Coronaviruset (SARS-CoV-2)

Permalänk
Medlem
Skrivet av coae:

Covid-19 uppstod inte p.g.a. Svensk styrränta. Covid-19 (och Sars för den delen) uppstod i Kinas "Wet markets" där olika djur staplas på varandra i små burar så att nya virus kan uppstå. Att Svenskar t.ex. låter bli att flyga just nu beror inte på Svensk styrränta, det beror på att det pågår en pandemi (Covid-19) som alltså inte kom till p.g.a. Svensk styrränta utan... läs ovan...

Hur uppstår nya virus för att djur staplas på varandra i burar?

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

Lider med dom!

Trots coronavirusets spridning har tusentals festsugna ungdomar vallfärdat till Florida för att fira vårlovet spring break.

– Får jag corona så får jag corona. Det kommer inte att hindra mig från att festa, säger Brady Sluder från Ohio till Reuters.

Men efter att igår ha infört ett förbud mot folksamlingar på mer än tio personer säger Floridas guvernör Ron DeSantis att det nu är slutfestat.

– Spring break är över. Barerna är stängda. Det finns ingenstans att gå längre, säger han enligt CNN.

Briana Smith, 21, från Wisconsin, tycker att åtgärderna är för drastiska.

– Det här förstör verkligen mitt spring break.

Källa: https://omni.se/flockas-for-spring-break-men-nu-ar-festen-ove...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av coae:

Covid-19 uppstod inte p.g.a. Svensk styrränta. Covid-19 (och Sars för den delen) uppstod i Kinas "Wet markets" där olika djur staplas på varandra i små burar så att nya virus kan uppstå. Att Svenskar t.ex. låter bli att flyga just nu beror inte på Svensk styrränta, det beror på att det pågår en pandemi (Covid-19) som alltså inte kom till p.g.a. Svensk styrränta utan... läs ovan...

Så du kollade inte på videon i länken du själv länkade.... OK

Permalänk
Medlem

Tror det normaliserar sig till hösten, om någon slags immunitet fås. De äldre kommer att isoleras, dödstalen kommer att accepteras så länge de sjunker, flygbranschen är fucked, Kina är i lockdown men håller 80-90% produktion, diskussioner pågår om det behövs skattelättnader eller skattehöjningar och "vem som ska betala". Migration är ute, aldrig har så många firat julen i Sverige, julhandeln slår rekord. Aldrig har fler barnfamiljer vräkts, och de fattigaste har fått det ännu sämre. De flesta arbetar och BNP spås öka kraftigt 2021 jämfört med 2020.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem

Om det inte kommer börja normaliseras förräns till hösten kommer ekonomin vara totalkörd, vi snackar social kollaps och högre arbetslöshet än vad någon av oss har sett under sin livstid.

Folk som inte bor med, tillhör eller jobbar med riskgrupperna måste sluta vara så jävla rädda över vad som är för dom ett relativt ofarligt virus. Ekonomin måste hållas vid liv, annars är alla körda, inte bara riskgrupperna.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Vad tror ni om att fly storstan och bosätta sig på landet i ett år med ett lager av konserver?

Permalänk
Medlem
Skrivet av alfs:

Vad tror ni om att fly storstan och bosätta sig på landet i ett år med ett lager av konserver?

För egen del tycker jag att det låter lite överdrivet, men om det får dig att må bättre, mindre rädd och du upplever det som tryggare så kör på!

PS. Glöm inte toapappret!

Visa signatur

🗄️ : NZXT H510 TG White . . . . . . . . . . . 🔌: Corsair RM750X White Series
🏬: MSI z370i Gaming Pro Carbon AC . 🎞️: Corsair 32GB DDR4 3000Mhz CL15
🔲: Intel Core i7 8700K @4.1Ghz . . . . . ❄️: Corsair Hydro H115i
💾: M.2 Samsung 960 EVO 500 GB .. . . 💾: Samsung 860 EVO 1 TB
🏴: MSI GF GTX 1080 Ti GamingX . . . . 🖥️: AOC AG241QG 1440p 165Hz GS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Som i fallet med din svärmor, alltså det går väl att lösa med fullmakt?

Man kan inte gå på läkarbesök via fullmakt, läkaren vill/måste liksom träffa patienten... Vissa bankärenden går inte heller att lösa mha fullmakt (t.ex hämta ut ny bankdosa).

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Problemet är väl att Sverige genomför extremt få tester? Mörkertalet från människor som håller sig känner sig krassliga och håller sig hemma är sannolikt helt enormt?

Slutsats: Antalet människor i Sverige som faktiskt har (eller har haft) Corona bör vara betydligt större än dessa grafer.

Här för någon dag sen (tror jag, börjar bli svårt att ha koll på när saker händer nu), så sa väl Tegnell att man utfört 12.000 tester, dvs 1,2 promille av vår befolkning. Sydkorea som testat mest(?) hade enligt någon siffra jag såg testat 200.000 personer, dvs 3,8 promille av sin befolkning. Så dom har testat lite drygt 3 gånger större andel av sin befolkning än vad Sverige har gjort.

Sen är dessa siffror nog inaktuella nu...

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Problemet är väl att Sverige genomför extremt få tester? Mörkertalet från människor som håller sig känner sig krassliga och håller sig hemma är sannolikt helt enormt?

Slutsats: Antalet människor i Sverige som faktiskt har (eller har haft) Corona bör vara betydligt större än dessa grafer.

Det är bara bidra ekonomiskt och logistiskt med fler tester så är saken biff.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

@Dockland: Med hänsyn tagen till den mängden skatt svenskarna betalar årligen så borde staten rimligtvis kunna lösa simplare uppgifter såsom handskar, skyddsmasker, tester osv utan ytterligare bidrag från privata aktörer.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Världsekonomin körs i botten av ett lågriskvirus som i det stora hela bara drabbar folk nära slutet. Visst är det fint att vårda gamla multisjuka människor så de kan bli så gamla som möjligt men konsekvenserna kan bli brutala.

Tråden är lång men har någon klurat på scenariot där de i riskzonen sätts i karantän ifrån befolkningen för att minska störningarna i världsekonomin? Känns som scenariot vi närmar oss nu i världen är det sämsta möjliga på alla vis. Hoppas verkligen inte tanken är att världen ska stanna nästa gång säsongsinfluensa drar förbi.

Fel! Det drabbar alla, den enda skillnaden är att vissa får lindrigare symptom medan andra får betydligt mer allvarliga men tro inte på något sätt att man skulle klara sig bättre om man är ung när en 27 årig individ ligger på intensiven. I USA så är situationen ännu värre.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Vb3Ee3/27-aring-yngsta-s...

https://www.nytimes.com/2020/03/18/health/coronavirus-young-p...

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

@Dockland: Med hänsyn tagen till den mängden skatt svenskarna betalar årligen så borde staten rimligtvis kunna lösa simplare uppgifter såsom handskar, skyddsmasker, tester osv utan ytterligare bidrag från privata aktörer.

Mvh

Varför tror du inte "staten" gjort det? Spekulera fritt, frågan är retorisk.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Man kan aldrig ha samma förkylningsvirus två gånger. Virus muterar ju dock, och du kan få en mutation av samma virus igen.

Just därför borde man ju kunna smittas av sars-cov-2 varianter flera gånger.

Sen tror jag mig ha förstått att immunitet inte är fullt så binär som man kan tro. Det ter sig som att om man haft en infektion av närliggande mutationer så har man ett visst skydd (fast det kanske inte gäller på individnivå, utan mer på större grupper?).

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem

Alla 27 prenumeranter i Europa

"Amazon Prime sänker kvaliteten på sin videoström
Efter att Netflix och Youtube valt att sänka kvaliteten på sina videoströmmar i Europa – för att lindra effekterna av det ökade internetanvändandet i samband med att många nu jobbar och studerar hemifrån – så väljer även Amazon Prime att sänka sin streamingkvalitet i Europa.

En talesperson för Amazon Prime Video säger i ett uttalande att man nu samarbetar med lokala myndigheter och operatörer för att förhindra att det uppstår problem i näten.

"

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Dockland:

Alla 27 prenumeranter i Europa

"Amazon Prime sänker kvaliteten på sin videoström
Efter att Netflix och Youtube valt att sänka kvaliteten på sina videoströmmar i Europa – för att lindra effekterna av det ökade internetanvändandet i samband med att många nu jobbar och studerar hemifrån – så väljer även Amazon Prime att sänka sin streamingkvalitet i Europa.

En talesperson för Amazon Prime Video säger i ett uttalande att man nu samarbetar med lokala myndigheter och operatörer för att förhindra att det uppstår problem i näten.

"

Hehe, lite fler än så är det iom att det ingår i twitch prime

Men ja, någon större inverkan i Europa har det nog inte jämfört med yt och Netflix

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Så du kollade inte på videon i länken du själv länkade.... OK

Vad menar du?
Inslaget handlar om att företag får skära ner, att det inte finns någon efterfrågan, att arbetslösheten stiger sekund för sekund och att Sverige riskerar att hamna i en ekonomisk depression p.g.a. situationen som uppstått genom Coronaviruset.

Skrivet av Dockland:

Hur uppstår nya virus för att djur staplas på varandra i burar?

Genom att t.ex. en sjuk fladdermus de facto skiter på en hund som sitter i en bur nedanför kan nya virus uppstå. Vanligtvis brukar inte hundar och fladdermöss umgås (annat än i Disney filmer) utan för att dessa märkliga närkontakter ska uppstå behövs mänsklig hjälp i form av t.ex. Wet Markets. Efter SARS var det tal om att Kina skulle förbjuda Wet markets men antar att det rann ut i sanden, därav Covid 19 som uppstod på en Wet Market i Wuhan.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dockland:

Alla 27 prenumeranter i Europa

"Amazon Prime sänker kvaliteten på sin videoström
Efter att Netflix och Youtube valt att sänka kvaliteten på sina videoströmmar i Europa – för att lindra effekterna av det ökade internetanvändandet i samband med att många nu jobbar och studerar hemifrån – så väljer även Amazon Prime att sänka sin streamingkvalitet i Europa.

En talesperson för Amazon Prime Video säger i ett uttalande att man nu samarbetar med lokala myndigheter och operatörer för att förhindra att det uppstår problem i näten.

"

Jag känner mig högst utvald. Är en av de 27 ;).
Äe men amazon finns ju faktiskt i Tyskland, Spanien, Frankrike, Italien och UK.
I dessa länder är väl prime inte helt ovanligt tänker jag mig.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av coae:

Vad menar du?
Inslaget handlar om att företag får skära ner, att det inte finns någon efterfrågan, att arbetslösheten stiger sekund för sekund och att Sverige riskerar att hamna i en ekonomisk depression p.g.a. situationen som uppstått genom Coronaviruset.

Genom att t.ex. en sjuk fladdermus de facto skiter på en hund som sitter i en bur nedanför uppstår nya virus. Vanligtvis brukar inte hundar och fladdermöss umgås (annat än i Disney filmer) utan för att dessa märkliga närkontakter ska uppstå behövs mänsklig hjälp i form av t.ex. Wet Markets. Efter SARS var det tal om att Kina skulle förbjuda Wet markets men antar att det rann ut i sanden, därav Covid 19 som uppstod på en Wet Market i Wuhan.

Okej, så det är bara låta en fladdermus bajsa på en hund så uppstår ett nytt virus? Gärna källa på det, jag är uppriktigt nyfiken om det stämmer och är så lätt.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Hehe, lite fler än så är det iom att det ingår i twitch prime

Men ja, någon större inverkan i Europa har det nog inte jämfört med yt och Netflix

Ja, det var med glimten i ögat. Liva upp en, emellanåt, dystopisk tråd.

(gillar Amazon Prime själv)

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Här för någon dag sen (tror jag, börjar bli svårt att ha koll på när saker händer nu), så sa väl Tegnell att man utfört 12.000 tester, dvs 1,2 promille av vår befolkning. Sydkorea som testat mest(?) hade enligt någon siffra jag såg testat 200.000 personer, dvs 3,8 promille av sin befolkning. Så dom har testat lite drygt 3 gånger större andel av sin befolkning än vad Sverige har gjort.

Sen är dessa siffror nog inaktuella nu...

Fast dom kan fortfarande vara relevanta för hur spridningen ser ut. Hur trenden för ökningen ser ut behöver man inte testa hela befolkningen för, så länge testmönstret är hyfsat likvärdigt så är siffrorna väldigt aktuella. ju fler smittade, ju fler kommer behöva kontakta vården (om det nu är där man primärt testar) så det kommer synas där även om man inte testar brett i sammhället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Okej, så det är bara låta en fladdermus bajsa på en hund så uppstår ett nytt virus? Gärna källa på det, jag är uppriktigt nyfiken om det stämmer och är så lätt.

Dom har bl.a. sagt det på SVT.

https://www.youtube.com/watch?v=Y7nZ4mw4mXw&t=884s

Permalänk
Medlem
Skrivet av coae:

Genom att t.ex. en sjuk fladdermus de facto skiter på en hund som sitter i en bur nedanför uppstår nya virus. Vanligtvis brukar inte hundar och fladdermöss umgås (annat än i Disney filmer) utan för att dessa märkliga närkontakter ska uppstå behövs mänsklig hjälp i form av t.ex. Wet Markets. Efter SARS var det tal om att Kina skulle förbjuda Wet markets men antar att det rann ut i sanden, därav Covid 19 som uppstod på en Wet Market i Wuhan.

Du förvanskar det hela åt det grövsta. Det här är som att läsa en kreationists syn på evolution.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Inaktiv

Lite data ifrån Italien:

https://www.bloomberg.com/news/articles/2020-03-18/99-of-those-who-died-from-virus-had-other-illness-italy-says

"
* 99% of the people that died had serious underlying issues
* 50% had three or more underlying issues
* average age of the passed are 79.5
* ALL victims under 40 had very serious existing medical conditions"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solaris:

Du förvanskar det hela åt det grövsta. Det här är som att läsa en kreationists syn på evolution.

Är jag desinformerad får du gärna berätta hur det hela gått till...
(kreationist?)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon173292:

* ALL victims under 40 had very serious existing medical conditions"

Hade varit intressant att veta vad detta innebär egentligen.

Snackar vi typ cancer och sabbat immunförsvar, eller "bara" diabetes och högt blodtryck?

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Hur uppstår nya virus för att djur staplas på varandra i burar?

Det finns olika sätt, grovt generaliserat så stämmer det. På den nivån debatten förs här så är påståendet korrekt.

Olika djur bär på olika virus, t.ex influensavirus. Två olika influensavirus kan genom så kallat antigent skifte bli till ett helt "nytt" virus och orsaka pandemier pga människor saknar helt immunförsvar mot viruset. Virus kan också mutera om/när den byter värd.

Vill du ha källor osv föreslår jag högre närvaro på biologilektionen eller google.com

Gokväll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Fast dom kan fortfarande vara relevanta för hur spridningen ser ut. Hur trenden för ökningen ser ut behöver man inte testa hela befolkningen för, så länge testmönstret är hyfsat likvärdigt så är siffrorna väldigt aktuella. ju fler smittade, ju fler kommer behöva kontakta vården (om det nu är där man primärt testar) så det kommer synas där även om man inte testar brett i sammhället.

Precis! Ock det kan ju också vara så att man internt skilja på tester som syftar till att avgöra generell spridning och de som är till för att diagnosticera sjuka. Jag tog upp siffrorna för att belysa hur det ser ut relaterat till befolkningsmängd just för att vissa tycker att man borde testa betydligt mer och tar upp Sydkorea som föregångsland.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av mlampa:

Det finns olika sätt, grovt generaliserat så stämmer det. På den nivån debatten förs här så är påståendet korrekt.

Olika djur bär på olika virus, t.ex influensavirus. Två olika influensavirus kan genom så kallat antigent skifte bli till ett helt "nytt" virus och orsaka pandemier pga människor saknar helt immunförsvar mot viruset. Virus kan också mutera om/när den byter värd.

Vill du ha källor osv föreslår jag högre närvaro på biologilektionen eller google.com

Gokväll.

Så jag köper eller fångar en fladdermus och låter den bajsa på grannens katt, då har jag skapat en ny variant av virus.
Det låter lite långsökt.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dockland:

Okej, så det är bara låta en fladdermus bajsa på en hund så uppstår ett nytt virus? Gärna källa på det, jag är uppriktigt nyfiken om det stämmer och är så lätt.

Fladdermusspillning innehåller dussintals virussorter. Sedan finns det gott om hundar (hundägare kan vittna om) som älskar att käka bajs vart det än kommer ifrån. Det räcker med att en hund käkar bajset och sedan slickar ansiktet på en person och vips så har du potentiell virusspridning därpå. Självfallet är det sällsynt eftersom flera faktorer måste ske under kort tid och i en särskild följd. Men det kan inträffa helt klart.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |