Permalänk
Medlem

Millliööön

NEJ ! BULLSHIT ! Jordens temperatur osv har varierat genom millarder år. Är bara en av dessa variationer. Om det beror på oss-metioritnedslag-vulkanutbrott- shit the same. Det helai debatten beror bara på att vissa "MILJÖNISSAR" vill göra sig viktiga. GUD har skvallrat till mej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zipparn:

Visst kan man fråga sig och undersöka om vissa vaccin hämmar mer än de hjälper. Du förstår mig helt riktigt och frågorna du ställer är intressanta. Jag vet inte svaret på dem.

Flera anledningar leder mig till att tro vaccin oftast fungerar. Anledningarna varför är att vi idag inte längre ser vissa sjukdomar som till exempel polio. Jag tror att detta är en effekt av poliovaccinet. Jag placerar även ett förtroende i att den samlade läkarkåren och expertisen inom vaccin har kritiskt ställt sig dessa frågor och att de kommit fram till en slutsats som är riktig. Jag litar på att de ser till vaccin-användarens bästa intressen och hälsa. Jag finner funktionen om immunförsvaret som producerar antikroppar efter att blivit utsatt av ett virus trovärdig. Du förstår säkert vad jag vill säga.

Det finns också saker jag vet. Så som att (2 + 2 = 4), att himlen är blå med mera. Detta eftersom de är uppenbara för mina sinnen och mitt logiska tänkande och jag kan genast bevisa dem som faktum. Jag vill på något sätt inte relativisera eller underminera verkligheten eller saker som faktiskt är sanna. Det jag vill få fram är att vi vet vissa saker och tror på andra.

Klimatfrågan är oerhört invecklad och jag tror det är extremt få som faktiskt vet om människan påverkar vår miljö och jord i en farlig utsträckning, även om många tror det. Vilket är helt okej!

Jag förstår vad du vill försöka säga, men tycker ändå att det blir märkligt att misstro experterna i ett ämne för att sedan näst intill blint lita på läkarkåren i fråga om vacciner. Det finns faktiskt även läkare som inte tycker att vacciner är någon bra lösning och som förklarat nedgången av vissa sjukdomar med samhällens utveckling och bättre förhållanden än förr. Så allt är inte glasklart där heller

Personligen väljer jag att lita på läkarkåren och forskare i fråga om vacciner eftersom jag tror på att vi ska vara försiktiga när konsekvenserna kan bli stora och destruktiva. De är experter och har tillgång till rådata som sannolikt pekar åt ett visst håll. Exakt detsamma kan implementeras på klimathotet och forskarna inom detta område. Vi kan inte till 100% veta om vi är den huvudsakliga anledningen till den enorma stegring av koldioxid och temperatur som skett inom de senaste 100-150 åren, men rådatan pekar på detta och därför pekar också en majoritet av experterna på att vi måste agera i enlighet med de konsekvenser detta kan medföra.

Precis som när det gäller vaccin behövs ganska starka argument gällande motsatsen (till vad experterna säger)om man vill bli tagen på allvar i en diskussion. I diskussionen som utgör trådens senare del är det mer eller mindre omöjligt att se några sådana. Skepsis baseras på känslor, misstro (som tydligen inte är applicerbar på andra ämnen i samma utsträckning), trams gällande procentsatser samt konspirationsteorier. Jag är intresserad av att höra lite mer ingående vad som gör vissa skeptiska.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

Jag tror på överbefolkningshotet som inga politiker eller journalister vågar prata om. Hade man åtgärdat det, hade vi inte haft något klimathot att tala om.

Hans Rosling (må han vila i frid) har en hel del på just överbefolkningshotet och varför det inte är ett hot, inklusive en TED-talk.

För övrigt så är det en ganska lös koppling mellan klimathotet och överbefolkning, eftersom det är tekniken, inte antalet människorna, som är primära anledningen. Hade mänskligheten inte varit så jävla girig så hade vi använt klimatsmartare anläggningar och produkter från start (elbilar, kärnkraftverk, hampa-produkter, inte skövlat skogar för Donken behöver mer kött, etc etc etc) vilket hade lett till en markant och väsentlig skillnad i utsläpp. Rent teoretiskt kan vi ha en planet med dubbel befolkningsmängd med hälften av vår utsläpp idag, ifall vi endast hade satsat all pengar och kraft på att använda klimatvänliga produkter än endast den som är billigast.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Avstängd

Skillnaden är att vaccin kan testas i upprepningsbara experiment. Det är ingen som tvivlar på om vaccin fungerar, utan där handlar debatten om bieffekter. Och studierna som påvisar dessa bieffekter är i samma låga klass som klimatmodellerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zipparn:

Jag placerar även ett förtroende i att den samlade läkarkåren och expertisen inom vaccin har kritiskt ställt sig dessa frågor och att de kommit fram till en slutsats som är riktig. Jag litar på att de ser till vaccin-användarens bästa intressen och hälsa. Jag finner funktionen om immunförsvaret som producerar antikroppar efter att blivit utsatt av ett virus trovärdig. Du förstår säkert vad jag vill säga.

Frågan blir ju då varför du inte placerar samma förtroende i den samlade forskarkåren och expertisen inom klimat och miljö, som är lika säkra på sin slutsats gällande klimathotet och dess orsak (människan), varför du inte litar likadant på att dessa människor ser till den vanliga människans och mänsklighetens bästa intressen och hälsa, som du gör i läkarkåren.

Det finns ju dessutom mer "motbevis" mot läkarkåren än forskarkåren gällande miljö (glöm inte Pandermrix, https://vaccinationer.se/nyhetsinlagg/ny-studie-darfor-fick-b... för att inte lita på läkarkåren.

Jag köper din anti-realistiska filosofiska ståndpunkt, men den bör vara konsekvent och principiell, inte selektivt applicerat. Sätter du den typen av tillit till läkarkåren baserat på den resultat de har producerat, så bör du rimligen sätta samma tillit på den samlade forskarkåren gällande miljö och klimat

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Avstängd

Vetenskap är ingen demokrati. En hypotes är inte bevisad bara för att en majortiet av forskare anser att den troligen är sann.
Det jag saknar från klimatfolket är ett erkännande att man inte vet utan väljer att skifta bevisbördan i tillämpning av försiktighetsprincipen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Frågan blir ju då varför du inte placerar samma förtroende i den samlade forskarkåren och expertisen inom klimat och miljö, som är lika säkra på sin slutsats gällande klimathotet och dess orsak (människan), varför du inte litar likadant på att dessa människor ser till den vanliga människans och mänsklighetens bästa intressen och hälsa, som du gör i läkarkåren.

Det finns ju dessutom mer "motbevis" mot läkarkåren än forskarkåren gällande miljö (glöm inte Pandermrix, https://vaccinationer.se/nyhetsinlagg/ny-studie-darfor-fick-b... för att inte lita på läkarkåren.

Jag köper din anti-realistiska filosofiska ståndpunkt, men den bör vara konsekvent och principiell, inte selektivt applicerat. Sätter du den typen av tillit till läkarkåren baserat på den resultat de har producerat, så bör du rimligen sätta samma tillit på den samlade forskarkåren gällande miljö och klimat

Jag gillar inte att du kallar vad jag skrivit om vad tro och vetande för "anti-realistisk filosofi". Jag vet inte vad du får det ifrån. Det är ingen filosofi utan jag beskriver vilka krav som måste uppfyllas för vetande.

Anledning till varför jag är skeptisk om en sak och mindre skeptisk, tror mer på en annan, har ju att göra med hur trovärdig och tillförlitlig den informationen jag tagit del av. Integriteten hos personen uppgifter kommer ifrån och så vidare.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hellowiener:

Så du tänker verkligen inte erkänna att 97%-siffran och artikeln du försvarade var fel? Då bevisar du bara att du inte bryr dig om vad som är sant. Dåligt för trovärdigheten!

Får man fråga varför du är så besatt av 97%? Hur som haver är det långt mer än majoriteten som begrundat fakta och konstaterat att jorden blir varmare och CO2 är boven.

Du kör den klassiska logiska felsteget där du kastar alla argument i sjön för att ett argument inte är 100% riktigt.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zipparn:

Jag gillar inte att du kallar vad jag skrivit om vad tro och vetande för "anti-realistisk filosofi". Jag vet inte vad du får det ifrån. Det är ingen filosofi utan jag beskriver vilka krav som måste uppfyllas för vetande.

Anledning till varför jag är skeptisk om en sak och mindre skeptisk, tror mer på en annan, har ju att göra med hur trovärdig och tillförlitlig den informationen jag tagit del av. Integriteten hos personen uppgifter kommer ifrån och så vidare.

Anti-realistisk filosofi är namnet på ditt synsätt gällande kunskap och dina krav för vetande, en tankeskola. Det är inget negativt, bara en benämning Det är inget jag har myntat nu precis, utan tankeskolan har funnits ett tag (tänk för att det har funnits andra innan dig med samma åsikt som tagit sig tiden att specifiera det!)

En TL;DR är att realister anser att det som är, det är, och det man vet, det vet man (t.ex att vi vet med säkerhet att gravitation existerar då det är bevisat). Anti-realist är de som säger att man aldrig kan med säkerhet veta, utan endast tro baserat på vetenskapliga grunder (tex att vi inte vet att gravitation existerar, men har anledning att tro så, baserat på våra tester såhär långt).

https://en.wikipedia.org/wiki/Anti-realism
https://plato.stanford.edu/entries/scientific-realism/
https://www.iep.utm.edu/sci-real/

Återigen så återstår ju frågan varför du anser läkarkåren vara mer trovärdig än klimatforskarna. I mina ögon har ju läkarkåren visat större prov på brister och felaktigheter genom åren (återigen, Pandemrix som senaste exempel) medan klimatforskarna förutspådde ganska exakt redan på 70-talet vilka klimatförändringar vi skulle se under de senaste 20 åren.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Hjälpsam

Normalt är att de som kommer med en teori, får bevisa den.
De får argumentera med opponenter som försöker hitta hål i deras teori.

Så har inte skett med teorin om krafig global uppvärmning, där har man använt lobbyism kampanjande och dumförklaring av de som haft kritiska frågor.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Normalt är att de som kommer med en teori, får bevisa den.
De får argumentera med opponenter som försöker hitta hål i deras teori.

Så har inte skett med teorin om krafig global uppvärmning, där har man använt lobbyism kampanjande och dumförklaring av de som haft kritiska frågor.

Aggressiviteten från vissa håll i att sprida budskapet handlar nog mest om två saker i min mening.

1. Allvaret i situationen och de grava konsekvenser som ligger framför oss.
2. Man måste tävla med den andra sidans lobbyism, som har enormt mycket mer resurser att genomföra sina antifakta kampanjer.

Så det är ganska intressant att du nämner just lobbyism.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Aggressiviteten från vissa håll i att sprida budskapet handlar nog mest om två saker i min mening.

1. Allvaret i situationen och de grava konsekvenser som ligger framför oss.
2. Man måste tävla med den andra sidans lobbyism, som har enormt mycket mer resurser att genomföra sina antifakta kampanjer.

Så det är ganska intressant att du nämner just lobbyism.

Finns onekligen en lobbyism även från olje och kolindustrin.
Gillar ändå inte hur debatten kvävs.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Esseboy:

Får man fråga varför du är så besatt av 97%? Hur som haver är det långt mer än majoriteten som begrundat fakta och konstaterat att jorden blir varmare och CO2 är boven.

Du kör den klassiska logiska felsteget där du kastar alla argument i sjön för att ett argument inte är 100% riktigt.

För att just den siffran har använts under hela tråden för att avvisa all kritik. Nu när källan till den siffran är refuterad så är det djupt oärligt att låtsas som ingenting.

Jag kastar inte alla argument i sjön, jag kastar bara argumentet "lita på mig, det är sant" i sjön. För uppenbarligen så är klimatrörelsen inte särskilt trovärdig. Den där felaktiga 97%-siffran har citerats av hur många som helst under flera år, även folk i maktpositioner (inklusive Obama!!). Det säger väldigt mycket om bristen på kritiskt tänkande i klimatrörelsen och om hur lätt det är att manipulera den med felaktiga resultat.
Hur kan det här inte vara ett problem? Det är verkligen förbryllande att detta sopas under mattan av folk som anser sig bry sig om fakta och sanning.

Jag välkomnar självklart all sorts fakta, men det är en stor brist på sådan då det är en extremt komplicerad fråga.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mithras:

klimatforskarna förutspådde ganska exakt redan på 70-talet vilka klimatförändringar vi skulle se under de senaste 20 åren.

Någon källa på det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Finns onekligen en lobbyism även från olje och kolindustrin.
Gillar ändå inte hur debatten kvävs.

Den skepsis som vädras här i tråden är ingenting jämfört med exempelvis republikanska politiker i USA samt oljejättar, som verkligen hatar att exempelvis NASA drar slutsatser tvärt emot deras vilja.

Där har de problemet precis åt andra hållet med enorma anti-fakta kampanjer från republikanernas och oljejättarnas sida.

Det är ju ofrånkomligt som så att vi måste gå på den fakta vi har och kan få tag på. Skulle det visa sig att en stor majoritet av forskarna har haft fel lär ju betydligt mindre människor hamna i lidande pga klimatarbete jämfört med om förnekarna visar sig ha fel.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Så har inte skett med teorin om krafig global uppvärmning, där har man använt lobbyism kampanjande och dumförklaring av de som haft kritiska frågor.

Detta är falskt.
Så har inte det vetenskapliga arbetet med vårt globala klimat sett ut.
Det har sett ut som all annan forskning.

Sen har jag en fråga, jag har inte följt tråden så mycket, är det någon som varit kritisk och tidigare inte accepterat dom klarlagda klimatförändringarna som sedan ändrat sig här och accepterat hur det faktiskt är?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hellowiener:

För att just den siffran har använts under hela tråden för att avvisa all kritik. Nu när källan till den siffran är refuterad så är det djupt oärligt att låtsas som ingenting.

Jag kastar inte alla argument i sjön, jag kastar bara argumentet "lita på mig, det är sant" i sjön. För uppenbarligen så är klimatrörelsen inte särskilt trovärdig. Den där felaktiga 97%-siffran har citerats av hur många som helst under flera år, även folk i maktpositioner (inklusive Obama!!). Det säger väldigt mycket om bristen på kritiskt tänkande i klimatrörelsen och om hur lätt det är att manipulera den med felaktiga resultat.
Hur kan det här inte vara ett problem? Det är verkligen förbryllande att detta sopas under mattan av folk som anser sig bry sig om fakta och sanning.

Jag välkomnar självklart all sorts fakta, men det är en stor brist på sådan då det är en extremt komplicerad fråga.

Skrivet av sweisdapro:

Fast om det vore ett sådant fel borde ju några perioder uppvisa för hög halt (läs: lika hög som idag), vilket de uppenbarligen inte gör

Skrivet av Hellowiener:

Eller så har man bara tagit bort dem för att de inte passar?

Eh... så fort något inte passar dig så är de ju såklart lögn, vilket du bevisat tidigare i tråden. Så ditt påstående om att du välkomnar all sorts fakta bli aningen magstark när du inte ens är beredd att överväga en synpunkt gällande ditt resonemang.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kilroy:

Detta är falskt.
Så har inte det vetenskapliga arbetet med vårt globala klimat sett ut.
Det har sett ut som all annan forskning.

Sen har jag en fråga, jag har inte följt tråden så mycket, är det någon som varit kritisk och tidigare inte accepterat dom klarlagda klimatförändringarna som sedan ändrat sig här och accepterat hur det faktiskt är?

Tror du på fullaste allvar att forskning av en kontroversiell fråga av enorm politisk och ekonomisk betydelse har sett ut som all annan forskning?

Jag var tidigare helt med på klimatförändringsspåret, men sen läste jag på lite mer och insåg hur klimatrörelsen helt och håller bygger på att man ska "lita på forskarna" samtidigt som det ljugs och förvillas på löpande band.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hellowiener:

Någon källa på det?

Får erkänna mitt fel, den släpptes 1967, och inte på 70-talet.

https://www.forbes.com/sites/startswithabang/2017/03/15/the-f...

"the ultimate source, in this case, is the first accurate climate model ever: by Syukuro Manabe and Richard T. Wetherald. 50 years after their groundbreaking 1967 paper, the science can be robustly evaluated, and they got almost everything exactly right."
In 2015, all the coordinating lead authors, lead authors and review editors on the last Intergovernmental Panel on Climate Change (IPCC) report were asked to nominate their most influential climate change papers of all time. The 1967 paper by Manabe and Wetherald received eight nominations; no other paper received more than three. The uncertainties surrounding climate sensitivity are still grappled with today, of course, but these were laid out and quantified fifty years ago, and the analysis is still both valid and valuable today. It takes into account clouds, aerosols, stratospheric cooling, water vapor feedback and atmospheric emissions.

Och nu till den skrämmande biten:

And the number one uncertainty that we have to look forward to, according to Manabe? Ice sheet modeling.
As the globe continues to warm, the ice sheets -- particularly over Greenland -- will continue to melt. But the rate of melting, the consequences of the melt and the impacts that various processes will have are not only uncertain, they're unprecedented. If the entire Greenland ice sheet melts, the sea level will rise by approximately 8 meters (26 feet), submerging huge amounts of coastal and low-lying areas around the world, including the majority of the state of Florida. Melting, sliding, percolation and runoff are all sources of uncertainty, and its a combination of modeling and monitoring that's necessary to understand what's happening.

We've known what's coming for half a century now, and we're on the precipice of its arrival. There's never been a more important time to listen to the science.

Andra källor och bevis på att vi vetat vad som väntat sedan 70-talet:

https://skepticalscience.com/ice-age-predictions-in-1970s-int...

A survey of peer reviewed scientific papers from 1965 to 1979 show that few papers predicted global cooling (7 in total). Significantly more papers (42 in total) predicted global warming (Peterson 2008). The large majority of climate research in the 1970s predicted the Earth would warm as a consequence of CO2.

https://www.scientificamerican.com/article/exxon-knew-about-c...

Exxon was aware of climate change, as early as 1977, 11 years before it became a public issue, according to a recent investigation from InsideClimate

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hellowiener:

Okej, så den enda som har citerats under hela trådens gång är felaktig men de andra är korrekta, how f*cking convenient for you!
Som att argumentera med fundamentalister eller konspirationsteoretiker.

Umh nej, återigen, precis som politifact analysen gör klart så är det svårt att fråga precis alla men som de säger så visar det mesta att det är åt det hållet. Detta gör det svårt att sätta den exakta procentuella siffran, den går knappast att låsa fast vid ett nummer.

Troligtsvis så får du det mesta av klimatförnekelse synpunkterna från t.ex. Exxon som finansierar en hel del. Där starka ekonomiska intressen köper upp politiker, debattörer m.m. Framför allt så är det här vanligt hos en del av högern som är nästan instinktivt skyddande av företag eftersom de får för sig nu kommer vänstern med sin kommunism eller någon annan nonsens. Istället bör högern förstå att de bör satsa mer grönt precis som så många andra gör.

Sen är det det intressanta med global cooling är att detta framför allt sades av media och inte av forskare. Jag minns själv att man hörde från lärare att den nya istiden skulle kunna när som helst, men sannolikt så har de flesta inte tagit sig tiden att gräva i vad forskare faktiskt säger utan upprepar det som media ofta rätt felaktigt rapporter helt fel. Detta har två brister, dels så är allmänheten inte så välpålästa inom vetenskapen (folk som inte förstås sig på evolutionen brukar t.ex inte tro på den) och tidningar saknar ofta journalister med faktisk vetenskaplig bakgrund/utbildning.

Det är samma med retoriken, media tenderar att använda sig av global uppvärmining medans den vetenskapliga nomenklaturen talar om climate change. Samma kan förstås sägas om the god particle, inte direkt den nomenklaturen vetenskapsmännen använder sig av.
Man kan kanske förstå att media till viss del fördummar eftersom mycket av vetenskapen är svår att förstå men ofta så blir den rätt missvisande.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Nej det är skräckpropaganda, blir jorden varmare, blir det inte kallare i norden, tvärtom.

Det där stämmer inte alls. Om golfströmmen skiftar så blir det kallare i Norden men varmare på många andra ställen.

Bland annat menar forskarna att om Golfströmmen skiftar helt så kommer länder som England att frysa till ordentligt.

Att kalla det skräckpropaganda går inte eftersom golfströmmen är en den enda orsaken varför man kan leva så norrut som Norden. Detta fick man lära sig i mellanstadiet.

https://www.independent.co.uk/environment/gulf-stream-is-slow...

Skrivet av Ratatosk:

Vet naturligtvis hur viktig golfstömmen är.
Det som är skräckpropaganda är att den skulle stanna.
Det är ingen raketforskning, golfströmmen drivs av tempraturskillnaden vid arktis och ekvatorn, blir det varmt i norr minskar strömmen, det blir då lite kallare i norr, då ökar den.

Som du ser ovan så menar forskare att det är ett är ett ganska troligt scenario att Golfströmmen riskerar att stanna upp. Man har beräknat att den redan stannat upp 20-25%.

Skrivet av Mithras:

Hans Rosling (må han vila i frid) har en hel del på just överbefolkningshotet och varför det inte är ett hot, inklusive en TED-talk.

För övrigt så är det en ganska lös koppling mellan klimathotet och överbefolkning, eftersom det är tekniken, inte antalet människorna, som är primära anledningen. Hade mänskligheten inte varit så jävla girig så hade vi använt klimatsmartare anläggningar och produkter från start (elbilar, kärnkraftverk, hampa-produkter, inte skövlat skogar för Donken behöver mer kött, etc etc etc) vilket hade lett till en markant och väsentlig skillnad i utsläpp. Rent teoretiskt kan vi ha en planet med dubbel befolkningsmängd med hälften av vår utsläpp idag, ifall vi endast hade satsat all pengar och kraft på att använda klimatvänliga produkter än endast den som är billigast.

Inte riktigt. Överkonsumtionen som följer med överbefolkningen är en stor orsak till utvecklingen även det. Du nämner t.ex. skövling och köttproduktion som är nog de två största resultaten av detta. Så indirekt så kan man mena att överbefolkning är en bidragande orsak eftersom fler människor = mer mat måste produceras.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Normalt är att de som kommer med en teori, får bevisa den.
De får argumentera med opponenter som försöker hitta hål i deras teori.

Så har inte skett med teorin om krafig global uppvärmning, där har man använt lobbyism kampanjande och dumförklaring av de som haft kritiska frågor.

Nu är det väl så om hela sanningen ska fram, att även de som "kritiska" har en del backup av starka lobbyintressen, samt att det även här används en hel del dumförklaringar istället för sakargument.

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kaleid:

Umh nej, återigen, precis som politifact analysen gör klart så är det svårt att fråga precis alla men som de säger så visar det mesta att det är åt det hållet. Detta gör det svårt att sätta den exakta procentuella siffran, den går knappast att låsa fast vid ett nummer.

Uhm jo. Bara för att det är svårt så betyder det ju inte att man bara kan välja ett nummer. Du förespråkar vetenskap, men när det passar dig så förlitar du dig på fullständigt ovetenskapliga metoder. Det är oärligt.

Så här brukar det gå:
Klimatfolket: 97% av forskarkåren anser att människan är den främsta anledningen till den globala uppvärmningen,
Jag: Studien du hänvisar till är felaktig *visar varför*, så det där påståendet har ingen grund i fakta.
Klimatfolket: Har du någon bättre siffra?
Jag: Nej.
Klimatfolket: Okej då fortsätter vi köra med 97%, for science!
Jag: *suck*

Är du modig nog att bryta mönstret och erkänna att det skett en enorm förvillelse genom att de där 97%:en har upprepats så mycket av så många under en så lång tid?

Skrivet av Kaleid:

Troligtsvis så får du det mesta av klimatförnekelse synpunkterna från t.ex. Exxon som finansierar en hel del. Där starka ekonomiska intressen köper upp politiker, debattörer m.m. Framför allt så är det här vanligt hos en del av högern som är nästan instinktivt skyddande av företag eftersom de får för sig nu kommer vänstern med sin kommunism eller någon annan nonsens. Istället bör högern förstå att de bör satsa mer grönt precis som så många andra gör.

Som sagt, precis som att argumentera med en konspirationsteoretiker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Hans Rosling (må han vila i frid) har en hel del på just överbefolkningshotet och varför det inte är ett hot, inklusive en TED-talk.

För övrigt så är det en ganska lös koppling mellan klimathotet och överbefolkning, eftersom det är tekniken, inte antalet människorna, som är primära anledningen. Hade mänskligheten inte varit så jävla girig så hade vi använt klimatsmartare anläggningar och produkter från start (elbilar, kärnkraftverk, hampa-produkter, inte skövlat skogar för Donken behöver mer kött, etc etc etc) vilket hade lett till en markant och väsentlig skillnad i utsläpp. Rent teoretiskt kan vi ha en planet med dubbel befolkningsmängd med hälften av vår utsläpp idag, ifall vi endast hade satsat all pengar och kraft på att använda klimatvänliga produkter än endast den som är billigast.

Visst visst. Alla kan leva i skogen och göra egna kläder av gräs och äta sin egenodlade potatis varje dag. Men så ser ju inte verkligheten ut.
Fler människor leder till ökade utsläpp och mer miljöförstöring även om det i teorin inte skulle behöva vara så. Den där jävla verkligheten ska alltid sätta käppar i hjulet.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Avstängd

@Mithras:

Citat:

Their major result, from 1967?

According to our estimate, a doubling of the CO2 content in the atmosphere has the effect of raising the temperature of the atmosphere (whose relative humidity is fixed) by about 2 °C.

Det där stämmer ju inte alls?

https://carbon-sense.com/2013/10/14/co2-vs-temperature/

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hellowiener:

Uhm jo. Bara för att det är svårt så betyder det ju inte att man bara kan välja ett nummer. Du förespråkar vetenskap, men när det passar dig så förlitar du dig på fullständigt ovetenskapliga metoder. Det är oärligt.

Så här brukar det gå:
Klimatfolket: 97% av forskarkåren anser att människan är den främsta anledningen till den globala uppvärmningen,
Jag: Studien du hänvisar till är felaktig *visar varför*, så det där påståendet har ingen grund i fakta.
Klimatfolket: Har du någon bättre siffra?
Jag: Nej.
Klimatfolket: Okej då fortsätter vi köra med 97%, for science!
Jag: *suck*

Är du modig nog att bryta mönstret och erkänna att det skett en enorm förvillelse genom att de där 97%:en har upprepats så mycket av så många under en så lång tid?

Som sagt, precis som att argumentera med en konspirationsteoretiker.

Nej, det är inte oärligt. Siffrorna kan inte låsas fast i något nummer när de ändrar sig med tiden, både vad gäller att vad forskare tycker och vad undersökningarna säger. Det är precis samma om vi frågar vad forskare tycker om gud, lycka till att låsa det här fast i någon procent när det är precis som i det här fallet något som ändrar sig med tiden, och den visar också ganska olika resultat om vi t.ex. bara frågar forskare i USA, forskare i Europa eller forskare i hela världen. Därför statistik kan förstås bli missvisande.

Sedan att hävda att det är jag som är konspirationsteoretikern är magstarkt med tanke på att du är den delen som tror att det finns någon internationell konspiration som ljuger om klimathotet. Att du säger det utan en smula ironi är faktiskt stor humör.
Du är kreationisten i det här som hävdar att evolutionsteoretikerna har fel.

Det är ännu roligare att läsa om det här när man från en viss del av högern först.
1. Hävdade att människan inte har kraft nog att påverka miljön, sedan..
2. Så sa man jo det kan hända, men vi har inte så stor påverkan
3. Ok, vi har påverkan men andra måste göra mer
4. Vi kan inte göra det här eftersom kostnaden bara hamnar på oss
5. (de knäppaste tror att det är en någon socialistisk skatteförtryckarsystem som t.ex. FN skall sätta på plats globalt)

Man förflyttar argumentationen men det handlar nästan alltid uteslutande om att sidan av de som är värsta bovarna.

Ungefär som evolutionsförnekarna säger att
1. Först att den inte finns, eller är rent av omöjlig
2. Jo den finns, men inte för människor
3. Och den bara finns i mikroevolution och inte makroevolution
4. När man till sist håller på att förlora kriget så försöker man kombinera tro med fakta
5. Dvs Gud skapade evolutionen (trots att bibeln säger att alla levande skapades i färdig format medans evolutionen säger det är en långsam gradvis process)

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kaleid:

Nej, det är inte oärligt. Siffrorna kan inte låsas fast i något nummer när de ändrar sig med tiden, både vad gäller att vad forskare tycker och vad undersökningarna säger. Det är precis samma om vi frågar vad forskare tycker om gud, lycka till att låsa det här fast i någon procent när det är precis som i det här fallet något som ändrar sig med tiden, och den visar också ganska olika resultat om vi t.ex. bara frågar forskare i USA, forskare i Europa eller forskare i hela världen. Därför statistik kan förstås bli missvisande.

Snälla läs det du skriver. Du säger basically att det inte är oärligt att välja en siffra som passar ens agenda oavsett var den kommer från, bara för att vad den exakta siffran egentligen är inte får att låsa fast.

Skrivet av Kaleid:

Sedan att hävda att det är jag som är konspirationsteoretikern är magstarkt med tanke på att du är den delen som tror att det finns någon internationell konspiration som ljuger om klimathotet. Att du säger det utan en smula ironi är faktiskt stor humör.

Magstarkt? Du klämde ju precis ur dig detta:

Citat:

Troligtsvis så får du det mesta av klimatförnekelse synpunkterna från t.ex. Exxon som finansierar en hel del. Där starka ekonomiska intressen köper upp politiker, debattörer m.m.

Classic conspiracy theory. Du har ju inget som helst belägg för det du säger.

Jag har å andra sidan visat att en vida citerat artikel om "97% av forskare..." är just en lögn.
Du kan ju även läsa på lite om climate gate:
http://www.klimatupplysningen.se/2015/01/18/fem-ar-sedan-clim...
https://klimathotet.com/5-climategate/ (Observera längst ner ändrar tidigare temperaturer för att bättre passa agendan).

Googla vidare så kommer du hitta att de diskuterar om att manipulera data som business as usual. Skrämmande.

Skrivet av Kaleid:

Du är kreationisten i det här som hävdar att evolutionsteoretikerna har fel.

Det är ännu roligare att läsa om det här när man från en viss del av högern först.
1. Hävdade att människan inte har kraft nog att påverka miljön, sedan..
2. Så sa man jo det kan hända, men vi har inte så stor påverkan
3. Ok, vi har påverkan men andra måste göra mer
4. Vi kan inte göra det här eftersom kostnaden bara hamnar på oss
5. (de knäppaste tror att det är en någon socialistisk skatteförtryckarsystem som t.ex. FN skall sätta på plats globalt)

Man förflyttar argumentationen men det handlar nästan alltid uteslutande om att sidan av de som är värsta bovarna.

Ungefär som evolutionsförnekarna säger att
1. Först att den inte finns, eller är rent av omöjlig
2. Jo den finns, men inte för människor
3. Och den bara finns i mikroevolution och inte makroevolution
4. När man till sist håller på att förlora kriget så försöker man kombinera tro med fakta
5. Dvs Gud skapade evolutionen (trots att bibeln säger att alla levande skapades i färdig format medans evolutionen säger det är en långsam gradvis process)

Jag vet att det är viktigt för din självbild att tro det där, men så är inte fallet. Det är tvärt om. Ni vägrar erkänna brister och faller alltid tillbaka till att man måste tro på det för att auktoriteter tror på det. Det är väldigt långt från den vetenskapliga metoden.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hellowiener:

För att just den siffran har använts under hela tråden för att avvisa all kritik. Nu när källan till den siffran är refuterad så är det djupt oärligt att låtsas som ingenting.

Jag kastar inte alla argument i sjön, jag kastar bara argumentet "lita på mig, det är sant" i sjön. För uppenbarligen så är klimatrörelsen inte särskilt trovärdig. Den där felaktiga 97%-siffran har citerats av hur många som helst under flera år, även folk i maktpositioner (inklusive Obama!!). Det säger väldigt mycket om bristen på kritiskt tänkande i klimatrörelsen och om hur lätt det är att manipulera den med felaktiga resultat.
Hur kan det här inte vara ett problem? Det är verkligen förbryllande att detta sopas under mattan av folk som anser sig bry sig om fakta och sanning.

Jag välkomnar självklart all sorts fakta, men det är en stor brist på sådan då det är en extremt komplicerad fråga.

En sen då? 97,93,95, det kvittar...poängen är att dom flesta med någon sorts utbildning i ämnet säger att det blir varmare och människan att orsakar detta.

Vi bränner flera kubikkilometer olja varje dag...och ännu mer kol, klart restprodukterna har effekter på miljön!

Du anser att du är skeptisk, men i själva verket är du icke objektiv och tycker att alla argument för människoskapad klimatförändring ska passera genom ett nålsöga medan dina argument tagna ut luften ska ha fritt spelrum!

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Esseboy:

En sen då? 97,93,95, det kvittar...poängen är att dom flesta med någon sorts utbildning i ämnet säger att det blir varmare och människan att orsakar detta.

Vadå en sen då? Hur kan det kvitta att en felaktig artikel får sån stor spridning bara för att den sa vad ni ville höra? Förstår du inte hur det påverkar trovärdigheten för hela rörelsen?
Varför ska jag tro på någon av de där siffrorna? Ingen av oss har en aning om hur många klimatforskare anser att människan ligger bakom klimatförändringarna och till hur stor grad.
Skillnaden mellan oss två är att jag inte låtsas veta bara för att det passar min agenda.

Skrivet av Esseboy:

Vi bränner flera kubikkilometer olja varje dag...och ännu mer kol, klart restprodukterna har effekter på miljön!

Du anser att du är skeptisk, men i själva verket är du icke objektiv och tycker att alla argument för människoskapad klimatförändring ska passera genom ett nålsöga medan dina argument tagna ut luften ska ha fritt spelrum!

Skillnaden är att jag tycker inte att enorma satsningar och samhällsomställningar ska baserar på enbart mina argument.
Du borde testa vara lite mer skeptisk.

Permalänk
Skrivet av Ratatosk:

Så har inte skett med teorin om kraftig global uppvärmning, där har man använt lobbyism kampanjande och dumförklaring av de som haft kritiska frågor.

Dom kallas vänsteranhängare

Idag var det 27 grader. Fan va snabbt den globala uppvärmningen går fort alltså...

Visa signatur

8700K@ 5Ghz, Noctua NH-D15, MSI RTX 2080 Ti VENTUS OC, Asus ROG STRIX Z370-F GAMING, Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3000MHZ, Corsair RM850W, AOC C32G1 144Hz