Permalänk

DisplayPort fast i monitor!

Hej! Som rubriken lysder så har min displayport gått sönder och fastnat i min sprillans nya monitor!

Jag vänder mig till er veteraner här på Sweclockers! Hur ska jag göra för att få bort den? Tack ❤️
Bilder!

Permalänk

Superlim och limma fast något med så stor kontaktyta som möjligt på delen som sitter kvar i monitorn!

Sorry, såg inte på bilderna först, går väl med en tång?

Visa signatur

En dator

Permalänk

@spirit_ande: Vet ju inte hur! Livrädd att förstöra själva kontakten :/

Permalänk
Medlem

Borde det inte räcka med att använda något plant och trycka ned de två piggarna.

Därefter dra ut kontakten?

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

Det är väl hanen som fastnat? Då finns ju inget annat val än att med en bra tång greppa tag och dra/jucka ut den, ev byta angreppspunkt om inget händer och man är nervös.
Kommer troligtvis släppa utan problem och utan skada på kontakten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Panzerfister:

Det är väl hanen som fastnat? Då finns ju inget annat val än att med en bra tång greppa tag och dra/jucka ut den, ev byta angreppspunkt om inget händer och man är nervös.
Kommer troligtvis släppa utan problem och utan skada på kontakten.

Nja, kontakten har ju mekaniskt lås, två fjädrande fenor som åker upp och låser fast kontakten. Att vålda ut den riskerar att skada kontakten i skärmen.

Skrivet av iller:

Borde det inte räcka med att använda något plant och trycka ned de två piggarna.

Därefter dra ut kontakten?

@Fabrikören: @iller förslag låter vettigt.

Det är inte så att de två fenor vi ser i bilden är länkade till de två fenorna som låser fast kontakten, det går inte att pressa ner dem?

Hur hände detta?

Permalänk
Medlem

Man måste på något sätt få ner dom två fenorna (piggarna) som denna bild visar

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

tryck ner i det fyrkantiga hålet i mitten med något smalt

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem

Tror inte TS har dem piggarna på sin kabel.
Finns ju ingen mekanism synlig på bilderna för att hantera piggarna.

Men detta skulle ju lösas genom att ta bilder på andra sidan av sladden så vi kan se vad vi har att göra med.

Visa signatur

Intel i7 9700k @ stock || ASUS PRIME Z390-A || RTX 2070 || 16GB HyperX 16GB 2666

Permalänk
Sötast

Wow, ofta tåler gärna en sån kabel typ 20kg dragkraft eller mer, hur hårt slet du i den?

Det är inte så att de två synliga "tänderna" går att trycka ned för att de ska släppa inuti skärmen?

Kan annars gå med om man joxar in en bit tunn plast för att försöka få loss den, alternativt och mest troligt lättast om inte #1 funkar - öppna skärmen och ta loss kontakten från insidan!

Permalänk
Bildexpert 📺

Inte helt ovanligt att DP-kablar går sönder på det här sättet. Vi slänger väl en handfull per år. Som skriver måste låset aktiveras/tryckas ned. Sedan ska det "bara" vara att dra ut den. Har använt en tång med långt och smalt grepp ("elektrikertång"?) med framfång tidigare.

Permalänk

Förlåt för extremt sent svar, men problemet löste sig! Tack alla för tipsen, det gick att trycka ner ''tänderna'' med en tång!

Permalänk
Medlem

För vad det är värt så är mina Två av tre kablar samma EJ tjosan-vänligt in the AC.. av-med-strömmen-och-tvåtummefattning/tänder, den 3e är HDMI och räcker bara man drar en rolig vits så trillar den ur..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fabrikören:

Förlåt för extremt sent svar, men problemet löste sig! Tack alla för tipsen, det gick att trycka ner ''tänderna'' med en tång!

HEj, jag har råkat ut för samma problem, men listar inte ut var jag ska klämma eller trycka, någon som har en hum?

Jag har inte en "han"-del kvar utan själva plasthöljet kvar så det är snarare ett hål in.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av mikllin:

HEj, jag har råkat ut för samma problem, men listar inte ut var jag ska klämma eller trycka, någon som har en hum?

Jag har inte en "han"-del kvar utan själva plasthöljet kvar så det är snarare ett hål in.

Har du en trasig kontakt där du dragit boret kabeln som sitter fast i en annan kontakt eller hur menar du ? Posta bilder så man förstår vad du menar har hänt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Har du en trasig kontakt där du dragit boret kabeln som sitter fast i en annan kontakt eller hur menar du ? Posta bilder så man förstår vad du menar har hänt.

Löste det till slut jag med, genom att ta en tång och klämma och ”tugga” ihop den, antar att låsmekanismen fallerade i och med det, och den gled ur.
Lyckas inte lista ut hur man laddar upp bilder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av janee:

Man måste på något sätt få ner dom två fenorna (piggarna) som denna bild visar
https://i.imgur.com/V799mCe.png

På min hade den främsta metall-delen och den svarta plasten innanför fastnat.