Rimlig åtgärd för att få plats med wifi-kort pci-e

Permalänk
Medlem

Rimlig åtgärd för att få plats med wifi-kort pci-e

Hjälper mina föräldrar med att fixa trådlöst nätverk då de har fått fiber indraget i sitt hus.
Köpte ett trådlöst nätverkskort (länk) och självfallet så har moderkortet endast en port ledig, där grafikkortskylaren sitter.
Datorn har ett ASUS A68HM-PLUS-moderkort och AMD Athlon x4 845-processor och prestandan räcker för dem, så vill lösa detta så billigt som möjligt.

De lösningar jag tänker på är:
- Grafikkort som endast tar upp en kortplats, som knappt verkar finnas.
- Annat moderkort där både wifi- och grafikkort får plats. Verkar som att 90+% har samma layout som detta kort (1st 16x, 1st 1x, 1st PCI). Verkar som det skulle sluta på ebay för 500+kr.
- Nytt moderkort + processor från något liknande Intel-system begagnat.

Är det någon som är lite insatt i dessa utdaterade prylar och har råd till mig?

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Medlem

@ultima: Har du fortfarande möjlighet att utnyttja öppet köp och returnera wifi-kortet kan du väl köra på en vanlig WiFi-sticka via USB?

Permalänk
Medlem

Föreslår lösning 4, köp en bluetooth nätverksmottagare.
Eller finns det något som hindrar det från att fungera?

Permalänk
Medlem
Skrivet av riodee:

@ultima: Har du fortfarande möjlighet att utnyttja öppet köp och returnera wifi-kortet kan du väl köra på en vanlig WiFi-sticka via USB?

Skrivet av Mieriola:

Föreslår lösning 4, köp en bluetooth nätverksmottagare.
Eller finns det något som hindrar det från att fungera?

Jo jag har möjlighet att utnyttja öppet köp.
Glömde skriva med den punkten. Det verkade som att pcie-korten var mer prisvärda för prestandan och vi ville vara säkra på att signalerna klarar att tränga genom några väggar. Kanske borde titta mer på USB-varianterna.

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Medlem

USB-sticka är mitt förslag också, kör det på en dator hemma och det fungerar utmärkt. 👍

Skrivet av ultima:

Jo jag har möjlighet att utnyttja öppet köp.
Glömde skriva med den punkten. Det verkade som att pcie-korten var mer prisvärda för prestandan och vi ville vara säkra på att signalerna klarar att tränga genom några väggar. Kanske borde titta mer på USB-varianterna.

Permalänk

Verkar som det lättaste borde vara att byta till usb då. Om det inte funkar dock har jag löst exakt samma problem med ett usb 3 kort med en pci-e riser (enkel direkt zipkabel med port 1x i ena änden och 1x kontakt i andra) från ebay. Kortet sitter i en ledig pci lucka på chassit under moderbordet, vet inte om den fått plats "ovanför" moderbordet...

Visa signatur

"If you know the answers beforehand, it isn't research" - J. Allen Hynek
Dator högtidligen döpt till Dame Stephen Mongrella von FrankenPC:
|Asus P5Q PRO(socket 775)|Xeon E5430(socket 771 oh yeah!)|8gb ddr2 800MHz: 2x2gb Corsair XMS2(1066 uc till 800MHz)2x2gb Team Elite||XFX 5850BE(combo av stock & AC Twin Turbo kylare och limmad kondning!)|Define r3|Samsung 830 120gb|1750gb misc WD diskar|

Permalänk
Medlem

Tror jag kommer byta ut kortet mot denna istället. Borde väl funka bra, och skulle t.o.m bli en liten slant billigare än det pcie-kortet
Tack för hjälpen

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Skrivet av ultima:

Tror jag kommer byta ut kortet mot denna istället. Borde väl funka bra, och skulle t.o.m bli en liten slant billigare än det pcie-kortet
Tack för hjälpen

Netgear USB Nighthawk A7000 AC1900 hej vart bor du?
Jagvhar denna med 10 månaders garanti från netonnet använd 1 gång då jag hade datorn på ett annan ställe för 2 veckor. Du kan få den för samma pris som den du kolla på om du bor i Stockholm

Skickades från m.sweclockers.com

Urklipp