Solceller, solpaneler, egen elproduktion, styra elförbrukning

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

När jag har börjat mäta alla tre faser med Shelly 3EM och Home Assistant så märker jag att majoriteten av elen vi förbrukar är på Fas A (som den är döpt i HA), men majoriteten av solelen vi producerar går till Fas C.

Det betyder att en fin solig dag så sålde vi solel för 6 öre per kWh (spotpriset häromdan) men köpte in för 156 öre (inkl. allt, överföringsavgift från nätägare etc.). Det vore därför mycket bättre att kunna använda solelen direkt istället för att "gå back" på försäljningen.

Är det möjligt för en elektriker att koppla om så att den producerade solelen hamnar på Fas A istället, och därmed låter oss använda mer av vår egenproducerade el?

Dagens exempel:
https://i.imgur.com/HHrIPWW.png

Jadå det är inga problem att byta fas, beror lite på centralen är kopplad men inga konstigheter för en elektriker, Sedan om det faktiskt är värt kostnaden att ta dit en elektriker för 1,5 kw riktare om du inte råkar känna någon som löser det för en pripps eller 2.

Permalänk
Medlem

Jag har dialogen i gång med en leverantör kring leverans av solceller.
Det är ett system på 6.5kw, 16 paneler.
+ installation med rot och grönt teknik rabat, ca 110000.

Jag avvaktar svar från ett par leverantörer till, men verkar rätt ok pris med dagens kw pris nivå.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeleni:

Jag har dialogen i gång med en leverantör kring leverans av solceller.
Det är ett system på 6.5kw, 16 paneler.
+ installation med rot och grönt teknik rabat, ca 110000.

Jag avvaktar svar från ett par leverantörer till, men verkar rätt ok pris med dagens kw pris nivå.

Så ungefär 19,400 kr installerad kw.

Det är väl ok pris med tanke på att det är en sådan liten anläggning, en "normal" villa med runt 10-12kw, tegel tak, ställning etc borde ligga runt 15-18tkr / installerad Kw (västkusten)

Sedan beror det ju lite på när allt kan vara klart med, högt tryck och material brist nu så bra fördel för dom som kan leverera i närtid.

Stavning
Permalänk
Medlem

jag är velande om jag ska investera i solceller, idag har vi bunden el i ca:2.5 år till på drygt 50öre kw
jag talade med eon om solceller dom gav ett bud på 190000 på 8.9kw helt färdigt, tanken är då att man ska ta ett "sol lån"
vilket jag är aningen skeptisk till nu när räntorna kanske sticker. alternativet är att betala större delen kontant men då åker hela bufferten då resterande kapital sitter i aktier som föll hårt. Hur har ni andra gjort, hur räknar ni om ni valde att låna till det osv?

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

jag är velande om jag ska investera i solceller, idag har vi bunden el i ca:2.5 år till på drygt 50öre kw
jag talade med eon om solceller dom gav ett bud på 190000 på 8.9kw helt färdigt, tanken är då att man ska ta ett "sol lån"
vilket jag är aningen skeptisk till nu när räntorna kanske sticker. alternativet är att betala större delen kontant men då åker hela bufferten då resterande kapital sitter i aktier som föll hårt. Hur har ni andra gjort, hur räknar ni om ni valde att låna till det osv?

Du får räkna på avkastningen istället, hur lång tid räknar du med att det tar tills du har pengarna igen, antingen genom självförsörjning eller vidare försäljning.
Med dagens elpriset kan du tjäna tillbaka utgiften väldigt snabbt.

Om du kan binda räntan så blir det ingen skillnad för sig under hela avbetalningen

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Tog ett lån på huset för dränering och återställning av uteplats och trädgård i höstas, men efter den vinter vi hade så prioriterade jag om och lade en del på solceller istället. Uteplatsen får helt enkelt vänta ett år.

205k för 16kW. Väntar på att EON ska komma och byta mätare så jag får dra igång produktionen. Skulle varit igång i Maj, men det har dragit ut på tiden...

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem

Har någon haft problem med att Vattenfall eldistribution sölar något enormt med att godkänna solcellsanläggningen?

Min solcellsinstallatör skickade in föranmälan i Maj, Vattenfall säger att dom tittar på den tidigast i Augusti (telefonkontakt), om det ser bra ut skickar dom ut ett installationsmedgivande i September, då ska Solcellsinstallatören skicka in slutanmälan, när Vattenfall har fått slutanmälan skickar dom ut en beräkningsingenjör som godkänner anläggningen tidigast i Oktober!

Om jag har tur så tar det 6 månader att få en anläggning påkopplad...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anaii:

Tog ett lån på huset för dränering och återställning av uteplats och trädgård i höstas, men efter den vinter vi hade så prioriterade jag om och lade en del på solceller istället. Uteplatsen får helt enkelt vänta ett år.

205k för 16kW. Väntar på att EON ska komma och byta mätare så jag får dra igång produktionen. Skulle varit igång i Maj, men det har dragit ut på tiden...

Då har du missat mycket av solsäsongen.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Då har du missat mycket av solsäsongen.

Jag är högst medveten om detta...

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Du får räkna på avkastningen istället, hur lång tid räknar du med att det tar tills du har pengarna igen, antingen genom självförsörjning eller vidare försäljning.
Med dagens elpriset kan du tjäna tillbaka utgiften väldigt snabbt.

Om du kan binda räntan så blir det ingen skillnad för sig under hela avbetalningen

Vad är priserna när man säljer el idag?
Får man sälja el dyrare än man köper den?
Följer jag vad dom räknar på skulle anläggningen ge stax under 9000kwh/år dvs drygt halva förbrukningen av våra drygt 18600kwh/år (16a säkring kunde tydligen inte köra mer)
Stämmer det att man inte får sälja mer än vad man förbrukar och gäller det per år/månad eller dag?

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

Vad är priserna när man säljer el idag?

Elbolaget betalar spotpriset, dvs vad elen kostar på den öppna marknaden. Det varierar kraftigt både över dagen och från dag till dag. Just nu är priset 207 öre/kWh.

Utöver det får man 60 öre/kWh i skattereduktion från staten.

Skrivet av aragon:

Får man sälja el dyrare än man köper den?

Några elbolag erbjuder ett par ören extra per kWh utöver spotpriset för att locka kunder. Men de verkar också dyrare att köpa från så det går nog jämt ut. Elbolagen kräver att man köper sin el av dem för att få sälja till dem så man kan inte välja olika elbolag.

Skrivet av aragon:

Stämmer det att man inte får sälja mer än vad man förbrukar och gäller det per år/månad eller dag?

Det stämmer. Producerar man mer än man förbrukar per år så räknas man inte längre som microproducent och då gäller ett helt annat regelverk som i princip kräver att du bildar företag.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

Vad är priserna när man säljer el idag?
Får man sälja el dyrare än man köper den?
Följer jag vad dom räknar på skulle anläggningen ge stax under 9000kwh/år dvs drygt halva förbrukningen av våra drygt 18600kwh/år (16a säkring kunde tydligen inte köra mer)
Stämmer det att man inte får sälja mer än vad man förbrukar och gäller det per år/månad eller dag?

Skrivet av Anaii:

Elbolaget betalar spotpriset, dvs vad elen kostar på den öppna marknaden. Det varierar kraftigt både över dagen och från dag till dag. Just nu är priset 207 öre/kWh.

Utöver det får man 60 öre/kWh i skattereduktion från staten.

Några elbolag erbjuder ett par ören extra per kWh utöver spotpriset för att locka kunder. Men de verkar också dyrare att köpa från så det går nog jämt ut. Elbolagen kräver att man köper sin el av dem för att få sälja till dem så man kan inte välja olika elbolag.

Det stämmer. Producerar man mer än man förbrukar per år så räknas man inte längre som microproducent och då gäller ett helt annat regelverk som i princip kräver att du bildar företag.

Vad det gäller för säljning säg att du säljer 9000KW men bara köper el för 8000KW då får du bara 8000KW x 60öre tillbaka i deklarationen men tror inte det är så många som säljer mer el än vad dom själva köper in.

Hur mycket el får man producera som Mikroproducent?
Om du har ett säkringsabonnemang om högst 63 ampere och producerar el vars inmatning kan ske med en effekt om högst 43,5 kilowatt betraktas du som mikroproducent enligt ellagen och behöver inte betala någon avgift för att mata in din egenproducerade el på elnätet.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Avstängd

Jag har inte själv solceller, men funderar på att skaffa.

Av det jag förstått, så är det inte fördelaktigt att producera mer el än vad man förbrukar på grund av skatteregler. Helt oväntat.

Om man är ett normalt hushåll med solceller, så ska man använda timpriser, då man själv kan styra sin förbrukning av el. Elen är i gemen billigare när industrierna inte är igång. När de flesta hushåll vaknar eller kommer hem från jobbet, är elen dyrare.

Det finns ganska stora möjligheter att köra disk- och tvättmaskin på tider där elen är billigare. Har man varmvattenberedare som går på el, så kanske man inte behöver kokhett vatten mitt på dagen, då man är på jobbet.

Har man elbil, så laddar man den på natten då elpriserna är lägre.

Kör man t.ex. Home Assistant, så kan man styra väldigt många saker genom att kontrollera hur höga elpriserna är. Koppla ihop den med "Nord Pool".

Att sälja el till spotpris är väldigt intressant i dagens läge. Och det kommer förmodligen bli än mer intressant. Sälj el på dagen och köp el på natten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TANDEMCYKELN:

Om man är ett normalt hushåll med solceller, så ska man använda timpriser, då man själv kan styra sin förbrukning av el. Elen är i gemen billigare när industrierna inte är igång. När de flesta hushåll vaknar eller kommer hem från jobbet, är elen dyrare.

Det finns ganska stora möjligheter att köra disk- och tvättmaskin på tider där elen är billigare. Har man varmvattenberedare som går på el, så kanske man inte behöver kokhett vatten mitt på dagen, då man är på jobbet.

Har man elbil, så laddar man den på natten då elpriserna är lägre.

Kör man t.ex. Home Assistant, så kan man styra väldigt många saker genom att kontrollera hur höga elpriserna är. Koppla ihop den med "Nord Pool".

Att sälja el till spotpris är väldigt intressant i dagens läge. Och det kommer förmodligen bli än mer intressant. Sälj el på dagen och köp el på natten.

I dagens läge finns ingen direkt fördel att använda timpriser. Om man inte har elbil så finns det inte så stora skillnader att vinna. Diskmaskin och tvättmaskin kan man förstås använda mitt i natten istället för på dagen, men saker som ugn och spis är svårare att anpassa. Kyl och frys likaså, dom är igång dygnet runt oavsett.

När priserna ligger på 1-4 kronor per kWh så är det bättre med fast pris. Har man däremot elbil så gör den kanske av med mer än alla hushållsapparater så det kan göra större skillnad.

En diskning gör väl av med runt 1kWh, likaså en tvätt. Torkning lite mer än så.

Home Assistant kan underlätta vissa saker, men det är få saker som i praktiken kan anpassas att enbart/nästan bara användas när elen är billig.

Jag använder själv Home Assistant men har fast pris på min el (0,68 öre + alla avgifter, skatter, moms, ytterligare avgifter från Vattenfall etc.).

Exempelvis låg spotpriset senaste dygnet (SE3) på 0,1kr per kWh endast mellan kl. 00-07, dvs. när man sov. All resterande tid ca 1,7kr-2kr per kWh. Alltså inte bara medan folk är på jobbet, utan hela vägen fram till kl. 00 på natten.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Avstängd
Skrivet av nu1mlock:

Exempelvis låg spotpriset senaste dygnet (SE3) på 0,1kr per kWh endast mellan kl. 00-07, dvs. när man sov. All resterande tid ca 1,7kr-2kr per kWh. Alltså inte bara medan folk är på jobbet, utan hela vägen fram till kl. 00 på natten.

Det kan givetvis bero på att det är semester för många personer i juli och att industrierna inte kör på full effekt, dvs. vi ser inte effekten av att folk vaknar innan jobbet och att man kommer hem efter jobbet.

Sedan beror det givetvis på hur mycket det blåser. I dagens läge gissar jag att korrelationen mellan vind och elpris är hyfsat hög.

Det finns mycket data här om man vill göra sin egen analys. https://www.nordpoolgroup.com/en/Market-data1/Intraday/Market...

Jag tycker nog att det finns möjligheter att spara pengar genom att nyttja timpriser. Detta är timpriserna 2022-07-22.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TANDEMCYKELN:

Det kan givetvis bero på att det är semester för många personer i juli och att industrierna inte kör på full effekt, dvs. vi ser inte effekten av att folk vaknar innan jobbet och att man kommer hem efter jobbet.

Sedan beror det givetvis på hur mycket det blåser. I dagens läge gissar jag att korrelationen mellan vind och elpris är hyfsat hög.

Det finns mycket data här om man vill göra sin egen analys. https://www.nordpoolgroup.com/en/Market-data1/Intraday/Market...

Jag tycker nog att det finns möjligheter att spara pengar genom att nyttja timpriser. Detta är timpriserna 2022-07-22.
<Uppladdad bildlänk>

Jag är inte insatt i Nordpools hemsida - är det där eurocent per kWh?

Edit: Det verkar vara ören per kWh och jag ser inga chanser att påverka sin förbrukning på något sätt som är märkbart förutom om man har t.ex. en elbil med stort batteri som man kan ladda under natten.

I övrigt är det ju helt enkelt bara bättre att använda upp (0 öre per kWh) elen direkt eller sälja. Men att påverka genom att tvätta och diska mindre dagtid gör väldigt lite på räkningen.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Mindboggle:

Har någon haft problem med att Vattenfall eldistribution sölar något enormt med att godkänna solcellsanläggningen?

Min solcellsinstallatör skickade in föranmälan i Maj, Vattenfall säger att dom tittar på den tidigast i Augusti (telefonkontakt), om det ser bra ut skickar dom ut ett installationsmedgivande i September, då ska Solcellsinstallatören skicka in slutanmälan, när Vattenfall har fått slutanmälan skickar dom ut en beräkningsingenjör som godkänner anläggningen tidigast i Oktober!

Om jag har tur så tar det 6 månader att få en anläggning påkopplad...

Hade samma problem när jag installerade solceller. Har Vattenfall som nätägare, installationen var klar oktober men det tog till början av januari innan allt var klart för användning...

Räknade i.o.f.s. med problem, vilket var orsaken till att jag inte såg något problem med att göra installationen under förra hösten (när solsäsongen i praktiken var över).

Skrivet av nu1mlock:

Jag är inte insatt i Nordpools hemsida - är det där eurocent per kWh?

Det är € per MWh, vilket numeriskt inte hamnar jättelångt från öre/kWh då EUR kostar runt 10 SEK.
https://www.nordpoolgroup.com/en/Market-data1/#/nordic/table

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Datavetare
Skrivet av aragon:

Vad är priserna när man säljer el idag?
Får man sälja el dyrare än man köper den?
Följer jag vad dom räknar på skulle anläggningen ge stax under 9000kwh/år dvs drygt halva förbrukningen av våra drygt 18600kwh/år (16a säkring kunde tydligen inte köra mer)
Stämmer det att man inte får sälja mer än vad man förbrukar och gäller det per år/månad eller dag?

Grejen är att man har två delar i sin elräkning: nätägaren (som man inte kan välja, man är fast med den som råkar äga nätet där man bor) + elleverantören (är den som om man har timpris följer Nordpool-priset).

Är fullt möjligt att man under en månad får ett högre genomsnittlig timpris för producerad solel än vad man betalar för att köpa in det (har hänt ett par gånger för mig). Men man går ändå back på att sälja solel jämfört med att använda den själv p.g.a. kostnaderna från nätägaren.

Så för att utnyttja sin solcellsanläggning optimalt ska man försöka använda så mycket el som möjligt när solcellerna producerar som mest.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Grejen är att man har två delar i sin elräkning: nätägaren (som man inte kan välja, man är fast med den som råkar äga nätet där man bor) + elleverantören (är den som om man har timpris följer Nordpool-priset).

Är fullt möjligt att man under en månad får ett högre genomsnittlig timpris för producerad solel än vad man betalar för att köpa in det (har hänt ett par gånger för mig). Men man går ändå back på att sälja solel jämfört med att använda den själv p.g.a. kostnaderna från nätägaren.

Så för att utnyttja sin solcellsanläggning optimalt ska man försöka använda så mycket el som möjligt när solcellerna producerar som mest.

Vad har du för kostnader från nätägaren när du säljer solel?
Jag får betalt av nätägaren får att jag säljer solel då dom slipper transportera el från något annat ställe.
Nu får jag bara 2öre per kw eller nåt av nätägaren men av elbolaget får jag snitt priset för den månaden för juni var det 173,62 öre och för maj vara det 142,52 öre.
Men jag försöker att använda så mycket som möjligt själv men är ganska svårt när man jobbar om dagarna.
Elen köper jag för 58,50 öre kw och den har jag låste till Augusti 2024 låst i 3 år förra året.

Edit: antar att du tänker på överföringsavgifter det betalar du bara för el du köper inte säljer om dom tar överföringsavgift för det du säljer då bryter dom mot lagen.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Vad har du för kostnader från nätägaren när du säljer solel?
Jag får betalt av nätägaren får att jag säljer solel då dom slipper transportera el från något annat ställe.
Nu får jag bara 2öre per kw eller nåt av nätägaren men av elbolaget får jag snitt priset för den månaden för juni var det 173,62 öre och för maj vara det 142,52 öre.
Men jag försöker att använda så mycket som möjligt själv men är ganska svårt när man jobbar om dagarna.
Elen köper jag för 58,50 öre kw och den har jag låste till Augusti 2024 låst i 3 år förra året.

Edit: antar att du tänker på överföringsavgifter det betalar du bara för el du köper inte säljer om dom tar överföringsavgift för det du säljer då bryter dom mot lagen.

Om du inte använder elen när den produceras så måste du ju köpa den någon annan gång, alltså får du betala överföringen vid ett annat tillfälle. Alltså är det bättre att använda allt msn kan själv så man kan köpa så lite som möjligt

Permalänk
Medlem

Enkelt att optimera vinsten, sälj på timspot och köp på månads spot.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av vinylens:

Vad har du för kostnader från nätägaren när du säljer solel?
Jag får betalt av nätägaren får att jag säljer solel då dom slipper transportera el från något annat ställe.
Nu får jag bara 2öre per kw eller nåt av nätägaren men av elbolaget får jag snitt priset för den månaden för juni var det 173,62 öre och för maj vara det 142,52 öre.
Men jag försöker att använda så mycket som möjligt själv men är ganska svårt när man jobbar om dagarna.
Elen köper jag för 58,50 öre kw och den har jag låste till Augusti 2024 låst i 3 år förra året.

Edit: antar att du tänker på överföringsavgifter det betalar du bara för el du köper inte säljer om dom tar överföringsavgift för det du säljer då bryter dom mot lagen.

Är faktiskt ingen kostnad mot nätägaren, i alla fall mot Vattenfall får man en liten slant per levererad kWh (har för mig det är 10 öre/kWh).

Har "rörligt" elpris d.v.s. priset för elen är ett genomsnitt över månaden, medan de flesta (inklusive avtalet jag kör) betalar spotpris för levererad el. Är det som gör att genomsnittligt elpris för såld el ofta ligger lite högre än vad man betalar för "rörligt" elpris, spotpriset är normalt högre 8:00-23:00 och en stor del av detta är när solcellerna leverera som mest.

I praktiken är ändå kWh-priset för inköpt el + nätkostnad nästan alltid högre än kWh-priset för såld el + nätleveransersättning. "Problemet" här är väl att man som privatperson inte har några stora möjligheter att förändra sin elkonsumtion över dygnet. Är lite småsaker som att man får köra kylan (som drar en en del...) rejält hårt i slutet av dagen, ladda elbilen på dagen (om man har sådan) och köra tvättmaskin/diskmaskin när solen skiner som mest.

Sett över året är ändå det ändå lite loser-deal, normalt är spotpriset lägre på sommaren när man kommer leverera mest el och dyrare på vintern. Men just i år har det varit löjligt höga priser under sommaren, får se vad vi hamnar i vinter...

Finns andra former för betalning av solel, går att lägga sitt solöverskott i en "kWh-bank" som man sedan kan plocka ut ur på vintern. Man tappar då fördelen att spotpriset typiskt är högre på dagtid men vinner på att man får betalt mer utefter ett genomsnitt över hela året.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindboggle:

Har någon haft problem med att Vattenfall eldistribution sölar något enormt med att godkänna solcellsanläggningen?

Min solcellsinstallatör skickade in föranmälan i Maj, Vattenfall säger att dom tittar på den tidigast i Augusti (telefonkontakt), om det ser bra ut skickar dom ut ett installationsmedgivande i September, då ska Solcellsinstallatören skicka in slutanmälan, när Vattenfall har fått slutanmälan skickar dom ut en beräkningsingenjör som godkänner anläggningen tidigast i Oktober!

Om jag har tur så tar det 6 månader att få en anläggning påkopplad...

Då får vi hoppas att de inte nekar installationsmedgivandet, när anläggningen är monterad. Normalt sett väntar man på installationsmedgivande inna installation. Men väntetiderna är långa, men ditt låter extremt.

Skrivet av aragon:

Vad är priserna när man säljer el idag?
Får man sälja el dyrare än man köper den?
Följer jag vad dom räknar på skulle anläggningen ge stax under 9000kwh/år dvs drygt halva förbrukningen av våra drygt 18600kwh/år (16a säkring kunde tydligen inte köra mer)
Stämmer det att man inte får sälja mer än vad man förbrukar och gäller det per år/månad eller dag?

Med en normal anläggning behöver du inte vara orolig för att sälja för mycket. Du kan sätta mer paneler även med 16A säkring. Man ställer in att växelriktaren ska strypa produtkionen mitt på dagen, gärna med en smart-mätare om man vill förhålla sig till vad huset konsumerar.

Skrivet av TANDEMCYKELN:

[..]
Om man är ett normalt hushåll med solceller, så ska man använda timpriser, då man själv kan styra sin förbrukning av el. Elen är i gemen billigare när industrierna inte är igång. När de flesta hushåll vaknar eller kommer hem från jobbet, är elen dyrare.

Det finns ganska stora möjligheter att köra disk- och tvättmaskin på tider där elen är billigare. Har man varmvattenberedare som går på el, så kanske man inte behöver kokhett vatten mitt på dagen, då man är på jobbet.

Har man elbil, så laddar man den på natten då elpriserna är lägre.

Kör man t.ex. Home Assistant, så kan man styra väldigt många saker genom att kontrollera hur höga elpriserna är. Koppla ihop den med "Nord Pool".

Att sälja el till spotpris är väldigt intressant i dagens läge. Och det kommer förmodligen bli än mer intressant. Sälj el på dagen och köp el på natten.

Inte helt självklart att man tjänar på timpris. Det är lättare sagt än gjort att styra om sin förbrukning. Som du säger kan man lagra varmvatten, så det är en bra grej att styra. Även elbil. Det hjälper om man har batteri-lagring på sin anläggning.

Permalänk
Medlem

ok så jag som inte vill behöva hålla på med spottpriser eller bara använda/sälja el vid vissa tillfällen. dvs vi förbrukar absolut mest el på kvällar/nätter då allt körs (kommer inte ändras), på dagarna ligger vi på 1-1.5kw så om jag förstår det rätt kommer vi själva inte förbruka det mesta av den egenproducerade elen utan endast sälja elen. på kvällar nätter lär vi inte tillverka någon el och får då köpa tillbaka den. är det fortfarande lönsamt rent ekonomisk för oss att investera 200000 på solpaneler om vi lånar till det under säg 10år?
säg nu att vi bara ska bo kvar här dessa 10år, finns det något mening för oss att invertera i detta (rent ekonomiskt) eller hur många år lär vi behöva bo kvar om det ska räknas hem investeringskostnaden? enligt eon så ska det då monteras en anläggning på ca 12kw men denna ska då ge 8.9kw (går det lita på detta?) när vår förbrukning är 18600-19000kw per år.
sista frågan: kan jag ha ett bundet elavtal på säg 3år för min förbrukning eller är det ett särskilt avtal man ska ha när man använder solpaneler? (gillar att låsa saker så jag vet vad det kommer kosta närmsta åren)

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

ok så jag som inte vill behöva hålla på med spottpriser eller bara använda/sälja el vid vissa tillfällen. dvs vi förbrukar absolut mest el på kvällar/nätter då allt körs (kommer inte ändras), på dagarna ligger vi på 1-1.5kw så om jag förstår det rätt kommer vi själva inte förbruka det mesta av den egenproducerade elen utan endast sälja elen. på kvällar nätter lär vi inte tillverka någon el och får då köpa tillbaka den. är det fortfarande lönsamt rent ekonomisk för oss att investera 200000 på solpaneler om vi lånar till det under säg 10år?
säg nu att vi bara ska bo kvar här dessa 10år, finns det något mening för oss att invertera i detta (rent ekonomiskt) eller hur många år lär vi behöva bo kvar om det ska räknas hem investeringskostnaden? enligt eon så ska det då monteras en anläggning på ca 12kw men denna ska då ge 8.9kw (går det lita på detta?) när vår förbrukning är 18600-19000kw per år.
sista frågan: kan jag ha ett bundet elavtal på säg 3år för min förbrukning eller är det ett särskilt avtal man ska ha när man använder solpaneler? (gillar att låsa saker så jag vet vad det kommer kosta närmsta åren)

Solpaneler får du alltid spotpriset som är snittet på månaden betalt och är ett eget avtal över det vanliga avtalet på el.

Om du inte har som vissa bolag där det du skickar in i nätet får du tillbaka minus någon/några procent.
Om du tjänar på det eller ej kan bara du avgöra så som priserna gör nu så gör man det.

När jag satt upp mitt för snart 3 år sedan räkna jag inte med dessa priser då skulle jag ha igen pengarna på va 8 år med dessa priser går det fortare inget jag orkat räkna på jag vet att det inte kommer vara en förlust av det i slut ändan.
Sedan ökar värdet av huset med det får du också ta med i beräkningen.

År ett köpte jag 9818KW och sålde 8708Kw producerade 12388Kw så en 3'e del har jag använt själv
År två köpte jag 15835Kw väldigt kall vinter plus att jag skaffa en elbil sålde 7406Kw och producera 11647Kw så ungefär en 3'e del med

I år så här långt köpt 9024KW sålt 5047 producerat ca 8200KW så använt lite mer av den egna elen sedan jag skaffa elbil vilket jag försökt att göra med.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

ok så jag som inte vill behöva hålla på med spottpriser eller bara använda/sälja el vid vissa tillfällen. dvs vi förbrukar absolut mest el på kvällar/nätter då allt körs (kommer inte ändras), på dagarna ligger vi på 1-1.5kw så om jag förstår det rätt kommer vi själva inte förbruka det mesta av den egenproducerade elen utan endast sälja elen. på kvällar nätter lär vi inte tillverka någon el och får då köpa tillbaka den. är det fortfarande lönsamt rent ekonomisk för oss att investera 200000 på solpaneler om vi lånar till det under säg 10år?
säg nu att vi bara ska bo kvar här dessa 10år, finns det något mening för oss att invertera i detta (rent ekonomiskt) eller hur många år lär vi behöva bo kvar om det ska räknas hem investeringskostnaden? enligt eon så ska det då monteras en anläggning på ca 12kw men denna ska då ge 8.9kw (går det lita på detta?) när vår förbrukning är 18600-19000kw per år.
sista frågan: kan jag ha ett bundet elavtal på säg 3år för min förbrukning eller är det ett särskilt avtal man ska ha när man använder solpaneler? (gillar att låsa saker så jag vet vad det kommer kosta närmsta åren)

Har man inget som skuggar så får du upp mot 1kw ström fram till kl. 20 på kvällen. Du får ström på morgonen när ni gör morgonbestyren. Sedan på helgen är ni hemma dagtid. Även om man gör mindre ström på vintern drar ju värmepannan även dagtid, men oftast kallare nätter, och dusch morgon/kväll.

Sedan får du 60 öre skattereduktion på såld el. Men där kan ju regeringen ändra sig.

Om du ska låna tror jag det är en osäkrare investering. Räntor som går upp och att man på något sätt fäller krokben på solproducenterna. Men elpriset kan också fara iväg så att alla med solceller står som glada vinnare

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Har man inget som skuggar så får du upp mot 1kw ström fram till kl. 20 på kvällen. Du får ström på morgonen när ni gör morgonbestyren. Sedan på helgen är ni hemma dagtid. Även om man gör mindre ström på vintern drar ju värmepannan även dagtid, men oftast kallare nätter, och dusch morgon/kväll.

Sedan får du 60 öre skattereduktion på såld el. Men där kan ju regeringen ändra sig.

Om du ska låna tror jag det är en osäkrare investering. Räntor som går upp och att man på något sätt fäller krokben på solproducenterna. Men elpriset kan också fara iväg så att alla med solceller står som glada vinnare

skattereduktionen finns där för att man betalar nära 60 öre i leveransavgifter för nät mm när man köper el. Tanken är att det ska gå jämt upp. Med detta i åtanke om man har rörligt avtal så spelar det mindre roll om man använder eller säljer el då du kommer väldigt nära och ibland även tjänar på att sälja pga de 15öre man får för att garantera att elen man säljer är grön.

Min poäng är att man bör använda el som man enkelt kan välja när den nyttjas (diskmaskin, ladda elbil, osv osv) när spotpriset är lågt för att sälja så mkt som möjligt när spotpriset är högt. Man blir belönad dubbelt både genom billigare el man köper samt mer betalt för elen man säljer.

En sak som min leverantör av solceller pratade om var att ganska snart kommer batterier men funktionen att välja när man vill sälja samt när man vill ladda dom. Tänk er scenariot att ni alltid säljer all el i batteriet när spotpriset är som högst samt all el ni tillverkar för att senare köpa el till lågt spotpris för att ladda batteriet över natten. I princip skulle man tjäna deltavärdet från billigaste till dyraste spotpriset varje dygn multiplicerat med totala storleken på batteriet.

Permalänk
Medlem

Säljer i princip allt solel, da timspot prisen är högre än månedsspot(som jag köper på)
På helgen lader jag ofte elbilen när timspot är låg.

Elräkningen ex net har varit negativ sedan April 😀

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

ok så jag som inte vill behöva hålla på med spottpriser eller bara använda/sälja el vid vissa tillfällen. dvs vi förbrukar absolut mest el på kvällar/nätter då allt körs (kommer inte ändras), på dagarna ligger vi på 1-1.5kw så om jag förstår det rätt kommer vi själva inte förbruka det mesta av den egenproducerade elen utan endast sälja elen. på kvällar nätter lär vi inte tillverka någon el och får då köpa tillbaka den. är det fortfarande lönsamt rent ekonomisk för oss att investera 200000 på solpaneler om vi lånar till det under säg 10år?
säg nu att vi bara ska bo kvar här dessa 10år, finns det något mening för oss att invertera i detta (rent ekonomiskt) eller hur många år lär vi behöva bo kvar om det ska räknas hem investeringskostnaden? enligt eon så ska det då monteras en anläggning på ca 12kw men denna ska då ge 8.9kw (går det lita på detta?) när vår förbrukning är 18600-19000kw per år.
sista frågan: kan jag ha ett bundet elavtal på säg 3år för min förbrukning eller är det ett särskilt avtal man ska ha när man använder solpaneler? (gillar att låsa saker så jag vet vad det kommer kosta närmsta åren)

låter ju som du borde ha ett abonnemang där du bankar den producerade elen hos din el leverantör istället. så plockar du ut dem när du faktiskt använder el. Då är det ju skitsamma när du producerar / använder elen.

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cove:

låter ju som du borde ha ett abonnemang där du bankar den producerade elen hos din el leverantör istället. så plockar du ut dem när du faktiskt använder el. Då är det ju skitsamma när du producerar / använder elen.

Vad är det för typ av abonnemang och varför har inte alla med solceller det i sådana fall? Det är väl bara om man har egna batterier som man kan slippa överföringsavgifter etc.?

Visa signatur

press nu1mlock