Permalänk
Medlem

ASUS Z97-A 4vs 8pin ATX +12v plug.

I manualen står det så här:

Citat:

DO NOT forget to connect the 4-pin/8-pin ATX +12V power plug. Otherwise, the system will not boot up

Som jag tolkar texten ska 4pin's vara tillräckligt. Jag håller på att felsöka ett system som slutat fungera efter att det åskat, och misstänker moderkort / CPU. Första förhoppningen var PSU, då burken som hastigast blinkar till men inte startar, men jag har dels testat med ett annat PSU, och dels testat det ursprungliga med en simpel "PSU tester". Datorn är fortfarande stendöd med det "nya" PSU't, och det gamla, trots en sliten fläkt, är OK enligt testmodulen. Men eftersom det "nya" PSU't är en gammal klump från skrubben, så har den bara 4-pins CPU ström-matning, och jag ville därför kolla om någon har någon insikt i om moderkortet faktiskt fungerar, eller inte, med bara 4-pin...

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

4-pin räcker för att det ska starta normalt. 8-pin kan behövas för överklockning

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Skönt, då är vi överens. Nå, vi får se vad Inet svarar om att hantera det som ett garantiärende. Jag har mailat dem.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.