Nvidia avtäcker Geforce RTX 2000-serien med arkitekturen "Turing"

Permalänk
Medlem
Skrivet av FearKill:

Så 999 dollar är amerikanska priset. Detta är 9168:- med dagens valuta. Ta det gånger 1.5 så har du 13 752:-.
Vet att 25% inte är elektronik skatten men de 25% kommer från någonstans. Därför jag sa att lägga till 25%.

Så här skrev jag ursprungligen:

"Priserna på exempelvis Komplett verkar vara placeholders, det står "Prismatchning" under dem.

Detta borde vara mer rimligt, allt annat är ett rån av återförsäljarna.

RTX 2070 499 USD = 499 x 9,18 x 1,25 = 5.726 SEK
RTX 2080 699 USD = 699 x 9,18 x 1,25 = 8.021 SEK
RTX 2080 Ti 999 USD = 999 x 9,18 x 1,25 = 11.463 SEK"

1,25 står för +25% (moms), 9,18 är dollarkursen gentemot kronan och vi börjar med grundpriset.

Testa att gå in på Amazon.com, kolla priset på en Nintendo Switch, 299 dollar x 9,18 x 1,25 = 3.431 SEK, typ en hundring över vad det kostar på prisjakt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Monarchy:

ja du vet uppenbarligen inte vad danska kronan är värd. Köper du direkt från Nvidia kostar 2080ti 14000 svenska. och 9800 danska.
Alltså kostar dom samma. 9800 danska kronor är 13 750 svenska kr.

Ursäkta ers allsmäktiga allvetande höghet det var inte meningen att vara så korkad...

Visa signatur

Moderkort: ASUS Crosshair VIII Dark Hero, CPU: R9 5900X @4,4GHz, RAM: Corsair Vengence DDR4 32Gb @3600MHz, GPU: RX7900XT Red Devil, Förvaring: Kingston KC3000 512Gb, WD Black SN750 2TB, Samsung 750 500Gb SSD och 2x Seagate Barracuda 4Tb i raid 1, Ljudkort: Creative Sound Blaster ZxR

Permalänk
Medlem
Skrivet av sCaz:

För många hobbys

haha, japp.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem

Mycket sugen trots prislappen men jag vill se benchar först.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Medlem

Ja, det är hutlöst dyrt, men det som verkligen gör mig mörkrädd är att det inte sades ett enda ord om "vanlig" prestanda, utan ray tracing. Det är nästan som att de vill dölja något. Om prestandaökningen vid rastrering är marginell jämfört med förra generationen, ja, då tycker jag de är ute på hal is med denna prissättning. Jag bryr mig inte om hur revolutionerande detta är, det är mer tech-demo än konsumentprodukt nästan.

Permalänk
Medlem

... men å andra sidan servade jag bilen idag för 4000+ (vanlig 1 års intervall service, bilen har gått 900 mil), saker och ting blir dyrare och dyrare

Permalänk
Medlem

Allt såg så blankt och skinande rent ut, ray tracing i all ära men i verkligheten är min bil ganska matt, mina fönster lätt dammiga, mina glasögon har fingeravtryck....

Permalänk
Moderator
Testpilot

Intressant att notera.

GP102 är 471mm2 (1080 Ti)
TU102 är 754mm2 (2080 Ti)

Det är en gigantisk kärna. GM200 var riktigt stor på 601mm2 men detta är något helt annat.

TU104 kommer förmodligen hamna nära GP102 om inte vara större faktiskt.

Det kan ju förklara priserna. Delvis. Självklart har Nvidia saltat på rejält men det är dyra kärnor att tillverka.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av jH0Ni:

Ja, det är hutlöst dyrt, men det som verkligen gör mig mörkrädd är att det inte sades ett enda ord om "vanlig" prestanda, utan ray tracing. Det är nästan som att de vill dölja något. Om prestandaökningen vid rastrering är marginell jämfört med förra generationen, ja, då tycker jag de är ute på hal is med denna prissättning. Jag bryr mig inte om hur revolutionerande detta är, det är mer tech-demo än konsumentprodukt nästan.

Rätta mig om jag har fel, men.

Det som kräver mest av en GPU idag är följande:

  1. Ljus

  2. Skuggor

  3. Vatten

Om tensor cores och raytracing hanterar allt jobbigt med dessa tre (reflektioner osv), och resten av kortet hanterar det övriga, så borde den "vanliga" prestandan även den öka radikalt?

Permalänk

Skulle gärna se lite test med dom här spelen med och utan ray tracing. Om man ändå måste avaktivera det för att få 120+ fps så känns det juh mindre meningsfullt.

Visa signatur

Corsair Obsidian 750D | be quiet! DARK POWER PRO 10 1000w | ASUS Maximus VI Hero | Intel i7 4770k @ 4.3ghz | 2x8GB Corsair Vengeance 2133Mhz | MSI GTX 1080 Gaming X |Samsung 840 EVO 500GB

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av GoldenGoose:

Rätta mig om jag har fel, men.

Det som kräver mest av en GPU idag är följande:

  1. Ljus

  2. Skuggor

  3. Vatten

Om tensor cores och raytracing hanterar allt jobbigt med dessa tre (reflektioner osv), och resten av kortet hanterar det övriga, så borde den "vanliga" prestandan även den öka radikalt?

Förutsatt att tekniken är implementerad ja.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Köpte ett ASUS GeForce RTX 2080 Ti 11GB DUAL OC (DUAL-RTX2080TI-O11G) från webhallen. Lirar endast BF så blir skoj att se realtids renderad ray tracing i praktiken. Ray tracing labbade jag med under universitetstiden i Norrköping för 10+ år sedan. Då fick man vänta länge för att skapa en(1!) frame /Medieteknologen

Visa signatur

der8auer Core i9-9900K - delidded @ 5.1 ghz | ASUS ROG Maximus XI Hero | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3090 24GB Gaming OC | Rog Swift PG35VQ && Rog Swift PG27VQ | LPX Black 3200MHz 32gb | Logitech G Pro Wireless | Logitech G915 TKL Tactile | Sennheiser HDV820 | Sennheiser HD 800S | Swedish Match Ettan Orginal Portion | "-DICE please!?"|Min senaste youtube video -> https://youtu.be/OqIq_hh0BI8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Höstregn:

Inet har dom uppe med för motsvarande pris.

Jupp, och Webhallen och Proshop också.

Synd, men jag vidhåller att marginalen verkar orimlig.

Visa signatur

i7-10700K + Corsair H90 | Z490 | 64GB | RTX3080 | SSD 3*512GB + 500GB + 128GB | HDD 3TB | Phanteks P400S | TUF 750W | 31.5"+27"+24" | Corsair K95 RGB | Logitech G902 | Sennheiser RS 175

Permalänk
Medlem
Skrivet av jH0Ni:

Ja, det är hutlöst dyrt, men det som verkligen gör mig mörkrädd är att det inte sades ett enda ord om "vanlig" prestanda, utan ray tracing. Det är nästan som att de vill dölja något. Om prestandaökningen vid rastrering är marginell jämfört med förra generationen, ja, då tycker jag de är ute på hal is med denna prissättning. Jag bryr mig inte om hur revolutionerande detta är, det är mer tech-demo än konsumentprodukt nästan.

Om jag får spekulera lite, 13 448 GFLOPS (2080ti) mot 11 334 GFLOPS (1080ti), så något under 20% högst troligt. Men i nya spel lär det vara mycket mycket bättre eftersom ljus och skuggor förmodligen mer eller mindre sköts av RT och tensor cores medan cudakärnorna jobbar med annat.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem

Känns som det kommer dyka upp en hel del benchmarking på Youtube till helgen.

*cracks beer

Visa signatur

Intel i7-4790K | Palit GeForce GTX 1080 Super Jetstream | Noctua NH-D15 | Corsair Vengeance Low Profile 32GB DDR3 PC3-12800 | Samsung SSD 840 EVO 250 GB | Asus Z97-A

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kabex:

Tycker bara det verkar tveksamt med en sån bisarrt hög markup, $999 blir inte 15kkr, även med lite påslag för OC-modeller och annan kylare.

Dessutom så länkar folk bara till komplett, man kan ju vänta och se senare eller imorgon när fler ÅF fått upp modeller och prissättning.

Jag kan ha fel, men jag hoppas att ni har fel.

Bläddra neråt så finner du priserna här också: https://www.webhallen.com/se/campaign/7553-GeForce

Samma sak här: https://www.inet.se/kampanj/4656/nvidia-rtx-launch

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gambit_2K:

Såg, denna, 21 spel alltså de flesta redan släppta

https://www.overclock3d.net/news/gpu_displays/nvidia_reveals_...

Jag blev förvånad över BF eftersom det varit gaming evolved tidigare. Men Hitman 2 också!? Visste inte ens att det var utannonserat.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GoldenGoose:

Rätta mig om jag har fel, men.

Det som kräver mest av en GPU idag är följande:

  1. Ljus

  2. Skuggor

  3. Vatten

Om tensor cores och raytracing hanterar allt jobbigt med dessa tre (reflektioner osv), och resten av kortet hanterar det övriga, så borde den "vanliga" prestandan även den öka radikalt?

Jag förstår din poäng men jag har uppfattat att man inte kan "mixa" rastrering med ray tracing, antingen kör man med eller utan. Och mycket av hårdvaran (eller åtminstone det de vill visa upp) är totalt optimerad för just ray tracing. Är rädd att det tyvärr är lite svart-vitt. Visst, viss "prestanda-överföring" kommer det nog finnas, men jag har en jobbig känsla av att det inte är tillräckligt prestandahopp vid rastrering för att motivera priset (för mig). Men det återstår att se!

Permalänk
Medlem

Det här är teknikporr!!

Det enda är att min pålnbok och kontokort inte riktigt kommer älska detta lika mycket som jag (eller min elräkning). Hoppas framtida GTA 6 eller F1 2019 kommer ha stöd för "strålspårning" då får min plånbok gnälla hur mycke den vill

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av jH0Ni:

Jag förstår din poäng men jag har uppfattat att man inte kan "mixa" rastrering med ray tracing, antingen kör man med eller utan. Och mycket av hårdvaran (eller åtminstone det de vill visa upp) är totalt optimerad för just ray tracing. Är rädd att det tyvärr är lite svart-vitt. Visst, viss "prestanda-överföring" kommer det nog finnas, men jag har en jobbig känsla av att det inte är tillräckligt prestandahopp vid rastrering för att motivera priset (för mig). Men det återstår att se!

Du kan ha rätt

Permalänk
Medlem

Här har vi facit angående priserna: https://www.nvidia.com/sv-se/geforce/20-series/?nvid=nv-int-5...

GEFORCE RTX 2080 Ti
Founders Edition

13,999.00 kr
FÖRBESTÄLL
I LAGER

Fri frakt
Limit 2 per customer.

GEFORCE RTX 2080
Founders Edition

9,199.00 kr
FÖRBESTÄLL
I LAGER

Fri frakt
Limit 2 per customer.

GEFORCE RTX 2070
Founders Edition

6,899.00 kr
MEDDELA MIG
EJ I LAGER

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArtMan:

Ska bli spännande på måndag.

Frågan är varför man lanserar 2080Ti och 2080 vid samma tidpunkt?
Kan det vara så att man har väntat med 2080 lanseringen såpass länge att man kom för nära inpå lanseringen av 2080Ti och valde då istället att skeppa bägge kort vid samma tillfälle?

Känns också som det kommer bli rätt så stor prestandaskillnad mellan 2080Ti och 2080. Vad kan man vänta sig för pris?
999$ för 2080Ti och 699$ för 2080?

Citera mig själv från en annan tråd.

Ingen som har ledig tjänst som analytiker?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

01000010011011110101101001101111

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Handlar inte bara om ifall man är rik eller ej. Helt sinnessjukt att folk kan vara okej med att Nvidia mjölkar dem så här. Prishöjningarna är ju helt sanslösa.

Uppenbarligen finns det en marknad för grafikkort i den här prisklassen, annars skulle Nvidia inte ta ut dessa priser... Men när folk fortsätter betala dessa ockerpriser sänder det i sin tur en signal till Nvidia att det är helt OK att ta ut dessa priser. De kommer fortsätta tänja gränserna och öka priserna för varje generation tills smärtgränsen är nådd (om det nu finns någon sådan).

Oavsett hur rik man är kan det väl inte kännas bra att bli utnyttjad för att ett företag ska få ta ut orimliga vinstmarginaler? Det är som om latten du köper varje dag som brukar kosta 29:-, en dag plötsligt kostar 69:-. Visst, du har fortfarande "råd", men det rimliga torde vara att man tar sig en funderare på varför priset gått upp så mycket.

Detta hade inte kunnat hända på en fungerande marknad. Hade inte Nvidia haft monopol på högpresterande GPU:er hade de inte kunnat sätta priserna hur högt som helst, då hade folk bara valt en likvärdig produkt från någon annan tillverkare. Men eftersom inte AMD eller någon annan har något att erbjuda över GTX 1080-prestanda är spelplanen helt fri för Nvidia över över $500-strecket, och de kan därför göra som de vill med prissättningen.

Skrivet av superegg:

Tror dom kommer sänka priserna så fort GTX10** har taget slut då kommer dom sänka priset.

Nvidia mål är att ha så höga priser på RTX20** så att folket väljer GTX10** så att dom tar slut sen så kan dom börja sänka priset men dom som vill ha det nyaste kommer köpa dom nya.

Min gissningen.

Absolut, vi läste ju för inte länge sedan att ÅF sitter på en massa osålda Pascal-kort som Nvidia vägrade ta tillbaks eller ge prisskydd för. Skulle 2080 kostat som 1080 (vilket är det normala när en generation ersätter en tidigare) skulle det ha blivit totalt omöjligt att få dessa sålda utan att dumpa priserna till typ $249 för ett GTX 1080.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av GoldenGoose:

Rätta mig om jag har fel, men.

Det som kräver mest av en GPU idag är följande:

  1. Ljus

  2. Skuggor

  3. Vatten

Om tensor cores och raytracing hanterar allt jobbigt med dessa tre (reflektioner osv), och resten av kortet hanterar det övriga, så borde den "vanliga" prestandan även den öka radikalt?

Normalt kör man antingen med raytracing eller med vanliga hederliga trianglar. Båda löser samma problem, men på olika sätt (och olika bra - raytracing är mycket närmare verkligheten). Om det är möjligt att dela upp renderingen och använda båda teknikerna parallellt vet jag inte, men det känns som det borde bli ganska komplicerat att få till.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Jag blev förvånad över BF eftersom det varit gaming evolved tidigare. Men Hitman 2 också!? Visste inte ens att det var utannonserat.

Körde stängda alphan för BF5. Konsolen gav faktiskt en ledtråd om det grabbarna från dice visade, där stod det ray-tracing off.. eller nått i den stilen

Visa signatur

der8auer Core i9-9900K - delidded @ 5.1 ghz | ASUS ROG Maximus XI Hero | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3090 24GB Gaming OC | Rog Swift PG35VQ && Rog Swift PG27VQ | LPX Black 3200MHz 32gb | Logitech G Pro Wireless | Logitech G915 TKL Tactile | Sennheiser HDV820 | Sennheiser HD 800S | Swedish Match Ettan Orginal Portion | "-DICE please!?"|Min senaste youtube video -> https://youtu.be/OqIq_hh0BI8

Permalänk
Medlem

Vart en beställning på MSI GeForce RTX 2080 Ti 11GB GAMING X TRIO.

Se om priset på 14500 bara är en placeholder eller om det är vad man kommer få lägga ut.

Visa signatur

Arbetsstation/streamdator: Define R6, Ryzen 2600, 16GB DDR4, EVGA 980ti.
Speldator: Define R6, 6700k, 16GB DDR4, MSI 2080ti X Trio.
Filserver: Define R6, 2500k, 16GB DDR3, EVGA 960.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Intressant att notera.

GP102 är 471mm2 (1080 Ti)
TU102 är 754mm2 (2080 Ti)

Det är en gigantisk kärna. GM200 var riktigt stor på 601mm2 men detta är något helt annat.

TU104 kommer förmodligen hamna nära GP102 om inte vara större faktiskt.

Det kan ju förklara priserna. Delvis. Självklart har Nvidia saltat på rejält men det är dyra kärnor att tillverka.

Skickades från m.sweclockers.com

Självklart är det så. Med det i åtanke kan man tänkas sig hur mycket Titan varianten kommer kosta, såvida något sådant släpps. Jag gissar på minst 20 000kr.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Intressant att notera.

GP102 är 471mm2 (1080 Ti)
TU102 är 754mm2 (2080 Ti)

Det är en gigantisk kärna. GM200 var riktigt stor på 601mm2 men detta är något helt annat.

TU104 kommer förmodligen hamna nära GP102 om inte vara större faktiskt.

Det kan ju förklara priserna. Delvis. Självklart har Nvidia saltat på rejält men det är dyra kärnor att tillverka.

Skickades från m.sweclockers.com

Nu leker vi lite med tanken bara, jag är fullt medveten om att det finns andra kostnader i ett företag än bara produktionskostnaden. Det finns enormt många utgifter som ett grafikkort måste tjäna in sina pengar åt för att ett företag ska kunna överleva.

MEN MED DET SAGT!

Vad tror ni att att ett RTX 2080 Ti skulle kosta att producera? 1000kr?

Permalänk
Medlem

När de släpptes;
1080 Ti - 8-10k
1080 - 5-6K
1070 - 3-4K

2080 Ti - 10-14k
2080 - 7-9K
2070 - 5-7K

6-7K för en låg-mittenklassad kort som 2070?
Som att köpa en i/R3-5 till priset av en i/R7-9.

nVidia: 2070 är 45% snabbare än 1070, så vi tycker att det är bara rättvist att vi tar 45% mer betalt också!

Tänk dig om Samsung skulle släppt Galaxy S9 som ersätter S8:an och helt plötsligt höjer priset, som legat på cirka 8k, till 13k för att "den har bättre kamera/SOC/whatever."

Visa signatur

3900X | Asus C8H | Trident Z 3800 | 6800 XT | MP600 | HX1000i | Core P5 | EK-WB