung S3 från 2012. Otroligt stabil och snabb telefon som bara blivit bättre genom åren.

Förstår att forum är fyllda med subjektiva åsikter och att du har dåliga erfarenheter av WinPhone 8.1, men vi får tänka på att det var ett kortlivat operativsystem som idag är passé. Mer objektiva svar på hans frågor ser snarare ut så här:

Är det dumt förresten att köpa en Windows mobil? Ja/Nja
Är det en mardröm att äga en sådan idag? Nej
Kommer Microsoft fortsätta stödja plattformen? Ja
Finns det någon framtid för den? Nja

Edit: När det gäller din Samsung Galaxy S3 så är det Android 4.3 Jellybean som är den senaste uppdateringen. Att du har lagt in en inofficiell ROM är bra, men det är långt ifrån alla som har kunskapen eller viljan att göra det. Officiellt så får Windows-mobiler betydligt fler uppdateringar, fast de är också i större behov av dem...

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk

Jag fattar inte vilka appar ni använder som säger att dom inte har samma funktionalitet som Android och ios? Alla appar jag använder och klarar mig på (jag kör många appar på min 950xl) uppdateras ofta och har många funktioner, dom ser därmed också moderna ut.

Den enda appen som jag tycker är helt fuckad är Länsförsäkringars app, den skulle behöva en over haul.

Permalänk
Medlem

jag tycker att twitter-appen är bättre på windows mobile än på android.. mest troligt är väl att appen är kass på windows mobile och inte fungerar som den ska
men på android får jag upp massa skit i mitt flöde som "har du missat det här" och "populärt just nu".. saker jag fullständigt skiter i
sen spotify appen är ju mycket bättre på android, majoriteten av gångerna jag startade appen på windows mobile så sa den att jag var offline

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jdarchini:

Jag fattar inte vilka appar ni använder som säger att dom inte har samma funktionalitet som Android och ios? Alla appar jag använder och klarar mig på (jag kör många appar på min 950xl) uppdateras ofta och har många funktioner, dom ser därmed också moderna ut.

Den enda appen som jag tycker är helt fuckad är Länsförsäkringars app, den skulle behöva en over haul.

Spotifyappen var riktigt dålig i slutet av min windows phone period. Seg som sirap. Fanns väl inte heller något stöd att använda den som "fjärrkontroll" på det sättet att spela upp från datorn men byta låt med mobilen...?

Maps Here slutade fungera / krashade vid försök. Tror den är helt borttagen nu?

Messenger och facebook fungerade, men ganska långsam.

Microsoft Outlook/OneNote, fungerade helt okej. Kanske till och med bättre än androids!

Sen hade batteriet blivit helkasst. Höll kanske max en halvdag.

De var mina fem-sju mest använda appar. Min Redmi 3 Pro, för 1400 kr, är vrålsnabb i jämförelse med L925.

--
Visst ni får gärna köpa MS WP. Men JAG har väldigt svårt att med gott samvete rekommendera en sådan lur idag.

Permalänk
Skrivet av PlogarN97:

Spotifyappen var riktigt dålig i slutet av min windows phone period. Seg som sirap. Fanns väl inte heller något stöd att använda den som "fjärrkontroll" på det sättet att spela upp från datorn men byta låt med mobilen...?

Maps Here slutade fungera / krashade vid försök. Tror den är helt borttagen nu?

Messenger och facebook fungerade, men ganska långsam.

Microsoft Outlook/OneNote, fungerade helt okej. Kanske till och med bättre än androids!

Sen hade batteriet blivit helkasst. Höll kanske max en halvdag.

De var mina fem-sju mest använda appar. Min Redmi 3 Pro, för 1400 kr, är vrålsnabb i jämförelse med L925.

--
Visst ni får gärna köpa MS WP. Men JAG har väldigt svårt att med gott samvete rekommendera en sådan lur idag.

Ja here maps försvann och ersattes av microsoft maps

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av jdarchini:

Jag fattar inte vilka appar ni använder som säger att dom inte har samma funktionalitet som Android och ios? Alla appar jag använder och klarar mig på (jag kör många appar på min 950xl) uppdateras ofta och har många funktioner, dom ser därmed också moderna ut.

Den enda appen som jag tycker är helt fuckad är Länsförsäkringars app, den skulle behöva en over haul.

Du nämner längre upp i tråden Facebook och Facebook messenger. Facebook-appen behöver vi inte prata om. Jo, den finns men det är ingenting man vill använda. I messenger-appen får man klara sig utan facebook-samtal som funnits sedan länge i Android/iOS. De få gångerna man trots allt kanske får igång Spotify upptäcker man att Spotify connect saknas. Glöm alltså att styra musiken i datorn eller i Chromecast. Finns det någon bank har en bankapp med inscanning av fakturor? Jag kan fortsätta hur länge som helst för jag kommer verkligen inte på en app som jag använder till vardags som inte saknas eller är sämre i Windows.

Visa signatur

-= Svettig dator och en hårig mobiltelefon =-

Permalänk
Skrivet av NiV3Rt:

Du nämner längre upp i tråden Facebook och Facebook messenger. Facebook-appen behöver vi inte prata om. Jo, den finns men det är ingenting man vill använda. I messenger-appen får man klara sig utan facebook-samtal som funnits sedan länge i Android/iOS. De få gångerna man trots allt kanske får igång Spotify upptäcker man att Spotify connect saknas. Glöm alltså att styra musiken i datorn eller i Chromecast. Finns det någon bank har en bankapp med inscanning av fakturor? Jag kan fortsätta hur länge som helst för jag kommer verkligen inte på en app som jag använder till vardags som inte saknas eller är sämre i Windows.

Messenger appen och facebook är samma app som iOS? Ja spotify suger röv, jag har bytt till deezer. Länsförsäkringars app kan du scanna fakturor. Ja jag har själv undrat varför samtal i messenger inte fungerar, dom har aktiverar det till desktop men inte mobil.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av jdarchini:

Messenger appen och facebook är samma app som iOS? Ja spotify suger röv, jag har bytt till deezer. Länsförsäkringars app kan du scanna fakturor. Ja jag har själv undrat varför samtal i messenger inte fungerar, dom har aktiverar det till desktop men inte mobil.

Inte på WP8.1. Project Islandwood rullar bara på W10M, så ingen ObjC på WP och så vitt jag vet är inte Facebooks appar Islandwood/Bridge-for-iOS heller för den delen utan en egen motsvarighet. Länsförsäkringar är väl ganska hyfsat, men hänger inte riktigt med och har inte gått över till UWP eller fått några riktiga uppdateringar. Fonder, aktier och ISK samt pensionssparande och försäkringar saknas i WP/W10M-appen för Länsförsäkringar. Även företagsspecifika funktioner/företagskonton saknas.

Alla Microsofts appar på WP8.1 är ju dessutom Silverlight. Tråkigt, men många enheter blev kvar på det också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fire_Ice:

Förstår att forum är fyllda med subjektiva åsikter och att du har dåliga erfarenheter av WinPhone 8.1, men vi får tänka på att det var ett kortlivat operativsystem som idag är passé.

Visst är det så, men tycker fortfarande att Microsoft lurat många då de lovade uppdateringar till 10:an. Bakåtkompabilitet har alltid varit den stora styrkan hos Microsoft, vilket de tyvärr helt glömt bort på sina mobiler.

Ogillar för övrigt UWP-apparna som kräver Windows 10, vilket i sig gör att jag tvivlar på Windows Stores framtid. Vi är många som hellre kör Windows 7 eller 8.1 fortfarande. Och på mobilerna är det många som inte har något val längre.

WinPhone 8.1 var som sagt kortlivat. Men vad säger att det kommer finnas några mobiler för 10:an i framtiden? Marknaden har de väl redan själva dödat sett till försäljningssiffrorna?

Permalänk
Medlem

Det finns idag ca 20st tillverkare som gör Windows 10 Mobile baserade smartphones. Dessa är väl dock tyvärr inte så välrepresenterade i Sverige, då Sverige är ett av de tyngsta iOS nästena globalt sett. Så vår hemmamarknad är inte representant för hur det ser ut world wide. Där är Android rent generellt störst, förutom i Nordamerika. Microsofts taktik har väl varit att tagga ner sin egna h/w produktion för att främja fler tillverkare. Så från i stort sett 1st (Nokia) till 20st på "ett par år" är ju inte illa i sammanhanget.

Visa signatur

// Fredrik

Permalänk
Medlem
Skrivet av frav:

Det finns idag ca 20st tillverkare som gör Windows 10 Mobile baserade smartphones. Dessa är väl dock tyvärr inte så välrepresenterade i Sverige, då Sverige är ett av de tyngsta iOS nästena globalt sett. Så vår hemmamarknad är inte representant för hur det ser ut world wide. Där är Android rent generellt störst, förutom i Nordamerika. Microsofts taktik har väl varit att tagga ner sin egna h/w produktion för att främja fler tillverkare. Så från i stort sett 1st (Nokia) till 20st på "ett par år" är ju inte illa i sammanhanget.

Från 2,3% användare globalt för två år sedan till 1,6% i september 2016 enligt Statcounter talat ett tydligt språk om vad kunderna vill ha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av frav:

Det finns idag ca 20st tillverkare som gör Windows 10 Mobile baserade smartphones. Dessa är väl dock tyvärr inte så välrepresenterade i Sverige, då Sverige är ett av de tyngsta iOS nästena globalt sett. Så vår hemmamarknad är inte representant för hur det ser ut world wide. Där är Android rent generellt störst, förutom i Nordamerika. Microsofts taktik har väl varit att tagga ner sin egna h/w produktion för att främja fler tillverkare. Så från i stort sett 1st (Nokia) till 20st på "ett par år" är ju inte illa i sammanhanget.

Att de drog ner den egna verksamheten har inget med andra tillverkare att göra utan att deras försäljning minskade från Nokia D&S nivåer till ännu mindre eftersom det är få som vill ha dem. Då Nokia börja avvecklingen och gav över allt till Microsoft för att möta Microsofts halvhjärtade försök så är vi väl medvetna om vad WP är i Sverige, mycket mer så än i hemmamarknaden i USA. Android är för övrigt störst i Sverige också, sett till försäljning.

Många WP-lurar som inte är brandade Microsoft verkar vara rena chansningar från tillverkarna, som det inte är säkert de ser efter eller släpper några efterföljare på, flertalet är också operatörer eller noname-brands. Att de ens försöker är ju för att Microsoft gjort det gratis att använda för dem. Har inte hjälpt försäljningen, trotts att tredjepart kommit med både high-end och budget.