Permalänk
Lego Master

Precis flyttat ner nörderierna från loftet (olidligt varmt så fort solen börjar hitta årsformen nån gång i maj) till källaren. Mycket behagligare. Och det känns riktigt fint att vi investerade i en LLVP med AC-funktion i vardagsrummet.
Den här värmeböljan som ska vara på väg från Sahara verkar ju vara en riktigt jävelbergare, vi får hoppas att södra/mellersta Europa klarar sig bättre än sist.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Instämmer, litet bättre här där det åtminstone är timmerstomme, men hos mina föräldrar som bor i en modern trävilla blir det lätt över 50 grader på övervåningen i sovrummen där om det är 30 ute, (jag skämtar inte har faktiskt varit där med thermometer när jag tyckte att där var varmt...).

Har aldrig trivts bra i moderna trähus på grund av att de har så ojämn temperatur, riktigt extremt hett på sommaren och svinkallt vintertid om man glömmer att elda på förmiddagen.
Ett välkonstruerat stenhus har en mycket jämnare temperatur både sommar och vintertid.

Moderna trähus har något som heter isolering. Vet inte men dina föräldrars hus kanske är från 50 talet? Mitt som är byggt 2018 blir absolut inte överdrivet varmt på sommaren och håller även temperaturen mycket god med golvvärme på vintern.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SHIT vilken strömförbrukning det va på 590 SLI, ska man behöva ha ett kärnkraftverk för 2 sånna kort eller? Lär ju bli fler Fukushima katastrofer i världen i så fall!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Hablam:

Moderna trähus har något som heter isolering. Vet inte men dina föräldrars hus kanske är från 50 talet? Mitt som är byggt 2018 blir absolut inte överdrivet varmt på sommaren och håller även temperaturen mycket god med golvvärme på vintern.

Skickades från m.sweclockers.com

Har nog blivit bättre med tiden, jag bor i boklok hus från 2002, har som jag nämnt tidigare alltid varmt, över 25 inne jämt på sommaren och aldrig under 23 på vintern, är de 30 ute då har jag 30 inne, blir sjukt varmt på sommaren.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hablam:

Moderna trähus har något som heter isolering. Vet inte men dina föräldrars hus kanske är från 50 talet? Mitt som är byggt 2018 blir absolut inte överdrivet varmt på sommaren och håller även temperaturen mycket god med golvvärme på vintern.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag bor i ett landshövdingehus, alltså trä på de översta våningarna, från tjugotalet och så länge man ser till att vädra på natten och ha det stängt och fördraget på dagen när det är varmt ute så blir det inte så farligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

Har nog blivit bättre med tiden, jag bor i boklok hus från 2002, har som jag nämnt tidigare alltid varmt, över 25 inne jämt på sommaren och aldrig under 23 på vintern, är de 30 ute då har jag 30 inne, blir sjukt varmt på sommaren.

Har ju hänt en del med husen sen tidigt 2000 tal då energikraven skärpte åt. Sen skiljer det ju alltid beroende på hur hög standard det är. Mina ytterväggar har 350mm isolering så det tar definitivt ett tag innan det blir varmt. Öppnar aldrig fönstren inna solen gått ner för att inte släppa in värmen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SHIT vilken strömförbrukning det va på 590 SLI, ska man behöva ha ett kärnkraftverk för 2 sånna kort eller? Lär ju bli fler Fukushima katastrofer i världen i så fall!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hablam:

Moderna trähus har något som heter isolering. Vet inte men dina föräldrars hus kanske är från 50 talet? Mitt som är byggt 2018 blir absolut inte överdrivet varmt på sommaren och håller även temperaturen mycket god med golvvärme på vintern.

Skickades från m.sweclockers.com

Byggt på 80-talet, farsan tryckte i minst 60 cm mineralull på vinden där, men hela övervåningen ligger under ett jättestort svart plåttak i söderläge, mätte upp över 150 grader bakom glaset i solfångaren på bara några timmar en gång när styrningen hade pajjat... ha ha (Edit, taket blir naturligtvis inte i närheten lika hett, men det ger ju en fingervisning... )

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Byggt på 80-talet, farsan tryckte i minst 60 cm mineralull på vinden där, men hela övervåningen ligger under ett jättestort svart plåttak i söderläge, mätte upp över 150 grader bakom glaset i solfångaren på bara några timmar en gång när styrningen hade pajjat... ha ha (Edit, taket blir naturligtvis inte i närheten lika hett, men det ger ju en fingervisning... )

Dagens hus har ungefär 400mm lösull på vinden så det skiljer en del där. Många hus har tillochmed ännu mer. Känner själv när jag går upp på min vind att deyär typ 50 grader där, men ingen av den värmen kommer igenom till innertaket.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SHIT vilken strömförbrukning det va på 590 SLI, ska man behöva ha ett kärnkraftverk för 2 sånna kort eller? Lär ju bli fler Fukushima katastrofer i världen i så fall!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hablam:

Dagens hus har ungefär 400mm lösull på vinden så det skiljer en del där. Många hus har tillochmed ännu mer. Känner själv när jag går upp på min vind att deyär typ 50 grader där, men ingen av den värmen kommer igenom till innertaket.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag vet inte varför det blir så, men är iaf över 30 grader där om man öppnar fönstret en varm sommardag.

Har för mig att det är ca 380+45 mm på de tunnaste ställena i väggarna där, på krypvinden har jag för mig att farsan lade in extra stenullskivor utöver glasullskivorna som följde med (vet iaf han byggde om där när jag och syrran var små så att det blev vinterbonat med riktigt duschrum), men bjälkarna där är över en halvmeter tjocka (fribärande) så kan hända de accumulerar värme som en thermos, jag vet inte...

Mitt hus är byggt på 1800 talet i furutimmer, isoleringen är väl sisådär, de delar som ännu inte är klara under taket är ca 120 mm stenull samt ett tjockt lager spån ser det ut som. Här blir det aldrig någonsin lika hett (dock kallt som bara den på vintern... Håller på med en låda som skall ge luftspalt mot stommen som skall fyllas med lösull var det tänkt, tanken med den är att lösullen inte skall kunna kondensera fukt mot timmerstommen eller bjälklaget och orsaka mögelpåväxt, skall funka enligt en person som yrkesjobbar som snickare så länge det kan vädra ur mot allt virke sade han.)).

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Jag vet inte varför det blir så, men är iaf över 30 grader där om man öppnar fönstret en varm sommardag.

Har för mig att det är ca 380+45 mm på de tunnaste ställena i väggarna där, på krypvinden har jag för mig att farsan lade in extra stenullskivor utöver glasullskivorna som följde med (vet iaf han byggde om där när jag och syrran var små så att det blev vinterbonat med riktigt duschrum), men bjälkarna där är över en halvmeter tjocka (fribärande) så kan hända de accumulerar värme som en thermos, jag vet inte...

Mitt hus är byggt på 1800 talet i furutimmer, isoleringen är väl sisådär, de delar som ännu inte är klara under taket är ca 120 mm stenull samt ett tjockt lager spån ser det ut som. Här blir det aldrig någonsin lika hett (dock kallt som bara den på vintern... Håller på med en låda som skall ge luftspalt mot stommen som skall fyllas med lösull var det tänkt, tanken med den är att lösullen inte skall kunna kondensera fukt mot timmerstommen eller bjälklaget och orsaka mögelpåväxt, skall funka enligt en person som yrkesjobbar som snickare så länge det kan vädra ur mot allt virke sade han.)).

Att ditt hus känns svalare kan bero på olika saker, bättre placerade fönster som inte är direkt imot solen på dagarna. Sämre ventilation som gör att du inte tar in den varma luften utomhus, och kanske träd som täcker delar av huset?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SHIT vilken strömförbrukning det va på 590 SLI, ska man behöva ha ett kärnkraftverk för 2 sånna kort eller? Lär ju bli fler Fukushima katastrofer i världen i så fall!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hablam:

Att ditt hus känns svalare kan bero på olika saker, bättre placerade fönster som inte är direkt imot solen på dagarna. Sämre ventilation som gör att du inte tar in den varma luften utomhus, och kanske träd som täcker delar av huset?

Skickades från m.sweclockers.com

Mmm... Jo, hos dem sitter det ett stort perspektivfönster som går typ från golv till tak på nedervåningen utöver de vanliga, måhända drar värmen upp för trappan därifrån...

Ventilationen är självdrag, känns aldrig instängt, men Jo, jag har ganska många träd på tomten relativt nära huset, bland annat ett gäng fullstora granar och en ca 15 meter hög häck av körsbärsträd på baksidan, så de gör nog sitt till...
(Har inga planer på att ändra på det då de stoppar vind och snö vintertid)

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Inaktiv

Smhi har inte haft många rätt när de gäller väder prognosen, idag skulle de vara 22 grader och sol och resten av veckan hyfsat väder, vaknar nu p morgonen och de regnar och är 10 grader ute och nu ska det helt plötsligt vara 16-17 och skitväder en vecka framåt.

Permalänk
Medlem

Med facit i hand kan man väl säga att vi haft en helt normal svensk sommar så långt. Midsommar var precis som det alltid varit, lite sol, regn, kallt och blåsigt.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Verkar bli några dagar med regn och moln här, gött!

Permalänk
Inaktiv

Riktigt kallt på natten här, bara runt 10 ute, man ligger och småfryser med öppet fönster, helt perfekt, sedan har de varit runt 20 på dan, lagom och skönt, hoppas de håller i sig.

Permalänk
Medlem

På söndag ska det bli varmt här, 30°C enligt prognos, så får väl räkna med 35°C i solen.

Permalänk
Medlem

@Petterk: 35 grader i Norrköping enl. SMHI på Söndag. Aldrig sett i närheten av det förut (32 närmast hittills), ska bli intressant. Kan ju bara hoppas på att de har fel som vanligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nomu:

@Petterk: 35 grader i Norrköping enl. SMHI på Söndag. Aldrig sett i närheten av det förut (32 närmast hittills), ska bli intressant. Kan ju bara hoppas på att de har fel som vanligt.

Gått upp till 33°C på prognosen för söndag nu. Lär inte bli skönt här. Ska bli svalare veckan som kommer åtminstone.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Gått upp till 33°C på prognosen för söndag nu. Lär inte bli skönt här. Ska bli svalare veckan som kommer åtminstone.

här utanför malmö ska det bli 31 imorgon och idag står det 24grader men det känns som 240.. bor i tegelbyggnad också så ja det här är inge roligt

och jag tycker det är lite intressant, jag kom ner till malmö för ett par månader sedan och det har alltid blåst som fan dagarna i ända men nu när det är skitvarmt så är det helt vindstilla.. varför kan det inte blåsa när det är så här varmt?!!

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

På söndag ska det bli varmt här, 30°C enligt prognos, så får väl räkna med 35°C i solen.

Temperaturen i luften skiljer sig inte om det är sol eller skugga.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Temperaturen i luften skiljer sig inte om det är sol eller skugga.

Nej, men allt omkring tar upp och strålar värme.

Permalänk
Medlem

Det är 1 dag med strax över dryga 30c. Inte direkt något att bry sig om.
Förra sommaren var betydligt värre.

Och på måndag blir det svalt o skönt igen så hinner inte värma upp betong/tegel osv med 1 dag strax över 30c.

Sverige skonades då värmeböljan knappt nuddade oss

Denna sommaren är första jag någonsin har en luft luft värmepump/ac. Och denna sommaren blir en sval sommar så har knappt behövt använda den.

Men förra sommaren kämpade man för att överleva i lägenheten man bodde i då lol.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Nej, men allt omkring tar upp och strålar värme.

Ja, och solen strålar värme. Men det är inte så man mäter temperaturen. Det är lufttemperaturen man mäter.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Inaktiv

Här i Umeå är de då ingen värme alls, ska vara kallt minst 1 vecka till, ska vara så kallt som 14 grader i slutet på nästa vecka och som varmast 19, jag gillar inte om de är för varmt men de får gärna vara runt 25, just nu är de luftkallt, man kan inte ha öppet så de blir korsdrag för då blir de kallt inne, ovanligt i slutet på Juni.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Ja, och solen strålar värme. Men det är inte så man mäter temperaturen. Det är lufttemperaturen man mäter.

Och en vanlig termometer kommer likväl påverkas av all termisk massa runtomkring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Och en vanlig termometer kommer likväl påverkas av all termisk massa runtomkring.

En termometers syfte är att mäta lufttemperaturen. Det den egentligen gör är att mäta sin egen temperatur. Därför måste man placera termometern så den inte blir drabbad av mätfel, dvs inte ha den i solen för då blir termometern varm. Annars kan man ju lika gärna säga att för alla som har svarta termometrar är det varmare väder. Och det stämmer inte.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

En termometers syfte är att mäta lufttemperaturen. Det den egentligen gör är att mäta sin egen temperatur. Därför måste man placera termometern så den inte blir drabbad av mätfel, dvs inte ha den i solen för då blir termometern varm. Annars kan man ju lika gärna säga att för alla som har svarta termometrar är det varmare väder. Och det stämmer inte.

Nej, men jag kan ju bara jämföra med andra dagar, solen ligger på alla väggar olika tider på dygnet så mätfel kommer alltid finnas. SMHIs närmsta mätstation är 11 km bort, så någon riktig data finns ändå inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hablam:

Moderna trähus har något som heter isolering. Vet inte men dina föräldrars hus kanske är från 50 talet? Mitt som är byggt 2018 blir absolut inte överdrivet varmt på sommaren och håller även temperaturen mycket god med golvvärme på vintern.

Skickades från m.sweclockers.com

taket är nykeln. tjejens föräldrar körde betong pannor och det var nog runt 50 grader på övervåningen på sommrarna. eftersom hennes far håller på med både tak och isolering så insåg han sitt misstag och böt till tegelpannor och ligger det runt 25 grader på sommrarna.

bra isolering håller även huset svalt inomhus när det är varm ute. har ingen ac på alls och det är ca 4 grader varmare ute nu och har varit det i några timmar.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Bor och lever man i ett hus så produceras värme - både från kroppar och idag mycket från vår elektronik och belysning.

Välisolerat hus med mycket termisk massa innanför isoleringen kanske inte reagerar så fort men är utomhustemperaturen lika varm och varmare än inomhus så kommer det att konstant bli allt varmare eftersom ingen värme bortforslas - har man heller inte kyld tilluft i ventilation så matas det också in värme den vägen då det inte kyler som innan och är dimensionerat för.

Hos mig är det ungefär 3 tropiska dygn utanför innan full verkan av det trängt in inomhus... - dvs. 1-2 värmeböljedagar kan gå ganska obemärkt förbi, det är den 3'-dagen då det börjar blir jobbigt på riktigt.

Förra året hade vi många tropiska nätter i rad och det blev riktigt jobbigt och utmattande om man inte har tillgång till kyla/AC.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av xxargs:

Bor och lever man i ett hus så produceras värme - både från kroppar och idag mycket från vår elektronik och belysning.

Välisolerat hus med mycket termisk massa innanför isoleringen kanske inte reagerar så fort men är utomhustemperaturen lika varm och varmare än inomhus så kommer det att konstant bli allt varmare eftersom ingen värme bortforslas - har man heller inte kyld tilluft i ventilation så matas det också in värme den vägen då det inte kyler som innan och är dimensionerat för.

Hos mig är det ungefär 3 tropiska dygn utanför innan full verkan av det trängt in inomhus... - dvs. 1-2 värmeböljedagar kan gå ganska obemärkt förbi, det är den 3'-dagen då det börjar blir jobbigt på riktigt.

Förra året hade vi många tropiska nätter i rad och det blev riktigt jobbigt och utmattande om man inte har tillgång till kyla/AC.

Stämmer bra, exakt så är de i min lgh som också är välisolerad och byggt i trä, tar också flera dagar med regn eller kallare väder innan temperatur sjunker inomhus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Nej, men jag kan ju bara jämföra med andra dagar, solen ligger på alla väggar olika tider på dygnet så mätfel kommer alltid finnas. SMHIs närmsta mätstation är 11 km bort, så någon riktig data finns ändå inte.

Nej, men säger de 30 grader så är oddsen att du har 35 grader hos dig i princip obefintlig. Speciellt om du mäter tempen med en termometer i solsken.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB