Asrock: Intel Coffee Lake är inte kompatibel med 200-seriens moderkort

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

... men nu har de nya 2 extra cores.
Det innebär att ens dator nu klarar av att köra lösningar som den tidigare ej klarade av.

Behöver man tillgång till fler än fyra kärnor och köper en CPU som inte har det så är man ju bara dum.
Antingen väntar man tills Coffee Lake kommer ut; eller så köper man Ryzen 5/7, Threadripper eller Intels X-serie.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Argumentet giltligt om det ej är någon märkbar prestandaskillnad, men nu har de nya 2 extra cores.
Det innebär att ens dator nu klarar av att köra lösningar som den tidigare ej klarade av.
Sedan håller jag med om att man kanske ändå borde byta plattform till i9 eller Ryzen. Så på sätt och vis kanske det är bra ändå att man byter plattform.

Skickades från m.sweclockers.com

Fast bygger man et 7700K-system idag och man känner på sig att 4 kärnor inte kommer att räcka så verkar det lite kortsiktigt oavsett om Coffee Lake hade fungerat på samma moderkort eller inte. Då hade det nog varit bättre att satsa på Ryzen/Threadripper eller Skylake X, eller helt enkelt vänta på Coffee Lake, då det har varit känt länge att den kommer ha 6 kärnor.
Jag tror det främst är de som köpte 7700K när den kom ut i vintras som drabbas. Efter ett år kan man ju bli sugen på en uppgradering, men måste man byta moderkortet och i princip bygga om hela datorn blir det inte lika lockande...

Skrivet av Xay0r:

ASRock har nu tagit bort tweeten.
Man kan ju hoppas på att det är på grund av att det varit felaktig information, men dessvärre tror jag inte att det är så.
Det är nog snarare Intel som gett dem ett piskrapp för att de gått ut med uppgifter som inte är officiella ännu.

Jag skulle tro att de bröt mot något NDA och de egentligen inte får prata om Coffee Lake än...

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Skrivet av tvelander:

Finns massa nytt på Z270 som har bättre kretsar och finesser + USB stöd och annat.
Sen är det värt?
Jag tycker det.

Ogillar Intel, men måste hålla med om att Z270 var BRA mycket mer intressanta än Z170. Skulle vilja påstå att Z170 snarare var tråkigare då de enda riktigt stora från Z97 var DDR4 stöd och inte mycket mer annat än så. Z270 kastade ju flertal M.2 platser och massa roligt.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X