Permalänk
Medlem

Råd för hemnätverks-setup

Hej, jag söker råd för hur jag ska förbättra mitt Wifi hemma på bästa sätt. Idag ser det ut som på bild:

Jag har routern på mitt kontor där jag även har bredbandsmodemet. Jag har bra täckning i det mesta av huset men det är sämst täckning precis där TV står.

Nu funderar jag alltså på vad som vore bäst åtgärd. Jag ser flera alternativ.

1. Vid den gröna ringen i trappan så är det öppet från över till nedervåning och jag funderar på en repeater där då det även finns el tillgängligt (alltså utan sladd till routern). Men visst är det väl så att det skulle innebär 2 stycken wifi-nät som enheter hoppar mellan?

2. Vid den gröna ringen i köket skulle jag kunna dra en nätverkssladd och sätta en extender (alltså med sladd till routern) i kökstaket.

3. Jag skulle teoretiskt kunna dra en kabel hela vägen genom kök och ut genom ytterväggen för att sen dra in den igen nära TVn. Det är för mycket fönster etc ivägen inomhus för att dra den raka vägen

Synpunkter? Tacksam för svar.

Permalänk
Avstängd

Vilken router har du?

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Vad har du för router? Kanske kan vara värt att kika på att sätta upp ett mesh nätverk istället, om du inte vill dra kabel till en AP i vardagsrummet? Kan vara en idé att hålla utkik efter deals på Linksys Velop imorgon.

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem

@Gorgonzola: Repeater skall du skippa eftersom du kommer halvera den teoretiska bandbredden efter en sådan.
Det du benämner "extender" skall vara en accesspunkt som är kopplad med kabel.
Ställer du in nätverket rätt blir det inte 2 olika nätverk även om enheterna hoppar mellan dom olika "sändarna".

Bästa lösningen är alltid att dra kabel till accesspunkter.
Funkar inte detta så kan man välja mellan att sätt en accesspunkt för att ta emot signalen och skicka den vidare via LAN-porten eller en mesh lösning.
Väljer man mesh bör man köra ett som har backhaulband (även kallat tri-band) för att inte tappa bandbredd.

Permalänk
Medlem

Jag har en Asus AC66U med den sista Merlin-versionen som släpptes innan de slutade supporta 66an.

Ett mesh-nätverk kräver väl också kablar imellan eller har jag missuppfattat?

Jag menade nog accesspunkt ja och inte extender, inte så bra koll på ämnet och det kanske är den vettigaste lösningen. Mycket av detta hänger dock på wife-acceptance-factor...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorgonzola:

Jag har en Asus AC66U med den sista Merlin-versionen som släpptes innan de slutade supporta 66an.

Ett mesh-nätverk kräver väl också kablar imellan eller har jag missuppfattat?

Jag menade nog accesspunkt ja och inte extender, inte så bra koll på ämnet och det kanske är den vettigaste lösningen. Mycket av detta hänger dock på wife-acceptance-factor...

Ett mesh nätverk behöver inte kabel utan kan kommunicera med wifi, det är därför man vill ha ett backhaulband (tri-band) som är dedikerat för kommunikationen mellan noderna.

Permalänk
Medlem

Jag testade att göra hål i väggen och dra kabel till kökstaket där jag satte en gammal Asus dsl-n10 men än så länge inte så långt in i rummet pga. WAF

Jag satte samma SSID som min AC66U och det fungerade vad jag upplevde som bättre än innan för mig men en annan enhet hade svårt med 2 accesspunkter så nära varandra och höll på att swappa mellan hela tiden. Gissar att det skulle bli bättre om jag flyttade den längre in köket eller tillomed in i vardagsrummet.

Är det rätt metod annars? Att bara sätta samma SSID och så får du konkurrera om att vara närmast så att säga?
Antar att tex. en 5Ghz Ubiquity eler nått sånt hade fungera mycket bättre.

Permalänk
Medlem

Har du en AP som har rätt ok signalstyrka genom hela kåken så kommer den aldrig släppa kontakten för att hoppa till en närmre. Sänk signalstyrkan isf på den som försöker konkurrera ut alla andra.

Din telefon har sämre signalstyrka Tx än vad den får från routern Rx. Detta betyder att du kan ha kontakt med AP:n fastän du inte kan använda nätet. Du är helt enkelt bara i kontakt men internet går för segt (du är för långt bort med telefon).

Gör detta: Ha en AP online endast med max signalstyrka. Gör speedtest nära APn. Sen går du så långt bort du kan tills du tappar kontakten (stäng av mobildata så du inte blir lurad) Sen går du sakta tillbaka tills du får kontakt igen. Gör speedtest där. Dålig hastighet? Då har din AP för hög signalstyrka som bara ger uppkoppling men ingen hastighet (dvs värdelöst att ha).

Det finns ingen anledning att ha en AP som ger uppkoppling men utan hastighet att kunna göra nåt. Därav sänker du signalstyrkan och provar igen tills du når en range där telefon har likadan möjlighet att connecta som att surfa med bra hastighet. Tappar den con nu så hoppar den till en bättre AP om du har flera.

Gör likadant med samtliga AP/routrar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"Nobody smart would play fair"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorgonzola:

Jag testade att göra hål i väggen och dra kabel till kökstaket där jag satte en gammal Asus dsl-n10 men än så länge inte så långt in i rummet pga. WAF

https://i.imgur.com/Nl95I0Q.png

Jag satte samma SSID som min AC66U och det fungerade vad jag upplevde som bättre än innan för mig men en annan enhet hade svårt med 2 accesspunkter så nära varandra och höll på att swappa mellan hela tiden. Gissar att det skulle bli bättre om jag flyttade den längre in köket eller tillomed in i vardagsrummet.

Är det rätt metod annars? Att bara sätta samma SSID och så får du konkurrera om att vara närmast så att säga?
Antar att tex. en 5Ghz Ubiquity eler nått sånt hade fungera mycket bättre.

Ja det är rätt att man skall ha samma SSID och lösen på AP'n för att enheter skall kunna hoppa mellan.
Men eftersom det är en router du kopplat in så måste den även vara inställd som AP, annars blir det lätt konflikter.

En dedikerad AP kommer ge bättre signal utan tvekan, eftersom du har en ASUS router kan även Lyra noder vara av intresse.

Permalänk
Medlem

@MeSaber @MacAllan tack! Ska testa mig fram

Skickades från m.sweclockers.com