Vilken bank har bäst/stabilast IT-system?

Permalänk
DingDongerMcDongface

Jag har haft Handelsbanken sen jag var 13 och aldrig haft problem, varken med kort eller internetbank/mobilapp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Dags att sluta handla i sådana idiot-butiker då. Att det blir fler och fler är för att folk inte bryr sig om att kontanthanteringen försvinner och det är ganska oroande i sig. Visst är det bekvämt med elektroniska betalningar oftast men att inte ha ett vettigt back-up-system (läs: kontanter) är ju bara korkat. Men bankerna (och underligt nog även politikerna) kommer nog att få som de vill, slippa kontanter för att maximera sina vinster.

Jo men tyvärr är det några butiker här som det inte finns något alternativ till så man är så illa tvungen.

Ännu har det ju inte varit något problem. Men så snart det blir ett längre driftstopp för bankernas system kommer det strula rejält.

Permalänk
Medlem

Jag kan inte komma på att jag haft några problem med Handelsbanken under de ca 15 år jag haft dem. Däremot så ligger deras IT-lösningar ganska långt efter fortfarande.

Idag sitter jag på Sparbanken Skåne och har inte heller upplevt några problem där, behövde dock inte göra några onlineköp igår. IT-biten är dessutom mycket smidigare än på SHB.

Att Swedbank upplevs ha mer problem tror jag beror mycket på att de är så pass stora. Vill man angripa ett system så ger deras störst effekt. Att det däremot skulle vara stabilare eller instabilare än någon annan storbank har jag svårt att tro.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Pepsin:

Eller kör alla banker gamla mainframes från 70-talet och en hemsida som ser ut som den designades 1996?

Ja, det där är förvisso sant. Nästan alla storbanker kör med stordatorsystem, eftersom de är ruggigt driftsäkra och har få attackytor jämfört med modernare maskiner/servrar. Sen att de inte är speciellt moderna...tja, man ska inte spela Overwatch på dem ändå. De funkar extremt bra för det de är designade för, och inget mer än så. Vilket gör det svårt att tex plantera skadlig kod på dem, de kan helt enkelt inte exekvera den på ett vettigt sätt.

Sen finns ju nyare system ovanpå stordatorn, som sköter just CRM-systemen internt, internetbank osv. Dessa är betydligt mer sårbara för moderna attacker, eftersom de körs på modern hård- och mjukvara. Men själva kontosystemen är väldigt robusta.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield