Senaste klarade spel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robiban:

gow ragnarok för andra gången. Makalöst bra, ser fram emot nästa kapitel

Ragnarok har fått kritik för att inte vara lika bra som det förra, men jag håller inte med. Jag älskar storyn, de nya karaktärerna och hur Kratos växer i sin personlighet.

Jag gjorde nästan 100%, saknade bara att besegra Gna.
Är det värt att spela en NG+?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

Ragnarok har fått kritik för att inte vara lika bra som det förra, men jag håller inte med. Jag älskar storyn, de nya karaktärerna och hur Kratos växer i sin personlighet.

Jag gjorde nästan 100%, saknade bara att besegra Gna.
Är det värt att spela en NG+?

Tycker nog att de är ungefär lika bra. Jag spelade min rond 2 i ng+ precis som i gow 2018. Det är ju egentligen inte så stor skillnad. Man får mer resources och är har mer power vilket jag uppskattar när man ska köra ett spel för andra gången 🙂

Permalänk
Medlem

Började lira Wow classic på en ERA server här för drygt 3 månader sen efter många års total frånvaro från spelet, då retail sedan länge passerat bäst före datum för mig.

Måste säga att leveling upplevelsen från 1-60 i vanilla fortfarande är riktigt magisk och väldigt behaglig/chill att fördriva tiden på.

Permalänk
Medlem

Zelda

Skrivet av Sarato:

Zelda 2: Enhanced Edition (PC)
En megauppgradering av Zelda 2 till NES som ett fan gjort från grunden i Game Maker.
Jag älskar Zelda 2 men det här gjorde allting bättre än originalet.
Det finns massor med nya hemligheter, nya föremål, sparningsmöjligheter i byar, fler extraliv, nya områden och om du dör Game Over i en borg så börjar du faktiskt vid borgens ingång istället för vid Zeldas palats i början av spelet.

Ärligt talat årets stora överraskning och rekommenderas varmt att ladda ner och testa om du ens är någorlunda intresserad av Zelda 2.

Synd bara att Nintendo tog ner spelet men om du letar lite så kan du finna det:
https://www.timeextension.com/news/2023/11/this-amazing-zelda...

Skrev ovan att jag hade klarat av Link’s Awakening… glömde lägga till att det var den ”upphottade” pc versionen…
Kul att sånt kommer ut… om man bara hade hunnit köra det innan Nintendo får dom borttagna…

Visa signatur

Om du blickar bakåt så kommer du att snubbla…

Permalänk

Alan Wake 2
Jävligt bra spel men mera skräck än shooter och jag höll på att behöva blöja flertalet gånger och jag hatar skräck men av någon anledning så stod jag ut. Bra jobbat Remedy

Permalänk
Medlem

Sista spelet jag klarade var Tombraider 2, eller om det var FF7 för väldigt många år sen. Har efter det spelat spel utan slut så att säga, CS, WOW osv.
Tyvärr har tålamodet och intresset blivit mindre med åren så jag har väldigt svårt att hålla intresset vid liv på singelplayer spel längre än typ 10 timmar ingame.
Jag skulle verkligen vilja hitta ett spel där jag kan hålla uppe intresset...men det verkar inte funka längre.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av Abubu:

Skrev ovan att jag hade klarat av Link’s Awakening… glömde lägga till att det var den ”upphottade” pc versionen…
Kul att sånt kommer ut… om man bara hade hunnit köra det innan Nintendo får dom borttagna…

Märkte att spelet fortfarande finns att ladda ner på Itch.io:
https://hoverbat.itch.io/ziiaol

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Zelda

Skrivet av Sarato:

Märkte att spelet fortfarande finns att ladda ner på Itch.io:
https://hoverbat.itch.io/ziiaol

Jo jag såg det, jag menade rent generellt på ”fan-made” old school games… tog ett tag för mig o hitta links awakening men det gick 😉

Visa signatur

Om du blickar bakåt så kommer du att snubbla…

Permalänk
Medlem

Senaste klarade spel? Hmm, måste vara något Amigaspel för på PC spelar jag spel som Elite Dangerous och Fallout 76, de går ju per definition inte att klara. Jag tror faktiskt att det var Rygar AGA.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

Ragnarok har fått kritik för att inte vara lika bra som det förra, men jag håller inte med. Jag älskar storyn, de nya karaktärerna och hur Kratos växer i sin personlighet.

Jag gjorde nästan 100%, saknade bara att besegra Gna.
Är det värt att spela en NG+?

Ja, jag tycker att Ragnarok gör allt lika bra eller bättre i vissa avseenden än GoW 2018. Bl.a. så är ju det visuella bättre, mer variation på fiender, storyn och karaktärerna går mer in på djupet m.m. Men för att uppleva t.ex. den visuella förbättringen så måste man troligen ha spelat spelet på PS5, gissar att det ser i stort sett likadant ut som 2018 spelet på PS4 (har själv bara spelat det på PS5).

Permalänk
Medlem

The Talos Principle 2

Spel #1 för 2024

Tog mig 35 timmar att spela igenom precis allt i spelet. Klarade alla vanliga pussel och guldpussel utom ett utan hjälp. Dock klarade jag ett pussel och ett guldpussel på "fel" sätt. Visade sig att jag varit överdrivet kreativ något jag också kände på mig och kollade upp lösningen direkt efteråt på YouTube där min misstanke bekräftades. Dock kunde jag läsa i kommentarer att jag inte varit ensam i min typ av lösning på något av pusslen. Utvecklaren Cryoteam lovar dessutom att inte patcha bort så det inte går att lösa på fel sätt utan uppmuntrar till att folk tänker utanför boxen. Något som rent generellt är hela poängen i spelet i stort. Över lag ett helt fantastiskt spel som sätter dina tankenötter på prov. Vissa pussel kan kännas riktigt frustrerande tills man kommer på den rätta lösningen, ofta att man komplicerar saker helt i onödan.

För er som spelet ettan känns tvåan lite tightare med fler variationer på pussel. Kommit till en hel del nya mekaniker såsom gravitationshjälpmedel och en typ av EMP som slår ut alla dörrar inom en viss radie.

Fick fuska på några av stjärnpusslen då lösningen var bortom rimlighetens gräns. Men skulle säga att av totalt 138 möjliga pussel (om jag räknat rätt) löste jag drygt 130 utan hjälp.

Permalänk
Medlem

Return to Monkey Island (PC/Game Pass)

Började spela igenom detta för runt ett år sedan men kom av mig något. Men inte pga grafiken, även om den är speciell så har den sin charm, utan pga för mycket andra spel som stal uppmärksamheten. Har nu tillslut spelat igenom detta och måste nog säga att jag uppskattar spelet rätt mycket. Blir nog att spela igenom MI2 samt MI3 igen inom kort men just nu så är det Pentiment som gäller.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Hedersmedlem

God of War är mitt senast klarade spel. Men shit vad en del mosar på med sitt spelande i tråden! Själv har jag för mycket andra "skyldigheter" i vardagen för att hinna med allt jag skulle behöva.

Just nu kör jag igenom The Last of Us (part 1). Spelet ger mig konstant hjärtattack och allmän ångest över vad som skulle kunna vara en alternativ verklighet. Tyvärr hann jag se TV-serien innan spelet och då denna följer spelstoryn ganska troget vet jag vad om väntar olika karaktärer med mera.

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Najk:

God of War är mitt senast klarade spel. Men shit vad en del mosar på med sitt spelande i tråden! Själv har jag för mycket andra "skyldigheter" i vardagen för att hinna med allt jag skulle behöva.

Just nu kör jag igenom The Last of Us (part 1). Spelet ger mig konstant hjärtattack och allmän ångest över vad som skulle kunna vara en alternativ verklighet. Tyvärr hann jag se TV-serien innan spelet och då denna följer spelstoryn ganska troget vet jag vad om väntar olika karaktärer med mera.

Undvik att kolla upp för mycket om Part 2 innan du väl spelar det. Personligen tycker jag 2an är långt bättre än 1an. Om det nu släpps på PC någon gång.

Framförallt storyn utvecklas mer från part 1. En del gillar inte hur den utvecklas i uppföljaren och svårt att nämna något utan att riskera att spoila men ser den personligen som ett mästerverk.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem

Hugger igenom ’A Link to the Past’ nu… nostalgi på hög nivå…

Visa signatur

Om du blickar bakåt så kommer du att snubbla…

Permalänk
Medlem

Dead Space (2023) - Impossible Mode
tog ett par försök... i a f 4 genomspel, varav 1 riktigt irriterande

(CPU hade komprimerat stor fil i bakgrunden, därför lite varm)

Visa signatur

i9 13900KS, RTX 4090,64GB DDR5 7000MHz CL34, 2 + 2 TB NVMe Gen4 x4 - Win11 @ LG OLED42C3 💦 - kyld
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 32GB | RTX 3070 | 1 + 2 TB NVMe | 165Hz | QHD
Xbox Series X - 3 TB intern, Nintendo Switch <- dammsamlare
HTPC - Mac mini M1 | 16 GB | 2 TB SSD, sovrum: i7 2600K 1080 Ti

Permalänk
Medlem

Avatar: Frontiers of Pandora

Utmärkt lir. Fortsätter nog ett tag till gör lite sidequests bara för att få slappa mer i spelvärlden.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Hoppas att snart vara klar med ff7 Remake Intergrade inför rebirth om en månad! Hoppas bara innerligt att någon av dom ps5 emulatorerna där ute faktiskt fungerar så man slipper vänta till sommaren.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Körde klart Baldur's Gate 3.
Sjukt bra spel! 11/10 poäng.
BG1, BG2 och Throne Of Bhaal expansionen är bland mina favorit spel och trean som uppföljare är helt klart över förväntan.

86h står det i savegame men spelet har varit igång mer än 100h då jag har fått reloada, gjort om vissa saker osv.
Jag ska dock köra om den allra sista delen igen för jag vill ha ett annat slut.

Jag hoppas verkligen att det kommer en expansion, kommer troligen köpa det day 1 för att stödja men börja lira några månader senare när Larian har patchat spelet!

Visa signatur

i9-12900K | Z690 HERO | RTX 3080 | PG279QM 240Hz | 32GB DDR5 | H150i ELITE | PSU 1200W | SN850 2TB | SSD 1TB | HDD 1TB | WIN 11 | Meshify 2 Black | Kringutrustning: Logitech MX Keys | Razer Naga Pro | Razer Nari Ultimate
TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset, Series X & Xbox Wireless Headset & Elite Series 2

Permalänk
Medlem

Prince of Persia: The Lost Crown

Spel #2 för 2024

Tog mig 36 timmar att mata mig igenom detta plattformspel i metroidvaniastil. Riktigt förbannat roligt från start till mål. Har inte riktigt lyckats hitta alla skatter utan har några få kvar. Fick dessutom ställa ner svårighetsgraden till bebisnivå på de sista tre bossarna för att jag överhuvudtaget skulle klara det. Helt klart ett roligt spel som jag rekommenderar till alla som gillar metroidvaniaspel.

Ger spelet en stark 4/5. Snudd på en femma känner jag.

Permalänk
Medlem

Black Mesa (PC)

Aldrig spelat igenom Half-Life så fick bli med denna remake eller remaster eller vad det nu ska räknas som. Gillade det mesta trots hur en del åldrats. Tills jag kom till Xen. Första delen av Xen, fram tills man når en relativt tidig boss gillades ändå skarpt. Likaså sista stunden innan man når slutbossen samt denna strid gillades med. Var lite inne på att skippa Xen helt men kände lite att det var nu eller aldrig.

Super Mario RPG (Switch)

Också en klassiker jag faktiskt aldrig spelat igenom. Kommit nära flera gånger men tog i och med remastern tag även i detta. Mysigt spel som heller inte åldrats jättebra på alla punkter, men helheten är trevlig. Lite kluven till om jag föredrar denna eller orginalet, musiken speciellt men valbart vilket man vill höra också.

För övrigt, sjukt nog, spel 14 respektive 15 jag klarat av i år. Men då hade jag många spel igång sedan innan vilket accelererar samt att spelen jag nu spelar alla är relativt korta.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Black Mesa (PC)

Aldrig spelat igenom Half-Life så fick bli med denna remake eller remaster eller vad det nu ska räknas som. Gillade det mesta trots hur en del åldrats. Tills jag kom till Xen. Första delen av Xen, fram tills man når en relativt tidig boss gillades ändå skarpt. Likaså sista stunden innan man når slutbossen samt denna strid gillades med. Var lite inne på att skippa Xen helt men kände lite att det var nu eller aldrig.

Super Mario RPG (Switch)

Också en klassiker jag faktiskt aldrig spelat igenom. Kommit nära flera gånger men tog i och med remastern tag även i detta. Mysigt spel som heller inte åldrats jättebra på alla punkter, men helheten är trevlig. Lite kluven till om jag föredrar denna eller orginalet, musiken speciellt men valbart vilket man vill höra också.

För övrigt, sjukt nog, spel 14 respektive 15 jag klarat av i år. Men då hade jag många spel igång sedan innan vilket accelererar samt att spelen jag nu spelar alla är relativt korta.

Xen i Black Mesa har väldigt lite med originalet att göra (på ett bra sätt) så tror det var rätt att inte skippa det

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Xen i Black Mesa har väldigt lite med originalet att göra (på ett bra sätt) så tror det var rätt att inte skippa det

Minns svagt klagomålen redan från tiden det begav sig. Så ändå positiv till det mesta, men senare delar av Xen hade jag nog egentligen gärna skippat. Nu är det kanske få som bryr sig om en story i ett 25 år gammalt FPS antar jag men Xen bör nog ändå upplevas själv även idag för fan... det var maffigt allt.

Minns att jag diskuterat med någon här i forumet om just Black Mesa då personen arbetade med denna om det var på tiden det var en mod eller rent av när det tilläts bli en produkt. Minns inte namnet dessvärre men om någon känner sig träffad så vill jag tacka för ett bra jobb.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Redaktion
Nyhetsredaktör

Det här var en massa år sedan men sista spelet jag minns att jag klarade av var nog Halo 3 när den släpptes till PC, som del av Master Chief Collection. Det var nog tvåhundrade gången jag klarade det om man räknar med alla gånger jag körde det på 360, men fortfarande riktigt kul!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edin_II:

Det här var en massa år sedan men sista spelet jag minns att jag klarade av var nog Halo 3 när den släpptes till PC, som del av Master Chief Collection. Det var nog tvåhundrade gången jag klarade det om man räknar med alla gånger jag körde det på 360, men fortfarande riktigt kul!

Nu är jag inte den största Halo-fantasten på långa vägar men ODST och Reach rekommenderas ändå rätt varmt från min sida.

Det mer episodiska spelandet i ODST där man söker spår och återupplever andra soldaters upplevelser gillades skarpt men även Reach och hur storyn ändå utvecklas under kampanjens gång. Sista delen av spelet lär jag nog aldrig glömma, maffigt!

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av KingCobra:

Sista spelet jag klarade var Tombraider 2, eller om det var FF7 för väldigt många år sen. Har efter det spelat spel utan slut så att säga, CS, WOW osv.
Tyvärr har tålamodet och intresset blivit mindre med åren så jag har väldigt svårt att hålla intresset vid liv på singelplayer spel längre än typ 10 timmar ingame.
Jag skulle verkligen vilja hitta ett spel där jag kan hålla uppe intresset...men det verkar inte funka längre.

Singleplayerspelen kanske är för långa i många fall. Det upplever jag ibland. Det blir utspätt i tid - istället för koncentrerat.
Firewatch är ca 4 timmar långt. Och trevligt! (men ja, det är såklart väldigt subjektivt vad man gillar).

----------------------------------

Vad klarade jag sist då?
Dave the diver. Spelade säkert 70 timmar där. Det var för långt egentligen

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Redaktion
Nyhetsredaktör
Skrivet av anders190:

Nu är jag inte den största Halo-fantasten på långa vägar men ODST och Reach rekommenderas ändå rätt varmt från min sida.

Det mer episodiska spelandet i ODST där man söker spår och återupplever andra soldaters upplevelser gillades skarpt men även Reach och hur storyn ändå utvecklas under kampanjens gång. Sista delen av spelet lär jag nog aldrig glömma, maffigt!

Håller helt med! Spelade Reach innan trean och tror fortfarande att det är ytterst få spela som jag dumpat fler timmar på - i både singel- och multiplayer. Definitivt ett spel nära hjärtat!

Spelade också ODST i samma veva som Master Chief Collection släppte och även den var en riktigt unik upplevelse. Kul att få spela som vanliga människor - och att följa handlingen genom olika perspektiv.

Permalänk
Medlem

Dragon's Dogma: Dark Arisen (PC).

Är nu klar med spelet och klockade in på en bit över 100 timmar, spelade som sorcerer. Jag spelade igenom huvudstoryn (plus en massa sidoaktiviteter), grindade lite BBI och lite end game Everfall. Så jag anser mig vara klar med spelet nu.

Över lag ett riktigt bra spel, speciellt när det "kommer igång". Inte helt utan brister/problem dock, men inget som förstörde hela upplevelsen för mig. Mest lite småsaker här och där som var lite störande.

Ser nu fram emot att spela 2:an vid nåt tillfälle (när det har släppts), vet dock inte om det blir på releasen eller om jag väntar ett tag med att skaffa det.

Permalänk
Medlem

Spirit of the North

Spel #3 för 2024

Tog inte mer än 5 timmar och 20 minuter för mig att spela igenom detta lilla spel. Mysig atmosfär men ett tämligen uselt spel. Råkade ut för en del fåniga buggar såsom att fastna i luften eller att jag inte kunde ta mig vidare för att jag lyckades lösa ett pussel i flera steg i fel ordning. Charmigt som sagt men inte mer än så. Har fått spelet genom Epic Games någon gång.

Ger spelet en svag 2/5.

Permalänk
Medlem

Är nog sist med att spela God of War Ragnarök. Riktigt trevligt spel. Måste dock säga att det var väl långt. Jag spelade nästan bara main quest och det tog mig omkring 35 timmar. Med tanke på att jag spelar 30-40 minuter på kvällen så tog det låååång tid innan jag blev färdig.

Visa signatur

Hail Kings. The new Kings. Stronger than all.