Solceller, solpaneler, egen elproduktion, styra elförbrukning

Permalänk

Slängde upp mina i helgen. Jag och en till, tog väl totalt ca 8-10 timmar med allt. Då är dock inte växelriktaren osv inkopplat, såklart restnoterad... Hoppas på leverans snart. Men själva installationen gick förvånansvärt enkelt.

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Officiell jultomte
Skrivet av TheMuffinMan:

Slängde upp mina i helgen. Jag och en till, tog väl totalt ca 8-10 timmar med allt. Då är dock inte växelriktaren osv inkopplat, såklart restnoterad... Hoppas på leverans snart. Men själva installationen gick förvånansvärt enkelt.

https://i.imgur.com/uOHN9Di.jpg

Kul att kunna pilla själv! Kalmar också, då är vi i samma trakter. Verkar vara bra läge här nere gällande soltimmar

Visa signatur

PC1: i5-13600kf, 32gb DDR5@6000MHz, GTX 1080, Prime Z690-A, Windows 11
PC2: Ryzen 5 5600X, 16GB DDR4, GTX 1070Ti, ROG STRIX B550-F, Windows 10
SRV1: i5 10500T, 16GB DDR4, Debian
Home Assistant-tråden | Stryktipset

Permalänk
Skrivet av Moseby:

Kul att kunna pilla själv! Kalmar också, då är vi i samma trakter. Verkar vara bra läge här nere gällande soltimmar

Ja faktiskt! Jo men här är det nog rätt så bra förutsättningar. Tungt nu dock när det är soligt väder utan att allt är inkopplat...

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Skrivet av TheMuffinMan:

Slängde upp mina i helgen. Jag och en till, tog väl totalt ca 8-10 timmar med allt. Då är dock inte växelriktaren osv inkopplat, såklart restnoterad... Hoppas på leverans snart. Men själva installationen gick förvånansvärt enkelt.

https://i.imgur.com/uOHN9Di.jpg

Hur mycket sparar du i pengar på att montera själv?
Hur funkar det med det här gröna avdraget, går man miste om det när man monterar själv? För att få det på laddbox behövde ju inköp och montering göras av samma firma för att man skulle få avdraget. Är det så på solpaneler?
Är generellt också händig, och snål. Så har också funderat på att montera själv.

Visa signatur

| MB: Asus ROG Strix B550-F | CPU: AMD Ryzen 9 5900x | CPU-Kylare: Corsair H100i
| GPU: GeForce RTX 3080 | RAM: Crucial Ballistix 32GB 3600 MHz
|SSD:
WB Black SN850X 1TB
| Chassi: Corsair Obsidian 450D | PSU: Corsair RM850 | OS: Windows 11 Pro 64bit

Permalänk
Skrivet av Steinmarkh:

Hur mycket sparar du i pengar på att montera själv?
Hur funkar det med det här gröna avdraget, går man miste om det när man monterar själv? För att få det på laddbox behövde ju inköp och montering göras av samma firma för att man skulle få avdraget. Är det så på solpaneler?
Är generellt också händig, och snål. Så har också funderat på att montera själv.

Har inte fått totalsumman ännu. Tror dock inte besparingen blir så jättestor. Gissningsvis 15 tusen ish. Allt är inköpt via en elektriker så grönt bidrag får jag. Så sparar ju lite arbetstimmar på att göra det själv. Bästa är nog att ringa runt till lokala elektriker och bolla lite. Då man måste ha en som gör anmälan till nätägare och själva inkopplingen.

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheMuffinMan:

Har inte fått totalsumman ännu. Tror dock inte besparingen blir så jättestor. Gissningsvis 15 tusen ish. Allt är inköpt via en elektriker så grönt bidrag får jag. Så sparar ju lite arbetstimmar på att göra det själv. Bästa är nog att ringa runt till lokala elektriker och bolla lite. Då man måste ha en som gör anmälan till nätägare och själva inkopplingen.

Om du själv köper in material från någon annan än det företag som utför installationen av grön teknik kan skattereduktion enbart medges för installationsarbetet. Du kan alltså inte få skattereduktion för materialkostnaden i detta fall.

https://www.skatteverket.se/privat/fastigheterochbostad/gront...

så firman som säljer till dig måste installera för att du ska få grönt bidrag.

Dessutom måste en behörig elektriker sedan koppla in det.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Steinmarkh:

Hur mycket sparar du i pengar på att montera själv?
Hur funkar det med det här gröna avdraget, går man miste om det när man monterar själv? För att få det på laddbox behövde ju inköp och montering göras av samma firma för att man skulle få avdraget. Är det så på solpaneler?
Är generellt också händig, och snål. Så har också funderat på att montera själv.

Det måste finnas en del arbetstid och även tid för projektering på fakturan till skatteverket har jag hört. Så rimligt att man gör taket själv och låter elektrikern göra resten

Permalänk
Skrivet av vinylens:

Om du själv köper in material från någon annan än det företag som utför installationen av grön teknik kan skattereduktion enbart medges för installationsarbetet. Du kan alltså inte få skattereduktion för materialkostnaden i detta fall.

https://www.skatteverket.se/privat/fastigheterochbostad/gront...

så firman som säljer till dig måste installera för att du ska få grönt bidrag.

Dessutom måste en behörig elektriker sedan koppla in det.

Jag har bara satt upp panelerna, inte kopplat dom. En behörig elektriker kommer och kopplar in allt

Skrivet av jocke92:

Det måste finnas en del arbetstid och även tid för projektering på fakturan till skatteverket har jag hört. Så rimligt att man gör taket själv och låter elektrikern göra resten

Precis

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheMuffinMan:

Jag har bara satt upp panelerna, inte kopplat dom. En behörig elektriker kommer och kopplar in allt

Precis

Antar att du kopplat ihop panelerna på taket med varandra.

Låter inte som någon besparing direkt då om man måste gör så mycket själv och skatteverket kommer se om det ser konstigt tids och kostnadsmässigt mot vad firman tar annars för liknande jobb.

Nu verkar alla firmor vara olika snabba på att sätta upp paneler.
Mina satte dom upp mitten av december och det tog 2 dagar plus en halvdag för en elektriker att fixa alla säkringar och brytare som var tvungen att sättas upp för att få koppla upp det mot nätet.

Några av mina grannar har satt upp ganska nyligen(ca 1 månad sedan) och där höll dom på nästan 2 veckor för att få upp allt i fint väder och ja vi har likadana hus så det beror inte på att det är olika hus.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Skrivet av vinylens:

Antar att du kopplat ihop panelerna på taket med varandra.

Låter inte som någon besparing direkt då om man måste gör så mycket själv och skatteverket kommer se om det ser konstigt tids och kostnadsmässigt mot vad firman tar annars för liknande jobb.

Nu verkar alla firmor vara olika snabba på att sätta upp paneler.
Mina satte dom upp mitten av december och det tog 2 dagar plus en halvdag för en elektriker att fixa alla säkringar och brytare som var tvungen att sättas upp för att få koppla upp det mot nätet.

Några av mina grannar har satt upp ganska nyligen(ca 1 månad sedan) och där höll dom på nästan 2 veckor för att få upp allt i fint väder och ja vi har likadana hus så det beror inte på att det är olika hus.

Gjorde det inte för besparingen egentligen, mest för att jag ville ha upp panelerna snabbt. Då företagen i mitt närområde hade flera månaders väntetid.

Sen tycker jag att det är kul att göra saker själv, men vet vad som blir gjort och hur det är gjort.

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Medlem

Någon som har någon erfarenhet av installatören Freebo? Https://www.freebo.se/

Dom var på oss för ett tag sedan och försökte sälja in sin produkt. Vi har gärna velat haft solceller, men har inget riktigt bra tak för det, så den lokala installatören rådde oss att avvakta medans Freebo var väldigt "på" och säljaktiga. Brukar dra öronen åt mig med företag som gör så, men det är ändå lite attraktivt om det ligger någon sanning i deras nordenanpassade panel, och tillverkning inom EU.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Officiell jultomte
Skrivet av NodCommander:

Någon som har någon erfarenhet av installatören Freebo? Https://www.freebo.se/

Dom var på oss för ett tag sedan och försökte sälja in sin produkt. Vi har gärna velat haft solceller, men har inget riktigt bra tak för det, så den lokala installatören rådde oss att avvakta medans Freebo var väldigt "på" och säljaktiga. Brukar dra öronen åt mig med företag som gör så, men det är ändå lite attraktivt om det ligger någon sanning i deras nordenanpassade panel, och tillverkning inom EU.

Vad ser du för vinst i paneler som tillverkas inom EU?

Jag har hört att Freebo gör bra installationer men är en utav dyraste företagen på marknaden. Rekommenderar alltid att kolla med lokala installatörer, jämföra besiktningsprotokoll på solenergikvalitets hemsida på alla företag i närheten och se vem som ger best bang for the buck.

Visa signatur

PC1: i5-13600kf, 32gb DDR5@6000MHz, GTX 1080, Prime Z690-A, Windows 11
PC2: Ryzen 5 5600X, 16GB DDR4, GTX 1070Ti, ROG STRIX B550-F, Windows 10
SRV1: i5 10500T, 16GB DDR4, Debian
Home Assistant-tråden | Stryktipset

Permalänk
Medlem

Det jag hört när jag pratat med säljare är att det är skillnad på Glas/Folie solcell och Glas/Glas solcell. Det som lyfts är att Glas/Folie (som är billigare) lättare får mikrosprickor och annat som i långa loppet kan förminska livslängden på panelerna (det är dessa som påstås inte vara anpassade till vårt klimat) då de inte är lika robusta och täta som Glas/Glas enligt de som säljer Glas/Glas (såklart ).

Europeiska tillverkare verkar dock satsa på Glas/Glas och kinesiska på Glas/Folie.

Hur mycket sanning som ligger i dessa påståenden vet jag dock inte.

Visa signatur

B650M AORUS ELITE AX ICE | AMD Ryzen 7800X3D | Corsair H100i Elite Capellix White | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 6000MHz CL30 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual OC | Lian Li PC-O11 Dynamic Mini Snow Edition | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | 34" Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Officiell jultomte
Skrivet av Snudge_B:

Det jag hört när jag pratat med säljare är att det är skillnad på Glas/Folie solcell och Glas/Glas solcell. Det som lyfts är att Glas/Folie (som är billigare) lättare får mikrosprickor och annat som i långa loppet kan förminska livslängden på panelerna (det är dessa som påstås inte vara anpassade till vårt klimat) då de inte är lika robusta och täta som Glas/Glas enligt de som säljer Glas/Glas (såklart ).

Europeiska tillverkare verkar dock satsa på Glas/Glas och kinesiska på Glas/Folie.

Hur mycket sanning som ligger i dessa påståenden vet jag dock inte.

Ja vi var nära på att fastna i den fällan också. Men efter att ha läst igenom måånga med både glas/glas och glas/folie så kom vi fram till att glas/glas också har nackdelar med att bli för varma på sommaren och producera mindre i vissa fall samt att argumentet för att glas/glas är bättre då det skyddar baksidan är meningslöst. Kommer ju aldrig någonsin hända något underifrån panelerna.

Visa signatur

PC1: i5-13600kf, 32gb DDR5@6000MHz, GTX 1080, Prime Z690-A, Windows 11
PC2: Ryzen 5 5600X, 16GB DDR4, GTX 1070Ti, ROG STRIX B550-F, Windows 10
SRV1: i5 10500T, 16GB DDR4, Debian
Home Assistant-tråden | Stryktipset

Permalänk
Medlem

Nåt att fundera över:

Har du el-bil? Visste du att det finns el-bilar som kan användas som batteri-bank, dvs. du kan använda dom till att lagra egen ström så när du får strömavbrott så har du en batteribank som verkligen duger. Ofta från 35Kw (400-800v) och uppåt, några har inbyggd inverterare med 220v uttag! Se upp för dessa nästa gång ni köper el-bil.

Permalänk
Medlem

Nästan 11 månader sedan beställning, panelerna är på plats! (Men ingen elektriker i sikte)
Vad ska man ha för avtal?
Har Telge, valen är som följer:

Löpande produktionsavtal: Rörlig ersättning med timspot & UG
Bundet produktionsavtal 3 år: Rörlig ersättning med timspot & UG + 10 öre/kWh

Kan ha andra också men tänkte samla allt på samma ställe.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

Nästan 11 månader sedan beställning, panelerna är på plats! (Men ingen elektriker i sikte)
Vad ska man ha för avtal?
Har Telge, valen är som följer:

Löpande produktionsavtal: Rörlig ersättning med timspot & UG
Bundet produktionsavtal 3 år: Rörlig ersättning med timspot & UG + 10 öre/kWh

Kan ha andra också men tänkte samla allt på samma ställe.

Jag bytte till Telge och kör på löpande tills jag förstått hur anläggningen fungerar och sedan kan jag antingen byta leverantör eller binda avtalet på 3 år om jag så önskar.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoOngle:

Nåt att fundera över:

Har du el-bil? Visste du att det finns el-bilar som kan användas som batteri-bank, dvs. du kan använda dom till att lagra egen ström så när du får strömavbrott så har du en batteribank som verkligen duger. Ofta från 35Kw (400-800v) och uppåt, några har inbyggd inverterare med 220v uttag! Se upp för dessa nästa gång ni köper el-bil.

Det finns nog ingen bil en vanlig dödlig kan köpa idag som kan mata ut 35 kW. 3,7 kW är det högsta vad jag vet, som nya Hyundai/Kia bilarna kan ge med sin V2L adapter.

Strömavbrott är väl inget större problem i Sverige, men det är en kul funktion. Rätt saftig powerbank på 50+ kWh man har med sig.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Något många missar är att även med batteri så dör ju 99% av alla växelriktare när strömmen bryts "av säkerhetsskäl"...
Man lär sitta på specialprylar eller bygga off grid för att det ska rulla på

Permalänk
Medlem

En liten fråga bara. Är det någon som har råkat ut för att produktionen bara stoppas ca 30min mitt under strålande sol? Frågar åt farsan. Kundtjänst sa att dom inte visste och att dom inte kunde hjälpa om han inte ringde mitt under pågående fel. Vilket låter väldigt märkligt. Dom måste väl ha någon loggbok eller liknande som ser vad som skett? Låter ju som överhettning.

Tror han använder sig av Solaredge.

Visa signatur

- 13600K | ASUS 3080 | 32GB DDR5 | XB271HU -

Permalänk
Officiell jultomte
Skrivet av MrQke:

En liten fråga bara. Är det någon som har råkat ut för att produktionen bara stoppas ca 30min mitt under strålande sol? Frågar åt farsan. Kundtjänst sa att dom inte visste och att dom inte kunde hjälpa om han inte ringde mitt under pågående fel. Vilket låter väldigt märkligt. Dom måste väl ha någon loggbok eller liknande som ser vad som skett? Låter ju som överhettning.

Tror han använder sig av Solaredge.

Låter som ett typiskt fall av överhettning. Sitter växelriktaren utomhus under direkt solljus eller hur är uppsättningen?

Visa signatur

PC1: i5-13600kf, 32gb DDR5@6000MHz, GTX 1080, Prime Z690-A, Windows 11
PC2: Ryzen 5 5600X, 16GB DDR4, GTX 1070Ti, ROG STRIX B550-F, Windows 10
SRV1: i5 10500T, 16GB DDR4, Debian
Home Assistant-tråden | Stryktipset

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moseby:

Låter som ett typiskt fall av överhettning. Sitter växelriktaren utomhus under direkt solljus eller hur är uppsättningen?

Den sitter inne i garaget i ett litet utrymme där potatisen förvarades innan, kyligt o bra. Farsan nämnde det när vi snackade sist att firman rekommenderat att växelriktaren skulle sitta ute men att det gick bra att ha den inne.

Uppdatering. Dom skulle uppdatera någon firmware och se om det löste problemet.

Stör mig ändå på att kundtjänst inte hade någon form av loggbok som kunde läsa av vad som orsakat problemet.

Visa signatur

- 13600K | ASUS 3080 | 32GB DDR5 | XB271HU -

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrQke:

En liten fråga bara. Är det någon som har råkat ut för att produktionen bara stoppas ca 30min mitt under strålande sol? Frågar åt farsan. Kundtjänst sa att dom inte visste och att dom inte kunde hjälpa om han inte ringde mitt under pågående fel. Vilket låter väldigt märkligt. Dom måste väl ha någon loggbok eller liknande som ser vad som skett? Låter ju som överhettning.

Tror han använder sig av Solaredge.

Det ska finnas en loggbok, däremot släcks larmet när felet lagar sig själv. Då behöver man även visa släckta larm. Loggen ska tala om varför den slutat producera.

Kan ju vara saker som att det är för olika spänning mellan faserna i huset tex. Eftersom han har optimerare på taket så ska det inte vara överspänning då optimerarna kommunicerar med växelriktaren och inte skickar mer än den klarar av.

Skrivet av MrQke:

Den sitter inne i garaget i ett litet utrymme där potatisen förvarades innan, kyligt o bra. Farsan nämnde det när vi snackade sist att firman rekommenderat att växelriktaren skulle sitta ute men att det gick bra att ha den inne.

Uppdatering. Dom skulle uppdatera någon firmware och se om det löste problemet.

Stör mig ändå på att kundtjänst inte hade någon form av loggbok som kunde läsa av vad som orsakat problemet.

Inga problem att ha den inne. Bara tjuven som gillar att man har den ute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrQke:

Den sitter inne i garaget i ett litet utrymme där potatisen förvarades innan, kyligt o bra. Farsan nämnde det när vi snackade sist att firman rekommenderat att växelriktaren skulle sitta ute men att det gick bra att ha den inne.

Uppdatering. Dom skulle uppdatera någon firmware och se om det löste problemet.

Stör mig ändå på att kundtjänst inte hade någon form av loggbok som kunde läsa av vad som orsakat problemet.

Om den är registrerad kan han själv gå in och se vad som är fel.
Min ser ut så här om någon annan än jag tittar på min produktion
https://www.solarweb.com/Home/GuestLogOn?pvSystemId=afdddee9-...

Men om jag är inloggad kan jag läsa om den varit nere eller nåt i logen och om det finns uppdateringar att gör i mjukvaran med.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Om den är registrerad kan han själv gå in och se vad som är fel.
Min ser ut så här om någon annan än jag tittar på min produktion
https://www.solarweb.com/Home/GuestLogOn?pvSystemId=afdddee9-...

Men om jag är inloggad kan jag läsa om den varit nere eller nåt i logen och om det finns uppdateringar att gör i mjukvaran med.

Jo han är reggad. Jag har tillgång till appen även jag. Vad som är underligt är att den har gått ner nu med 1 timmes intervall sen i fredags. I fredags kl 13, igår kl 14 och idag kl 15. Antingen någon konstig timer-bugg, eller bara slumpen. Kan även vara så att den måste kyla ner sig efter att maxat på 11kw någon timme. Han säger för övrigt att skåpet är uppmätt till 45-50grader. Det är väl inte så farligt?

Lite bilder. Bilder. Dipp.

Visa signatur

- 13600K | ASUS 3080 | 32GB DDR5 | XB271HU -

Permalänk
Medlem

Det är iaf felanmält nu. Ingen mer kundtjänst.

Visa signatur

- 13600K | ASUS 3080 | 32GB DDR5 | XB271HU -

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrQke:

Jo han är reggad. Jag har tillgång till appen även jag. Vad som är underligt är att den har gått ner nu med 1 timmes intervall sen i fredags. I fredags kl 13, igår kl 14 och idag kl 15. Antingen någon konstig timer-bugg, eller bara slumpen. Kan även vara så att den måste kyla ner sig efter att maxat på 11kw någon timme. Han säger för övrigt att skåpet är uppmätt till 45-50grader. Det är väl inte så farligt?

Lite bilder. Bilder. Dipp.

Skåpet på 40 till 50 grader betyder högre temperatur inne i växelriktaren på känsliga punkter. Fixa bättre ventilation!

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheMuffinMan:

Slängde upp mina i helgen. Jag och en till, tog väl totalt ca 8-10 timmar med allt. Då är dock inte växelriktaren osv inkopplat, såklart restnoterad... Hoppas på leverans snart. Men själva installationen gick förvånansvärt enkelt.

https://i.imgur.com/uOHN9Di.jpg

Tänk bara på att du kan få problem med garantier och att ingen behörig elektriker vill befatta sig med solcellerna om inte de får montera och koppla in dem eftersom de kommer att stå som ansvariga om något händer.

Permalänk
Skrivet av ehsnils:

Tänk bara på att du kan få problem med garantier och att ingen behörig elektriker vill befatta sig med solcellerna om inte de får montera och koppla in dem eftersom de kommer att stå som ansvariga om något händer.

Jag har samma garantier som alla andra på paneler och växelriktaren. Inkopplingen är gjord av behörig elektriker

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Medlem

Är det någon som sitter med en Kostal Plenticore 10 som är uppkopplad via nätverks kable, och samtidigt har den inkopplad i en smart switch av något slag för att kunna se vilken hastighet den förhandlar till sig och ifall anslutningen är stabil?

Jag har försökt googla fram ifall någon annan har liknande problem som jag men inte hittat något.

Ser hos mig att den förhandlar till sig 100 Mbps och sedan går koppling upp och ner som en jo-jo.

Nedan exempel från loggen.

Har startat om switchen och då kom den inte tillbaka förrän jag gjorde disable/enable på porten samt satte den till 100 FDX.
Kommer att ta det med elfirman som installerat men vill gärna höra med ifall andra har en Kostal och kan kolla ovan?
Har man inte en smart switch så brukar vanliga switchar ha olika färg på lysdioderna vid RJ45 uttaget beroende på vilken hastighet som används - det hade också varit värt att veta om någon har en och den ansluter i 1Gbps hastighet - vilket då skulle indikera att min enhet är trasig på något sätt.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.