Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

@Segmonsson: För dom pengarna var det galet bra, supernöjd, kunde köra mina G.Skill 3600MHz minnen i 3200MHz med CL14 direkt på BIOS 1.64.

Lätt det prisvärdaste moderkortet till AM4, saknar P-State OC men det gör inget då det är totalt onödigt, bättre att klocka processorn och köra den i en konstant hastighet.

Mvh

Kul att höra! Skall bli skit skoj att köra AMD igen Det var precis vad jag tänkte också

Tack!

Visa signatur

|MB: MSI X570 GAMING PLUS |CPU: Ryzen 5600X @ 4800Mhz |GPU: ASUS RTX 2070 SUPER ROG Strix |RAM:Corsair Vengeance RGB PRO @ 3600Mhz|SSD Corsair Force MP510 960GB

Permalänk
Medlem

Beställde sakerna igår, nu är det bara på att hoppas att PostNord gör sitt jobb rätt så att jag får sakerna nästa vecka..

Processor: R7 1700
Moderkort: Gigabyte B350 GA-AB350 Gaming 3
Minnen: G.Skill 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL14 Flare X

Visa signatur

🡇

• 5800x3D • 7900 XT •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

@Segmonsson: För dom pengarna var det galet bra, supernöjd, kunde köra mina G.Skill 3600MHz minnen i 3200MHz med CL14 direkt på BIOS 1.64.

Lätt det prisvärdaste moderkortet till AM4, saknar P-State OC men det gör inget då det är totalt onödigt, bättre att klocka processorn och köra den i en konstant hastighet.

Mvh

Vad är bättre med att alltid köra den i konstant hög hastighet?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Vad är bättre med att alltid köra den i konstant hög hastighet?

Prestandan blir ju högre om den alltid går i sin höga hastighet, det är ju en liten fördröjning innan den går upp i frekvens. Men fördelarna med att den klockas ner osv väger nog upp för de flesta.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Vad är bättre med att alltid köra den i konstant hög hastighet?

Ja du, det undrar jag också. Vet inte hur snubben tänker. Konstant högre värmeutveckling, högre strömförbrukning, mer slitage på både chip och fläktar eftersom det blir mer att kyla.. Vettefan alltså, dessa punkter måste vara bättre än att ha något som drar lite ström och bara utnyttjar kraften när den behövs (y)

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem

Gjorde en liten upgrade på mitt befintliga system. Det som inhandlades var:

Ryzen 5 1600
Asus B350 Strix
16gb Corsair LPX 3200mhz minne (version. 4.31) , rullar i stabila 2933 med docp

Väldigt nöjd.

Visa signatur

Ryzen 7 3700X | Nzxt kraken X42 | Gigabyte X570 Elite | Corsair LPX Vengeance 16GB 3200 | EVGA RTX 2080 XC Ultra | Win 10 Pro 64bit | Nzxt S340 elite | EVGA 850W G2 | Logitech G900 & PRO

Permalänk
Medlem

Har köpt
Ryzen 5 1600
Corsair Vengeance LPX White 16GB (2x8GB) DDR4 / 3200MHz / CL16 CMK16GX4M2B3200C16W
MSI B350 TOMAHAWK ARCTIC

Hoppas även att jag har ett ASUS GeForce GTX1070 Dual 8GB på ingång, så allt blir vitt

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem

Bytte ut min gamla i5 3470 mot följande:
- R7 1700
-Asus Prime X370 PRO
-Corsair Vengeance LPX 3200

Allt i stick än så länge.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design Define S ¤ EVGA SuperNOVA 650 G2 ¤ R7 2700 ¤ ASUS X470 Prime Pro ¤ Corsair Vengeance LPX 16Gb 3200Mhz ¤ ASUS GeForce 970 GTX OC STRIX 4Gb ¤ Samsung 850 PRO 500Gb ¤ Seagate 1000Gb

Permalänk
Skrivet av ClintBeastwood:

Vad är bättre med att alltid köra den i konstant hög hastighet?

Skrivet av solomon:

Ja du, det undrar jag också. Vet inte hur snubben tänker. Konstant högre värmeutveckling, högre strömförbrukning, mer slitage på både chip och fläktar eftersom det blir mer att kyla.. Vettefan alltså, dessa punkter måste vara bättre än att ha något som drar lite ström och bara utnyttjar kraften när den behövs (y)

Buildzoid går igenom det här lite. Ni kan kika här: https://www.youtube.com/watch?v=bzxn1hS7Nq4

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5700X Motherboard: ASUS Crosshair VI Hero GPU: MSI GeForce GTX 1080 8GB Gaming X RAM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX Cooler: be quiet! Shadow Rock TF 2 M.2: PNY CS2230 1TB SSD: Samsung 850-Series EVO 500GB PSU: Corsair RM750x 750W Case: Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem

@solomon: Det blir ingen större skillnad i dom olika saker du nämner, processorn kommer fungera och hålla minst lika bra och strömmen du sparar är obefintlig, däremot får du konstant hög prestanda utan risk för FPS drops och liknande.

Processorn drar inte ström endast för att den är klockad och har högre vcore, det krävs belastning för att effektförbrukningen skall stiga.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

@solomon: Det blir ingen större skillnad i dom olika saker du nämner, processorn kommer fungera och hålla minst lika bra och strömmen du sparar är obefintlig, däremot får du konstant hög prestanda utan risk för FPS drops och liknande.

Processorn drar inte ström endast för att den är klockad och har högre vcore, det krävs belastning för att effektförbrukningen skall stiga.

Mvh

Yeah... About that.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem

Jag vet inte om jag ska skapa en ny tråd eller svara i befintlig (ny här på sweclockers).

Mitt case är att jag funderar på bygga en ny AMD-rigg. Har kommit fram till att Ryzen 1600 är av intresse.

MEN den stora fråga är mobo.
Jag är datorbyggare på hobby-nivå så behöver lite experthjälp från er, i dagsläget är inte överklockning min kopp med te.

De tre kort som jag letat fram info om genom att läsa recensioner och forum:
Asus ROG Strix b350(hittat minst info, ganska nytt?)
MSI Tomahawk
Gigabyte gaming 3

Jag har störst intresse för Asus strix (god erfarenhet av Asus) och det jag hittat (hittat en review) om kortet verkar lovande.

https://www.bit-tech.net/reviews/tech/asus-rog-strix-b350-f-g...

Utöver det har jag inte hittat så mycket bra info.
Det som får mig att tveka är avsaknad av USB Type-C.

Är det här ett måste i ett nytt mobo?
Vad tror man om framtiden och användning av Typ-C?
Är komplettering med ett PCI-kort med Type-C ett alternativ längre fram?

Vilket kort hade ni valt och varför?

Finns det någon här med ett ASUS-ROG-Strix-kort?

Tacksam för svar!

Mvh Martin

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nexone89:

Jag vet inte om jag ska skapa en ny tråd eller svara i befintlig (ny här på sweclockers).

Mitt case är att jag funderar på bygga en ny AMD-rigg. Har kommit fram till att Ryzen 1600 är av intresse.

MEN den stora fråga är mobo.
Jag är datorbyggare på hobby-nivå så behöver lite experthjälp från er, i dagsläget är inte överklockning min kopp med te.

De tre kort som jag letat fram info om genom att läsa recensioner och forum:
Asus ROG Strix b350(hittat minst info, ganska nytt?)
MSI Tomahawk
Gigabyte gaming 3

Jag har störst intresse för Asus strix (god erfarenhet av Asus) och det jag hittat (hittat en review) om kortet verkar lovande.

https://www.bit-tech.net/reviews/tech/asus-rog-strix-b350-f-g...

Utöver det har jag inte hittat så mycket bra info.
Det som får mig att tveka är avsaknad av USB Type-C.

Är det här ett måste i ett nytt mobo?
Vad tror man om framtiden och användning av Typ-C?
Är komplettering med ett PCI-kort med Type-C ett alternativ längre fram?

Vilket kort hade ni valt och varför?

Finns det någon här med ett ASUS-ROG-Strix-kort?

Tacksam för svar!

Mvh Martin

Skickades från m.sweclockers.com

hade jag varit dig så hade jag slängt in några till kronor och köpt asus x370 prime pro och valt minnena som jag använder just nu Ripjaws V 16GB 3600. Jag antar att du kommer överklocka din 1600 och jag har haft väldigt bra resultat med min egen kombo. Men annars så hade jag tagit antingen gigabyte eller asus kortet. Msi verkar snåla med vrm på moderkorten.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChozaN:

Gjorde en liten upgrade på mitt befintliga system. Det som inhandlades var:

Ryzen 5 1600
Asus B350 Strix
16gb Corsair LPX 3200mhz minne (version. 4.31) , rullar i stabila 2933 med docp

Väldigt nöjd.

Hejsan!

Jag skrev ett inlägg längre ner ang strix, är väldigt intresserad men har lite frågor.
Men hur gjorde du din bedömning för att välja Strix?
De kort jag hittat som mest intressanta är:
Asus Strix
Gigabyte gaming 3
Msi tomahawk

Det som får mig att tveka på Strix är avsaknad av usb Typ-C. Men det kanske inte är en stor uppoffring om man får något annat tillbaka?

Har hittat väldigt lite info ang Strix förutom en review från bit-tech.

Återkoppla gärna! Har väldigt svårt att bestämma mig!

Mvh Martin

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Nexone89:

Jag vet inte om jag ska skapa en ny tråd eller svara i befintlig (ny här på sweclockers).

Mitt case är att jag funderar på bygga en ny AMD-rigg. Har kommit fram till att Ryzen 1600 är av intresse.

MEN den stora fråga är mobo.
Jag är datorbyggare på hobby-nivå så behöver lite experthjälp från er, i dagsläget är inte överklockning min kopp med te.

De tre kort som jag letat fram info om genom att läsa recensioner och forum:
Asus ROG Strix b350(hittat minst info, ganska nytt?)
MSI Tomahawk
Gigabyte gaming 3

Jag har störst intresse för Asus strix (god erfarenhet av Asus) och det jag hittat (hittat en review) om kortet verkar lovande.

https://www.bit-tech.net/reviews/tech/asus-rog-strix-b350-f-g...

Utöver det har jag inte hittat så mycket bra info.
Det som får mig att tveka är avsaknad av USB Type-C.

Är det här ett måste i ett nytt mobo?
Vad tror man om framtiden och användning av Typ-C?
Är komplettering med ett PCI-kort med Type-C ett alternativ längre fram?

Vilket kort hade ni valt och varför?

Finns det någon här med ett ASUS-ROG-Strix-kort?

Tacksam för svar!

Mvh Martin

Skickades från m.sweclockers.com

Vet inte vad som är det absolut bästa valet, men jag tror att Strix B350, är bland de bästa valen av moderkort.
Skulle jag köpa nytt i dag stod det nog mellan Strix och Prime Pro.
Prime B350-Plus är ett intressant budgetalternativ.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

hade jag varit dig så hade jag slängt in några till kronor och köpt asus x370 prime pro och valt minnena som jag använder just nu Ripjaws V 16GB 3600. Jag antar att du kommer överklocka din 1600 och jag har haft väldigt bra resultat med min egen kombo. Men annars så hade jag tagit antingen gigabyte eller asus kortet. Msi verkar snåla med vrm på moderkorten.

Tack för svar!
Det blir ju en stor slant till för x370-kortet.
Tanken var att hålla ner kostnaderna och inte betala för funktioner som jag troligtvis inte kommer att använda(vill lägga mer på gpu). Om jag skulle välja x370 så vill jag verkligen ha nytta för de extra funktionerna. Jag har lite dålig koll på vilka extra funktioner jag betalar för i ett sånt läge dock.

Vad är din bild ang usb typ-C? Viktigt att ha med vid ett köp av ett nytt mobo?
Mvh Martin

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hjälpsam

@Nexone89: Prime Pr0 har bara en utgång med USB-C och jag ahr ännu inte snubblat över tillbehör som har USB-C.
Kommer behovet kostar nog inte ett expansionskort speciellt mycket.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Vet inte vad som är det absolut bästa valet, men jag tror att Strix B350, är bland de bästa valen av moderkort.
Skulle jag köpa nytt i dag stod det nog mellan Strix och Prime Pro.
Prime B350-Plus är ett intressant budgetalternativ.

Okej, vad är mer lockande med prime PRO än Strix? Usb typ-C?

Är usb-typ-C ett "måste" för ett nytt mobo? Jag känner nog inte till någon utrustning som nyttjar usb-typ-C. Jag försöker klura ut varför Usb-typ-C kan vara viktigt att få med(för egen del) ett nytt mobo, utan resultat.

Mvh Martin

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Nexone89:

Okej, vad är mer lockande med prime PRO än Strix? Usb typ-C?

Är usb-typ-C ett "måste" för ett nytt mobo? Jag känner nog inte till någon utrustning som nyttjar usb-typ-C. Jag försöker klura ut varför Usb-typ-C kan vara viktigt att få med(för egen del) ett nytt mobo, utan resultat.

Mvh Martin

Skickades från m.sweclockers.com

Jag tycker absolut inte att USB typ-C är ett måste.
Nej, jag känner inte heller till någon utrustning som använder USB typ-C.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nexone89:

Okej, vad är mer lockande med prime PRO än Strix? Usb typ-C?

Är usb-typ-C ett "måste" för ett nytt mobo? Jag känner nog inte till någon utrustning som nyttjar usb-typ-C. Jag försöker klura ut varför Usb-typ-C kan vara viktigt att få med(för egen del) ett nytt mobo, utan resultat.

Mvh Martin

Skickades från m.sweclockers.com

jag ser själv ingen användning för usb c än och om jag skulle behöva använda det så finns det adaptrar förmodar jag så man inte blir låst.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

Om vi nu säger att asus Strix b350 är det alternativet jag väljer.
Då blir den stora frågan, vad blir det för RAM?
Kollat på qvl och bit-techs review.
Bit-tech använder corsair vengance 16gb (2x8gb) 3000Mhz och minnena finns även med på qvl för mobo(asus Strix).
Känns som ganska vanliga bra(?) minnen.
Tänker mig dom här:
https://www.komplett.se/product/893833/datorutrustning/pc-kom...

Vad hade ni rekommenderar för att få "mycket" minne för pengarna som även är med på qvl för mobo?
(Överklockning är inte intressant i dagsläget)

Som sagt är jag datorbyggare på hobby-nivå.
Men kommer mina minnen att köra i 3000Mhz utan klockning till asus Strix? Eller vad blir Max-frekvens utan klockning?(sorry, nybörjarfråga)

Mvh Martin

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Nexone89: Gå på 3200 MHz hastighet i stället. Det bör knappast vara någon prisskillnad (om ens någon).

AMD-plattformen vill ha jämna 266 MHz mellan stegen för multiplikatorn. Dina 3000 kommer förmodligen behöva köras som 2933 (266 X 11). 3200 däremot blir 266 X 12 = 3200.

Visa signatur

Intel: Asrock Z370 Extreme M4|8700K@4.9|Noctua DH15|G.Skill Flare X 3200@4000 17-19-19-39 32GB|MSI 1080TI Gaming X|Samsung 960 EVO 1TB
AMD: MSI B350 Tomahawk|RyzenR5 1600X|Fractal Design Celsius S24|Corsair Vengeance@2933 32GB|Asus 970|Samsung830 SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av BjornS:

@Nexone89: Gå på 3200 MHz hastighet i stället. Det bör knappast vara någon prisskillnad (om ens någon).

AMD-plattformen vill ha jämna 266 MHz mellan stegen för multiplikatorn. Dina 3000 kommer förmodligen behöva köras som 2933 (266 X 11). 3200 däremot blir 266 X 12 = 3200.

Vid "bussklocka" anges: 2400 MHz, 2133 MHz, 2666 MHz, 2933 MHz (O.C.), 3200 MHz (O.C.)
Jag tolkar att 2933 och 3200 som har (OC) endast kommer upp i tex 3200Mhz om man klockar?

Så om jag förstår dig rätt samt informationen från "bussklocka" så når Max-frekvensen endast 2666Mhz utan klockning(för asus Strix)? Så även om jag hade köpt 3200Mhz så hade jag inte nått den frekvensen? (Är jag ute och cyklar?)

Tack för alla grymma svar!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nexone89:

Om vi nu säger att asus Strix b350 är det alternativet jag väljer.
Då blir den stora frågan, vad blir det för RAM?
Kollat på qvl och bit-techs review.
Bit-tech använder corsair vengance 16gb (2x8gb) 3000Mhz och minnena finns även med på qvl för mobo(asus Strix).
Känns som ganska vanliga bra(?) minnen.
Tänker mig dom här:
https://www.komplett.se/product/893833/datorutrustning/pc-kom...

Vad hade ni rekommenderar för att få "mycket" minne för pengarna som även är med på qvl för mobo?
(Överklockning är inte intressant i dagsläget)

Som sagt är jag datorbyggare på hobby-nivå.
Men kommer mina minnen att köra i 3000Mhz utan klockning till asus Strix? Eller vad blir Max-frekvens utan klockning?(sorry, nybörjarfråga)

Mvh Martin

Skickades från m.sweclockers.com

köp G skill flare x om du vill ha bästa chansen att uppnå hastigheter med minnen. hade själv valt G-skill över Corsair då G-skill verkar nästan enbart ha samsung B-die som ryzen gillar.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

@Nexone89: Ja, de högre hastigheterna är överklockning och det finns ingen garanti att du får upp minnena i angiven hastighet. AMD-plattformen är fortfarande lite under utveckling och det blir (förhoppningsvis) lättare och lättare att få upp minnena i deras specade fart. Mina Corsair Vengeance 3200 får jag upp i 2933 just nu, men förhoppningsvis löser det sig i senare BIOS-versioner.

Eftersom prisskillnaden mellan 2400 och 3200 nästan är borta så finns det i alla fall ingen anledning att köpa lägre specat minne - gå på 3200.

Som någon skrev så har G Skill gjort några speciellt AMD-anpassade modeller, ex Flare X. Med dem så har man större chans att nå rätt hastighet, men samtidigt kostar då 16GB minst 5-600 mer än ex Corsair Vengeance så frågan är om det är värt det eller inte...

Visa signatur

Intel: Asrock Z370 Extreme M4|8700K@4.9|Noctua DH15|G.Skill Flare X 3200@4000 17-19-19-39 32GB|MSI 1080TI Gaming X|Samsung 960 EVO 1TB
AMD: MSI B350 Tomahawk|RyzenR5 1600X|Fractal Design Celsius S24|Corsair Vengeance@2933 32GB|Asus 970|Samsung830 SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av BjornS:

@Nexone89: Ja, de högre hastigheterna är överklockning och det finns ingen garanti att du får upp minnena i angiven hastighet. AMD-plattformen är fortfarande lite under utveckling och det blir (förhoppningsvis) lättare och lättare att få upp minnena i deras specade fart. Mina Corsair Vengeance 3200 får jag upp i 2933 just nu, men förhoppningsvis löser det sig i senare BIOS-versioner.

Eftersom prisskillnaden mellan 2400 och 3200 nästan är borta så finns det i alla fall ingen anledning att köpa lägre specat minne - gå på 3200.

Som någon skrev så har G Skill gjort några speciellt AMD-anpassade modeller, ex Flare X. Med dem så har man större chans att nå rätt hastighet, men samtidigt kostar då 16GB minst 5-600 mer än ex Corsair Vengeance så frågan är om det är värt det eller inte...

Okej jag ska kolla upp om de RAM:en finns på Strix qvl.
Jag såg en video på youtube om att hastigheten på minnen inte spelar någon större roll om man kör (midrange kort) tex 1070 gpu.
Se video: https://youtu.be/U4k_ErEg-FU
Jag kan ha missuppfattat något.
Men med hans resonemang så spelar det ingen större roll att få upp hastigheten till ca 3000Mhz med dyra minnen när de inte gör någon markant skillnad? Eller hur ska man tolka videon?
Om jag tex kör CPU ryzen 1600 med ett 1070- eller 1080kort så är det bättre att spara in pengar på minnen för att uppgradera någon annan komponent?
Eller ska man tänka på framtiden, tex om man köper ett nytt bättre grafikkort (om kanske 3år) då har man redan snabba minnen som kan öka systemets prestanda? Fast då har troligtvis priset på minnen sjunkit så det är bättre att uppgradera minnen vid samma tidpunkt som nytt grafikkort....
Väldigt många funderingar.....

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Nexone89: Orkar inte kolla hela videon, men jag kan hålla med om att generellt så lönar det sig väldigt lite att lyxa med dyrare minne. Hitman verkade i alla fall få 17% ökning i 1080P med ett GTX1070, men visst många andra titlar visade ingen skillnad alls.

Det är väl därför jag resonerar att är skillnaden mellan ex 16GB 2400 och 3200 någon hundring så finns det ingen anledning att inte köpa det snabbare minnet, men är prisskillnaden 1000 kronor så är det inte värt det. Då är det bättre att lägga pengarna på något annat.

Totalt sett så tippar jag att skillnaden mellan 2400 och 3200 minne kanske handlar om 5% prestanda, men om det kan hindra någon slowdown under hetsigt spelande så kan det kanske vara värt det...

Visa signatur

Intel: Asrock Z370 Extreme M4|8700K@4.9|Noctua DH15|G.Skill Flare X 3200@4000 17-19-19-39 32GB|MSI 1080TI Gaming X|Samsung 960 EVO 1TB
AMD: MSI B350 Tomahawk|RyzenR5 1600X|Fractal Design Celsius S24|Corsair Vengeance@2933 32GB|Asus 970|Samsung830 SSD

Permalänk
Medlem

@BjornS: Ja precis, håller med om att det inte finns någon anledning att inte köpa 3200 om priset är väldigt lika.
Men tanken att köpa G skill - Flare X för att få möjligheten att få upp minnen till över 3000Mhz som ändå inte gör några större prestandaökning för ytterligare 5-600kr känns "onödigt" om man är ute efter "pang för pengarna".
Då kanske ett par ok 3200Mhz för ett billigare pris är bättre att satsa på?

Från komplett/Dustin:
Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 16GB - 1.699:- (komplett)
Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 16GB - 1.449:- (komplett)
G.Skill Flare X AMD Series 16GB 3200MHz DDR4 Ej ECC - 2 159 kr (Dustin) - Inte med i QVL för Mobo
G.Skill Ripjaws V 16GB 3600MHz DDR4 Ej ECC Feel the Rush 2 199 kr (Dustin) - Inte med på QCL för Mobo
G.Skill Ripjaws V DDR4 PC27200/3400MHz CL16 2x8GB - Hittar i QVL - Men hittar ingen bra försäljare

Tack för alla bra svar!

mvh Martin

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nexone89:

@BjornS: Ja precis, håller med om att det inte finns någon anledning att inte köpa 3200 om priset är väldigt lika.
Men tanken att köpa G skill - Flare X för att få möjligheten att få upp minnen till över 3000Mhz som ändå inte gör några större prestandaökning för ytterligare 5-600kr känns "onödigt" om man är ute efter "pang för pengarna".
Då kanske ett par ok 3200Mhz för ett billigare pris är bättre att satsa på?

Från komplett/Dustin:
Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 16GB - 1.699:- (komplett)
Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 16GB - 1.449:- (komplett)
G.Skill Flare X AMD Series 16GB 3200MHz DDR4 Ej ECC - 2 159 kr (Dustin) - Inte med i QVL för Mobo
G.Skill Ripjaws V 16GB 3600MHz DDR4 Ej ECC Feel the Rush 2 199 kr (Dustin) - Inte med på QCL för Mobo
G.Skill Ripjaws V DDR4 PC27200/3400MHz CL16 2x8GB - Hittar i QVL - Men hittar ingen bra försäljare

Tack för alla bra svar!

mvh Martin

det är stor prestanda skilland mellan 2667 och 3200 mhz ram.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk