Permalänk
Medlem

Har haft problem med att vissa klienter "tappar" Wifi anslutningen i 1-2 minuter flera gånger dagligen. Det loggas aldrig att anslutningen bryts, men klienten slutar helt att motta paket under tiden. Påverkar flera datormodeller och inte alla samtidigt. Fungerar perfekt med kabel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir. Haxalot:

Har haft problem med att vissa klienter "tappar" Wifi anslutningen i 1-2 minuter flera gånger dagligen. Det loggas aldrig att anslutningen bryts, men klienten slutar helt att motta paket under tiden. Påverkar flera datormodeller och inte alla samtidigt. Fungerar perfekt med kabel.

Har någon som klagar på lite samma sak - hur dignostiserar du det? Har du någon probe eller så?

Visa signatur

En server här, några servrar där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av moron:

Har någon som klagar på lite samma sak - hur dignostiserar du det? Har du någon probe eller så?

Främst så märks det ju genom att all internetaccess stannar under tiden. Kollar jag på recieved packet countern så står den helt still under tiden.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Sir. Haxalot: har du provat att byta DNS? kanske du ska testa något tip 8.8.8.8

Permalänk
Medlem
Skrivet av dbeg:

@Sir. Haxalot: har du provat att byta DNS? kanske du ska testa något tip 8.8.8.8

Verkar ha lyckats lösa det till slut. Upptäckte att jag hade "Block LAN to WLAN Multicast and Broadcast Data" checkboxen vald i settings för nätverket. Enligt tooltipen så är det rekommenderat att göra om man inte absolut behöver broadcast / multicast, men det verkar som att det har påverkat ARP requests ifrån routern (pfSense), vilket lett till att man tappar anslutning när entryt i ARP cachen tar slut.

Har fungerat i två dagar efter att jag disablade det i alla fall.

Permalänk
Medlem

ny uppdatering nu med IPS

nu har man släppt ny update som heter 5.7.20 med b.a. Intrusion Prevention System eller IPS

video till det med lite tips https://www.youtube.com/watch?v=tETEhrMvDUY

Permalänk
Medlem

@dbeg: Tyvärr fördärvas hastigheten enormt på routern om man aktiverar det.

Warning: Enabling IPS will affect the device maximum throughput. USG: 85 Mbps, USG-Pro: 250 Mbps, USG-XG-8: 1 Gbps.

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 6700K Kylare: MSI Core Frozr L Moderkort: MSI Z170A Gaming M5 Grafikkort: MSI GeForce GTX 1080TI Minne: Corsair Vengeance 32GB (4x8GB) OS disk: Samsung 960 Pro M.2 512GB SSD Chassi: NZXT H440W Silent Ultra Nätdel: EVGA Supernova G2 750w Lagringsdisk: Western Digital Black 2TB Ljud: Sound Blaster Z OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deejay_Alive:

@dbeg: Tyvärr fördärvas hastigheten enormt på routern om man aktiverar det.

Warning: Enabling IPS will affect the device maximum throughput. USG: 85 Mbps, USG-Pro: 250 Mbps, USG-XG-8: 1 Gbps.

såg det med. jag har 100/100 lina och ligger på ca 80/85 hela tiden. testar just nu så vi få se om det blir slöare. just nu fungerar allt fin fint.

Permalänk
Medlem

@dbeg: Jag har 1000/1000, Visserligen USG-PRO, men ändå.

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 6700K Kylare: MSI Core Frozr L Moderkort: MSI Z170A Gaming M5 Grafikkort: MSI GeForce GTX 1080TI Minne: Corsair Vengeance 32GB (4x8GB) OS disk: Samsung 960 Pro M.2 512GB SSD Chassi: NZXT H440W Silent Ultra Nätdel: EVGA Supernova G2 750w Lagringsdisk: Western Digital Black 2TB Ljud: Sound Blaster Z OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Nån som har erfarenhet av det katastrofala nöjet att försöka få in en usg bakom ett comhem modem? Comhems hemskhet är bryggad och asusen som står bakom nu fungerar fint och plockar inställningar, men hur jag än gör med usg:n (provat både statiskt och dhcp) så får jag den absolut aldrig att plocka ip :/

Permalänk
Medlem

@cuda99:

Har du uppdaterat USG till senaste firmware? Du kan ladda ner till en dator först och sedan installera

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av joeldeluxe:

@cuda99:

Har du uppdaterat USG till senaste firmware? Du kan ladda ner till en dator först och sedan installera

Den ska vara det, adoptade den och körde en testsetup hemma med adoption mot en exponerad cloudsticka, skulle låsas ner helt i brandväggen efter dyndns var ordnat.

Svåra var dock att jag inte hade nån comhemrouter att köra genom hemma för att testa, Kommer vara placerat på företag och tyvärr är endast comhem det möjliga valet av leverantör, undrar om någon fått det att lira antingen hemma eller i liknande scenario då technicolorn är densamma

Rent effektivt är det bara comhems router (i bryggat läge) som inte ger lease.
Har en liten misstanke att problemet kan ligga i dns, men har svårt att testa i nuläget då det är en bit att resa
följande kan vara lösningen, gäller användandet av 255.255.255.255 som dns...
https://community.ubnt.com/t5/UniFi-Routing-Switching/USG-DHC...
(Med det sagt är jag 75% skeptiskt emot det)

Alternativt lär jag bara klona mac:en från nuvarande som agerar gw och slänga den till usg och se om det sparkar till

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deejay_Alive:

@dbeg: Jag har 1000/1000, Visserligen USG-PRO, men ändå.

ah nice. den dagen jag har det få jag kolla med alternativ. nu behöver inte jag tänka så mkt på det

Permalänk
Medlem

Inte helt oväntat att througputen blir så dålig då IPS måste slå av hw-offloading.

Visa signatur

En server här, några servrar där.

Permalänk
Medlem

@cuda99:

Okej ja du verkar ha koll! Det kan vara så att Com Hems routern inte ger bryggning, så kan vara bra att starta om den någon gång för att se så att det får effekt. Du har kopplat USG till port 4?

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Medlem

@joeldeluxe: dumt nog så var omstarten det sista man tänker på... blivit för van vid enterprise leksaker

Ska se, kan testa på fredag men det är en trolig lösning om jag tvingar dom att release lease på sin sida också, vilken port den är inkopplad i i bryggat läge gör ingen skillnad, alla portar ger trafik, bara att det kan vara knutet under lease på en specifik port (kan ju vara att det inte finns några mer iåpn att lease men känns udda på företagslina

Permalänk
Medlem

Köpte en till AP AC Lite häromdagen och märkte att PoE porten på min USW-8 kunde driva den, trevligt! De verkar uppdaterat hårdvaran i APn för i mina äldre AC AP Lite går det ej.

Permalänk
Medlem

Jag har idag en Synology som kan köra Docker. Tänkte köra Unifi controller i docker för att styra systemet. Kan jag styra en AP Pro samt en Ubiquiti Networks EdgeRouter X vid controllern då?

Eller måste man ha en USG för att vi GUI?

Visa signatur

Intel I5 2500K - Gigabyte GA-Z77X-D3H - Corsair 16GB DDR3 - Asus 280x 3GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Axan:

Jag har idag en Synology som kan köra Docker. Tänkte köra Unifi controller i docker för att styra systemet. Kan jag styra en AP Pro samt en Ubiquiti Networks EdgeRouter X vid controllern då?

Nej, inte från Unifi Controller.

Skrivet av Axan:

Eller måste man ha en USG för att vi GUI?

Ja

(Edgerouter har sitt eget GUI men det är ett nytt system på gång, UNMS, men det är fortfarande i beta)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Nej, inte från Unifi Controller.
Ja

(Edgerouter har sitt eget GUI men det är ett nytt system på gång, UNMS, men det är fortfarande i beta)

Skickades från m.sweclockers.com

Tack för ditt svar. Det var ju synd. Är det svårt att confa Edgeroutern?

Visa signatur

Intel I5 2500K - Gigabyte GA-Z77X-D3H - Corsair 16GB DDR3 - Asus 280x 3GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Axan:

Tack för ditt svar. Det var ju synd. Är det svårt att confa Edgeroutern?

Njae, det beror väl på vad man jämför med och vad man vill göra. Svårare än en konsumentrouter från Asus - ja. Svårare än en enterprise-router från Cisco - nej. Med tungan i rätt mun och lite google-fu kommer man långt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

@Axan: Du har ett web-gui till Edgerouter (EdgeOS) också - så själva konfandet är inte "svårare" än Unifi (du måste fortfarande veta lite vad du sysslar med )

Visa signatur

En server här, några servrar där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Njae, det beror väl på vad man jämför med och vad man vill göra. Svårare än en konsumentrouter från Asus - ja. Svårare än en enterprise-router från Cisco - nej. Med tungan i rätt mun och lite google-fu kommer man långt.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av moron:

@Axan: Du har ett web-gui till Edgerouter (EdgeOS) också - så själva konfandet är inte "svårare" än Unifi (du måste fortfarande veta lite vad du sysslar med )

Tackar för info

Visa signatur

Intel I5 2500K - Gigabyte GA-Z77X-D3H - Corsair 16GB DDR3 - Asus 280x 3GB

Permalänk
Medlem

Ja mina tankar går återigen att skaffa en edgerouter X. Men då är frågan om det finns nån vänlig själ som kan antingen skriva en SUPERENKEL guide eller länka till en guide för hur man ska göra för att kunna använda sig av Telia digital TV. Har letat runt lite på nätet, men hittar inget självklart om hur man ska göra. För jag har aldrig använt mig av Ubiquiti så jag är minst sagt nybörjare

Permalänk
Medlem
Skrivet av wranzzon:

Ja mina tankar går återigen att skaffa en edgerouter X. Men då är frågan om det finns nån vänlig själ som kan antingen skriva en SUPERENKEL guide eller länka till en guide för hur man ska göra för att kunna använda sig av Telia digital TV. Har letat runt lite på nätet, men hittar inget självklart om hur man ska göra. För jag har aldrig använt mig av Ubiquiti så jag är minst sagt nybörjare

Funkar dessa kanske?

https://community.ubnt.com/t5/EdgeRouter/Edge-router-X-for-IP...

|
|
|
V

https://www.youtube.com/watch?v=yXLBfQ1Wc7k
http://blog.jussipalo.com/2017/03/sonera-iptv-on-ubiquiti-edg...

Annars kanske fler folk som kan EdgeOS följer denna tråd (inte Unifi) https://www.sweclockers.com/forum/trad/1372270-ubiquiti-edger...

Visa signatur

En server här, några servrar där.

Permalänk
Medlem

Men är det där kompletta guider, som Youtube-videon tex, personen skriver ju om nån del 2. Och den första guiden, jag fattar inte var i routern man ska göra dom inställningarna alls. Eller kommer det ge sig när jag väl sitter i routern UI?

Permalänk
Skrivet av Knightmare:

Du kan inte ersätta inteno med USG men din Unifi switch kan göra jobbet. Bara flytta SFP-modulen från Inteno till Unifi switch och konfa den med VLAN 1 otaggat och VLAN 845 taggat (eller vad som gäller i ditt nät). Sen kan du konfa en ethernet port med VLAN 1 otaggat till USG och valfritt antal med VLAN 845 otaggat till IPTV-boxar.

Jag kör med en Edgerouter X SFP så jag har allt i en burk men tyvärr inte Unifi. Har 2 AP AC Lite och Unifi kontroller körande på Ubuntu server.

/Knight

Skulle gärna vilja skippa inteno switchen. Har en usg3 och en us8-150 i rummet bredvid inkommande fiber. Om jag kör fem meter fiber och ansluter till switchen hur matar jag wan till usg och sedan tillbaks? Går det åt två portar på switchen för att lösa uppgiften?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Alternativt flytta inteno-switchen. Vill inte ha den i sovrummet utan 5 meter bort i serverrummet.
Alternativ 2 är att sätta upp en annan fiberkonverter i serverrummet https://www.webhallen.com/se/product/190926-TP-Link-MC220L-Gi....
Osäker i sådana fall vilken fiberkabel jag ska använda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danielsan123:

Skulle gärna vilja skippa inteno switchen. Har en usg3 och en us8-150 i rummet bredvid inkommande fiber. Om jag kör fem meter fiber och ansluter till switchen hur matar jag wan till usg och sedan tillbaks? Går det åt två portar på switchen för att lösa uppgiften?

Skickades från m.sweclockers.com

Ja det går två portar i switchen för att fixa det.

/Knight

Edit: Jag köpte 15 meter av denna. https://www.direktronik.se/direktronik/natverk/kablar/fiberka...

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Skrivet av Knightmare:

Ja det går två portar i switchen för att fixa det.

/Knight

Edit: Jag köpte 15 meter av denna. https://www.direktronik.se/direktronik/natverk/kablar/fiberka...

Tack! Tveksam om jag kan offra två portar. Kör uplink samt fem poe-enheter på den. Börjar bli trångt. Då lutar det mest åt att bara flytta konvertern. Uppgraderar jag till usg Pro eller edge någon dag så kör jag på den.

Den kabeln kollade jag också på. Osäker om jag ev har duplex. Kidsen lirar hela tiden så jag har lite svårt att komma till och kika.

Tack för svar.

Skickades från m.sweclockers.com