Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Amen vafan jag som typ precis skaffat pro 😴
Men 21w på max power, damn. Tycker min pro blir varm som den är!

Om max power 21w betyder att alla band kör på full fart samtidigt så är du ju uppe i 2.5gbps+. Det lär ju inte hända om du inte har 2.5gbps internet/lan. Den borde väl simpelt logiskt tänkt maxa på hälften av det för 1gbps.
Finns säkert någon review som uppger vad den drar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Har man många enheter på 5 GHz för man dock förmodligen lite sämre prestanda med U7-Pro än U6-Pro, så det är en avvägning man måste göra.

Håller verkligen med. Men det kommer gå rätt snabbt med övergången då de flesta nya enheter som släpps på marknaden har wifi 6E eller 7 nu. Räcker att man skaffar några enheter med Wifi 6E/7 de närmaste åren så bör U7-Pro prestera bättre. Kortare latency och snabbare hastighet och alla andra tillägg på Wifi 7 gör så att all trafik går snabbare på flera sätt. Ju kortare tid en enhtet behöver kommunicera med AP för sin uppgift desto mindre belastning får nätet och allt flyter på snabbare, i alla fall i teorin.
Vill man ha någon typ av VR eller annat som behöver Wifi 6E eller 7 i framtiden så räcker inte 5Ghz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAN1N:

Jag hade nog skickat tillbaka och bytt ut.

Jag kommer inte att skicka tillbaka men däremot så kanske det blir en U7 Pro också. Jag använder fortfarande en Wifi5 AP i garaget och jag kan flytta U6 Pro dit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Jag kommer inte att skicka tillbaka men däremot så kanske det blir en U7 Pro också. Jag använder fortfarande en Wifi5 AP i garaget och jag kan flytta U6 Pro dit.

Perfekt ju. Kan du kanske ge oss på Swec en comparison review

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAN1N:

Perfekt ju. Kan du kanske ge oss på Swec en comparison review

Absolut. Om jag skaffar en U7 Pro i närtid så skall jag absolut testa och jämföra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAN1N:

Håller verkligen med. Men det kommer gå rätt snabbt med övergången då de flesta nya enheter som släpps på marknaden har wifi 6E eller 7 nu. Räcker att man skaffar några enheter med Wifi 6E/7 de närmaste åren så bör U7-Pro prestera bättre. Kortare latency och snabbare hastighet och alla andra tillägg på Wifi 7 gör så att all trafik går snabbare på flera sätt. Ju kortare tid en enhtet behöver kommunicera med AP för sin uppgift desto mindre belastning får nätet och allt flyter på snabbare, i alla fall i teorin.
Vill man ha någon typ av VR eller annat som behöver Wifi 6E eller 7 i framtiden så räcker inte 5Ghz.

Ja, till viss del är det ju så. Många lär dock ha åtskilliga 5GHz-enheter i många år till då flertalet enheter inte nödvändigtvis kommer uppdatera till Wi-Fi 7 på nya modeller då de inte behöver den extra prestandan. Då tänker jag på saker som TV-apparater, mediaboxar, etc. Man kan då visserligen invända att dess enheter kanske inte heller påverkas så mycket av den något lägre prestandan.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAN1N:

Om max power 21w betyder att alla band kör på full fart samtidigt så är du ju uppe i 2.5gbps+. Det lär ju inte hända om du inte har 2.5gbps internet/lan. Den borde väl simpelt logiskt tänkt maxa på hälften av det för 1gbps.
Finns säkert någon review som uppger vad den drar.

Min U7 pro inkopplad till 1Gbit-port drar 9-10 w enligt switchen. Så det stämmer ganska bra.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

Min U7 pro inkopplad till 1Gbit-port drar 9-10 w enligt switchen. Så det stämmer ganska bra.

Det är ju ändå rätt ok. 👍🏼

Permalänk

Jag har precis flyttat till nybyggd 1,5 plans villa på 135kvm och tänkte bygga ihop ett ubiquiti nätverk.
Vad tror ni om denna kombinationen?
UniFi UXG lite
UniFi switch 8 lite
UniFi U6+ AP

Är där något annat man bör köpa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av svantessonn:

Jag har precis flyttat till nybyggd 1,5 plans villa på 135kvm och tänkte bygga ihop ett ubiquiti nätverk.
Vad tror ni om denna kombinationen?
UniFi UXG lite
UniFi switch 8 lite
UniFi U6+ AP

Är där något annat man bör köpa?

Eventuellt kan det vara värt att överväga U6-LR istället då den sannolikt har 5 GHz-täckning på större delen av ytan än en U6+. Har dock inte personligen jämfört dem.

Vill du få en bättre uppskattning av täckningen kan du använda Unifi Design Center.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av svantessonn:

Jag har precis flyttat till nybyggd 1,5 plans villa på 135kvm och tänkte bygga ihop ett ubiquiti nätverk.
Vad tror ni om denna kombinationen?
UniFi UXG lite
UniFi switch 8 lite
UniFi U6+ AP

Är där något annat man bör köpa?

Har du redan en maskin du skall köra kontrollern på?
Beroende på svaret kanske du behöver en cloud key.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Skrivet av iller:

Har du redan en maskin du skall köra kontrollern på?
Beroende på svaret kanske du behöver en cloud key.

Är cloud key nödvändig? Räcker det inte att köra mjukvaran på en pc?

Permalänk
Medlem

Controllern behövs bara för att göra ändringar, bryr man sig inte om statistik är det inga problem att köra igång den när den behövs och slå av den där emellan.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Controllern behövs bara för att göra ändringar, bryr man sig inte om statistik är det inga problem att köra igång den när den behövs och slå av den där emellan.

Samt för eventuellt gästnät med hotspot-portal lösning, i stället för en sådan med enkel WPA2/WPA3-autentisering dvs. Definitivt overkill för de flesta, men det är rätt nice med ett nät där gästerna blir utkastade efter x timmar eller dagar och kräver återautentisering, om man nu inte går så långt som att printa ut vouchers hehe

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se

Permalänk
Skrivet av zarkov:

Controllern behövs bara för att göra ändringar, bryr man sig inte om statistik är det inga problem att köra igång den när den behövs och slå av den där emellan.

Skrivet av Pitr-:

Samt för eventuellt gästnät med hotspot-portal lösning, i stället för en sådan med enkel WPA2/WPA3-autentisering dvs. Definitivt overkill för de flesta, men det är rätt nice med ett nät där gästerna blir utkastade efter x timmar eller dagar och kräver återautentisering, om man nu inte går så långt som att printa ut vouchers hehe

Då är jag med men isåfall känner jag att det är något som får införskaffas senare 😃

Permalänk
Medlem
Skrivet av svantessonn:

Då är jag med men isåfall känner jag att det är något som får införskaffas senare 😃

Annars har Unifi Express controller inbyggt?

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Skrivet av joeldeluxe:

Annars har Unifi Express controller inbyggt?

Vad är för/nackdelar med den jämfört med UXG?

Permalänk
Medlem
Skrivet av svantessonn:

Vad är för/nackdelar med den jämfört med UXG?

Hanterar max 5 enheter inklusive sig själv. Blir jobbigt med en switch och en ap och du har nu 3 enheter redan att styra.

UXG har inte samma begränsning.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av svantessonn:

Jag har precis flyttat till nybyggd 1,5 plans villa på 135kvm och tänkte bygga ihop ett ubiquiti nätverk.
Vad tror ni om denna kombinationen?
UniFi UXG lite
UniFi switch 8 lite
UniFi U6+ AP

Är där något annat man bör köpa?

Blir rätt mycket pengar för en ganska ”basic” wifi upplevelse om du kör 1st U6+. Blir ju typ 4500 kr och för det eller mindre kan du få en highend consumer wifi 6E router som sopar banan med den eller en wifi 6 för 2000kr som också sopar banan.

Vill du ha Unifi för att kunna dela upp alla enheter och kabeldragningar så är nog Unifi Express bättre val för då har du två AP med wifi 6 för samma pris. (Express har Wifi 6 2x2 inbyggt)

Annars kan du klämma in U7 Pro för samma pris om du klarar dig på 5-port switchen och köra med deras poe+ adapter.

Permalänk
Medlem

Går i funderingar på att utöka min wifi-räckvidd hemma, har idag en trådad router med en u6-lite som ap. Om jag införskaffar Unifi Express, (och helt skippar min befintliga router), går den att koppla ihop med min befintliga u6-lite i mesh-nätverk eller behöver jag komplettera med andra unifi produkter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av oscagne:

Går i funderingar på att utöka min wifi-räckvidd hemma, har idag en trådad router med en u6-lite som ap. Om jag införskaffar Unifi Express, (och helt skippar min befintliga router), går den att koppla ihop med min befintliga u6-lite i mesh-nätverk eller behöver jag komplettera med andra unifi produkter?

Svar ja, upp till 4 ytterligare enheter, för totalt 5 enheter med UniFi Express-routern räknat, som då förstås automatiskt adopteras i den inbyggda UniFi-kontrollern. Så i ditt läge har du möjlighet att lägga till ytterligare 3st switchar eller accesspunkter.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av oscagne:

Går i funderingar på att utöka min wifi-räckvidd hemma, har idag en trådad router med en u6-lite som ap. Om jag införskaffar Unifi Express, (och helt skippar min befintliga router), går den att koppla ihop med min befintliga u6-lite i mesh-nätverk eller behöver jag komplettera med andra unifi produkter?

Kan inte svara för unifi express. Men deras andra rena accesspunkter har wireless uplink. Vilket blir som det man normalt sett kallar mesh. Så slipper du dra kabel, om det är krångligt på platsen

Permalänk
Medlem
Skrivet av svantessonn:

Jag har precis flyttat till nybyggd 1,5 plans villa på 135kvm och tänkte bygga ihop ett ubiquiti nätverk.
Vad tror ni om denna kombinationen?
UniFi UXG lite
UniFi switch 8 lite
UniFi U6+ AP

Är där något annat man bör köpa?

Jag är i liknande tankar.
UGX-lite är ganska fördelaktig då den klarar IPS/IDS i gigabithastighet vilket inte många av de billigare enheterna kan. UniFi Express(UX) verkar helt sakna IPS/IDS och Dream Router(UDR) 600-700Mbps med det påslaget. Min plan är också att ansluta två stycken u6+ så jag kan ha en på övervåningen och en på undervåningen. Helt klart dyrare än en enhet med inbyggt wifi, men ger flexibilitet att kunna placera dem där jag behöver.

Permalänk
Medlem

Tänkte byta router och är intresserad av nya Unify Express. Till den tänkte jag koppla en Flex mini för att få lite fler portar.
Kan man i Unify mjukvaran styra internetåtkomst baserat på t ex mac adress på enhet ansluten med kabel till switchen och styra det på schema?

Kikade på Dream router också men blir avskräckt av att den har fläkt som enligt vissa lever om en del. Kommer inte få godkänt av sambo på apparat som låter dessvärre men den hade kanske varit lämpligare för det jag eftersöker?

Permalänk
Medlem

Hur funkar IDS/IPS utan en CloudKey?
Typ om man har en dator för management som man bara loggar in på ibland för att uppdatera och sånt.

Permalänk
Skrivet av doctor_N:

Tänkte byta router och är intresserad av nya Unify Express. Till den tänkte jag koppla en Flex mini för att få lite fler portar.
Kan man i Unify mjukvaran styra internetåtkomst baserat på t ex mac adress på enhet ansluten med kabel till switchen och styra det på schema?

Kikade på Dream router också men blir avskräckt av att den har fläkt som enligt vissa lever om en del. Kommer inte få godkänt av sambo på apparat som låter dessvärre men den hade kanske varit lämpligare för det jag eftersöker?

Har en UDR sedan mer än ett år tillbaka, i vardagsrummet nedanför TVn, och vare sig fru eller tonåring har klagat på fläktljud.
Vardagsrum i hus äldre variant, utan någon ventilation eller fläktkonvektor som låter. Däremot inte testat i sovrum

Kör 250 Mbit bredaband just nu, vill du köra 1Gbps WAN så är det UDR akilleshäl, hoppas något nyare är på g..

Fått starta om en gång efter 6 månader, annars har alla autouppdateringar gått bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAN1N:

Hur funkar IDS/IPS utan en CloudKey?
Typ om man har en dator för management som man bara loggar in på ibland för att uppdatera och sånt.

Med tanke på att den funktionaliteten är implementerad på deras routrar (med suricata om jag minns rätt) så bör den fungera utan att kontrollern körandes tycker jag, åtminstone IPS-funktionaliteten.

Hur den hanterar att den inte har någonstans att skicka datan IDS-funktionen skickar in vet jag inte. En del borde ju rent teoretiskt kunna cachas lokalt, men samtidigt är jag tveksam till att optimeringar av upplevelsen för de som inte kör kontrollern mer än vid enstaka tillfällen har varit särskilt prioriterat. Är dock också lite nyfiken på svaret på den frågan.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Dum fråga men jag kör en https://www.vilfo.com idag mot Ovpn. Kan jag ersätta den helt med en Ubiquiti UniFi Express och fördela en enhet ansluta direkt mot ett Public IPv4 IP (Split tunneling) som jag har idag samt välja vilka enheter som ska vara bakom VPN och inte.

Visa signatur

ASUS ProArt X670E-CREATOR WIFI | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 4090 | AMD Ryzen 9 7950X3D | Samsung 990 Pro 2TB M.2 | Samsung 970 EVO Plus 2TB M.2 | Philips 42" Evnia 42M2N8900 OLED | G.Skill Trident Z5 Neo RGB 64GB (2x32GB) Expo | NZXT Kraken Z73 | NZXT H710i (black) | NZXT C1200 1200W | Macbook Pro 14" M1 MAX/24/16 | 32 GB | 1 TB | iPad Pro (12.9" 4th generation) | Microsoft Xbox Series X 1 TB | PlayStation 5 Digital Edition | Arctis Nova Pro Wireless | Airpods Max | Oculus Quest 3 (128 GB)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pitr-:

Svar ja, upp till 4 ytterligare enheter, för totalt 5 enheter med UniFi Express-routern räknat, som då förstås automatiskt adopteras i den inbyggda UniFi-kontrollern. Så i ditt läge har du möjlighet att lägga till ytterligare 3st switchar eller accesspunkter.

Kanon! Tack

Skrivet av jocke92:

Kan inte svara för unifi express. Men deras andra rena accesspunkter har wireless uplink. Vilket blir som det man normalt sett kallar mesh. Så slipper du dra kabel, om det är krångligt på platsen

Men du måste ha en controller till det? Utan controller kan jag inte starta mesh-funktionen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av oscagne:

..

Men du måste ha en controller till det? Utan controller kan jag inte starta mesh-funktionen?

Ja, för själva programmeringen. Sedan hittar de varandra utan kontrollerns hjälp.