Permalänk
Medlem

"Ultimata" 3900x systemet

Hej Clockers!

Drömmer lite om ett 3900X system, men min 2700X är för bra för att kunna hitta argument nog till att byta.

Det lär säkert komma frågor om entusiast system med, så tänkte att vi kanske kunde försöka hitta något vi är nöjda med, chassi är subjektivt och jag drog bara in ett jag tycker verkar nice. Inget man behöver hänga upp sig på, som köpare är det bara o byta om något annat tilltalar en mer!
Syftet med dessa byggen är inte most bang for your bucks, utan most bang for money. Utan överdrift.
Primär inriktning = Gaming. (4k 60Hz / 1440p 144Hz / 1080p 240 Hz)

Tankegång:
CPU - 3900X inte så mycket o säga, grym prestanda på både spel och applikationer.
GPU - Eftersom primära inriktiningen är gaming, så körde jag 2080ti istället för Titan, MSI Gaming X Trio är den som presterat bäst i de benchmarks jag kikat.
Chassi - Personlig stil
Moderkort - I mitt tyckte det snyggaste kortet, sen har den 10 GB nic, 16x VRM, 3466+ support på RAMen, inbyggd heat cover till m.2, gott om USB. Enda nackdelen är väl att man smällt på 802.11ac(Wifi5) och inte 802.11ax(Wifi 6)
Ram - B-die, dual rank, vet ju inte om b-die kommer ha sånt övertag nu, men de är inte dåliga minnen i vilket fall! Tyvärr RGB...
SSD - Snabb och mycket plats. Hade även kört en Intel 750 500GB i andra sloten, men kan inte lägga till den i komponentkolls byggare, anledning game testet: https://www.nordichardware.se/test/test-samsung-970-evo-970-p...
PSU - Antingen denna eller en bra seasonic.
CPU-kylare - Bra prestanda, bra ljudnivå, bättre för långa resvägar till LAN än luftkylare.
[OS] - Windows har bättre support för spel än Linux.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.