Vilket tangentbord ska jag köpa? Läs första inlägget först

Permalänk
Medlem

@Khers @dorf_se
Låter toppen men vad behöver jag för att kunna byta ut denna kontroller i så fall? Vad är problemet med standardhattarna utom att det blir lite skönhetsfel efter en stunds användning? Anledningen till min fråga beror på att det känns ganska surt att lägga ytterligare 600kr på att byta knapparna redan vid nyinköp.

Visa signatur

i7 3930K - Noctua NH-D14 - MSI 1080 - Asus Sabertooth x79 - Corsair Vengeance DDR3 LP 4x4GB - Crucial MX100 256GB - AOC q2770Pqu 1440p - Corsair RM650x - Fractal Design R5 - Logitech G403 - Filco Majestouch-2 - Denon AVR-2113 - Dali Zensor 1

Permalänk
Medlem

@Justin91: Tangentbordet sitter ihop med plastklipps. Poppa dem med ett smalt bändverktyg, företrädelsevis i plast, eller en smörkniv om du inte har det förstnämnda. Därefter hittar du något sånt här:

Dra ut den gamla, tryck i din nya och montera ihop igen.

Hattarna blir fula med användning, men som tangentbordsnörd tycker jag inte ens att de är något att ha när de är nya. Har du inte provat något fräckare duger emellertid de medföljande alldeles utmärkt!

Permalänk
Medlem

@Khers: Härligt! Trodde man behövde löda etc. men det slipper man tydligen vilket är bra då jag saknar verktyg för det.
Då blir det ett Filco tangentbord om inget annat intressant tangentbord för billigare pris rekommenderas innan Måndag kl. 00:00. <3

Tack så mycket för hjälpen!

Visa signatur

i7 3930K - Noctua NH-D14 - MSI 1080 - Asus Sabertooth x79 - Corsair Vengeance DDR3 LP 4x4GB - Crucial MX100 256GB - AOC q2770Pqu 1440p - Corsair RM650x - Fractal Design R5 - Logitech G403 - Filco Majestouch-2 - Denon AVR-2113 - Dali Zensor 1

Permalänk
Medlem

Letar efter ett bra budget-tangentbord (mekaniskt)

Hej,
Har nu letat ett tag efter ett tangentbord för under 1000kr ( Möjligen strax över )som ska inkludera:

- Mekanisa brytare (red, eller inte över 55g)
- Bakgrundsbelysning (Helst inställning på ljusstyrka och möjligthet att stänga av)
- Anti Ghosting
- Nordisk tangentbordslayout

- (Helst) stilrent
- (Helst) Handledsstöd eller avtagbart handledsstöd
- (Helst inte några andra färger på tangentbordet än blått svart eller mörkgrått)

Har tänkt på NetOnNet's egna Mission SG GGK 3.1 som verkar vara ganska billig (699kr) för det man får och har även bra recensioner. Undrar vad ni tycker om detta valet eller om ni har några andra förslag under 1000kr. Tack!

Mission SG GGK 3.1:
https://www.netonnet.se/art/dator/gaming/gamingtangentbord/mi...

Lade till prisinfo
Permalänk
Medlem

Utifrån dina kriterier och budget skulle jag säga Cooler Master.

* Cooler Master MasterKeys Pro M Cherry MX Red - 799 kr
* Cooler Master CM Storm QuickFire Rapid I Cherry MX Red - 968 kr
* Cooler Master MasterKeys Pro S RGB Cherry MX Red - 1339 kr
* Cooler Master MasterKeys Pro L RGB Cherry MX Red - 1539 kr

De kanske kostar några hundringar mer än de du länkar till, men du får bättre kvalité och Pro-serien ska (jag är inte 100% säker) alla ha PBT-keycaps, vilket är en stor bonus tycker jag.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk

@AntonBl:

För en hundralapp till får du Cooler Master Masterkeys Pro M med vita LED, MX Red och nordisk layout.
Pro M är TK-varianten.
LED går att styra, reglera och stänga av.
https://www.maxgaming.se/gaming-tangentbord/masterkeys-pro-m-...

Ingen inkluderat handledsstöd dock.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Du har rätt, jag hade helt missuppfattat det där. Tack för det!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem

Nytt tangentbord

Hej!

Är på jakt efter ett nytt tangentbord, men har lite svårt att hitta något vettigt. Har kollat på ett Roccat Ryos MK pro vilket verka bra men är lite stort och klumpigt, har något ett sånt får ni gärna lämna feedback.

* Bruna brytare eller liknande (Hört att Romer G är schyssta), inge click ljud som blåa brytare har.
* Fullstor layout (med numpad)
* Ju kompaktare yttermått ju bättre
* Kvalitetskänsla (t.ex. HyperX alloy)
* Blå, vit eller allra helst RGB belysning.
* Programmerbara knappar - alltså inte separata macroknappar (skadar inte) men att du kan t.ex. programmera FN knappen och CAPS LOCK knappen (Roccat Ryos har detta).

* Ju billigare ju bättre, men inte över 1000.
* Hållbart (inga kända barnsjukdomar, som t.ex. Corsair K95 verkar ha med beslyningen).

För att ge ett exempel vora ett HyperX alloy eller Fnatic Rush med Roccat Ryos funktioner optimalt.

Förstår att mitt drömtangentbord kanske inte finns på marknaden, men kom med förslag på närmast möjliga enlgit er

Tack på förhand.

Visa signatur

Stationär: i5-2500K @ 4.3Ghz, Noctua NH-U12P SE2 | MSI Z68A-GD55 G3 REV B3 | Corsair VENGEANCE 8GB CL9 1600Mhz | MSI GTX 770 2GB | Samsung 840 250GB, WD Caviar: Black 1TB, Green 500GB | Cooler Master HAF 912 Plus | Corsair TX 650W
Laptop1: Clevo W150ERM: i7-3610QM @ 2.3Ghz | Kingstong HyperX 8GB 1600Mhz CL9 | Nvidia Geforce GT 650M 1GB | Plextor M3 Pro 128GB | 15" 1080p Matt display, 60% NTSC
Laptop 2: HP EliteBook 840 G2: i5-5200U | 16GB RAM | 256GB 2.5" SSD | 14" 1080p IPS

Permalänk
Inaktiv

Jag tror inte någon CM har PBT-tangenter (om det inte är någon special/jubileums-utgåva?)

Däremot kanske ni tänker på Vortex Pok3r? Där har varianterna utan backgrundsbelysning (RGB eller LED) PBT-tangenter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hund:

Utifrån dina kriterier och budget skulle jag säga Cooler Master.

* Cooler Master MasterKeys Pro M Cherry MX Red - 799 kr
* Cooler Master CM Storm QuickFire Rapid I Cherry MX Red - 968 kr
* Cooler Master MasterKeys Pro S RGB Cherry MX Red - 1339 kr
* Cooler Master MasterKeys Pro L RGB Cherry MX Red - 1539 kr

De kanske kostar några hundringar mer än de du länkar till, men du får bättre kvalité och Pro-serien ska (jag är inte 100% säker) alla ha PBT-keycaps, vilket är en stor bonus tycker jag.

Hm, ska tänka på det, såg även att det sista valet du skrev kostar 1290 på webhallen. Är lite osäker eftersom det inte följer med något handledsstöd.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Handledsstöd är "kanske det enklaste" som du kan göra själv, ta en planka av lämplig tjocklek och kapa den i samma bredd som tangentbordet: färdigt! (överkurs: slipa och måla(/ytbehandla) den)

Eller ta en bok/tidning/whatever, se även #12165577 för en ordentlig "how-to"

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon257891:

Handledsstöd är "kanske det enklaste" som du kan göra själv, ta en planka av lämplig tjocklek och kapa den i samma bredd som tangentbordet: färdigt! (överkurs: slipa och måla(/ytbehandla) den)

Eller ta en bok/tidning/whatever, se även #12165577 för en ordentlig "how-to"

Tack för tipset!:)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

@AntonBl:
...och har du inte" gammal musmatta" hemma (som @huttala använder i sin guide). Så har kjell.com "apparatfötter" (gummi) som funkar riktigt bra (eller än billigare: köp dito från aliexpress)

Edit: Och om du har "extremt" centrerade tummar så brukar @Laine sälja färdiga på swec-marknaden (eller PMa honom)

Permalänk
Medlem

@AntonBl: Det finns handledsstöd att köpa. Trä, marmor, plast, vaderade osv. Och som är mycket snyggare än de som brukar följa med.

Jag har ett sprillans nytt i valnöt för TKL-tangentbord som jag köpte för 350 kr (med frakten från USA) från Mechkeys.io. Han glömde att skicka med fötter dock. Du kan få köpa det för en rimlig peng.

Det är oanvänt för att det var lite lägre än jag tänkt mig. Det är 17mm och sluttar ner till 9mm och med fötter blir det ju lite högre.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon257891:

Jag tror inte någon CM har PBT-tangenter (om det inte är någon special/jubileums-utgåva?)

Däremot kanske ni tänker på Vortex Pok3r? Där har varianterna utan backgrundsbelysning (RGB eller LED) PBT-tangenter.

Jag är rätt säker på att "The MasterKeys PBT series" har PBT-hattar. Jag trodde däremot att det var mer utbrett än så på deras sortiment.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Inaktiv

@Hund:
Tack för återkopplingen: jag har (uppenbarligen) inte riktigt hängt med i CM:s "masterkeys"-sortiment!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon257891:

@Hund:
Tack för återkopplingen: jag har inte riktigt hängt med i CM:s "masterkeys"-sortiment!

Inte jag heller direkt, men jag vet att Skiwithpete har gjort pratat om att några av deras brädor har PBT-keycaps.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hund:

@AntonBl: Det finns handledsstöd att köpa. Trä, marmor, plast, vaderade osv. Och som är mycket snyggare än de som brukar följa med.

Jag har ett sprillans nytt i valnöt för TKL-tangentbord som jag köpte för 350 kr (med frakten från USA) från Mechkeys.io. Han glömde att skicka med fötter dock. Du kan få köpa det för en rimlig peng.

Det är oanvänt för att det var lite lägre än jag tänkt mig. Det är 17mm och sluttar ner till 9mm och med fötter blir det ju lite högre.

Visste inte att man kunde köpa det separat, om jag skulle vela köpa så meddelar jag men tror dock inte det;(

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

@AntonBl Jag har samlat dina inlägg i denna tråden då vi ej tillåter korspostning (flera trådar/inlägg om samma ämne). Välkommen till Sweclockers btw
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hund:

Inte jag heller direkt, men jag vet att Skiwithpete har gjort pratat om att några av deras brädor har PBT-keycaps.

Jag tror inte något av pro eller rgb har pbt-tangenter. Verkar som de lanserar en egen serie med pbt-tangenter.
http://www.cmstore.eu/peripheral/cooler-master-masterkeys-s-p...

En review av Matt3o
https://deskthority.net/review-f45/cooler-master-masterkeys-s...
Han skriver bl.a.
"Unfortunately CM went with pad printing for the legends, making the use of PBT material rather meaningless. A real shame because the legends will soon wear off and you'll need to replace the keycaps anyway (PBT or not)."

Visa signatur

|| divine creator ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av dorf_se:

Jag tror inte något av pro eller rgb har pbt-tangenter. Verkar som de lanserar en egen serie med pbt-tangenter.
http://www.cmstore.eu/peripheral/cooler-master-masterkeys-s-p...

En review av Matt3o
https://deskthority.net/review-f45/cooler-master-masterkeys-s...
Han skriver bl.a.
"Unfortunately CM went with pad printing for the legends, making the use of PBT material rather meaningless. A real shame because the legends will soon wear off and you'll need to replace the keycaps anyway (PBT or not)."

Ah! Tråkigt (och besynnerligt) att de snålade på val av legends när de gjorde sig besväret att göra hattarna i PBT.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk

Men oj.
Ja verkligen bortkastat.
Undrar hur mycket de sparat per uppsättning i jämförelse med sublimering för de måste ansett att det var värt det. Och lägga pengarna på marknadsföring istället.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hej!
Är en stor novis då det kommer till tangentbord och söker nu rekommendationer inför köp av ett nytt. Efter att ha läst lite här så känns det som en helt egen värld med många tekniska termer jag inte har koll på.

Jag lider av smärre utrymmesbrist på bordet och letar därför efter ett keyboard utan numpad (vad heter det förresten?). Kommer främst att användas vid spelande, men är inte i behov av att tangent skall aktiveras bara för att man nuddar vid den Vill ha nordiskt (åäö).
Har idag ett Logitech G610 Orion Red (Cherry MX Red) och det är mitt första mekaniska, gillar den mycket så gärna något som är motsvarande. Prisklass, gärna under 1500 och gör absolut ingenting om det kostar 1200 heller
Ett stort tack på förhand!

Permalänk

@Sp0de

En bit upp på den här sidan finner du ett antal länkar från Hund, tror jag, till några av Cooler masters TKL tangentbord.

Mekaniska. Bra kvalité. Nordiskt tangentbord. Och under din budget.
Filco finns också i övre kanten av din budget. Många gillar dem men jag har dock inte provat dem ännu.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av myusername:

@Sp0de

En bit upp på den här sidan finner du ett antal länkar från Hund, tror jag, till några av Cooler masters TKL tangentbord.

Mekaniska. Bra kvalité. Nordiskt tangentbord. Och under din budget.
Filco finns också i övre kanten av din budget. Många gillar dem men jag har dock inte provat dem ännu.

Skickades från m.sweclockers.com

Tackar, har tittat på dem tidigare. Var på väg att köpa Cool Masters redan tidigare men läste på ett par ställen där användare inte skulle rekommendera Cool Masters till spel (?!). Vet ej varför eller om det har någon sanningshalt, därav bestämde jag mej för att se vad ni kunniga har att säga.
Om jag tolkar dej rätt fungerar det hur bra som helst?

Permalänk
Medlem

@Sp0de: Inte funkar till spel? Inte riktigt intelligensreservmaterial på den som skrev det...

Ett CM TKL låter som om det skulle passa dig alldeles utmärkt.

Permalänk
Medlem

@Khers @myusername
Ett stort tack till er båda!

Permalänk

Jag har flera CM. Varav ett Masterkeys PRO M med vita LED som jag spelar på. Funkar klockrent.

Tuta och kör bara.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tänkte kika ifall ni har något tips på tangentbord till mig.
Jag kör ett billigt idag, logitech k120. (https://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=627988)
Det fungerar bra men efter några år nu så har tangenterna börjat bli utslitna och fastna så det börjar bli läge att byta. Det enda jag egentligen saknar med detta tangentbord är en volymkontroll.

Jag har en logitechmus idag så det vore kanske smidigt att slippa dubbla mjukvaror.