Permalänk
Medlem

Höga grader på processorn.

Hej, byggde min nya dator igår och sen dess har jag haft problem med processorns temperatur.
Har en vattenkylare (Fractal Design Celsius S24) med en AMD Ryzen 7 1800x 4.0 GHz 20MB.
När jag väl byggde datorn så råkade jag smeta bort lite av den förapplicerade kylpastan, så jag tog bort den och la på min egen, vilket jag tror att jag la lite för mycket. När jag satt upp datorn så visar det sig att processorns temperatur går upp i 50-60 utan några spel på, och när jag spelar går den upp i c.a 70 och som högst 80, som gjorde min fps sämre. Idag köpte jag Isopropyl för att tvätta bort den dåvarande kylpastan och la på en helt ny, men temperaturen är fortfarande uppe i samma grader??

Tacksam för snabba svar!
Mvh

Specs:

GPU: Geforce GTX 1060 6G DUAL OC
Nätaggregat: be quiet! Straight Power 11 750w
Processor: AMD Ryzen 7 1800x 4.0 GHz 20MB
Vattenkylare: Fractal Design Celsius S24

Har delvis löst problemet, behövs ingen mer hjälp.
Tack till alla som skrivit förslag & tips!

Mvh

Permalänk

Maxtempen är 95.1 grader, så 70/80 är inte alls farligt för att vara 4 ghz. Hur ser det ut med resterande kylning i chassit? 2 fläktar? Kika över kypastan och applicera en premiumversion.

Typ: https://www.inet.se/kategori/144/kylpasta/786/thermal-grizzly...

Visa signatur

Bulldozer since 2017-12-15
[8700k @ 4.9 ghz ¤ ASUS PRIME Z370-A ¤ Corsair Vengeance LPX DDR4 16gb 3000 mhz ¤ Asus EVGA RTX 2070 8GB BLACK GAMING ¤ Seasonic Focus 650w ¤ Fractal Define Define C TG ¤ Samsung 860 Evo 1TB ¤ Seagate Ironwolf 2TB ¤ Chassifans: Noctua Redux Series 1x120mm 2x140mm * Cryorig H5 Ultimate]

Permalänk
Medlem

@Nicho01: Du råkar inte ha ställt in den på PWM-mode då? För då måste man själv ställa in hur fläktarna ska gå nämligen. Du kan ju rotera plastringen runt själva pumpen för att välja mellan dom.

Visa signatur

Processor: Intel i9 9900K @ 4,7Ghz kyld av Noctua NH-D15 | Moderkort: Gigabyte Z390 Aorus Ultra | RAM: G.Skill Trident Z 16GB 3200Mhz | Grafikkort: MSI RTX 2080 Gaming X Trio | Chassi: Fractal Design Define S2 | PSU: Corsair RM750x | Hdd: Samsung 970 Evo 500GB & Seagate Barracuda 2TB |

Permalänk
Medlem

@SE_Larsson Hej, är inte helt säker på hur många fläktar som kom med, då jag inte är så kunnig när det gäller datorer. (Polare valde delar åt mig)
Chassit jag har heter Fractal Design Define R5, https://www.inet.se/produkt/6910012/fractal-design-define-r5-....
Och så här ser det ut inuti: https://i.imgur.com/Og6du96.jpg

@Muddyvaines
Tror inte jag ändrat något sådan, bara efter jag upptäckte att processorn var varm så lät jag min bror justera lite med fläktarnas hastighet osv, men inget verkade fungera. På själva vattenkylnings kartongen står det "PWM Controlled, In PWM mode, pump and fan speeds follows the PWM signal from the motherboard allowing precise control from a software application of your choice"
Och som sagt la jag till en helt ny kylpasta som jag köpte från Kjell & Company som heter "Plexgear
Plexgear MX-720 Polarfreeze Silver Kylpasta" Kan olika kylpasta ge olika resultat i temperatur?
Ska också pröva rotera plastringen som du föreslog, tackar

Mvh

Permalänk

@Nicho01: Köp 2st 140mm fläktar för fronten. Aj då. Då har du nog sämre kylpasta än innan. Ja verkligen.
Jämför volvo 240 med nya s90 (kylpasta) xD

Visa signatur

Bulldozer since 2017-12-15
[8700k @ 4.9 ghz ¤ ASUS PRIME Z370-A ¤ Corsair Vengeance LPX DDR4 16gb 3000 mhz ¤ Asus EVGA RTX 2070 8GB BLACK GAMING ¤ Seasonic Focus 650w ¤ Fractal Define Define C TG ¤ Samsung 860 Evo 1TB ¤ Seagate Ironwolf 2TB ¤ Chassifans: Noctua Redux Series 1x120mm 2x140mm * Cryorig H5 Ultimate]

Permalänk

Dubbelkolla att du kopplat in allt efter manualen till kylaren.
Finns det en "AIO" header på moderkortet? (står i manualen för kortet), använd den isf för då går pumpen 100% hela tiden, kan gå att ändra på i UEFI.

På vilken header har du kopplat in fläktarna? Vad säger UEFI ang. fläkthastighet?
Enligt egen erfarenhet så funkar inte Speedfan och dylikt längre, bättre att använda UEFI för det.

Vilket håll blåser fläktarna åt? (finns små pilar på ena sidan som visar rotation och luftriktning)
Pekar allt in i chassit så kan det bli knepigt att bli av med värme.

Mvh

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grim_reaper_SwE:

Dubbelkolla att du kopplat in allt efter manualen till kylaren.
Finns det en "AIO" header på moderkortet? (står i manualen för kortet), använd den isf för då går pumpen 100% hela tiden, kan gå att ändra på i UEFI.

På vilken header har du kopplat in fläktarna? Vad säger UEFI ang. fläkthastighet?
Enligt egen erfarenhet så funkar inte Speedfan och dylikt längre, bättre att använda UEFI för det.

Vilket håll blåser fläktarna åt? (finns små pilar på ena sidan som visar rotation och luftriktning)
Pekar allt in i chassit så kan det bli knepigt att bli av med värme.

Mvh

Tar några tips i taget så börjar med pumpen. Sladden sitter ikopplad rätt som det står i manualen, på moderkortets manual hittade jag en ”AIO pump” uttag nära processorn, bör jag byta till den? Lyckades också vrida plastringen på pumpen till auto, innan var den mittemellan både PWM och auto. Radiator fläktarna pekar in mot chassi medans fläkten/fläktarna som kom med chassi fläktar luft utåt, som på bilden lite längre upp.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av SE_Larsson:

@Nicho01: Köp 2st 140mm fläktar för fronten. Aj då. Då har du nog sämre kylpasta än innan. Ja verkligen.
Jämför volvo 240 med nya s90 (kylpasta) xD

Haha okej, om jag inte lyckas fixa problemet ska jag pröva den kylpastan du rekommenderade, lite svårt med pengar nu när man nyss slösat 16 papp på en dator och är 17 bast😂.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nicho01:

Tar några tips i taget så börjar med pumpen. Sladden sitter ikopplad rätt som det står i manualen, på moderkortets manual hittade jag en ”AIO pump” uttag nära processorn, bör jag byta till den? Lyckades också vrida plastringen på pumpen till auto, innan var den mittemellan både PWM och auto. Radiator fläktarna pekar in mot chassi medans fläkten/fläktarna som kom med chassi fläktar luft utåt, som på bilden lite längre upp.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja en AIO kylare ska du ha i AIO uttaget speciellt framtagen för just sån kylsystem du har

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem

@fermia: Okej prövade AIO uttaget men det verkar inte ha ändrat på temperaturen :/
Var inne i BIOS nyss och ändrade fläktens hastighet och det gjorde heller ingenting, och kan inte hitta där man ändrar så pumpen är på "max"
Blir väl att lämna in datorn antar jag. :S

Permalänk

Nåja, sakta i backarna.
Det här ska gå att lösa.

Jag sitter med en 7700K, Noctua U12S i ett litet Silverstone SG10, min idletemp är på 40.

Hur varmt är det i rummet?

Vilka uttag har du satt alla fläktarna i? (kylare, chassi osv)
Skulle du kunna ta en bild från sidan där man ser hela chassit?

Mvh

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grim_reaper_SwE:

Nåja, sakta i backarna.
Det här ska gå att lösa.

Jag sitter med en 7700K, Noctua U12S i ett litet Silverstone SG10, min idletemp är på 40.

Hur varmt är det i rummet?

Vilka uttag har du satt alla fläktarna i? (kylare, chassi osv)
Skulle du kunna ta en bild från sidan där man ser hela chassit?

Mvh

Hej, det är cirka 31 grader varmt i rummet, skickar några bilder i chassit.

https://imgur.com/a/ykktk7v

https://imgur.com/a/PRLIdMR

https://imgur.com/a/7qkZRGK

https://imgur.com/a/oVq4sXc

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nicho01:

Hej, det är cirka 31 grader varmt i rummet, skickar några bilder i chassit.

https://imgur.com/a/ykktk7v

https://imgur.com/a/PRLIdMR

https://imgur.com/a/7qkZRGK

https://imgur.com/a/oVq4sXc

Skickades från m.sweclockers.com

Är det bara jag som ser fel på bild 3 eller har du inte tagit bort luckorna ovanför kylaren i toppen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av xp1ratex:

Är det bara jag som ser fel på bild 3 eller har du inte tagit bort luckorna ovanför kylaren i toppen?

Vet inte riktigt vilka luckor du menar, skulle du kunna ringa in ungefär vart?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Ser ut som att de tre plastluckorna ligger kvar på toppen av chassit och då stoppar luftflödet genom radiatorn.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | Asus b350-f Gaming | Corsair 32GB 3000Mhz CL15 Vengeance LPX | Asus RTX 4070 Dual OC | Corsair RM650x | Samsung 970 EVO 1TB | Samsung 850 EVO 500GB | Fractal Design Meshify C | Acer Predator XB271HU

Permalänk
Medlem

@Nicho01: Dom 3 luckorna på ovansidan som du ser på denna bild, dom skall bort.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Medlem

Låter ganska vettigt nu när man tänker efter! Ska pröva så fort jag kommer hem. Ursäktar min brist på kunskap😅

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Nicho01: Man lär så länge man lever. Alla var vi nybörjare någon gång.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Medlem

Rumstemperatur på 31 grader? Inte konstigt att cpu'n går varm. Svårt att kyla komponenter med uppvärmd luft.

Permalänk
Medlem

Okej, hade visst för höga förhoppningar. Tog bort dom tre luckorna, kanske hjälpte temperaturen pyttelite men den idlar fortfarande på 55-68 grader :/

@Wcx Brorsan min i rummet bredvid har 20-40 i CPU temperatur och lika varmt i båda rummen.
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@Nicho01: "Slösat" ^^ Du kanske ska googla lite innan du köper saker xD

Visa signatur

Bulldozer since 2017-12-15
[8700k @ 4.9 ghz ¤ ASUS PRIME Z370-A ¤ Corsair Vengeance LPX DDR4 16gb 3000 mhz ¤ Asus EVGA RTX 2070 8GB BLACK GAMING ¤ Seasonic Focus 650w ¤ Fractal Define Define C TG ¤ Samsung 860 Evo 1TB ¤ Seagate Ironwolf 2TB ¤ Chassifans: Noctua Redux Series 1x120mm 2x140mm * Cryorig H5 Ultimate]

Permalänk
Medlem

@SE_Larsson: Haha menade inte indirekt "slösat", är dock ganska nöjd med mitt köp. Kanske bara är jag som förväntade mer än jag skulle ha gjort. 55-70 i CPU temperatur är kanske inte så jättefarligt som du sa. Tänkte mer på att jag kom ner i låg fps och skyllde på temperaturen inte själva datorn.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nicho01:

Okej, hade visst för höga förhoppningar. Tog bort dom tre luckorna, kanske hjälpte temperaturen pyttelite men den idlar fortfarande på 55-68 grader :/

@Wcx Brorsan min i rummet bredvid har 20-40 i CPU temperatur och lika varmt i båda rummen.
Skickades från m.sweclockers.com

Är det endast jag som tycker att 55-68 grader låter helt normalt med tanke på att temperaturen i rummet är 31 grader ?

Och brorsan dins processor kan omöjligt gå på 20-40 grader om tempen i rummet är 31

Permalänk
Medlem

@Wong: Är 70 grader verkligen normalt utan att ha ett enda program öppet? Gick nyss till hans dator och kollade speccy, idle temp var på exakt 48, och hans dator är mycket äldre än min. Dock vet jag inte om Speccy är "accurate"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nicho01:

@Wong: Är 70 grader verkligen normalt utan att ha ett enda program öppet? Gick nyss till hans dator och kollade speccy, idle temp var på exakt 48, och hans dator är mycket äldre än min. Dock vet jag inte om Speccy är "accurate"

Det är ju nog lite högt. Men läste precis att du har radiator fläktarna i toppen och suga in luft ? Skulle gissa att där ligger dit problem.
Varmluft stiger upp, vänd dem så dom skuffar ut luften istället.
Edit: Och dubbelkolla att du verkligen monterat kylaren rätt/skapligt

Permalänk
Medlem

Dra hem HWInfo64 och lägg upp screenshots på Sensor Status. Måhända att ditt moderbords bios "övervoltar" på vcore och vsoc i grundinställningar.

Permalänk
Medlem

Tänk på att du måste avläsa temperaturen i förhållande till rumstemperaturen. Så du kan inte direkt jämföra dina mätvärden du får idag med de du får på vintern.

Permalänk
Medlem

@Wong: Yes, prövar strax.
@Wcx: Duger denna https://i.imgur.com/2lGbA4j.png ?

Permalänk
Medlem

Ser helt normalt ut. Cpu(Tdie) är det korrekta värdet.

Permalänk
Medlem

@Wcx:Okej så jag antar att det är fel på Speccy?