Nya fläkter till mitt HD7970, fel antal pinnar på kontakten

Permalänk
Medlem

Nya fläkter till mitt HD7970, fel antal pinnar på kontakten

Tjo Swecare,

har nu skitit i det blå skåpet (tror jag) och söker nu er expertis. Jag har just fått hem nya fläktar till mitt HD7970-DC2-3GD5 men eftersom jag bevisligen inte är läskunnig sitter det nu en 4-pinskontakt på fläktarna och på grafikkortet sitter det en port med 6 pinnar i (står J200 under den). Det enda jag lyckats hitta på nätet rörande detta är den något lyckobådande kommentaren här.

Eftersom jag inte lyckats hitta något annat är jag dock lite tveksam till att bara blint lita på en enda kommentar från ett forum och tänkte därför att det kanske finns någon härikring som stött på samma problem och kan intyga på att det faktiskt är så enkelt som att bara trycka dit den på 4 av pinnarna.

Fläktarna jag införskaffat är dessa och de passar fint på kortet och tycks snurra som de ska när jag vevar igång dem för hand.

Rent spontant känns det ju som en möjlighet att i värsta fall koppla dem direkt på en molex/sata med en 4-pins adapter men känns som att fläktarna isåfall kommer gå konstant i full fart (?) vilket känns allt annat än roande.

Eftersom kortet är obrukbart utan fläktar är jag inte helt oäven att helt enkelt testa men eftersom kontaktdonet sitter väldigt tråkigt till är jag inte säker på hur många försök att sätta dit kontakten jag kommer ha på mig innan det går år fanders.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk

Kan du inte bara jämföra färgerna på kontakten till dom gamla fläktarna?

Från AliExpress bilderna dra jag följande slutsatser:
Svart är jord (GND)
Gul bör vara plus (+12v)
Grönt talar om vilket varvtal fläkten har till grafikkortet (Sense)
Blå bör vara PWM signal (Control)
Skarvsladden parallell kopplar fläktarna förutom varvtalet (grönt) som bara är inkopplat från en fläkt.

Eftersom du har en 6 polig kontakt på dit grafikkort så tror jag att det är tänkt att du ska ha 2 st 3-poliga fläktar (ej PWM).

Det går att köra 4-poliga PWM fläktar som 3-poliga fläktar så det är i sig inte ett problem.

Underlättar om du lägger upp en bild på sladden till dina gamla fläktar.

Visa signatur

7600x | 32GB | RTX 2060S | PSU 750W

Permalänk
Medlem

Ah men där uppkommer ett litet problem, de gamla fläktarna tillsammans med kablaget åkte i elektronikskroten för mer än en månad sen. Ska se om jag kan googla fram en bild av den dock.

EDIT: Inte samma grafikkort som mig men efter vad jag kan se är det samma kontaktdon på denna bild.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk

Ok. Inte så lätt att lista ut det här.

Jag skulle i alla fall prov med att sätta kontakten så att din svarta sladd stämmer överens med svarta i bilden (jord).

Din svart fläktsladd mot bildens svart
Din gula fläktsladd mot bildens röda
Din grön fläktsladd mot bildens gula
Din blå fläktsladd mot bildens gröna

Det är dock en gissning...

Du kan förstås koppla in kortet och mäta vilken som är plus och minus men finns en risk att man råkar komma åt båda kontakterna med mätinstrumentet... inte bra om man råkar kortsluta dom.

Visa signatur

7600x | 32GB | RTX 2060S | PSU 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av kdk_warhead:

Ok. Inte så lätt att lista ut det här.

Jag skulle i alla fall prov med att sätta kontakten så att din svarta sladd stämmer överens med svarta i bilden (jord).

Din svart fläktsladd mot bildens svart
Din gula fläktsladd mot bildens röda
Din grön fläktsladd mot bildens gula
Din blå fläktsladd mot bildens gröna

Det är dock en gissning...

Du kan förstås koppla in kortet och mäta vilken som är plus och minus men finns en risk att man råkar komma åt båda kontakterna med mätinstrumentet... inte bra om man råkar kortsluta dom.

Min noggranna undersökning (jag satte svart mot svart och kollade på vilket sätt kontakten i övrigt passade) gav samma resultat. Det ska dock sägas att jag nog inte hade vågat om det inte vore för att du gissade på samma sak samt att jag ju hittade en forumpost som jag länkade i OP som hintade åt samma håll. Älskar hur fantastiskt många hjälpsamma människor som finns på nätet

Skriver nu detta från burken med grafikkortet i och hittills verkar allting fungera. Testade att höja och sänka fläkthastigheten i MSI Afterburner och det verkar fungera lika bra som förut. Vet helt ärligt inte vilka andra saker jag ska testa för att bekräfta att allt är som det ska...?

Ska stänga ner burken snart för vidare tester under morgondagen med lite spel och syntetisk belastning.

En liten stilla fundering från mig som är väldigt dålig på el-kunskap, vad fyller de övriga två polerna för funktion om jag nu ändå kan köra fläktarna på bara de här fyra?

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk

Kul att det fungerade

Dom två i mitten ger strömmen (+12v och jord) till båda fläktarna (man kan se på bilden att det det sitter två svarta och två röda sladdar i mitten kontakterna).

En av kontakterna på sidan talar om för gfx-kortet hur fort fläkt 1 snurrar och den andra talar om för fläkt 1 hur fort den ska snurra.

Dom två kontakterna på andra sidan göra samma sak för fläkt 2 men du har inge fläkt inkopplad där (dom två sladdarna i mitten är gemensamma för båda fläktarna).

Det innebär att gfx korten inte längre kan styra fläktarna individuellt. Tror inte det har någon större betydelse.

Visa signatur

7600x | 32GB | RTX 2060S | PSU 750W

Permalänk
Medlem

Har nu kört lite stresstester med Furmark och temperaturkurvan ser bra ut, det låter inte riktigt som förut dock vilket jag antar kan bero på att fläktarna nu går lika fort istället för att anpassas individuellt som tidigare.

Gigantiskt tack för hjälpen @kdk_warhead

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk

Kul att kunna hjälpa till @Daz. Tycker man hela tiden får så mycket bra stöd här på Swec så man vill gärna ge något tillbaka.

Visa signatur

7600x | 32GB | RTX 2060S | PSU 750W