Köpa Bitcoin i Sverige billigast?

Permalänk
Medlem
Skrivet av stefanjson:

Ok, tack för svar! Få ha tålamod helt enkelt.

När det gäller de olika marknaderna i Coinbase Pro. Om jag ska handla Bitcoin vilken marknad ska jag välja? Är det Fiat markets och BTC-EUR? Är rätt ny på detta som ni kanske förstår

Ja, det är så jag gör när jag köper BTC. För över SEK till Revolut -> säljer till EUR utan valutapåslag på Revolut -> För över EUR till Coinbase Pro med SEPA -> köper BTC med EUR på Coinbase Pro.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Skrivet av Teval:

Ja, det är så jag gör när jag köper BTC. För över SEK till Revolut -> säljer till EUR utan valutapåslag på Revolut -> För över EUR till Coinbase Pro med SEPA -> köper BTC med EUR på Coinbase Pro.

Ok, gött! Tack för svar!

Visa signatur

Chassi: be quiet! Pure Base 500DX Vit, CPU: AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB, CPU-kylare: AMD Wraith Prism, RAM: Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance RGB PRO AMD, SSD: WD Blue SN550 1TB, Modekort: MSI MAG B550 TOMAHAWK, GPU: EVGA GeForce RTX 3070 Ti FTW3 ULTRA GAMING, PSU: Corsair RM750X 750W v2 Bildskärm: Acer 32" Nitro XZ322QUP Curved 165 Hz, Tangentbord: Logitech G610 MX Cherry Red, Mus: Glorious Gaming Race Model D Vit, Musmatta: Glorious Gaming Race Mousepad Extended Svart

Permalänk
Medlem
Skrivet av stefanjson:

Jag använder Apple Pay och Revolut och nu har jag skaffat Coinbase och Coinbase Pro. I Coinbase Pro så blev jag jag uppmanad att skicka ett litet belopp via Revolut för att verifiera bankkontot vilket jag gjorde och jag var noggrann när jag fyllde i alla uppgifter och även referensen. Hur lång tid tar det innan detta syns i Coinbase Pro? Min Wallet Balance är fortfarande 0 och när jag provar Deposit så har jag bara möjlighet att föra över från Coinbase.com. Är det något jag missar eller har missat? Om jag fattat det ni skrivit tidigare så ska jag kunna sätta in pengar direkt till Coinbase Pro, stämmer det?

Skrivet av Teval:

Att du inte kan föra över via SEPA på coinbase pro låter som att dom inte hunnit verifiera dina ID-handlingar/address ännu? Högt tryck på coinbase just nu så allt sådant tar ju väldigt lång tid just nu.

Jag skaffade Coinbase Pro i december. Då gick allt väldigt snabbt. Registrerade konto och skickade in begärda handlingar. Efter ca 10 minuter var allt godkänt och klart. Men jag har inte behövt verifiera något konto, iofs har jag inte tagit ut fiat, bara fört ut BTC. Kanske kommer när jag vill föra ut fiat.

När kontot var godkänt förde jag över från Revolut till Pro, tog några minuter bara. Köpte mina första BTC och förde direkt över de till min hårdvaruplånbok. Från första registreringen på Coinbase Pro tills jag hade BTC i hårdvaruplånboken kan inte ha tagit mer än någon timme eller två om jag kommer ihåg rätt.

Däremot verkar gränsen mellan Coinbase och Coinbase Pro vara lite luddig. Ibland när jag loggar in står att min enhet inte är ny och jag får ett email för att bekräfta att datorn är min. När jag sedan loggar in igen in kommer jag till coinbase, trots att jag loggar in på PRO. Lite konstigt då jag hela tiden använder samma dator, men antar att det har med mina cookie inställningar att göra. Har dock inte listat ut hur jag kan slippa detta, det händer bara ibland, inte alltid. Något tips? Har en Mac med safari.

Permalänk
Skrivet av Tompa01:

Jag skaffade Coinbase Pro i december. Då gick allt väldigt snabbt. Registrerade konto och skickade in begärda handlingar. Efter ca 10 minuter var allt godkänt och klart. Men jag har inte behövt verifiera något konto, iofs har jag inte tagit ut fiat, bara fört ut BTC. Kanske kommer när jag vill föra ut fiat.

När kontot var godkänt förde jag över från Revolut till Pro, tog några minuter bara. Köpte mina första BTC och förde direkt över de till min hårdvaruplånbok. Från första registreringen på Coinbase Pro tills jag hade BTC i hårdvaruplånboken kan inte ha tagit mer än någon timme eller två om jag kommer ihåg rätt.

Däremot verkar gränsen mellan Coinbase och Coinbase Pro vara lite luddig. Ibland när jag loggar in står att min enhet inte är ny och jag får ett email för att bekräfta att datorn är min. När jag sedan loggar in igen in kommer jag till coinbase, trots att jag loggar in på PRO. Lite konstigt då jag hela tiden använder samma dator, men antar att det har med mina cookie inställningar att göra. Har dock inte listat ut hur jag kan slippa detta, det händer bara ibland, inte alltid. Något tips? Har en Mac med safari.

Det går bra att logga in på både Coinbase och Coinbase Pro men i Coinbase står det att mitt konto väntar på verifiering. Jag har fyllt i allt och skickat in, även Tax form som står som accepted. När jag kollar Revolut står det att den lilla initiala SEPA-överföringen väntas nå mottagaren i morgon måndag så det blir kanske klart under morgondagen då. De har kanske fullt upp helt enkelt.

Edit: Jag kör MacBook Air med Chrome och det är inget strul med inloggning vare sig i Coinbase eller Coinbase pro.

Komplettering.
Visa signatur

Chassi: be quiet! Pure Base 500DX Vit, CPU: AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB, CPU-kylare: AMD Wraith Prism, RAM: Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance RGB PRO AMD, SSD: WD Blue SN550 1TB, Modekort: MSI MAG B550 TOMAHAWK, GPU: EVGA GeForce RTX 3070 Ti FTW3 ULTRA GAMING, PSU: Corsair RM750X 750W v2 Bildskärm: Acer 32" Nitro XZ322QUP Curved 165 Hz, Tangentbord: Logitech G610 MX Cherry Red, Mus: Glorious Gaming Race Model D Vit, Musmatta: Glorious Gaming Race Mousepad Extended Svart

Permalänk
Medlem

Jag skrev fel förut. Det är när jag loggar in från min Ipad på coinbase pro som jag får att det är en ny enhet och måste verifieras med epost. Lite irriterande. Någon som har förslag på hur jag slipper detta? Använder Safari, inte appen. Med Macbook och googlechrome är det inga problem.

Sen förde jag över lite pengar till coinbase pro i morse. Först så fick jag från Revolut att överföringen från mitt mastercard nekades, så jag antar att Swedbank försöker stoppa Revolut. Nåja jag förde över via Applepay, som är knutet till samma kort. Det gick bra. Men tre timmar senare så är pengarna fortfarande inte framme på CoinbasePro. Konstigt då det är digital hantering som inte borde kräva någon handpåläggning och därför inte sinkas även om det är många överföringar i systemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tompa01:

Sen förde jag över lite pengar till coinbase pro i morse. Först så fick jag från Revolut att överföringen från mitt mastercard nekades, så jag antar att Swedbank försöker stoppa Revolut. Nåja jag förde över via Applepay, som är knutet till samma kort. Det gick bra. Men tre timmar senare så är pengarna fortfarande inte framme på CoinbasePro. Konstigt då det är digital hantering som inte borde kräva någon handpåläggning och därför inte sinkas även om det är många överföringar i systemet.

Har hänt mig innan att det tagit tid innan Coinbase registrerat SEPA överföring, nu när BTC går brant neråt så är det ofta rejäla tidsfördröjningar på Coinbase.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teval:

Har hänt mig innan att det tagit tid innan Coinbase registrerat SEPA överföring, nu när BTC går brant neråt så är det ofta rejäla tidsfördröjningar på Coinbase.

Jo det kom in efter några timmar. Sen gick även sent om sider min första överföring till Revolut igenom. Detta trots att den först nekats. Märkligt hur den först stoppas och sedan efter några timmar plötsligt genomförs utan att jag gjort något åt saken. Tur att den var till mitt eget konto, hade det varit till någon annan som betalning eller så, så hade jag betalt dubbelt och fått strula med återbetalning.

Permalänk
Skrivet av Tompa01:

Jo det kom in efter några timmar. Sen gick även sent om sider min första överföring till Revolut igenom. Detta trots att den först nekats. Märkligt hur den först stoppas och sedan efter några timmar plötsligt genomförs utan att jag gjort något åt saken. Tur att den var till mitt eget konto, hade det varit till någon annan som betalning eller så, så hade jag betalt dubbelt och fått strula med återbetalning.

Jag skickade en SEPA i fredags till Coinbase Pro, ett mindre belopp för att verifiera, den ska ha nått Coinbase idag enligt Revolut. Den syns ännu inte på mitt konto hos Coinbase. När jag loggar in på Coinbase.com så är mitt konto fortfarande under review. Jag försökte först lägga till mitt Revolut MasterCard hos Coinbase.com då jag var tvungen att lägga till ett kort när jag skapade kontot men det nekades av Revolut, handlaren stöds inte var svaret jag fick så jag fick lägga till mitt Nordea-kort där istället. Får väl ha ännu lite mer tålamod.

Visa signatur

Chassi: be quiet! Pure Base 500DX Vit, CPU: AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB, CPU-kylare: AMD Wraith Prism, RAM: Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance RGB PRO AMD, SSD: WD Blue SN550 1TB, Modekort: MSI MAG B550 TOMAHAWK, GPU: EVGA GeForce RTX 3070 Ti FTW3 ULTRA GAMING, PSU: Corsair RM750X 750W v2 Bildskärm: Acer 32" Nitro XZ322QUP Curved 165 Hz, Tangentbord: Logitech G610 MX Cherry Red, Mus: Glorious Gaming Race Model D Vit, Musmatta: Glorious Gaming Race Mousepad Extended Svart

Permalänk
Medlem
Skrivet av stefanjson:

Jag skickade en SEPA i fredags till Coinbase Pro, ett mindre belopp för att verifiera, den ska ha nått Coinbase idag enligt Revolut. Den syns ännu inte på mitt konto hos Coinbase. När jag loggar in på Coinbase.com så är mitt konto fortfarande under review. Jag försökte först lägga till mitt Revolut MasterCard hos Coinbase.com då jag var tvungen att lägga till ett kort när jag skapade kontot men det nekades av Revolut, handlaren stöds inte var svaret jag fick så jag fick lägga till mitt Nordea-kort där istället. Får väl ha ännu lite mer tålamod.

Märkligt. Om jag kommer ihåg rätt så registrerade jag mig, sedan skickade jag in kopia på pass och en selfi. Inget mer, inget anmälande av konto eller verifiering av det. Efter ca 10 minuter var det godkänt.
Men med tanke på att min överföring till dem samma dag gick på nolltid och idag tog ett par timmar för likadan överföring kanske de även tar betydligt längre tid att öppna konto för då är det förmodligen handpåläggning som krävs och inte helautomatiskt. Man kan ju gissa att kundtillströmningen varit stor sista veckan.

PS om någon har tips eller förslag om varför jag hela tiden måste verifiera min iPad hos coinbasePro tar jag gärna mot förslag på åtgärd för att slippa

Permalänk
Skrivet av Tompa01:

Märkligt. Om jag kommer ihåg rätt så registrerade jag mig, sedan skickade jag in kopia på pass och en selfi. Inget mer, inget anmälande av konto eller verifiering av det. Efter ca 10 minuter var det godkänt.
Men med tanke på att min överföring till dem samma dag gick på nolltid och idag tog ett par timmar för likadan överföring kanske de även tar betydligt längre tid att öppna konto för då är det förmodligen handpåläggning som krävs och inte helautomatiskt. Man kan ju gissa att kundtillströmningen varit stor sista veckan.

PS om någon har tips eller förslag om varför jag hela tiden måste verifiera min iPad hos coinbasePro tar jag gärna mot förslag på åtgärd för att slippa

När jag skapade kontot fick jag bland annat ladda upp bilder på körkortet och sedan när jag skulle lägga till betalningsmetod blev jag ombedd att göra en liten SEPA för att verifiera banken/Revolut. Det står fortfarande att mitt konto är under review.

När det gäller din iPad, har du 2-stegs autentisering påslaget för ditt Coinbase-konto?
Jag provade precis att logga in med min iPhone 12 Pro via Safari och det enda jag behövde göra var att uppge verifieringskoden jag fick på sms. Jag bockade också i att jag inte ska behöva verifiera iPhonen varje gång. Jag fick inget mejl om att verifiera enheten trots att det var första gången jag loggade in med den.

Visa signatur

Chassi: be quiet! Pure Base 500DX Vit, CPU: AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB, CPU-kylare: AMD Wraith Prism, RAM: Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance RGB PRO AMD, SSD: WD Blue SN550 1TB, Modekort: MSI MAG B550 TOMAHAWK, GPU: EVGA GeForce RTX 3070 Ti FTW3 ULTRA GAMING, PSU: Corsair RM750X 750W v2 Bildskärm: Acer 32" Nitro XZ322QUP Curved 165 Hz, Tangentbord: Logitech G610 MX Cherry Red, Mus: Glorious Gaming Race Model D Vit, Musmatta: Glorious Gaming Race Mousepad Extended Svart

Permalänk
Medlem
Skrivet av stefanjson:

När jag skapade kontot fick jag bland annat ladda upp bilder på körkortet och sedan när jag skulle lägga till betalningsmetod blev jag ombedd att göra en liten SEPA för att verifiera banken/Revolut. Det står fortfarande att mitt konto är under review.

När det gäller din iPad, har du 2-stegs autentisering påslaget för ditt Coinbase-konto?
Jag provade precis att logga in med min iPhone 12 Pro via Safari och det enda jag behövde göra var att uppge verifieringskoden jag fick på sms. Jag bockade också i att jag inte ska behöva verifiera iPhonen varje gång. Jag fick inget mejl om att verifiera enheten trots att det var första gången jag loggade in med den.

Jag har 2-faktor på, men bara för överföringar från Coinbase. När jag läser noggrannare står det att jag försöker logga in från ” new device or in a new location”. Eftersom paddan har eget sim kort och 4g anslutning byter den IP adress lite då och då. Det är nog därför, de ser att jag loggar in från ett nytt IP och vill därför verifiera. Lite jobbigt, men kanske får slå på WI-FI när jag vill in på Coinbase så slipper jag det.

Permalänk
Skrivet av Tompa01:

Jag har 2-faktor på, men bara för överföringar från Coinbase. När jag läser noggrannare står det att jag försöker logga in från ” new device or in a new location”. Eftersom paddan har eget sim kort och 4g anslutning byter den IP adress lite då och då. Det är nog därför, de ser att jag loggar in från ett nytt IP och vill därför verifiera. Lite jobbigt, men kanske får slå på WI-FI när jag vill in på Coinbase så slipper jag det.

Ok, så kan det nog vara men ändå lite märkligt att jag kunde logga in från min iPhone första gången utan krav på att jag skulle bekräfta enheten via mejl. Det enda jag fick var ett sms med verifieringskoden, sedan bockade jag i att enheten skulle kommas ihåg så var jag inne. Var förvisso uppkopplad på WiFi hemma så då är det samma IP som mina övriga enheter. Nu testade jag med avstängt WiFi och det var inga problem att logga in och jag fick inget sms så enheten verkar ihågkommen.

Visa signatur

Chassi: be quiet! Pure Base 500DX Vit, CPU: AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB, CPU-kylare: AMD Wraith Prism, RAM: Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance RGB PRO AMD, SSD: WD Blue SN550 1TB, Modekort: MSI MAG B550 TOMAHAWK, GPU: EVGA GeForce RTX 3070 Ti FTW3 ULTRA GAMING, PSU: Corsair RM750X 750W v2 Bildskärm: Acer 32" Nitro XZ322QUP Curved 165 Hz, Tangentbord: Logitech G610 MX Cherry Red, Mus: Glorious Gaming Race Model D Vit, Musmatta: Glorious Gaming Race Mousepad Extended Svart

Permalänk
Medlem

Jag är lite nyfiken, ni som är nya i bitcoin-världen och nyligen hoppat på, hur har ni reagerat på senaste veckornas volatilitet?
Har ni sålt?
Köpt mer vid nergångar?

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem

Kan höja ett varningens finger ifall ni köper cert på avanza och det är att ni är helt låsta när börsen är stängd.
Börjar det tokdroppa så kan ni bara se på tills börsen öppnar 09.00

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

Kan höja ett varningens finger ifall ni köper cert på avanza och det är att ni är helt låsta när börsen är stängd.
Börjar det tokdroppa så kan ni bara se på tills börsen öppnar 09.00

På andra sidan så behöver man inte skatta mer än 0.3% om man använder sig av cert via ISK konto. På binance och coinbase får man beskatta hela vinsten med 30%. Enligt mig så gör det det värt att köpa bitcoin/eth med certifikat men alt coins som det inte finns certifikat på får man köpa via exchange.

Permalänk
Skrivet av Teval:

Jag är lite nyfiken, ni som är nya i bitcoin-världen och nyligen hoppat på, hur har ni reagerat på senaste veckornas volatilitet?
Har ni sålt?
Köpt mer vid nergångar?

Jag kan bara prata för min egen del men jag har ett långsiktigt perspektiv och tror på rejäl uppgång framåt i tiden. Jag fyllde på lite till vid nedgången i måndags. Jag har inte för avsikt att sälja vid nedgång då jag som sagt tror på rejäl uppgång över tid. Jag kan ha fel men det är min strategi.

Visa signatur

Chassi: be quiet! Pure Base 500DX Vit, CPU: AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB, CPU-kylare: AMD Wraith Prism, RAM: Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance RGB PRO AMD, SSD: WD Blue SN550 1TB, Modekort: MSI MAG B550 TOMAHAWK, GPU: EVGA GeForce RTX 3070 Ti FTW3 ULTRA GAMING, PSU: Corsair RM750X 750W v2 Bildskärm: Acer 32" Nitro XZ322QUP Curved 165 Hz, Tangentbord: Logitech G610 MX Cherry Red, Mus: Glorious Gaming Race Model D Vit, Musmatta: Glorious Gaming Race Mousepad Extended Svart

Permalänk
Medlem
Skrivet av stefanjson:

Jag kan bara prata för min egen del men jag har ett långsiktigt perspektiv och tror på rejäl uppgång framåt i tiden. Jag fyllde på lite till vid nedgången i måndags. Jag har inte för avsikt att sälja vid nedgång då jag som sagt tror på rejäl uppgång över tid. Jag kan ha fel men det är min strategi.

Låter som ungefär samma strategi som jag har, köper varje månad och försöker peta in lite extra pengar när marknaden går ner.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teval:

Jag är lite nyfiken, ni som är nya i bitcoin-världen och nyligen hoppat på, hur har ni reagerat på senaste veckornas volatilitet?
Har ni sålt?
Köpt mer vid nergångar?

Jag har alltid skakat på huvudet åt BTC, och är fortfarande skeptisk. Men eftersom jag haft fel tidigare så tänkte jag att en liten position kan ses som en hedge. Går den ner så har jag råd att förlora dessa pengar, går den upp är det bra.

Jag köpte mina första BTC i december och dubblade den insättningen i dippen den 11 jan. Men det är fortfarande en liten position. Jag ser framför mig att jag kan fylla på upp till 1-2% av min portfölj.

Stavfel
Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

Kan höja ett varningens finger ifall ni köper cert på avanza och det är att ni är helt låsta när börsen är stängd.
Börjar det tokdroppa så kan ni bara se på tills börsen öppnar 09.00

Ännu större är den omvända risken.

Eftersom det är ett syntetiskt certifikat utan fysisk säkerhet. Om den tokstiger till oanade höjder har de som står risken i certifikatet inte råd att betala, konkar och ceratet blir värdelöst.

Inte orimlig situation, det var så subprime kraschen uppstod. Garantier utan säkerhet blev värdelösa. Det bästa för syntetiska produkter är lite lagom rörelse, stora rörelser blir riskfyllda.

Så för mindre placeringar, om men är medveten om risken, kan certifikat vara en enkel lösning. Men jag skulle aldrig råda någon att ha stora summor i ett certifikat

Kan rekommendera filmen The Big Short. Verklighetsbaserat drama om denna krasch. Certifikat är inte exakt samma, men effekten blir det samma när den som ska betala inte har råd, vilket får produkten att bli värdelös.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tompa01:

Jag har alltid skakat på huvudet åt BTC, och är fortfarande skeptisk. Men eftersom jag haft fel tidigare så tänkte jag att en liten position kan ses som en hedge. Går den ner så har jag råd att förlora dessa pengar, går den upp är det bra.

Jag köpte mina första BTC i december och dubblade den insättningen i dippen den 11 jan. Men det är fortfarande en liten position. Jag ser framför mig att jag kan fylla på upp till 1-2% av min portfölj.

Ja det värsta som kan hända är ju att du förlorar alla dina pengar, fast uppsidan är flera 100%. Frågan är hur stor sannolikhet du tror att varje scenario har

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teval:

Ja det värsta som kan hända är ju att du förlorar alla dina pengar, fast uppsidan är flera 100%. Frågan är hur stor sannolikhet du tror att varje scenario har

Som jag skrev tidigare så är jag skeptisk. Jag kan inte förstå värderingen. Vist kan jag se värdet i att kunna göra snabba kostnadseffektiva betalningar över hela värden. Vist är det praktiskt i en bananrepublik med hyperinflation och valutarestriktioner att ha BTC. Men detta värde kan inte ge hela valutan dess värdering. Dessutom, ur många betalningar och ekonomiska transfereringar bortsett från investeringar sker globalt i BTC? Utan att kunna, så har jag förstått att det är nästan inga. De som köper BTC gör det för att investera. Investera i något som jag inte kan förstå värderingen på. Så det som alla framhåller som BTCs stora fördel används den inte till. Försök själv betala med BTC, det är rejält bökigt, om det överhuvudtaget går. Blir bättre ny när PayPal öppnar upp för BTC iofs.

Men den stiger onekligen. Jag tror den stiger för att många tror att den ska stiga, och ju mer den stiger desto fler kliver på. Läste någonstans att det var någon pensionskassa i USA som köpt en lite del BTC. Kommer inte ihåg var jag läste det, så det kan vara fel.

Jag har har ingen uppfattning om var BTC är i framtiden, allt mellan ner mycket till upp till oanade höjder.

Jag har BTC som en hedge, en försäkring. Inte har jag en husförsäkring för att jag tror att huset ska brinna ner. Och om huset inte brinner ner ser jag inte försäkringspremien som en förlustaffär. Lika med BTC, en försäkring. Kommer bara ha en liten del. Sjunker värdet så har jag råd med den förlusten, stiger det till oanade höjder så är det bra.

Nu blev det lite OT
För att återgå till trådämnet om att köpa BTC billigast. Fast tvärt om.

Jag kan inte se att jag ska sälja i närtid. Men det när ju alltid bra att ha en plan för hur man bäst säljer när den dan kommer. Jag har inte ens tittat på detta ännu. Någon här som har råd eller tips på hur/var man säljer BTC billigast? Jag kan ju alltid gå via Bitcoin, men är de billigast när det kommer till att sälja? Eller ska man kanske åka någonstans på semester och ta ut det cash?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tompa01:

Dessutom, ur många betalningar och ekonomiska transfereringar bortsett från investeringar sker globalt i BTC? Utan att kunna, så har jag förstått att det är nästan inga. De som köper BTC gör det för att investera. Investera i något som jag inte kan förstå värderingen på. Så det som alla framhåller som BTCs stora fördel används den inte till. Försök själv betala med BTC, det är rejält bökigt, om det överhuvudtaget går.

Om vi säger att du har rätt, Bitcoin används endast för investering och väldigt få använder det som en valuta.
Hur många gör betalningar med guld idag? Hur smidigt är det att betala i Guld? Jämför värdet av allt guld som köpts för investeringar med värdet på bitcoin. Man kan argumentera om vad som är bäst store of value, guld eller bitcoin, men jag har väldigt svårt att se att framtiden är att köpa fysiskt guld när det finns en digital variant som uppfyller nästan alla egenskaper lika bra eller bättre.

Skrivet av Tompa01:

Jag kan inte se att jag ska sälja i närtid. Men det när ju alltid bra att ha en plan för hur man bäst säljer när den dan kommer. Jag har inte ens tittat på detta ännu. Någon här som har råd eller tips på hur/var man säljer BTC billigast? Jag kan ju alltid gå via Bitcoin, men är de billigast när det kommer till att sälja? Eller ska man kanske åka någonstans på semester och ta ut det cash?

Svenska bankerna är griniga idag, beroende på hur du har köpt din bitcoin så är det olika smidigt via olika banker i Sverige. Att gå via Safello är ett alternativ, ett annat att gå via Revolut t.ex. En välkänd exchange som Coinbase hjälper också eftersom du kan behöva bevisa att du inte använt din crypto till "olagligheter".

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teval:

Om vi säger att du har rätt, Bitcoin används endast för investering och väldigt få använder det som en valuta.
Hur många gör betalningar med guld idag? Hur smidigt är det att betala i Guld? Jämför värdet av allt guld som köpts för investeringar med värdet på bitcoin. Man kan argumentera om vad som är bäst store of value, guld eller bitcoin, men jag har väldigt svårt att se att framtiden är att köpa fysiskt guld när det finns en digital variant som uppfyller nästan alla egenskaper lika bra eller bättre.

Vem har sagt att jag tror på guld? Håller med om att guld som transaktionsmedel är näst intill värdelöst för privatpersoner. Men så länge de flesta länders riksbanker handlar med, och lagerhåller guld finns det en marknad och ett värde. Och vist har jag lite guld, men inte för att jag tror att de ska ta över från fiat, eller stiga flera hundra procent, utan av samma skäl som jag har BTC. Dvs att sprida riskerna och att ha lite av varje, för att inte stå helt utan om man bedömt (läs gissat) fel.
Nä, vad jag tror på och har mest av är företag som producerar något och tjänar pengar. Dvs aktier. Där tror jag man har störst chans att föröka sitt kapital.

Skrivet av Teval:

Svenska bankerna är griniga idag, beroende på hur du har köpt din bitcoin så är det olika smidigt via olika banker i Sverige. Att gå via Safello är ett alternativ, ett annat att gå via Revolut t.ex. En välkänd exchange som Coinbase hjälper också eftersom du kan behöva bevisa att du inte använt din crypto till "olagligheter".

Jo, när man säljer så lär jag gå via typ Revolut för att slippa växlingsavgifter. Så banken ser bara att det kommer pengar, men vet inte varför. Men man måste fortfarande deklarera större summor kapital som kommer in i landet. Bankerna rapporterar detta och står förtryckt på deklarationen. Ofta räcker det med en skriftlig förklaring varifrån och varför man fått det, men någon gång har jag varit tvungen att skicka in verifikat på detta till skatteverket. Och ifall det härstammar från en investering, t.ex BTC så ska man betala, eller dra av, REA vinst eller förlust.

Men man vill ju fortfarande göra detta med så små transaktionskostnader som möjligt. Precis som när man köper

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tompa01:

Vem har sagt att jag tror på guld? Håller med om att guld som transaktionsmedel är näst intill värdelöst för privatpersoner. Men så länge de flesta länders riksbanker handlar med, och lagerhåller guld finns det en marknad och ett värde. Och vist har jag lite guld, men inte för att jag tror att de ska ta över från fiat, eller stiga flera hundra procent, utan av samma skäl som jag har BTC. Dvs att sprida riskerna och att ha lite av varje, för att inte stå helt utan om man bedömt (läs gissat) fel.
Nä, vad jag tror på och har mest av är företag som producerar något och tjänar pengar. Dvs aktier. Där tror jag man har störst chans att föröka sitt kapital.

Spelar ingen roll om du tror på Guld eller inte, att guld har ett marknadsvärde av ungefär 10 biljoner $ är ett faktum. Vill man investera efter sin egna världsbild och princip så förstår jag absolut det. Men att se att bitcoin har en enorm(>10x) uppsida genom att bara äta upp mycket av gulds värdet är för mig ett scenario som är väldigt troligt.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem

Läste igenom tråden men fick ingen information ifall någon har använt Trijo för att köpa bitcoins.
Tänkte börja köpa lite och använda en Ledger Nano som plånbok.

Har någon här använt sig Trijo och har några synpunkter på de?

Permalänk
Skrivet av Miicheal:

Läste igenom tråden men fick ingen information ifall någon har använt Trijo för att köpa bitcoins.
Tänkte börja köpa lite och använda en Ledger Nano som plånbok.

Har någon här använt sig Trijo och har några synpunkter på de?

Inga bekymmer att föra över från Revolut med Sepa och sen köpa. Inlogg med bankid är rätt smidigt ändå. Få coins dock, men nöjer du dig med de största som BTC och ETH som jag så är det nog. Inte testat att plocka ut något än dock, varken i pengar eller flytt till plånbok. Bör inte vara något bekymmer dock som jag förstått det av andra. Svensk snabb kundservice är också ett plus. Deras VD är aktiv i Bitcoin Sverige på Fb om du vill kika efter mer info. App och möjlighet till köp via kreditkort kommer inom kort vad det verkar. All in all är jag nöjd so far.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miicheal:

Läste igenom tråden men fick ingen information ifall någon har använt Trijo för att köpa bitcoins.
Tänkte börja köpa lite och använda en Ledger Nano som plånbok.

Har någon här använt sig Trijo och har några synpunkter på de?

Har inte använt Trijo mer än att regga ett konto och kika vad det finns. Vill du bara köpa BTC, ETH, eller LTC då kan du fixa ett konto på Trijo. Vill du kunna handla andra sorters kryptos då rekommenderar jag Crypto.com eller Binance.

Permalänk
Medlem

Ahh, valde att gå över till Binance istället, funderade en stund på kraken men deras sida var så himla laggig att det inte gick att göra något.

binance verkar fungera bra hittills. har dock inte lyckats föra över pengar med kort, så antar att det är SEPA som gäller framöver.

Permalänk

Behöver aktivera utlandsbetalningar på mitt swedbank konto för att verifera bankkontot på coinbase pro men fick avslag från kundtjänsten, de menar på att det finns massa bedrägerier när det kommer till bitcoin och därför är deras policy att neka utlandsbetalningar. Vad kan man göra för att få det aktiverat?

Visa signatur

CPU:i5 4670k |GPU: Gigabyte gtx 760 windforce r2 | RAM: 8GB 1600 Mhz | PSU: Fractal Design Integra r2 650w | Moderkort: Asus z87-a | Chassi: Fractal design core 3000 USB 3.0

Permalänk

Ser att man kan köpa bitcoin med revolut, finns det några nackdelar med det?

Visa signatur

CPU:i5 4670k |GPU: Gigabyte gtx 760 windforce r2 | RAM: 8GB 1600 Mhz | PSU: Fractal Design Integra r2 650w | Moderkort: Asus z87-a | Chassi: Fractal design core 3000 USB 3.0