Behöver råd slutsteg bil 4 kanal.

Permalänk
Avstängd

Behöver råd slutsteg bil 4 kanal.

Jag har högtalare som är: 80W RMS / 160W Max

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?pu=4289904
Jag hittar inte allt för mycket information om de olika produkterna som säljs samt att vissa priser varierar något extremt t.ex så kostar slutsteget jag länkade nu 5000kr men har tidigare kostat 3000kr.

Är det någon här som byggt billjud och har något att rekommendera?
Jag antar att det är bättre att ha för mycket än för lite effekt så man inte pressar steget för mycket och överhettar det?

Permalänk
Medlem

Du har rätt i att man inte kan ha för mycket effekt men det kan kosta mer än det smakar.
När de gäller slutsteg rekommenderar jag något välkänt märke på ca 4x50-100w för ditt ändamål
Beroende på vilken karaktär du vill på ljudet.
Vill du ha en tajt bas med bra kontroll rekommenderar Rockford Fosgate !
Tex https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1963397
Eller https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2718487

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Phanteks P400s | Asus B-350 Strix |Ryzen 1600X @4 Ghz
G.skill 16GB 3.6Ghz CL16 Trident Z RGB | FD Celsius S36
Samsung 960EVO 500GB |Corsair RM750x | Asus Vega 56 Strix

Permalänk
Medlem

Nu var det väldigt länge sen jag byggde något bil-ljud så jag har tyvärr inga produkter att tipsa om.
Däremot när det gäller watt så är det RMS som är intressant. Man ska normalt sikta på ett slutsteg som har typ 80-150% effekt av vad högtalarna är specificerade för, i ditt fall alltså nånstans mellan 65-120W /kanal. Det skadar väl inte med mera kräm, men strömkabel från batteri till slutsteg blir tjockare osv, så det blir i slutändan ett dyrare bygge än vad som behövs. Max gain lär du ändå få skruva ner på steget så du (eller någon annan) inte råkar maxa steget och spräcka högtalarna.

Jag hade 2x 6.5" mid-bas, 4" mid, & diskanter fram, och allt det drev jag med ett litet 2x30W RMS-steg gömt bakom panelen fram (blev enklare än att riva hela bilen för att dra om kablarna), och till det ett bryggkopplat 2-kanalsteg i bakluckan för att driva en 10" bas. Tror det låg på 150W RMS i bryggkopplat läge.
Det var mer än nog för att hela bilen skulle skallra, och då hade jag ändå gain nerdraget på båda slutstegen.

Visa signatur

MSI Z370-A Pro / EVGA 850W G3 / i5-8600K Delid @ 4.8Ghz /
GTX 1070Ti / 16GB Corsair LPX @ 3200Mhz / 3x500GB SSD /
Acer Predator XB271H

Permalänk
Medlem

Det kan ju vara av vikt att veta vilka högtalare du tänker driva samt i vilken låda. Sluten eller basreflex, ibland kan högtalaren nästan bottna vid lägre effekt än den tål termiskt beroende på hur lådan är anpassad. Ibland kan man trycka på lite mera utan risk för bottning men då brinner den kanske upp om man spelar länge.

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av foppson:

Det kan ju vara av vikt att veta vilka högtalare du tänker driva samt i vilken låda. Sluten eller basreflex, ibland kan högtalaren nästan bottna vid lägre effekt än den tål termiskt beroende på hur lådan är anpassad. Ibland kan man trycka på lite mera utan risk för bottning men då brinner den kanske upp om man spelar länge.

https://www.brl.se/sv/artiklar/focal-ps165-fx-65tum-kitsystem...
Det är dessa ja har dvs ingen baslåda utan de sitter i dörrarna både fram och bak så totalt 4 högtalare/diskanter.

Jag tänker att man kanske borde ha något starkare steg än just på gränsen så man inte överbelastar/överhettar dem sedan så känns det inte riktigt som man kan lita på några siffror när det kommer till billjud heller.

Permalänk
Medlem

Visst är det bättre att hellre ligga i överkant på steget så man slipper ha max gain, för då kommer steget ge mer distorsion i signalen. Däremot kommer du inte vilja lyssna med 80W effekt levererat till högtalarna heller, för högtalarna get distorsion innan dess ändå.
Men även om du får ut 4x50w med skapligt ljud innan distorsionen blir outhärdlig så är det gott och väl tillräckligt för att fylla ett större vardagsrum med musik, och en kupé är inte särskilt stor.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MSI Z370-A Pro / EVGA 850W G3 / i5-8600K Delid @ 4.8Ghz /
GTX 1070Ti / 16GB Corsair LPX @ 3200Mhz / 3x500GB SSD /
Acer Predator XB271H

Permalänk
Medlem

Risken med för mycket effekt är att du inte vet när gränsen är nådd, du hör inte distorsionen i diskant/mellanregister när steget klipper utan hör bara det missljud som uppstår av membranets olinjära rörelse när den pressas till sitt yttersta och du riskerar att termiskt eller fysiskt skada talspolen. 4x50wrms slutsteg är nog fullt tillräckligt för dessa högtalare då de troligen lämnar 4x80-4x100w dynamiskt.

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"

Permalänk
Avstängd

https://www.lw-audio.com/sv/produkter/marken/ground-zero-1/sl...

Köpte ett sådant steg får se hur de blir men jag är också ganska säker att man ställer in slutsteget efter hur högt man vill att de ska spela med hjälp av gain så man inte når för hög effekt.

Hade ett slutsteg för några år sedan som blev väldigt varmt och jag tror det kan bero på överbelastning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

https://www.lw-audio.com/sv/produkter/marken/ground-zero-1/sl...

Köpte ett sådant steg får se hur de blir men jag är också ganska säker att man ställer in slutsteget efter hur högt man vill att de ska spela med hjälp av gain så man inte når för hög effekt.

Hade ett slutsteg för några år sedan som blev väldigt varmt och jag tror det kan bero på överbelastning.

En av nackdelarna av att justera max effekt med gain är att många av bilstereoapparaterna har progressiv loudness så att man får väldigt fattigt ljud när man kommer över halv volym på stereon men det märker du rätt fort om så är fallet eller stänger av loudness (eller motsvarande) helt om det går och det låter bra.

Om ett slutsteg blir överbelastat så brukar det stänga av, de äldre linjära slutstegen kunde bli riktigt varma då verkningsgraden var låg i jämförelse med de i dag vanliga digitala stegen, halvledarmaterialet i transistorerna tål upp emot 150°C innan de går sönder så att ett steg är runt 60-70 grader varmt kan vara fullt normalt.

Tror det steg du köpte har ett subsonic-filter, du kan ju ställa det på strax under 50Hz så lär högtalarna tåla lite mera effekt i och med att de inte försöker spela frekvenser de inte klarar av att hantera.

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av foppson:

En av nackdelarna av att justera max effekt med gain är att många av bilstereoapparaterna har progressiv loudness så att man får väldigt fattigt ljud när man kommer över halv volym på stereon men det märker du rätt fort om så är fallet eller stänger av loudness (eller motsvarande) helt om det går och det låter bra.

Om ett slutsteg blir överbelastat så brukar det stänga av, de äldre linjära slutstegen kunde bli riktigt varma då verkningsgraden var låg i jämförelse med de i dag vanliga digitala stegen, halvledarmaterialet i transistorerna tål upp emot 150°C innan de går sönder så att ett steg är runt 60-70 grader varmt kan vara fullt normalt.

Tror det steg du köpte har ett subsonic-filter, du kan ju ställa det på strax under 50Hz så lär högtalarna tåla lite mera effekt i och med att de inte försöker spela frekvenser de inte klarar av att hantera.

Jag har nyligen skaffat en ganska bra stereo så jag tror inte jag kommer ha en massa konstiga problem som orginalstereon kan ge vid hög volym.

Jag har en volymkontroll på min subwoofer som visar om den skickar ut distad signal får väl vänta och se om det andra slutsteget också har det vilket skulle vara till stor hjälp så man inte spelar sönder något.

Min bas spelar runt 35-80hz ca så är det bättre om de andra högtalarna bara spelar 80hz+ eller låter de bättre om de också hjälper till runt 50hz?

Permalänk
Medlem

@gabriel15: För att få korrekt delningsfrekvens så får du prova dig fram, många faktorer spelar in, fasförskjutningar i sub, delningsfilter osv, kanske enklast att ställa allt sådant i stereon om det går och köra utan filter på stegen, då blir det lättare att labba fram en bra inställning, du kanske kan testa att fasvända suben, ibland så kan man få övergången mellan sub och övriga högtalare att låta bättre då.
Men om filtren är via en digital signalprocessor i stereon så kanske det inte sker någon fasförskjutning i delningsfiltren som vid konventionella R/C-filter. Det är bästa är att lyssna.

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"

Permalänk
Avstängd

Jag köpte dämpning som jag även drog på plastpanelens insida och resultatet vart mycket bättre än vad jag någonsin kunde tänkt mig.

Steget har jag inte riktigt ställt in heller får väl kika på det imorgon.

https://www.brl.se/sv/artiklar/alpine-cde-178bt.html?gclid=Cj...

Jag kör med denna och den ska ha filter jag måste bara lyckas hitta hur man får fram dem sedan kanske jag kan fasvända subben där med så det blir lättare att jämföra ljudskillnaden.