Fejknyheter och demokrati

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

Jag satt för några månader sedan med en av Sveriges absolut bästa barn och familje psykologer och hade just denna diskussion, och han påvisade precis detta. Han menar på att tjejerna är starkare/mognare mentalt tills dom är i övre tonåren och klarar en velande uppväxt utan större problem medans pojkar kräver en mycket mer konsekvent uppväxt och att genuspedagogiken har en mycket negativ påverkan på pojkars utveckling.

Nej det gjorde du inte, du satt möjligen med en psykolog och möjligen jobbar hen med barn. Men det där är rent skitsnack och inget som vi övriga psykologer som jobbar med barn skulle ställa oss bakom. Tvärt om faktiskt, genom att ge pojkar större frihet att utvecklas och utveckla sina egna intressen snarare än vad normer i samhället bestämmer att de ska intressera sig för så mår de bättre.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem

Har inte skrivit men följt tråden med intresse. Trots att den här typen av trådar gärna tar ut svängarna är det viktigt att den får föbli öppen. Genom att tysta ner och döda diskussioner så fort det blir intressant, lägger det bara extra bränsle på brasan och gör bara folk förbannade när de känner att de inte får diskutera klart. Även om man som betraktare kan tycka att det är färdigsnackat så är det för en deltagare i diskussionen bland det mest provocerande man kan råka ut för när tredje part som inte ens är med går in och sätter punkt. Människor måste få säga vad de tycker även om det hettar till ibland.

Visa signatur

Data: B650 + 7800X3D + 4080 Super + 64GB (2x32) + 2TB T700 + 850W
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk

senaste nytt:

Obama uttalade i fredags offentligt att något måste göras mot fejknyheter och vilseledande nyhetsartiklar.

Facebook skall få upp röda kryssrutor på fakenyheter.

Bra att man på allvar börjar inse vilken demokratikatastrof desinformation är.

Visa signatur

i7 920 oc till 3.3ghz , gtx690, asusp6T, 75"tv som datorskärm, philips HUE och Lightpack i kombination med kodi :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Nej det gjorde du inte, du satt möjligen med en psykolog och möjligen jobbar hen med barn. Men det där är rent skitsnack och inget som vi övriga psykologer som jobbar med barn skulle ställa oss bakom. Tvärt om faktiskt, genom att ge pojkar större frihet att utvecklas och utveckla sina egna intressen snarare än vad normer i samhället bestämmer att de ska intressera sig för så mår de bättre.

hahaha lite underhållande, Han nämnde att flertalet Psykologer säger dom du gör,
vi får se om några år vad ni säger då.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

Håller inte med dig, samt så kan jag bemöta dina punkter, Nu vet jag inte vilka alternativ media du syftar på, Men jämför du tex nyheter idag eller fria tider med utländsk media eller polisrapporter om det är gruppvåldtäkter eller våldsbrott så påstår jag att dom rapporterar korrekt som en riktig reporter ska göra ( jag skiter fullständigt i reporterns personliga syn på saker, jag vill bara ha ren fakta från dom utan att det vinklas varken åt höger eller vänster) Jämför man samma rapporter med så kallad vanliga median så stämmer det oftast mycket dåligt. Fast att det står mycket om invandring och problemen med det visar ju bara på att vanlig media inte rapporterar alla negativa saker som händer om det visar sig ha med invandring att göra, (eller menar du att dom hittar på artiklar i samarbete med polisen och utländsk media?) Sedan brukar åtminstone jag läsa mycket som inte handlar om invandring på dessa sidor så fråga är vem som stör sig på vad?

För att bemöta möta några av dom sakerna du tog upp. (bara för skojs skull)
talar vi om ideologin islam så är min åsikt att den bör motarbetas så mycket det går. Jag talar nu om riktiga islam dvs bokstavstrogna muslimer som föredrar sharia lagar eller låter den styra sitt och sin familjs liv
och inte så kallade sekulära.
( fast enligt islam så finns det inga/får inte finnas några sekulära muslimer, så blanda inte ihop det med tex utvecklingen av kristendomen) Men ska vi gå in i en diskussion om Islam bör du vara påläst, Ifall du vill försvara det så bör du inte basera dina svar på personliga känslor utan fakta. Jag kan dock garantera att du kommer känna en stark motvilja till islam när du läst på om det, om du har någorlunda Västerländska värderingar vill säga (När jag läste koranen, sunna och haditherna blev jag helt ställd av det hat som som förespråkas mot alla som inte följer koranen.

När det gäller så kallad svensk feminism, För det första är et min åsikt att vi i sverige inte har någon riktig feminism, vi har mans hat.
Riktig feminism
handlar inte så mycket om mannen utan att kvinnor ska ha samma rättigheter, ( samma jobb samma lön osv)
Istället för att arbeta så kvinnor i hela världen ska ha samma rättigheter fokuserar dom svenska "feministerna" mer på hur männen är,
tex så han inte sitter för bredbent eller står på ett sätt som stör. att normen med pappa,mamma barn måste motarbetas,
eller som när dom ska göra uppror mot hijab då sätter man på sig den i stället för att göra det enda riktiga, det vill säga göra som man gjorde som i irak där man kastade den För man vet vad den står för och dom vill kräva sina rättigheter.

Ett annat stort problem med den svenska feminismen är den genus pedagogik som spridits.
Dock inte för flickor men för pojkar
tex små pojkars mentalitet, små flickor fixar genus tänkandet utan problem, medans småpojkar blir otroligt förvirrande och osäkra.
Jag satt för några månader sedan med en av Sveriges absolut bästa barn och familje psykologer och hade just denna diskussion, och han påvisade precis detta. Han menar på att tjejerna är starkare/mognare mentalt tills dom är i övre tonåren och klarar en velande uppväxt utan större problem medans pojkar kräver en mycket mer konsekvent uppväxt och att genuspedagogiken har en mycket negativ påverkan på pojkars utveckling.

Nu blir det aningen OT här, men det tangerar i alla fall trådens ämne.

Kan ta ett exempel på vad jag menar...tidigare här på sweclockers så kom det upp en tråd sum ursprungligen baserades på en artikel i Nyheter Idag som i sin tur baserade sin artikel på en artikel i SR. På ytan ser man inga större skillnader, men tittar man lite noggrannare så ser man att det skiljer sig på en del väsentliga punkter.

Nyheter Idag:

Citat:

Sveriges Radio har även talat med Anna Sjöstrand som är samordnare mot våldsbejakande extremism i Lunds kommun. I Lund hanteras terroristerna på samma sätt som avhoppare från kriminella gäng och de kan komma att erbjudas boende, sysselsättning eller försörjning. Flera kommuner har samma syn på terroristerna och i Örebro har en terrorist fått praktiplats, något som väckt skarp kritik.

Men Sjöstrand förklarar för Sveriges Radio att man inte ska straffa någon för att de gjort ett ”felaktigt val”.

– Det kanske finns en sådan kritik, men för mig är det svårt att tänka i de banorna, man får ju samma hjälp som övriga som söker hjälp hos oss. Vi kan ju inte säga att för att du gjorde ett felaktigt val så har du inte rätt att komma tillbaka och leva i vårt samhälle, säger Anna Sjöstrand.

SR:

Citat:

Också i Malmö, Borlänge och Örebro har man liknande syn på hur man ska stödja avhoppare. Förra året fick Örebro kommun viss kritik för att ha erbjudit en praktikplats till en ung man som återvänt efter att ha varit i Syrien.

Anna Sjöstrand, kommunal samordnare mot våldsbejakande extremism i Lund, håller inte med om kritiken. Förutsatt att människor har fått avtjäna eventuella straff ska alla ha samma stöd, tycker hon.

– Det kanske finns en sådan kritik, men för mig är det svårt att tänka i de banorna, man får ju samma hjälp som övriga som söker hjälp hos oss. Vi kan ju inte säga att för att du gjorde ett felaktigt val så har du inte rätt att komma tillbaka och leva i vårt samhälle, säger Anna Sjöstrand.

Ser du skillnaden? Källan till Nyheter idag är alltså artikeln i SR.

Citatet är exakt samma, texten innan är omarbetad med det står ungefär samma sak...men man utelämnar biten där det står: "Förutsatt att människor har fått avtjäna eventuella straff ". Man kan då beskriva det som kommer efteråt med: "Men Sjöstrand förklarar för Sveriges Radio att man inte ska straffa någon för att de gjort ett ”felaktigt val”.

Är det något faktafel i artikeln i Nyheter idag? Nej. Har man modifierat artikeln så den delvis ger ett helt annat intryck än vad som står i källan, dvs artiken i SR? Ja. Genom att utelämna den biten jag pekar på så får man det att låta som att personen tycker något helt annat än vad som presenteras i källan.

Denna typ av små men viktiga omskrivningar självklart även i vanlig media, men det är så ofantligt mycket vanligare i alternativmedia. Det är ett typexempel på det du skrev tidigare: "Du kommer då märka snabbt vilka det är som modifierar artiklarna för att passa deras syn på saker".
Utöver detta så ger som sagt normal media även ett bredare spektrum av infallsvinklar. Nu idag läste jag ett flera sidor långt reportage om Marine Le Pen i DN. Angående USA-valet har jag läst artiklar om Clintons affärer med mail-server och kopplingar till Wall Street mm. Jag har även läst artiklar om Trumps uttalanden och historik. Hela spektrat finns där, även om det i urvalet finns en övervikt åt ena eller andra sidan. I alternativmedia ser man väldig sällan (om någonsin?) något som inte stämmer överens med den rätt strikta bild som förmedlas där. När läste du senast om något positivt med invandringen/feminism/islam i alternativmedia?

Angående islam så känner jag igen retoriken.

Citat:

talar vi om ideologin islam så är min åsikt att den bör motarbetas så mycket det går. Jag talar nu om riktiga islam dvs bokstavstrogna muslimer som föredrar sharia lagar eller låter den styra sitt och sin familjs liv och inte så kallade sekulära.

Det här är faktiskt intressant. Du pratar om "riktiga" islam. Hur vet du vad som är "riktiga islam"? Det är ett påstående som inte går att underbyggas på något sätt...vem bestämmer vad som är den riktiga versionen av en religion? Extremisterna? De moderata/sekulariserade? De som inte tillhör religionen? Skulle tro att det finns lika många uppfattningar om vad som är "riktiga islam" som det finns människor. Så varför ska just din uppfattning gälla? Finns säkert bokstavstroende kristna som inte tycker att de sekulariserade kristna är kristna på riktigt (och kan motivera detta med bibelcitat eller liknande), så varför ska just de islamska extremisterna vara de som bestämmer vad som är rätt? Varför väljer du att ta till dig just de bokstavstroendes version av vad som är den rätta läran? Poängen är att sekulariserade kristna väljer och vrakar bland det som står i bibeln för att hitta en variant som fungerar i ett modernt samhälle och passar dom, varför ska inte muslimer få göra samma sak med koranen?

Personligen har jag inga problem med islam (eller någon annan religion/ideologi) så länge den inte tvingar folk till saker och/eller inkräktar på människors möjligheter och rättigheter. Visst finns det utövare av islam (eller annan religion/ideologi) som vill tvinga folk till ett visst beteende, men jag tycker inte att man kan dra alla över en kam för det eller hävda att det är dessa som innehar den "rätta läran".

Permalänk
Medlem

@KingCobra

Kärnkraft är en helt annan fråga än CO2. Klimatförändringarna riskerar omkullvälta världsekonomin och är extremt brådskande att lösa. Kärnkraftsfrågan är inte alls lika brådskande och är det minst dåliga av de dåliga alternativen. Sol och vind är framtiden i min mening. Att vind och vattenkraft skulle ge buller är en myt. Att vindkraft påverkar naturen (Aka fågelmördare) är en myt. För övrigt tar CO2 ingen som helst hänsyn till gränser, båda vi i Sverige likväl som Tyskland, Kina och USA behöver bli hållbara, annars är ingen av oss hållbara.

@aragon

Cowspiracy har jag hört är bra, men samtidigt finns det en del kritik att rikta. Den verkar nästan rikta sig till at övertala samtliga att bli veganer, snarare än att ta tag i roten av problemet. Pandora's Promise står på min "att-se" lista, men som jag sa ovan så anser jag inte att kärnkraft som den är idag är en speciellt bra lösning, men det är en lösning vi absolut behöver. I absolut första hand ska vi få bukt med växthusgaserna, därefter kan man börja kritisera kärnkraften om man så vill. Sol och vind, och i länder som Sverige och Norge, vatten är egentligen "för" samma sak som kärnkraften, att hitta ett hållbart och billigt sätt att producera el. Nästan lite "The enemy of my enemy is my friend." över det hela.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av spikfavoriten:

Facebook skall få upp röda kryssrutor på fakenyheter.

Vem bestämmer vad som får kryss?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

hahaha lite underhållande, Han nämnde att flertalet Psykologer säger dom du gör,
vi får se om några år vad ni säger då.

Det behövs inte, området är beforskat. Om personen du refererar till som "en av de bästa psykologerna" verkligen hade gjort sitt jobb hade hen inte uttalat sig så felaktigt.

Eller så hittar du på allt eller delar av vad du sagt, något av dem är det definitivt.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Det behövs inte, området är beforskat. Om personen du refererar till som "en av de bästa psykologerna" verkligen hade gjort sitt jobb hade hen inte uttalat sig så felaktigt.

Eller så hittar du på allt eller delar av vad du sagt, något av dem är det definitivt.

För det kan ju aldrig vara så att dom som påpekar felaktigheterna i det du kallar beforskat riskerar sina karriärer?
Tyvärr är det ju tabu att tala om visa saker i Sverige även om det finns starka belägg för det.
Ps: han har arbetat och forskat inom detta i närmare 40år.
Arbetar du inom psykiatrin vågar jag nästan påstå att du vet vem han är.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

För det kan ju aldrig vara så att dom som påpekar felaktigheterna i det du kallar beforskat riskerar sina karriärer?
Tyvärr är det ju tabu att tala om visa saker i Sverige även om det finns starka belägg för det.
Ps: han har arbetat och forskat inom detta i närmare 40år.
Arbetar du inom psykiatrin vågar jag nästan påstå att du vet vem han är.

Oavsett hur sant det du säger är (se tex otydligheten psykologi vs psykiatri i dina kommentarer), så bör du notera den stora humorn i att i en tråd om källkritik använda auktoritetsargument mha hemlig auktoritet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Nu blir det aningen OT här, men det tangerar i alla fall trådens ämne.

Kan ta ett exempel på vad jag menar...tidigare här på sweclockers så kom det upp en tråd sum ursprungligen baserades på en artikel i Nyheter Idag som i sin tur baserade sin artikel på en artikel i SR. På ytan ser man inga större skillnader, men tittar man lite noggrannare så ser man att det skiljer sig på en del väsentliga punkter.

Nyheter Idag:

SR:
Ser du skillnaden? Källan till Nyheter idag är alltså artikeln i SR.

Citatet är exakt samma, texten innan är omarbetad med det står ungefär samma sak...men man utelämnar biten där det står: "Förutsatt att människor har fått avtjäna eventuella straff ". Man kan då beskriva det som kommer efteråt med: "Men Sjöstrand förklarar för Sveriges Radio att man inte ska straffa någon för att de gjort ett ”felaktigt val”.

Är det något faktafel i artikeln i Nyheter idag? Nej. Har man modifierat artikeln så den delvis ger ett helt annat intryck än vad som står i källan, dvs artiken i SR? Ja. Genom att utelämna den biten jag pekar på så får man det att låta som att personen tycker något helt annat än vad som presenteras i källan.

Denna typ av små men viktiga omskrivningar självklart även i vanlig media, men det är så ofantligt mycket vanligare i alternativmedia. Det är ett typexempel på det du skrev tidigare: "Du kommer då märka snabbt vilka det är som modifierar artiklarna för att passa deras syn på saker".
Utöver detta så ger som sagt normal media även ett bredare spektrum av infallsvinklar. Nu idag läste jag ett flera sidor långt reportage om Marine Le Pen i DN. Angående USA-valet har jag läst artiklar om Clintons affärer med mail-server och kopplingar till Wall Street mm. Jag har även läst artiklar om Trumps uttalanden och historik. Hela spektrat finns där, även om det i urvalet finns en övervikt åt ena eller andra sidan. I alternativmedia ser man väldig sällan (om någonsin?) något som inte stämmer överens med den rätt strikta bild som förmedlas där. När läste du senast om något positivt med invandringen/feminism/islam i alternativmedia?

Angående islam så känner jag igen retoriken.

Det här är faktiskt intressant. Du pratar om "riktiga" islam. Hur vet du vad som är "riktiga islam"? Det är ett påstående som inte går att underbyggas på något sätt...vem bestämmer vad som är den riktiga versionen av en religion? Extremisterna? De moderata/sekulariserade? De som inte tillhör religionen? Skulle tro att det finns lika många uppfattningar om vad som är "riktiga islam" som det finns människor. Så varför ska just din uppfattning gälla? Finns säkert bokstavstroende kristna som inte tycker att de sekulariserade kristna är kristna på riktigt (och kan motivera detta med bibelcitat eller liknande), så varför ska just de islamska extremisterna vara de som bestämmer vad som är rätt? Varför väljer du att ta till dig just de bokstavstroendes version av vad som är den rätta läran? Poängen är att sekulariserade kristna väljer och vrakar bland det som står i bibeln för att hitta en variant som fungerar i ett modernt samhälle och passar dom, varför ska inte muslimer få göra samma sak med koranen?

Personligen har jag inga problem med islam (eller någon annan religion/ideologi) så länge den inte tvingar folk till saker och/eller inkräktar på människors möjligheter och rättigheter. Visst finns det utövare av islam (eller annan religion/ideologi) som vill tvinga folk till ett visst beteende, men jag tycker inte att man kan dra alla över en kam för det eller hävda att det är dessa som innehar den "rätta läran".

Att olika nyhetssajter lånar friskt av varandra är knappast en nyhet, Dock så stämmer vanligen nyheterna mycket bättre överens på
tex nyheter idag när väl slutresultatet bli känt.

Som exempel: svt rapporterar att 5 (eller var det 8) svenska män gruppvåldtagit en tjej på en färja.
när nya tider rapporterar om samma händelse säger dom att det är invandrare som gjort det,
och mycket riktigt så hade dom inte ens svenskt medborgarskap.

Detta går som en röd tråd i vanlig media, Det jag vill se som konsument, är ren fakta. klarar man inte det så får som väl börja rapportera alla händelser är utförda av hen som många gillar att säga. (Vilket blir lite absurt om man ska beskriva gärningsmän)

på din fråga om jag sett postpositiva saker om Islam,, invandring eller feminism får jag nog svara såhär

Sedan när är det en reporters uppgift att göra nyheter positiva? är inte arbetsbeskrivningen att man ska rapportera nyheterna utan någon egen tolkning eller omskrivning?

Vad har varit positivt med Islam/invandringen motväger alla negativa saker som händer?
När det gäller Feminismen, Jag förmodar att du talar om riktig feminism och inte det vi i sverige kalla feminism.
i så fall så ploppar det upp nyheter lite då och då om hur kvinnor kämpar för sin frihet och rättigheter i tex Irak.
Den så kallade Svenska feminismen ser jag dock inga som helt fördelar med och det ända i nyhetsväg har
är mer underhållande. (underhållande är ju positivt

Anledningen till att jag skriver "riktiga islam" är för dom flesta jämför islam med tex kristendomen.
Inom kristen domen är det tillåtet att tolka bibeln lite som man vill, det vill säga, Man kan välja att bara följa vissa delar av den.
Det står ingen stans i Bibeln att detta inte skulle vara tillåtet.
I Kristendomen är läran, kärlek och valfrihet, (räknar inte med gamla testamentet då nya testamentet slår ut det gamla testamentet. i det gamla testamentet fanns det dock negativa saker)

Islam finns i en version, (då den är förbjuden att tolka, Sedan läser man den så att det är det senaste som gäller, Det vill säga står det älska alla i början och så kommer nästa stycke där det står döda alla otrogna , då är det det sista som gäller, men nu förenklade jag det lite mycket, Då man måste läsa koranen ihop med texterna om Mohameds liv för att förstå vad som menas med orden. exempel: Du ska älska alla står i koranen, Men så läser du vad texten kommer ifrån och vad som menas, Då står det du ska älska alla rättroende muslimer dom andra ska du ta svärdet mot)

Sedan handlar koranen om underkastelse och att följa regler, och att till varje pris skydda Islam.
(så ja islam går ut på att du blir tvingad att göra saker)
anledningen till att islam förekommer i så många konflikter är för någon "tolkat" koranen, Som är förbjudet att göra.
(står som sagt på flera ställen i den) Med andra ord, Det vi kallar extremister är egentligen troende muslimer enligt islam.

Ja det finns människor som kallar sig muslimer men inte följer koranen, Dock är dom inte muslimer sett från läran om islam.
På samma sätt som jag kan kalla mig gud, har alla rätt att kalla sig vad dom vill, Det betyder dock inte att dom är det.

Det finns väldigt mycket intressant att ta upp när det gäller islam och hur troende och "icke" troende muslimer ser på det,
Dock orkar jag inte sitta och skriva ner allt.
Jag rekommenderar dig dock att läsa eller lyssna på material från konvertiter (tex imamer som gått från islam till kristendom)
Dom förklara mycket bättre en vad jag kan göra i en kort text här.

Jag håller dock med dig, Man ska få tror vad man vill,
Tvinga dock inte på det på samhället eller någon annan utan håll det i ditt egna hem.

Kan blivit lite rörigt men jag hoppas du får ihop det

/Mvh

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av flexm:

Oavsett hur sant det du säger är (se tex otydligheten psykologi vs psykiatri i dina kommentarer), så bör du notera den stora humorn i att i en tråd om källkritik använda auktoritetsargument mha hemlig auktoritet.

tror jag nöjer mig med att svara, Lol

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av flexm:

Oavsett hur sant det du säger är (se tex otydligheten psykologi vs psykiatri i dina kommentarer), så bör du notera den stora humorn i att i en tråd om källkritik använda auktoritetsargument mha hemlig auktoritet.

Det blir ännu bättre i och med att hen vill att man rakt av ska köpa hens egen lösa tolkning av denne auktoritets syn utifrån vad hen snappat upp under ett samtal. Har hen någonsin studerat eller begrundat någon annan form av akademia eller fördjupande ämnen tillsammans med någon annan kanske hen hade märkt av hur vildt skilda tolkningar folk gör av tankar och teorier som uttrycks på en högre nivå än de själva behärskar i samma ämne.

Man studerar och uppnår tolkningsrätt, inte genom att läsa en sak en gång, utan genom att läsa massa saker massa gånger. Varpå man sedan testas av experter för att se om man då lyckats göra en godkänd tolkning. Att som lekman försöka mästra någon med faktiskt auktoritet i ett ämne baserat på vad man själv "hört" är trams. Lite som om t.ex. någon i hens familj aldrig rört en dator i sitt liv, får se en video med Bill Gates prata om datorer och sen fastslår att vi aldrig kommer behöva mer än 4mb minne eller hur skrönan nu går.

Under ett längre samtal med ett par vänner, mig och min sambo som har en doktorsgrad inom naturbiologi blev en vän övertygad om att min sambo menade på att träd och andra växter tänker och pratar med varrandra. Jag försäkrar er att fallet inte var så. Ämnet var f.ö. intersektionel(inte intersektionalitet) selektion bland olika arter... tror jag, jag är nämligen inte expert och kan ha missförstått ämnet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

@KingCobra

Kärnkraft är en helt annan fråga än CO2. Klimatförändringarna riskerar omkullvälta världsekonomin och är extremt brådskande att lösa. Kärnkraftsfrågan är inte alls lika brådskande och är det minst dåliga av de dåliga alternativen. Sol och vind är framtiden i min mening. Att vind och vattenkraft skulle ge buller är en myt. Att vindkraft påverkar naturen (Aka fågelmördare) är en myt. För övrigt tar CO2 ingen som helst hänsyn till gränser, båda vi i Sverige likväl som Tyskland, Kina och USA behöver bli hållbara, annars är ingen av oss hållbara.

@aragon

Cowspiracy har jag hört är bra, men samtidigt finns det en del kritik att rikta. Den verkar nästan rikta sig till at övertala samtliga att bli veganer, snarare än att ta tag i roten av problemet. Pandora's Promise står på min "att-se" lista, men som jag sa ovan så anser jag inte att kärnkraft som den är idag är en speciellt bra lösning, men det är en lösning vi absolut behöver. I absolut första hand ska vi få bukt med växthusgaserna, därefter kan man börja kritisera kärnkraften om man så vill. Sol och vind, och i länder som Sverige och Norge, vatten är egentligen "för" samma sak som kärnkraften, att hitta ett hållbart och billigt sätt att producera el. Nästan lite "The enemy of my enemy is my friend." över det hela.

Vindkraftverk låter ju visst...

Visa signatur

Kinnarps 8000

Permalänk
Medlem
Skrivet av MauseRR:

Vindkraftverk låter ju visst...

Låter? Ja. Bullrar? Nej, inte på långa vägar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

@spikfavoriten:

En snabb googling gav detta, finns massor mer om man djupdyker såklart, Aftonbladet är rätt bra på fejk...

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=2795&arti...
http://bloggar.expressen.se/banktheman/2010/03/inte_forsta_ap...
https://mediebruset.nu/2016/08/aftonbladet-tog-in-debattartik...

Men visst är det ganska underhållande att läsa dessa fejknyheter m.m. , oavsett vilken sida man hittar dem på

@NodCommander: http://www.naturvardsverket.se/Miljoarbete-i-samhallet/Miljoa...

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av xpanterx:

@rippmaster13:

En snabb googling gav detta, finns massor mer om man djupdyker såklart, Aftonbladet är rätt bra på fejk...

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=2795&arti...
http://bloggar.expressen.se/banktheman/2010/03/inte_forsta_ap...
https://mediebruset.nu/2016/08/aftonbladet-tog-in-debattartik...

Men visst är det ganska underhållande att läsa dessa fejknyheter m.m. , oavsett vilken sida man hittar dem på

@NodCommander: http://www.naturvardsverket.se/Miljoarbete-i-samhallet/Miljoa...

Debattartiklar är väl en egen kategori, de är inte nyheter utan gjorda för att dra igång diskussion och föra ut en åsikt om något. Det är väl bra om de inte innehåller lögner men man läser inte den typen av innehåll som om det vore nyheter utan utan man tar väl för givet att det är någon som vill påverka någon annans åsikt som skrivit dem ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Visst, men tidningen har ju godkänt och är ansvarig för artikeln ändå.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

Att olika nyhetssajter lånar friskt av varandra är knappast en nyhet, Dock så stämmer vanligen nyheterna mycket bättre överens på
tex nyheter idag när väl slutresultatet bli känt.

Som exempel: svt rapporterar att 5 (eller var det 8) svenska män gruppvåldtagit en tjej på en färja.
när nya tider rapporterar om samma händelse säger dom att det är invandrare som gjort det,
och mycket riktigt så hade dom inte ens svenskt medborgarskap.

Detta går som en röd tråd i vanlig media, Det jag vill se som konsument, är ren fakta. klarar man inte det så får som väl börja rapportera alla händelser är utförda av hen som många gillar att säga. (Vilket blir lite absurt om man ska beskriva gärningsmän)

på din fråga om jag sett postpositiva saker om Islam,, invandring eller feminism får jag nog svara såhär

Sedan när är det en reporters uppgift att göra nyheter positiva? är inte arbetsbeskrivningen att man ska rapportera nyheterna utan någon egen tolkning eller omskrivning?

Vad har varit positivt med Islam/invandringen motväger alla negativa saker som händer?
När det gäller Feminismen, Jag förmodar att du talar om riktig feminism och inte det vi i sverige kalla feminism.
i så fall så ploppar det upp nyheter lite då och då om hur kvinnor kämpar för sin frihet och rättigheter i tex Irak.
Den så kallade Svenska feminismen ser jag dock inga som helt fördelar med och det ända i nyhetsväg har
är mer underhållande. (underhållande är ju positivt

Anledningen till att jag skriver "riktiga islam" är för dom flesta jämför islam med tex kristendomen.
Inom kristen domen är det tillåtet att tolka bibeln lite som man vill, det vill säga, Man kan välja att bara följa vissa delar av den.
Det står ingen stans i Bibeln att detta inte skulle vara tillåtet.
I Kristendomen är läran, kärlek och valfrihet, (räknar inte med gamla testamentet då nya testamentet slår ut det gamla testamentet. i det gamla testamentet fanns det dock negativa saker)

Islam finns i en version, (då den är förbjuden att tolka, Sedan läser man den så att det är det senaste som gäller, Det vill säga står det älska alla i början och så kommer nästa stycke där det står döda alla otrogna , då är det det sista som gäller, men nu förenklade jag det lite mycket, Då man måste läsa koranen ihop med texterna om Mohameds liv för att förstå vad som menas med orden. exempel: Du ska älska alla står i koranen, Men så läser du vad texten kommer ifrån och vad som menas, Då står det du ska älska alla rättroende muslimer dom andra ska du ta svärdet mot)

Sedan handlar koranen om underkastelse och att följa regler, och att till varje pris skydda Islam.
(så ja islam går ut på att du blir tvingad att göra saker)
anledningen till att islam förekommer i så många konflikter är för någon "tolkat" koranen, Som är förbjudet att göra.
(står som sagt på flera ställen i den) Med andra ord, Det vi kallar extremister är egentligen troende muslimer enligt islam.

Ja det finns människor som kallar sig muslimer men inte följer koranen, Dock är dom inte muslimer sett från läran om islam.
På samma sätt som jag kan kalla mig gud, har alla rätt att kalla sig vad dom vill, Det betyder dock inte att dom är det.

Det finns väldigt mycket intressant att ta upp när det gäller islam och hur troende och "icke" troende muslimer ser på det,
Dock orkar jag inte sitta och skriva ner allt.
Jag rekommenderar dig dock att läsa eller lyssna på material från konvertiter (tex imamer som gått från islam till kristendom)
Dom förklara mycket bättre en vad jag kan göra i en kort text här.

Jag håller dock med dig, Man ska få tror vad man vill,
Tvinga dock inte på det på samhället eller någon annan utan håll det i ditt egna hem.

Kan blivit lite rörigt men jag hoppas du får ihop det

/Mvh

Du tar faktiskt upp ett intressant exempel som visar på en problematik med media i allmänhet, men problemet är inte riktigt vad du vill få det till. Vad som hände i det fallet var att finsk polis/åklagare och media (som inte är lika "PK" som svenska diton) initialt rapporterade att det var svenskar som gripits. Svensk media vidarebefordrade dessa uppgifter då det är viktigt att vara först med nyheter. När det senare bekräftats att så inte var fallet så korrigerade man sina artiklar. http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20251296.ab

Problemet här var inte att man medvetet rapporterade felaktigheter, problemet består i hetsen att få ut nyheterna så snabbt som möjligt vilket gör att en djupare faktakoll kommer i ett senare skede. Möjligen kan man hävda att alternativmedia tvingar normal media att vara mer ärlig med uppföljningen, men problemet i sig har inte att göra med att man medvetet fejkar eller rapporterar felaktigheter.

Jämför då med mitt exempel där alternativmedia uppenbarligen mycket medvetet går in och redigerar i källtexten för att skapa en bild som passar agendan, men som inte ger en korrekt bild om vad som sades.

Så vilken sida är det som mest medvetet justerar källmaterialet för att passa agendan? Aftonbladet som rapporterar de uppgifter de initialt får från finsk polis/åklagare som senare visar sig vara felaktiga? Eller Nyheter idag som trollar bort en textrad från artikeln de har som källa och vips har vinklat artikeln till att i vissa stycken ge en helt annan bild än vad som står i källartikeln på SR?

Min uppfattning är att normal media ger en ofantligt mycket mångfacetterad rapportering medan alternativmedia för det mesta bara belyser den sida som bekräftar agendan, gärna med kraftigt vinklade artiklar. Men du håller inte med om detta?

Återkommer till islam och feminism lite senare, har inte tid att skiva om det just nu, lunchen kallar!

Skrivet av xpanterx:

@rippmaster13:

En snabb googling gav detta, finns massor mer om man djupdyker såklart, Aftonbladet är rätt bra på fejk...

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=2795&arti...
http://bloggar.expressen.se/banktheman/2010/03/inte_forsta_ap...
https://mediebruset.nu/2016/08/aftonbladet-tog-in-debattartik...

Men visst är det ganska underhållande att läsa dessa fejknyheter m.m. , oavsett vilken sida man hittar dem på

@NodCommander: http://www.naturvardsverket.se/Miljoarbete-i-samhallet/Miljoa...

Debattartiklar/krönikor är i sig inget som tidningarna skriver själva, men det måste såklart ställas krav på att kolla att de personer/åsikter som uttrycks där inte är fejkade. Samtidigt så kan man tycka att det är lite intressant att de fejkade debattartiklar du länkar till har samma agenda (och avsändare?) som alternativmedia. Syftet är att skapa upprördhet över det blåögda/inkompetenta etablissemanget och/eller invandringen i sig. I detta fallet då genom fejkade debattartiklar om att införa sharialagar och ge rösträtt åt asylsökande, och då försöka klistra dessa åsikter på personer/organisationer som jobbar med invandring/integration.

Permalänk
Medlem

@Frispel: Vilka kopplingar till "alternativmedia" har Expressen och Sveriges Radio menar du?

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

@Frispel: Vilka kopplingar till "alternativmedia" har Expressen och Sveriges Radio menar du?

Ingen alls, däremot har tydligen de som skickar in fejkade debattartiklar samma agenda som mycket av alternativmedia.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

@Frispel: Vilka kopplingar till "alternativmedia" har Expressen och Sveriges Radio menar du?

Frispel säger att det är intressant att det falska innehållet i debattartiklarna verkar ha samma agenda som alternativmedia, inte att dom som publicerade debattartiklarna har kopplingar till "alternativmedia".

Alltså han hänvisar antagligen till hela historien med att han som skrev debattartiklarna bland annat var anställd av SD:
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artike...
http://www.svd.se/vem-ar-egor-putilov
https://www.flashback.org/t2766540p21

Permalänk
Avstängd
Skrivet av spikfavoriten:

senaste nytt:

Obama uttalade i fredags offentligt att något måste göras mot fejknyheter och vilseledande nyhetsartiklar.

Facebook skall få upp röda kryssrutor på fakenyheter.

Bra att man på allvar börjar inse vilken demokratikatastrof desinformation är.

Hur ska detta gå till? Nyheter som inte passar kryssas bort och propagandan man vill få fram finns kvar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

För det kan ju aldrig vara så att dom som påpekar felaktigheterna i det du kallar beforskat riskerar sina karriärer?
Tyvärr är det ju tabu att tala om visa saker i Sverige även om det finns starka belägg för det.
Ps: han har arbetat och forskat inom detta i närmare 40år.
Arbetar du inom psykiatrin vågar jag nästan påstå att du vet vem han är.

Nej de riskerar inte sina karriärer, det finns massor av troll inom "forskarvärlden" (citationstecken eftersom vilka allmänheten tror är forskare och vilka som faktiskt forskar brukar skilja sig åt markant). Se bara till Eberhard eller Åke-trollet i Nässjö t.ex. Det är ett icke-argument.

Jag arbetar som psykolog och jag arbetar med barn, jag har god insikt i hur forskningsläget ser ut och jag håller mig uppdaterad via konferenser och forskningsdatabaser, vad din vän Mållgan än har tyckt och tänkt så finns det ingen direkt rimlighet i det.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av gabriel15:

Hur ska detta gå till? Nyheter som inte passar kryssas bort och propagandan man vill få fram finns kvar?

Det handlar om att granska innehållet för att markera/få bort faktafel, inte att få bort åsikter utan att märka dem som åsikter och inte fakta.
Ta nyheten med att påven välsignade Trump, det var inte sant och det handlar inte om en åsikt huruvida det är sant eller inte, däremot så kan ju folk tycka och skriva saker utan att det är faktafel tex att man tycker att påven borde välsigna Trump, då är det inget faktafel utan skribentens åsikt.
Skillnaden är viktig och vi får väl se hur det lyckas.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Vem bestämmer vad som får kryss?

Mainstream media? Det är väl dom som i första hand pushat för censur. Inga företag eller myndigheter ska få gå runt och diktera vad som är fejknyheter eller inte. Oavsett om dom har rätt eller ej så är censur dåligt. Sen får dom censurera sina egna hemsidor hur mycket dom vill. Vill Facebook censurera vissa nyheter får dom göra det, fast i så fall hoppas jag verkligen att det går neråt för dom, visserligen gör man väl det ändå. FB har man aldrig gillat.

Det som är otroligt i denna tråden är hur många som är för censur, och har mage att påstå att dom är för demokrati. Antar att man bara är för demokrati när det passar sina egna behov och åsikter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Mainstream media? Det är väl dom som i första hand pushat för censur. Inga företag eller myndigheter ska få gå runt och diktera vad som är fejknyheter eller inte. Oavsett om dom har rätt eller ej så är censur dåligt. Sen får dom censurera sina egna hemsidor hur mycket dom vill. Vill Facebook censurera vissa nyheter får dom göra det, fast i så fall hoppas jag verkligen att det går neråt för dom, visserligen gör man väl det ändå. FB har man aldrig gillat.

Det som är otroligt i denna tråden är hur många som är för censur, och har mage att påstå att dom är för demokrati. Antar att man bara är för demokrati när det passar sina egna behov och åsikter.

Vem eller vilka är det som sagt att de är för censur? Jag har då inte sett någon uttrycka det.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Mainstream media? Det är väl dom som i första hand pushat för censur. Inga företag eller myndigheter ska få gå runt och diktera vad som är fejknyheter eller inte. Oavsett om dom har rätt eller ej så är censur dåligt. Sen får dom censurera sina egna hemsidor hur mycket dom vill. Vill Facebook censurera vissa nyheter får dom göra det, fast i så fall hoppas jag verkligen att det går neråt för dom, visserligen gör man väl det ändå. FB har man aldrig gillat.

Det som är otroligt i denna tråden är hur många som är för censur, och har mage att påstå att dom är för demokrati. Antar att man bara är för demokrati när det passar sina egna behov och åsikter.

Kan bara instämma.
Och hade en diskussion om politik i helgen, med en mängd dricka inblandad visserligen.
Men bristen på respekt för demokrati verkar vara stor.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk

stanfordexpriment visar att merparten inte kan skilja på fejknyheter.
https://www.engadget.com/2016/11/21/students-have-trouble-spo...

på engadget ser man även artikel som beskriver att känslor som genereras av galna nyheter övervinner logiken i nyheten.

tex fejk news: svenska skolor inför krav på halal slakt
- läsare blir upprörd och i få fall kollar källan
* även om man ser att nyheten är fejk går man iväg från incidenten påverkad negativt, och upprepas påståendet blir det en sanning i individens hjärna.

(exemplet givet att man inte tycker att det skall vara lag på halal)

Visa signatur

i7 920 oc till 3.3ghz , gtx690, asusp6T, 75"tv som datorskärm, philips HUE och Lightpack i kombination med kodi :)