Permalänk

Tvätta moderkort?

Yep, tvätta moderkort..
Vågar man tvätta ett moderkort som är redan tvättad med isopropanol?

Tar det från början, datorn har stått i rökrummet och moderkortet var nerkletat med nikotin, jag fick snilleblixt och spraya på isopropanol, smörjan rann av.. Skruva ihop datorn och inne i bios är texten väldigt korrupt, vägrar starta till windows.

Enda jag kan tänka är att antingen nikotin eller kylpasta har hamnat under bios eller grafikkretsen.. Troligen överallt.

Så kan det hjälpa att tvätta av moderkortet med något annat än isopropanol?.

Datorn i sig har aldrig haft problem innan det började bli överhettad på grund av nikotinet/kletet

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem

@quattro-2.6: kanske värt att testa någon typ av elektronikrengöring, vet dock inte personligen hur bra de fungerar i praktiken https://www.kjell.com/se/sortiment/hem-kontor-fritid/kontorst...

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Asus Crosshair 7 Hero - AMD Ryzen 9 5900X - Noctua NH-D15S Chromax - G.Skill Trident Z 32 GB 3600MHz CL14 - Seasonic Prime Ultra Platinum 750W - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Samsung 970 Evo Plus 2TB -Intel 520 480GB - WD Caviar Black 1TB - Asus RTX 3080TI Strix OC - 2x Asus PG279Q - Logitech G703 - Asus Strix Scope TKL Deluxe - Logitech G840 - Beyerdynamic Custom One Pro & Beyerdynamic Custom Headset Gear

Permalänk
Skrivet av b3h4ppyn0w:

@quattro-2.6: kanske värt att testa någon typ av elektronikrengöring, vet dock inte personligen hur bra de fungerar i praktiken https://www.kjell.com/se/sortiment/hem-kontor-fritid/kontorst...

Isopropanol i den också, värt att testa alla fall.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Avstängd

Du är körd, mannen. Det finns ingen återvändo från korrumperad grafik. Bara att kasta och gå vidare.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Kaleidoskop:

Du är körd, mannen. Det finns ingen återvändo från korrumperad grafik. Bara att kasta och gå vidare.

Skickades från m.sweclockers.com

Troligen så, lite tråkigt då den klarar av dagens spel fortfarande utan att bli kinkig.. Eller klarade mer exakt

Men har redan fått 10L 96%-igt isopropanol att leka med.

Absolut dummaste konstruktion är det alla fall, alla mina laptops har jag bara behövt lyfta på tangentbordet för att komma åt CPU, denna asus från helvetet får jag skruva ner till atomerna för att byta pasta på

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem

Jag brukar köra mitt moderkort i tvättmaskinen när det är riktigt smutsigt. Gärna torktumla efteråt också så det torkar ordentligt. Man vill ju inte få kortslutning av vattnet liksom.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk

Antar att du skruvat bort moderkortet innan du provat rengöra ????

Isoalkohol är helt rätt, men prova använda en pensel samtidigt som du sprayar på spriten,
nikotin har en tendens att kleta fast ordentligt.

Sedan extremt viktig att brädan blir helt torr, bästa är om du har tillgång till kompressor eller luft på burk
så du kan blåsa rent i alla anslutningar också

På laptops så är det enkelt skruva bort kylaren som brukar vara gemensam för både gpu och cpu, då är det enkelt
byta pastan på dessa.

Hur som.......

Skruva bort moderkortet
Skruva bort kylaren som sitter över cpu & gpu
rengör cpu & gpu ordentligt från all pasta med alkohol, ligger det en massa pasta utanför kretsarna, ta bort det
Rengör undersidan av kylaren med alkohol
Spraya rikligt med isoalkohol på kortet, samtidigt som du använder en pensel, gör likadant på undersidan
Blås torrt
Applicera ny kylpasta på cpu & gpu
Skruva fast kylaren

Permalänk
Medlem

Har svårt att avgöra om det här är troll eller inte. Rökrummet? What the..? Finns det människor som år 2017 röker inomhus? I ett speciellt rum? 🤢

Visa signatur

Nintendofanboy
Corgiägare instagram.com/gizmocorgi
Legonörd
Amatörfotograf 35mm.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Varg:

Jag brukar köra mitt moderkort i tvättmaskinen när det är riktigt smutsigt. Gärna torktumla efteråt också så det torkar ordentligt. Man vill ju inte få kortslutning av vattnet liksom.

Nu framgår det förvisso inte hur estetiskt lagd du är, men torktumlaren kan ju tufsa till det lite, få sladdarna och spreta lite och sådär. Ett hett tips för att komma till rätta med denna problematik är att efter torktumlingen varsamt köra moderkortet i mangeln.

Permalänk
Medlem

Fyll upp en balja med isopropanol, lägg ner moderkortet, täck över och låt stå i några timmar. Allt nikotin borde vara upplöst. Torka i luft i nått dygn (tänk på ventilationen, du vill inte sniffa in för mycket isopropanol, har samma effekt på din hjärna som på ditt nikotinbelagda moderkort).

Kanske kommer funka, men så skulle jag har gjort

Visa signatur

System: Team Red

Permalänk
Medlem
Skrivet av Varg:

Jag brukar köra mitt moderkort i tvättmaskinen när det är riktigt smutsigt. Gärna torktumla efteråt också så det torkar ordentligt. Man vill ju inte få kortslutning av vattnet liksom.

Lycka till med det, men jag kan informera dig om att lödningarna kommer sabbas om du inte torktumlar kortet med en tennisboll.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Skrivet av Eqlzr:

Har svårt att avgöra om det här är troll eller inte. Rökrummet? What the..? Finns det människor som år 2017 röker inomhus? I ett speciellt rum? 🤢

Stor villa och lite kallt att röka ute, men det ör bara en rum där rökning är tillåtet..
Jag vet, dumt att ha datorn där för det första.
Jag bor inte där utan lånat ut datorn

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Skrivet av peckapecan:

Antar att du skruvat bort moderkortet innan du provat rengöra ????

Isoalkohol är helt rätt, men prova använda en pensel samtidigt som du sprayar på spriten,
nikotin har en tendens att kleta fast ordentligt.

Sedan extremt viktig att brädan blir helt torr, bästa är om du har tillgång till kompressor eller luft på burk
så du kan blåsa rent i alla anslutningar också

På laptops så är det enkelt skruva bort kylaren som brukar vara gemensam för både gpu och cpu, då är det enkelt
byta pastan på dessa.

Hur som.......

Skruva bort moderkortet
Skruva bort kylaren som sitter över cpu & gpu
rengör cpu & gpu ordentligt från all pasta med alkohol, ligger det en massa pasta utanför kretsarna, ta bort det
Rengör undersidan av kylaren med alkohol
Spraya rikligt med isoalkohol på kortet, samtidigt som du använder en pensel, gör likadant på undersidan
Blås torrt
Applicera ny kylpasta på cpu & gpu
Skruva fast kylaren

Allt är löst, bara ett naket moderkort utan något alls på.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem

jag tror din dator är rökt

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eqlzr:

Har svårt att avgöra om det här är troll eller inte. Rökrummet? What the..? Finns det människor som år 2017 röker inomhus? I ett speciellt rum? 🤢

Oftast är det sådana som har det stökigt med mattallrikar, glas, chips, pennor och allt.

Ser många jag känner i bild när jag läste din klockrena kommentar.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X | 64GB RAM | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Skrivet av Vangen:

Oftast är det sådana som har det stökigt med mattallrikar, glas, chips, pennor och allt.

Ser många jag känner i bild när jag läste din klockrena kommentar.

Hehe, ho sådan svinstior har man sett gott om.
Men inget sådant denna gång, rökrummet är vid pannrummet och enda stället det får rökas, datorn är för att läsa nyheterna på morgonen med morgonkaffe och halv paket cigg.

Fläktintaget är på höger sida och höger hand håller cigg, så all rök sugs genom datorn.

Kan säga att det såg riktigt vidrigt ut i datorn, brun kletig damm.

Kanske den fick cancer och dog helt enkelt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB