Ska bygga mining rigg vad ska man ha för bästa ROI?

Permalänk

@Delarium.: Precis, den utgår från att man cashar ut till SEK konstant. Att spara mine:ad crypto i crypto-form är en helt annan, mycket farligare, typ av investering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Detrimentos:

@Delarium.: Precis, den utgår från att man cashar ut till SEK konstant. Att spara mine:ad crypto i crypto-form är en helt annan, mycket farligare, typ av investering.

Om man tänker som skatteverket så separerar man mininginkomsterna och kryptoinvesteringarna i olika delar. Så även om man sparar minead crypto i crypto-form så måste man ändå räkna på det som om man hade cashat ut i SEK direkt. Det är bara inkomsten "som om man cachat ut direkt" man kan dra av elkostnader och slitagekostnader när man deklarerar inkomst av hobbyverksamhet. Värdeökning på crypto blir som inkomst av kapital och deklareras på annat sätt och där behöver man också ha koll på värdet av minade coins "som om man hade cashat ut dem direkt" eftersom det räknas som anskaffningskostnad när man beräknar reavinstskatten. Så vid mining får man först skatta som inkomst av hobby plus att man sedan skattar inkomst av kapital när man säljer det man minat om värdet ökat.

Jag tycker det är bra att tänka på det viset för då känner man att om man inte cachar ut så övergår det i investering och då börjar man fundera vill jag verkligen investera i just detta eller ska jag växla till annan krypto som investering alternativt växla till SEK och kanske köpa mininghårdvara istället (vilket ger skatteavdrag som utgift i hobbyverksamheten). Efter jag börjat tänka på det här viset har jag börjat växla en del av mininginkomsterna till Litecoin då jag inte alltid känner för att investera i just de coins som råkar ha bra lönsamhet att mina för tillfället och så har jag börjat köpa mera miningprylar. Ska man hålla på med mining måste man fortlöpande upgradera för att inte inkomsterna ska gå ner.

Permalänk
Medlem

Jag hade stora problem att få alla grafikkorten att funka i mitt AM4-moderkort (Gigabyte AX370 Gaming K5) men i natt så fick jag det att fungera. Min teori på vad som fick det att fungera är att man först måste koppla grafikkorten till båda 16x PCIe-slottarna som är anslutna till processorns integrerade PCIe-banor och därefter kan man fylla resten av slottarna. Jag höll på och kopplade in en GPU i taget och fick först det bara att funka på 1x PCIe-portar samt nedersta (tredje) 16x PCIe-porten. Har även ställt bios på Gen2 PCIe istället för Gen3. Felet jag gjorde var att jag började med att koppla in mig i översta 1X PCIe-slotten och då verkade det som att de två övre 16X-slottarna liksom stängde av sig. Det som inte funkar är alltså att bara använda en av de två översta 16X PCIe-slottarna och resten av GPU i övriga slottar (jag har 5 stycken GPU).

Tanken är väl normalt i en gamingrigg att man ansluter grafikkorten till de två översta 16XPCIe-slottarna först innan man börjar koppla in grafikkort på de övriga men jag tänkte ju inte på det med mina risers. Kanhända detta är specifikt problem för AM4-moderkort? Jag har i och för sig inte uppdaterat till nyaste bios, det skulle eventuellt kunna hjälpt också.

Finns nog fördelar att använda moderkort anpassade för mining men jag ville ju använda det jag redan hade hemma. Jaja, man lär sig hela tiden.

Permalänk

Är det någon som bygger eller support

Behöver help med min rig i Västra Götaland!