Postnord inför ny avgift på paket från Kina

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZecretW:

Jag hämtade precis ut en laddning propellrar från Banggood (beställda i fjol) och kan bekräfta att förutom tull+moms (Vilket jag kan tycka är ok att betala) så tog PostNord ut 125kr i administrationsavgift för att sätta på klistermärket att det ska betalas tull. Det tycker jag inte är ok, det är ocker.

Postnords kommunikationsdirektör Thomas Backteman har i en intervju med Ehandel.se dementerat uppgifterna om att avgiften kommer vara 125 kronor även för småpaket från Kina.
Han ljög alltså, precis som vi alla visste att han gjorde.

Hur mycket kostade din vara? De har gjort så på lite dyrare varor länge, inget nytt. Det har inte haft med storleken att göra utan priset förut. Nyheten nu är att det kommer gälla oavsett pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedZi:

Som företagare så misstänker jag att det är relativt enkelt för Wish att komma runt den här avgiften för sina kunder för produkter till ett värde under 1500:-.

Anledning:
- Tull behöver ej betalas på produkter till ett värde under 1500:-
- Moms skall sedan 2015 ej betalas till tullverket utan till skatteverket.

Wish startar upp ett svenskt dotterbolag och på alla beställningar till sina drop-shop leverantörer adresserar mottagaren till Wish AB C/O Anders Andersson, Anderssonvägen 13, Anderstorp.

Då värdet är under 1500:- så kommer inte tullverket vara inblandat i den här transaktionen då företag (i det här fallet Wish) skall deklarera momsen och betala den till skatteverket.

Slutsats. Wish lägger på momsen på produkterna, Wish kommer deklarera momsen och betala den till skatteverket. När paketet anländer till Sverige från Kina med ett varuvärde under 1500:- och det är ett momsreggat företag som mottagare så släpper posten igenom paketet utan att behöva göra tulldeklarationen till en avgift på 100+moms.

Paketet har c/o till en privatperson så leveransen sker till privatpersonen. Wish står för momsen till skatteverket och tullverket kommer inte vara inblandat.

Wish kan därmed fortsätta sin verksamhet, och staten får in sin moms, och kunderna slipper betala 100+m för tull/momsdeklaration till posten. Alla blir glada.

Ok det lär inte ske. Wish och liknade basera inte hela sin verksamhet kring sverige, de kan fortsätta sin verksamhet utan sverige utan större problem, även om det är negativt även för dem.

Jag tror inte på några sådana komplicerade scam liknade projekt.

Jag tror det är 100 gånger troligare att säljarna försöker med att märka det som gåva. Om det funkar eller inte får väl framtiden utvisa. Om det funkar så lär den stora skillnaden bli att 90% av breven är märkta som gåva tillskillnad ifrån idag där kanske runt 10% är märkta som gåva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av erkew:

Hur mycket kostade din vara? De har gjort så på lite dyrare varor länge, inget nytt. Det har inte haft med storleken att göra utan priset förut. Nyheten nu är att det kommer gälla oavsett pris.

Efterföljas, börja försöka efterföljas menar du nog. Gällt har det gjort sedan juli 1992 (fanns inte i tullagen från 1987, så det är då det tillkom och började gälla). Är väl också ganska stor risk att propellrar till en drönare inte kostade mer än 300 SEK eller 22 EUR i vilket fall som helst, men det får @ZecretW svara på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZecretW:

Jag hämtade precis ut en laddning propellrar från Banggood (beställda i fjol) och kan bekräfta att förutom tull+moms (Vilket jag kan tycka är ok att betala) så tog PostNord ut 125kr i administrationsavgift för att sätta på klistermärket att det ska betalas tull. Det tycker jag inte är ok, det är ocker.

Postnords kommunikationsdirektör Thomas Backteman har i en intervju med Ehandel.se dementerat uppgifterna om att avgiften kommer vara 125 kronor även för småpaket från Kina.
Han ljög alltså, precis som vi alla visste att han gjorde.

Nej han ljög inte då dom inte har bestämt vad avgiften ska hamna på framöver men idag är den på 125kr.

missade du denna del eller "- Det här är ingen ny avgift utan den har vi tagit ut tidigare, säger PostNords kommunikationsdirektör Thomas Backteman till Ehandel.se." och "- Nej, det är inte korrekt. Men det är den hanteringskostnaden vi har i dag. Det vi vet är att det kommer en kostnad. Exakt vad summan kommer att bli kan vi inte svara på, utan det får utredningen visa."

som jag försökt skriva tidigare men ingen lyssnar !!! avgiften finns redan och det är inte någon ny avgift som kommer att komma, ifall det kommer en ny kommer den bara byta ut den gamla avgiften...

skillnaden framöver gentemot tidigare är att ALLA paket som passerar postnord ska förtullas istället för som tidigare och som du själv råkat ut för att man bara tagit in större / dyrare paket för tullning och lite stickprover ibland.

avgiften är deras omkostnad för att hantera förtullningen och inget dom tjänar pengar på. Schenker, DHL, Fedex har gjort som postnord nu ska göra under många år och har exakt samma avgift, ibland dyrare och ibland billigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Lång tråd men väldigt många verkar missa att detta hände efter direktiv från regeringen och Magdalena Andersson. Är ni missnöjda och tycker frågan är viktig, är det val i september.

Försök inte förvilla de svagsinta, MultiMan! Demokratins värde är större än att låta valet påverkas av några sketna USB-kablar från Kina. Varför skulle inte paket därifrån hanteras på samma sätt som från andra icke-EU-länder? Och om det nu ska kosta 125:- i stället för 10:- har jag svårt att se hur Magdalena Andersson kan klandras för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av erkew:

Hur mycket kostade din vara? De har gjort så på lite dyrare varor länge, inget nytt. Det har inte haft med storleken att göra utan priset förut. Nyheten nu är att det kommer gälla oavsett pris.

Skrivet av erkew:

Ok det lär inte ske. Wish och liknade basera inte hela sin verksamhet kring sverige, de kan fortsätta sin verksamhet utan sverige utan större problem, även om det är negativt även för dem.

Jag tror inte på några sådana komplicerade scam liknade projekt.

Jag tror det är 100 gånger troligare att säljarna försöker med att märka det som gåva. Om det funkar eller inte får väl framtiden utvisa. Om det funkar så lär den stora skillnaden bli att 90% av breven är märkta som gåva tillskillnad ifrån idag där kanske runt 10% är märkta som gåva.

Skrivet av Petterk:

Efterföljas, börja försöka efterföljas menar du nog. Gällt har det gjort sedan juli 1992 (fanns inte i tullagen från 1987, så det är då det tillkom och började gälla). Är väl också ganska stor risk att propellrar till en drönare inte kostade mer än 300 SEK eller 22 EUR i vilket fall som helst, men det får @ZecretW svara på.

Det är kolfiberpropellrar så det var runt 400:- Jag har inga problem att betala tull och moms då dessa produkter inte finns att köpa här, det är postens 125:- jag ogillar.

Posten är ett företag som betalar skyhöga löner till de i ledningen, bygger omotiverat dyra kontor och är misskött så det är genant. Hade det inte varit statsägt hade det kursat för länge sedan. De höjde portot och ändrade villkoren att de numera har minst 3 dagar på sig att leverera ett inrikesbrev. -minst- dvs. det kan komma fram vilket år som helst utan att de har missat målet.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZecretW:

Det är kolfiberpropellrar så det var runt 400:- Jag har inga problem att betala tull och moms då dessa produkter inte finns att köpa här, det är postens 125:- jag ogillar.

Posten är ett företag som betalar skyhöga löner till de i ledningen, bygger omotiverat dyra kontor och är misskött så det är genant. Hade det inte varit statsägt hade det kursat för länge sedan. De höjde portot och ändrade villkoren att de numera har minst 3 dagar på sig att leverera ett inrikesbrev. -minst- dvs. det kan komma fram vilket år som helst utan att de har missat målet.

Fast vad är alternativet? Hade det skickats med DHL Express (utan att förtullas där avsändaren står för kostnaden) hade du fått betala mycket dyrare frakt plus deras egna tilläggsavgift som också är 125 kr i det här fallet. Hade Banggood för den delen skrivit rätt värde på importdeklarationen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZecretW:

Det är kolfiberpropellrar så det var runt 400:- Jag har inga problem att betala tull och moms då dessa produkter inte finns att köpa här, det är postens 125:- jag ogillar.

Posten är ett företag som betalar skyhöga löner till de i ledningen, bygger omotiverat dyra kontor och är misskött så det är genant. Hade det inte varit statsägt hade det kursat för länge sedan. De höjde portot och ändrade villkoren att de numera har minst 3 dagar på sig att leverera ett inrikesbrev. -minst- dvs. det kan komma fram vilket år som helst utan att de har missat målet.

Precis då är det en dyrare produkt och därmed så hade den fastnade även för ett år sedan, det har inget med dessa nyheter att göra. Det nya är att detta kommer gälla även om så varan bara är värd 1 kr, det finns ingen under gräns längre. Det är fortfarande okänt när dessa grejer kommer att införas, de som säger annat har antingen inte läst eller vill inte ta till sig av vad postnord själva har skrivit, för de har gjort det ganska så glasklart att vad avgifterna blir och när det kommer införas bestäms då de presentera en handlingsplan. Varför vissa har så svårt att ta sig till detta då de säger det rakt ut vet jag inte.

Sedan när handlingsplanen blir klar och hur lång tid efter det, det kommer ta innan de inför det, är däremot okänt för mig och nog alla andra inkl de själva. De ska presentera en handlingsplan senast 1 mars sedan införa efter det någon gång under året, kan rent tekniskt sett bli imorgon. Men man får ju hoppas att postnord är så pass ansvarsfulla emot kunderna så de ger alla lite tid på sig inkl sig själva.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av jimjans:

Blir lite vanskligt att säga att det funkar så bra med dhl beror vilken tjänst du använder med dem.

Deras billigare tjänster är sämre än postnords och längre svarstider i kundtjänst.
https://se.trustpilot.com/review/www.dhl.se?page=6

Därimot använder man dhl express får man en kundtjänst som svarar på under minuten och väldigt flexibla upphämtningstider och avlämningstider plus väldigt snabba leveranstider tror mitt paket från USA tog en dag men du får betala mycket för det.

Nu är jag inte ett så stort fan av just TrustPilot då 90%+ av recensioner där är just klagomål, tycker det inte är en pålitlig källa helt enkelt då folk inte skriver när det faktist gått bra (personlig åsikt).

Däremot kan jag inte svara definitivt för alla individer när det kommer till dessa tjänster.
Men det jag kan svara på är att varken jag eller någon jag känner har haft problem med Schenker/DHL någonsin och att det generellt alltid varit det billigare och tryggare alternativet.

Tycker PostNord skulle slopa hela "1-2 dagar leverans"-konceptet för privatpersoner, då kanske det skulle lätta tillräckligt på trycket för att paket skulle komma fram som dem ska iaf - Men det är rena spekulationer.

Skrivet av Hellowiener:

Nej tack, jag vill inte betala för folks billiga skräp (eller icke-skräp) från Kina.

Som du alltid gjort tidigare menar du?

Personligen tycker jag vi kan slopa TV1, TV2 och radio - Jag använder inte det och tycker det är skit 99% av tiden i vilket fall. Slopa hela public service modellen faktiskt (fullt seriös) - Kan betala för vägar & sjukvård, men skitprogram utan mervärde tror jag ingen svensk skulle gråta att vara utan.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >

B < Galaxy S22+ | WF-1000XM4 | WH-XB900N >

Permalänk
Medlem
Skrivet av fax110:

Nej han ljög inte då dom inte har bestämt vad avgiften ska hamna på framöver men idag är den på 125kr.

missade du denna del eller "- Det här är ingen ny avgift utan den har vi tagit ut tidigare, säger PostNords kommunikationsdirektör Thomas Backteman till Ehandel.se." och "- Nej, det är inte korrekt. Men det är den hanteringskostnaden vi har i dag. Det vi vet är att det kommer en kostnad. Exakt vad summan kommer att bli kan vi inte svara på, utan det får utredningen visa."

som jag försökt skriva tidigare men ingen lyssnar !!! avgiften finns redan och det är inte någon ny avgift som kommer att komma, ifall det kommer en ny kommer den bara byta ut den gamla avgiften...

skillnaden framöver gentemot tidigare är att ALLA paket som passerar postnord ska förtullas istället för som tidigare och som du själv råkat ut för att man bara tagit in större / dyrare paket för tullning och lite stickprover ibland.

avgiften är deras omkostnad för att hantera förtullningen och inget dom tjänar pengar på. Schenker, DHL, Fedex har gjort som postnord nu ska göra under många år och har exakt samma avgift, ibland dyrare och ibland billigare.

De har tagit ut den avgiften för dyrare paket, det har inte funnits någon praxis om vad som gäller vid paket med lågt värde. Vad de ska ta ut för avgift på dessa billiga varor är fortfarande oklart.

Läs ditt egna citat i det fetade en gång till. "Det vi vet är att det kommer en kostnad. Exakt vad summan kommer att bli kan vi inte svara på, utan det får utredningen visa".

De har också i andra sammanhang skrivit att de kommer meddela då de redovisar handlingsplanen om när de kommer införa detta, så de säger det rakt ut att de inte har infört det än.

"Vi ska presentera en handlingsplan senast 1 mars och då kommer vi veta mer om hur momsdeklarerationen ska ske och vilken hanteringsavgift som kommer att tas ut. Då fattas också beslut om från och med när förändringarna kommer att gälla."

https://www.facebook.com/postnordsverige/posts/20194530483067...

Permalänk
Medlem
Skrivet av erkew:

...det finns ingen under gräns längre.

Det har inte funnits någon efter 30 juni 1992 och PostNord har aldrig hänvisat till någon undre gräns till att börja med. De har ingen dispens på att efterfölja lagen och att de inte tagit alla paket har inte bara med deklarationsvärdet att göra.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yatagarasu:

Som du alltid gjort tidigare menar du?

Ja. Helt rätt att det är slut på det nu.

Skrivet av Yatagarasu:

Personligen tycker jag vi kan slopa TV1, TV2 och radio - Jag använder inte det och tycker det är skit 99% av tiden i vilket fall. Slopa hela public service modellen faktiskt (fullt seriös) - Kan betala för vägar & sjukvård, men skitprogram utan mervärde tror jag ingen svensk skulle gråta att vara utan.

Jag håller med. Public Service är tvångsfinansierad propaganda och borde skrotas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av erkew:

... Men man får ju hoppas att postnord är så pass ansvarsfulla emot kunderna så de ger alla lite tid på sig inkl sig själva.

Mottagaren är ingen kund i det här fallet och det framgick redan sedan tidigare på deras hemsida att det är 125 kr som gäller i tilläggsavgift. Säljaren (genom dess speditör) som är kunden och säljaren har valt att använda en lösning där mottagaren ansvarar för avgifterna, moms och eventuell tull. Säljarna befinner sig i ett land där det är betydligt krångligare att privatimportera grejer än här, så det är inte som att de inte känner till att det kan vara struligt och dyrt.

Arkiverat från januari 2017: https://web.archive.org/web/20170123063213/http://www.postnor...

Ta emot/handla på nätet

När du tar emot eller handlar på nätet från ett annat land utanför EU, även från de länder som räknas som EU:s skatteområden eller punktskatteområden, så kommer varan att förtullas innan den kan användas eller säljas vidare.

PostNord utför importförtullningen för mottagaren och specifikationen av förtullningen medföljer paketet och avser kostnaderna för tull och moms samt vår avgift för importdeklarationen. Beloppet ska betalas i samband med utlämningen av paketet. Vår avgift för importdeklaration tillkommer, för privatpersoner är avgiften 125 SEK inkl. moms.

Läs mer hos Tullverket om vad som gäller när du handlar på internet från andra länder.

Dold text
Permalänk

Får ju se hur bra detta kommer gå. PostNord kommer inte hinna gå igenom alla paket som anländer varje dag. Om de inte ökar antalet anställda (som de inte kommer göra, eftersom de numera ska generera en vinst, och istället minskar antalet anställda). Säg då att man istället stryper hanteringen, och bara låter paket som behandlats skickas vidare, och låta resten ligga på hög tills dem också har hanterats? Ja, då kommer hela Arlanda vara fyllt med paket inom en månad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohnSport:

Får ju se hur bra detta kommer gå. PostNord kommer inte hinna gå igenom alla paket som anländer varje dag. Om de inte ökar antalet anställda (som de inte kommer göra, eftersom de numera ska generera en vinst, och istället minskar antalet anställda). Säg då att man istället stryper hanteringen, och bara låter paket som behandlats skickas vidare, och låta resten ligga på hög tills dem också har hanterats? Ja, då kommer hela Arlanda vara fyllt med paket inom en månad.

De kommer anställa fler, alternativet är väl att Tullverket delar ut ett vite. Antar att de skulle kunna förlora sin roll som tullombud också, och då skulle de inte få ta emot paketen alls. De kommer också skicka vidare vissa paket till ett tullager, så det är inte som de kommer lagras på Arlanda om det är grejer som tar mer tid att få ordning på, men det är främst varor utan deklarerat värde de tänkt sitta på, de med nerskrivet värde lär gå igenom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Nu är jag inte ett så stort fan av just TrustPilot då 90%+ av recensioner där är just klagomål, tycker det inte är en pålitlig källa helt enkelt då folk inte skriver när det faktist gått bra (personlig åsikt).

Däremot kan jag inte svara definitivt för alla individer när det kommer till dessa tjänster.
Men det jag kan svara på är att varken jag eller någon jag känner har haft problem med Schenker/DHL någonsin och att det generellt alltid varit det billigare och tryggare alternativet.

Tycker PostNord skulle slopa hela "1-2 dagar leverans"-konceptet för privatpersoner, då kanske det skulle lätta tillräckligt på trycket för att paket skulle komma fram som dem ska iaf - Men det är rena spekulationer.

Som du alltid gjort tidigare menar du?

Personligen tycker jag vi kan slopa TV1, TV2 och radio - Jag använder inte det och tycker det är skit 99% av tiden i vilket fall. Slopa hela public service modellen faktiskt (fullt seriös) - Kan betala för vägar & sjukvård, men skitprogram utan mervärde tror jag ingen svensk skulle gråta att vara utan.

Jag har även använt dhl inrikes och där är de usla knepiga leveranstider vem är hemma 9-13:00 en vardag sen kommer de inte ens.
De förvarar paketet max en vecka så kan du inte vara hemma de tiderna så får du hämta på lagret. Väntetiden till deras kundtjänst var 1H.

Deras billiga alternativ utrikes är försäkrade efter vikt inte kanon om det du skickar är värt mycket men väger lite.

Men deras premium tjänster är bra typ dhl express men de är mer riktade till företagssidan och kostar rätt mycket 600-700kr för ett litet paket från eller till tex USA..

Postnord är inte bra men DHL och UPS har nog gjort ännu sämre intryck på mig beroende på vilken tjänst man använder man får vad man betalar för.

Permalänk
Medlem

@jimjans:
Med DHL får jag välja om det ska komma hem eller lämnas hos närmsta ombud som är en matbutik 2km bort. Brukar ta det senare alternativet då man ändå ska ha mat

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllerman:

@jimjans:
Med DHL får jag välja om det ska komma hem eller lämnas hos närmsta ombud som är en matbutik 2km bort. Brukar ta det senare alternativet då man ändå ska ha mat

Svårt med större saker dock, de har faktiskt varit så dåliga så att jag kommer i framtiden välja bort företag som använder deras billigare tjänster.

Permalänk
Avstängd

Ja, så här kan det gå när marknadsekonomin blir snedvriden genom att du kan köpa nästan allt du vill ha till orimligt billigare priser (jämfört med hur mycket du tjänar i ditt eget land och vad saker och ting kostar där). Detta drabbar främst extrema fyndjägare.

Visst är det tråkigt för enskilda firmor som betalar 50% i vinstskatt som köper in för att få en bättre marginal eftersom de redan konkurrerar mot större etablerade kedjor i runtom i landet. Jag fattar fortfarande inte hur någon enskild firma (med anställda) lyckas gå runt utan att krypa på knäna.

Självklart älskar alla billigt: jag föredrar billig och helt OK mat (t.ex. ICA Basic) men vissa saker måste man gå upp i pris för godkänd kvalité som exempelvis kaffe (testa Euroshopper kaffe så får du uppleva vad jag menar).

Personligen vill jag inte bidra med en snedvriden marknadsekonomi även om jag tycker att många skatter är rent åt käpphelvete i Sverige för mig som bedriver enskild firma utan anställda.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av JohnSport:

Får ju se hur bra detta kommer gå. PostNord kommer inte hinna gå igenom alla paket som anländer varje dag. Om de inte ökar antalet anställda (som de inte kommer göra, eftersom de numera ska generera en vinst, och istället minskar antalet anställda). Säg då att man istället stryper hanteringen, och bara låter paket som behandlats skickas vidare, och låta resten ligga på hög tills dem också har hanterats? Ja, då kommer hela Arlanda vara fyllt med paket inom en månad.

Och de paketen som de inte hinner gå igenom inom 2 veckor skickas ju tillbaka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Och de paketen som de inte hinner gå igenom inom 2 veckor skickas ju tillbaka.

Bara efter två veckor hos ombuden de går tillbaka. Självklart räknas inte sortering och hantering för importdeklarering in i den tiden.

Permalänk
Medlem

Kineserna borde omedelbart säga upp avtalet med svenska posten. Ingen kommer väl knappast acceptera att en grej för 50kr ska man betala det tredubbla för, hur är det rimligt ? Posten vill bli miljonärer på billiga skitpaket från kina men det kan dom glömma.

Permalänk
Skrivet av AplAy:

Ja, så här kan det gå när marknadsekonomin blir snedvriden genom att du kan köpa nästan allt du vill ha till orimligt billigare priser (jämfört med hur mycket du tjänar i ditt eget land och vad saker och ting kostar där). Detta drabbar främst extrema fyndjägare.

Visst är det tråkigt för enskilda firmor som betalar 50% i vinstskatt som köper in för att få en bättre marginal eftersom de redan konkurrerar mot större etablerade kedjor i runtom i landet. Jag fattar fortfarande inte hur någon enskild firma (med anställda) lyckas gå runt utan att krypa på knäna.

Självklart älskar alla billigt: jag föredrar billig och helt OK mat (t.ex. ICA Basic) men vissa saker måste man gå upp i pris för godkänd kvalité som exempelvis kaffe (testa Euroshopper kaffe så får du uppleva vad jag menar).

Personligen vill jag inte bidra med en snedvriden marknadsekonomi även om jag tycker att många skatter är rent åt käpphelvete i Sverige för mig som bedriver enskild firma utan anställda.

Om dessa firmor nu inte kan konkurrera på marknaden så får de helt enkelt lägga ner eller flytta till ett land där det inte är 50% vinstskatt, inte svårt nu när vi är med i EU bl.a.

Att beställa från Kina har med Wish och deras aggressiva markandsföring på facebook bland annat har ökat paketmängden något enormt. Att sedan även privatpersoner kan komma undan priserna som sätts i butik har varit en till smäll till de företag som köper in kinaskit och kränger vidare med hundrafaldigt påslag.

Om detta skulle slå ut Svenska tillverkade så skulle det vara en annan femma, men just nu slår det hårt mot Svenska importörer, vilka borde lägga ned eller anpassa sig istället för att få politikerna att ändra sig och bedriva opinion i tidningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Posten vill bli miljonärer på billiga skitpaket från kina men det kan dom glömma.

Hur har du kommit fram till denna slutsatsen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cutebuttstacked:

Om dessa firmor nu inte kan konkurrera på marknaden så får de helt enkelt lägga ner eller flytta till ett land där det inte är 50% vinstskatt, inte svårt nu när vi är med i EU bl.a.

Att beställa från Kina har med Wish och deras aggressiva markandsföring på facebook bland annat har ökat paketmängden något enormt. Att sedan även privatpersoner kan komma undan priserna som sätts i butik har varit en till smäll till de företag som köper in kinaskit och kränger vidare med hundrafaldigt påslag.

Om detta skulle slå ut Svenska tillverkade så skulle det vara en annan femma, men just nu slår det hårt mot Svenska importörer, vilka borde lägga ned eller anpassa sig istället för att få politikerna att ändra sig och bedriva opinion i tidningen.

En enskild firma betalar inkomstskatt och egenavgifter på överskottet, det är överskottet som är lönen och det är inte mindre lönsamt än att ta ut lön i ett aktiebolag. Som anställd i din egna firma så måste ju firman istället för egenavgifterna betala arbetsgivaravgifterna. Har du en importverksamhet så kommer du inte heller betala 125 kr per försändelse (det gäller privatimport) och har ingen anledning att beställa 10 krs-försändelser som skickas som ett eget paket till att börja med, däremot kommer du behöva göra mycket mer pappersarbete om du själv vill ansvara för importen och exportören inte förbetalt det hela. Att PostNord kontrollerade på tok för få försändelser betyder inte att det var fritt fram att begå tullbrott till att börja med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Kineserna borde omedelbart säga upp avtalet med svenska posten. Ingen kommer väl knappast acceptera att en grej för 50kr ska man betala det tredubbla för, hur är det rimligt ? Posten vill bli miljonärer på billiga skitpaket från kina men det kan dom glömma.

1. det är postens självkostnadspris dom ska inte tjäna några nämnvärda mängder pengar alls.
2. vad avgiften framöver blir vet ingen.
3. alla andra speditörer måste och har gjort exakt samma sak och har ungefär samma avgift i många år.

Permalänk
Avstängd

Till slutfrågan, hur går man till väga om man vill nå lägsta fraktkostnad med de alternativ som majoriteten säljare kan erbjuda?

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohnSport:

Får ju se hur bra detta kommer gå. PostNord kommer inte hinna gå igenom alla paket som anländer varje dag. Om de inte ökar antalet anställda (som de inte kommer göra, eftersom de numera ska generera en vinst, och istället minskar antalet anställda). Säg då att man istället stryper hanteringen, och bara låter paket som behandlats skickas vidare, och låta resten ligga på hög tills dem också har hanterats? Ja, då kommer hela Arlanda vara fyllt med paket inom en månad.

De kommer anställa fler, det är en av orsakerna till avgiften.

Det kan blir kaos ja och känner man postnord rätt så blir det väl det oavsett. Men de kommer ju lägga fram en handlingsplan där de kommer redogöra i mer detalj hur det hela ska genomföras och när. Det kan nog ta lite tid innan de ha organisationen på plats, eller så kanske det går överraskande fort, who knows.

Innan handlingsplanen är klar så vet ingen hur detta kommer utspela sig i detalj, inte ens postens vd, även om han säkert kan göra en en bättre kvalificerad gissning än oss.

Men trots att vissa i denna tråd vill få folk till att tro annat, så har posten gått ut och sagt rakt ut att det inte kommer införas innan handlingsplanen är prestenterad i alla fall, men däremot någon gång under året. Vad avgiften kommer bli, är fortfarande okänd för posten själva. Så därmed så vet givetvis ingen i denna tråd heller vad avgiften är för dessa paket.

Vi får se hur det blir då stormen har lagt sig, väldigt många frågetecken just nu. Evt så kommer detta har ha en marginel effekt om gåva är ett kryphål och kinasäljarna börja använda sig av det mer.

Permalänk
Avstängd

"Gåva" var väl mer eller mindre praxis en tid från Kina för att komma runt de gamla tullföreskrifterna.

(Jag handlar själv från Kina för att det är billigt om någon undrar...)

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

@erkew: Jag har betalt tull på det mesta, det nya är de 125kr som posten nu tar betalt för att sätta på det röda "tull/moms ska betalas" klistermärket.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu