Var hittar man gamla 80- och 90-tals datorer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

500-1000kr skulle jag säga beroende på vad de gör för grafikkort i. Kan bli mer om det är något eftertraktat som Voodoo-kort i.

Matrox Mystique G200 sitter i denna burken.

Permalänk
Skrivet av Morthin:

Som titeln lyder, vad hittar man gamla datorer från 80 och 90 talet till bästa pris idag?
Det finns såklart en del på ebay, och har man tur kan man se något på tradera - men oftast är dem antingen ganska dyra, eller så finns dem i USA och har en fet fraktkostnad.

Någon som har tips eller erfarenheter nyligen kring t.ex. secondhand, tippen, skolor, osv?

Kolla marknaden. Jag har en annons som kanske intresserar dig.

Visa signatur

Strålskadade grävlingar och lite annat hittar du här: http://elektrofredrik.deviantart.com/

Permalänk
Medlem
Skrivet av 100mbit:

Jag har försökt hitta en Amiga 1200 eller 4000 några år men man snubblar ju inte direkt över dom.

Hej!

Jag har varit med i 20år+ här på Sweclockers, men har nog aldrig tänkt på att nämna något om mina gamla Commodore datorer.
Har en C64 i originalkartong med bandstation osv.
Har också en Amiga 1200 HD i originalkartong + den lite ovanliga skärmen Commodore 1942 bi-sync från 1993 som nog oftast användes till Amiga 4000 än annat på den tiden. 1942-skärmen klarar nämligen både standardupplösningen för Amiga-datorer men också den högre upplösningen som AGA datorer som Amiga 1200 och Amiga 4000 kan ge. Den har också stereohögtalare precis som den mer vanliga 1084s skärmen från den tiden.

Förutom datorerna så har jag ett par möss, joysticks, programvaror, spel osv. Har också ett tidsenligt 56k modem med strömadapter och rätt kabel för att ansluta till Amiga 1200.

Anledningen till att jag nämner något nu är att jag såg en köpes-annons där någon ville köpa dessa prylar.
Han var intresserad och bjöd ett pris som jag gick med på. Men sen i sista stund backade han ur då han påstod att frugan satte stopp för affären hahaha!

Har varit i kontakt med en intressent till, men han underskattade priset på dessa prylar rätt rejält (så klart) så jag var inte intresserad av att sälja till honom. Han bjöd i princip 25% av vad grejerna går för på Tradera, så det var knappast intressant.

Jag vill sälja till en sann entusiast. Jag vägrar sälja till gravt underpris till någon som bara försöker göra ett kap och sedan själv sälja grejerna till högsta pris på Tradera.

Det är ju gamla grejer, men jag testkörde Amigan i 4 timmar en dag förra veckan. Funkade fint trots att jag inte haft igång den på 25 år hahaha!

Är det någon som är intresserad kan ni ta kontakt med mig här i tråden eller på PM. Jag har inte lagt ut grejerna på annons än.
Mvh Nisse977

Visa signatur

[ Tt Core V21 | Ryzen 5900X | Noctua NH-D15 | MSI MAG B550 Mortar | 64GB Ballistix 3600Mhz CAS 16 | MSI PCIE5 850W |
RTX 4080 | 980 Pro 2TB SSD ]

Permalänk
Medlem

De allra flesta av de datorerna kastades bort för länge sedan. Du lär knappast hitta något från 80-talet på returbutiker eller loppisar heller för den delen. För 20-30 år sedan så hade det varit en möjlighet, men nu är det nog kört såvida du inte vill köpa dyrt på Tradera. Jag köpte en 80-tals Mac för 200 kr på en loppis kring 2002. Den startade då till och med, men när jag försökte starta den för något år sedan så var den stendöd.

Permalänk
Medlem

Ni menar typ en sån här gammal 486:a?

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Ni menar typ en sån här gammal 486:a?
<Uppladdad bildlänk>

vilken jäla bjuty