Coronaviruset (SARS-CoV-2)

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Ja, och? Sverige är inte i karantän, och vi har inget annan strategi än att bromsa smitta. Klart det är en ”risk” att gå utanför dörren, men måste leva också, ser inget problematiskt med att folk exponerar sig, så länge man tänker till lite och försöker minimera riskerna.

Ja, det är väl så, tycker bara det känns hmmm "så där" att stänga ner hela jäkla världens ekonomi och hela samhället men sedan går folk runt och smittar varandra ändå i mataffärerna eller när de hämtar mat på restaurangerna.

Företag tvingar sina anställda jobbar hemma men vad gör barnen, vad gör frugan?

Permalänk
Medlem

Total isolering av alla kommer göra betydligt mer skada än nytta.

Finns ingen bra anledning för folk som inte tillhör riskgrupperna att isolera sig, räcker med att minska sociala kontakter, om möjligt jobba/plugga hemifrån och tänka till lite extra för att minska smittspridningen.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Total isolering av alla kommer göra betydligt mer skada än nytta.

Finns ingen bra anledning för folk som inte tillhör riskgrupperna att isolera sig, räcker med att minska sociala kontakter.

Har du träffat eller hört talas om någon äldre människa som totalt isolerar sig i Sverige? (förutom de som är på hem)

Finns säkert någon men jag har inte hittat någon ännu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Ja, det är väl så, tycker bara det känns hmmm "så där" att stänga ner hela jäkla världens ekonomi och hela samhället men sedan går folk runt och smittar varandra ändå i mataffärerna eller när de hämtar mat på restaurangerna.

Företag tvingar sina anställda jobbar hemma men vad gör barnen, vad gör frugan?

Många företag skickade inte hem folk för att bekämpa Corona, utan för att sjukdomen inte skulle sprida sig på arbetsplatsen och skada verksamheten.

Permalänk
Medlem

Låt oss isolera oss men vi ses och snackar på ICA, Coop, Hemköp, den lokala pizzeran eller där vi fixar hämtmat, för att inte glömma krogen. Intressant också med löjligt långa väntetider för tex Mathem i många orter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Har du träffat eller hört talas om någon äldre människa som totalt isolerar sig i Sverige? (förutom de som är på hem)

Finns säkert någon men jag har inte hittat någon ännu.

Ja, har folk i släkten som gjort det.
Personen i fråga tillhör en riskgrupp.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Ja, har folk i släkten som gjort det.
Personen i fråga tillhör en riskgrupp.

Ok, utmärkt, jag misstänker dock att mängden äldre som totalisolerar sig är väldigt få men förhoppningsvis har jag fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Ok, utmärkt, jag misstänker dock att mängder äldre som totalisolerar sig är väldigt få men förhoppningsvis har jag fel.

Är ju svårt att isolera sig som äldre. Min mormor har dröser av personal från hemtjästen som är hemma och fixar varje dag.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Du driver va?

Du svarar på en post som handlar om Stockholm och kyl/fryscontainrar med bilder från Göteborg där man på ett sjukhus använder andra typer av containrar i ett helt annat syfte än det påstådda från op. Vad är syftet med det? Det är ju som att posta en bild på en container fylld med ris och säga: där ser ni enbart ris kan man frakta i en container.

Fel av mig att citera dig och jag läste naturligtvis för snabbt. Självklart har du rätt i att man kan inte blanda ihop Karolinska och Sahlgrenska.

Cordinator sa aldrig vilket sjukhus det handlade om. Genom googlesökningarna "container, sjukhus, corona" hittade jag Sahlgrenska.

Visa signatur

🖥️ En snabb dator
📱 - Samsung S20
🧩 - Prusa MK3S MMU2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Äldre lyssnar på råd? Har inte stött på någon ännu som verkligen totalisolerar sig förutom möjligen äldre som är på hem, har du stött på någon som idkar totalisolering?

Och hur skulle man träffa på någon som idkar totalisolering, hade du tänkt dig?

Skrivet av makatech:

Ja, det är väl så, tycker bara det känns hmmm "så där" att stänga ner hela jäkla världens ekonomi och hela samhället men sedan går folk runt och smittar varandra ändå i mataffärerna eller när de hämtar mat på restaurangerna.

Världsekonomin har gjort en kraftig inbromsning, men inte total nedstängning. En del branscher är totaldöda (flyg, turist, kultur, sport) eller halvdöda (restauranger, pubar, detaljhandel, produktion som är beroende av utlandskomponenter), medan de flesta andra kör på mer eller mindre som vanligt (med något högre sjukfrånvaro). Jag tycker vi hittills har haft rimliga åtgärder i Sverige med att lägga mycket energi på information och att underlätta att stanna hemma om man känner minsta symptom. För att bromsa smittan handlar det extremt mycket om individuellt ansvar, och det är mycket effektivare om man kan få människor att självmant begränsa sina sociala kontakter än att svetsa in dem i sina lägenheter och patrullera med militär på stadens gator.

Permalänk
Medlem

Vi offrar precis allt annat, kanske världsekonomin för en generation framåt eller mer för att rädda ett svårbedömt antal multisjuka äldre som redan är i dåligt skick fysiskt, är det så? Någon läste jag gjorde en jämförelse med prislappen man sätter på att förlänga livet på en cancerpatient, här är det helt andra kostnader man tycker det är värt att förlänga livet ett par år för någon, kanske flera miljarder per person.

Sedan är i alla fall jag bekymrad över att det på många håll i Västvärlden verkar stiftas lagar och undantag från lagar i snabb takt för att göra det möjligt att t ex isolera människor i hemmet under hot om stora böter, göra ID-koll på alla som befinner sig utomhus, neka människor att nyttja tåg och flyg, stänga företag, införa karantäner m.m. under "extraordinära händelser". Hade det hetat "under Covid-19 utbrottet och längst t o m 2020-xx-xx" hade det väl varit en sak, men det här kan ge verktyg för ledare även i Västvärlden att använda bananrepubliksmetoder vid andra besvärliga situationer p g a t ex politiskt missnöje i framtiden.

Man inför ju i praktiken möjligheten att förbjuda folksamlingar bl a.

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Och hur skulle man träffa på någon som idkar totalisolering, hade du tänkt dig?

Tex äldre man har kontakt med via telefon eller att man har vänner/bekanta som har kontakt med äldre i samma situation?

Mina föräldrar går till mataffären, det är en sak som är säker. De vill inte ens ha besök av mig, jag bor ju i Stockholm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nils-Göte:

Vi offrar precis allt annat, kanske världsekonomin för en generation framåt eller mer för att rädda ett svårbedömt antal multisjuka äldre som redan är i dåligt skick fysiskt, är det så?

Jag förstår att det är orimligt att läsa alla 164 sidor av denna tråd, men det är lite tröttsamt att höra och besvara samma återkommande felaktiga argument som diskuterats så sent som några få sidor tillbaka.

Korta svaret är NEJ det är inte bara gamlingar som råkar illa ut. 50% av de som hamnar på intensiven är 64 år eller yngre. Även om det är ovanligt, så skulle såpass många yngre bli smittade att dödstalet ändå skulle bli mycket högt. Även om de flesta inte blir direkt dödsjuka, så skulle antalet samtidigt sjuka vara så högt att samhällskritiska funktioner skulle vara i fara. En ohämmad epidemi skulle förmodligen få mycket större samhällsekonomiska konsekvenser än den temporära inbromsning som nu sker.

NEJ, vi gör inte det här bara för att skona 70+arna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Jag förstår att det är orimligt att läsa alla 164 sidor av denna tråd, men det är lite tröttsamt att höra och besvara samma återkommande felaktiga argument som diskuterats så sent som några få sidor tillbaka.

Korta svaret är NEJ det är inte bara gamlingar som råkar illa ut. 50% av de som hamnar på intensiven är 64 år eller yngre. Även om det är ovanligt, så skulle såpass många yngre bli smittade att dödstalet ändå skulle bli mycket högt. Även om de flesta inte blir direkt dödsjuka, så skulle antalet samtidigt sjuka vara så högt att samhällskritiska funktioner skulle vara i fara. En ohämmad epidemi skulle förmodligen få mycket större samhällsekonomiska konsekvenser än den temporära inbromsning som nu sker.

NEJ, vi gör inte det här bara för att skona 70+arna.

Så, ett mer eller mindre totalstopp i vissa näringar råder nu under obestämd tid. Troligen månader. Istället för att isolera riskgrupper och låta folk vara sjuka som under en vanlig influensasäsong så är det över efter en jobbig månad.

Och vad tycker du om de nya lagarna och undantagen som begränsar demokratin?

Permalänk
Avstängd

Riktigt tragiskt situation:

”Fyra dödsfall i hårt drabbad släkt

En släkt i New Jersey i USA har drabbats närmast ofattbart hårt av covid-19-pandemin. Minst sju medlemmar av släkten Fusco har insjuknat, och fyra har hittills dött, berättar New York Times.

Grace Fusco, mor till elva barn och mormor och farmor till 27 barnbarn, blev akut sjuk och kunde inte andas utan respirator. I onsdags dog hon, 73 år gammal. Det skedde några timmar efter det att en av hennes söner också dött i covid-19 och några dagar efter det att hennes äldsta barn, en 55-årig dotter, gått bort i samma sjukdom. Grace Fusco hann aldrig få veta att två av hennes barn dött.

I torsdags dog sedan ännu ett av hennes barn.

Ytterligare tre av Grace Fuscos barn ligger på sjukhus på grund av covid-19, varav två är allvarligt sjuka, och 20 släktingar befinner sig i hemmakarantän och väntar på testresultat. De kan inte samlas med den övriga släkten och sörja

Av allt att döma nådde smittan släkten via en person som haft nära kontakt med den man som den 10 mars blev New Jerseys första dödsfall i covid-19. Personen deltog vid den tiden i en större familjesammankomst med Fuscos, som är nära knuten till hästkapplöpningsbranschen i delstaten.

New Jersey ligger i den del av USA där flest fall registrerats hittills. Enligt New York Times sammanställning tilltar nu smittan närmast explosionsartat i landet. Antalet bekräftade fall passerade 15.000 på fredagsmorgonen, och på lördagsmorgonen var siffran nära 18.000, medan 239 personer hade dött.”

Från DN.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nils-Göte:

Så, ett mer eller mindre totalstopp i vissa näringar råder nu under obestämd tid. Troligen månader. Istället för att isolera riskgrupper och låta folk vara sjuka som under en vanlig influensasäsong så är det över efter en jobbig månad.

Återigen, det är inte enbart i riskgruppen som folk blir ordentligt sjuka och/eller dör. Titta på statistiken. Det går inte att jämföra med en vanlig influensasäsong. Även om samtliga personer 70+ samt övriga riskgrupper skulle isoleras helt skulle inte sjukvården klara av att resten blev sjuka inom en månad, allt för många skulle behöva intensivvård samtidigt. Det är extremt enkel matematik.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Skrivet av Nils-Göte:

Så, ett mer eller mindre totalstopp i vissa näringar råder nu under obestämd tid. Troligen månader. Istället för att isolera riskgrupper och låta folk vara sjuka som under en vanlig influensasäsong så är det över efter en jobbig månad.

Och vad tycker du om de nya lagarna och undantagen som begränsar demokratin?

Jag förstår ditt budskap. Det jag tror du glömmer är att Sverige är inte hela världen. Hade vi gjort exakt de åtgärder som du vill hade inte läget förändrats ändå(jo, såklart men helhets perspektivet).

Det hade varit i princip omöjligt att få hela världen att göra exakt samma sak och vara i exakt samma stadie. Alla länder har olika förutsättningar. Säg att hela Sverige hade varit friska och levt som vanligt men att Kina har stängt produktionen i 3 månader.

Permalänk
Medlem

Tragiskt, ja. Förvånande, knappast. Hela släkten består av överviktiga personer och det ger en stor risk för underliggande påverkan.

Att Grace slapp genomlida sorgen att ett barn och barnbarn gått bort ser jag som en bra sak (för henne) i denna tragedi.

Skrivet av korvOlle:

Riktigt tragiskt situation:

”Fyra dödsfall i hårt drabbad släkt

En släkt i New Jersey i USA har drabbats närmast ofattbart hårt av covid-19-pandemin. Minst sju medlemmar av släkten Fusco har insjuknat, och fyra har hittills dött, berättar New York Times.

Grace Fusco, mor till elva barn och mormor och farmor till 27 barnbarn, blev akut sjuk och kunde inte andas utan respirator. I onsdags dog hon, 73 år gammal. Det skedde några timmar efter det att en av hennes söner också dött i covid-19 och några dagar efter det att hennes äldsta barn, en 55-årig dotter, gått bort i samma sjukdom. Grace Fusco hann aldrig få veta att två av hennes barn dött.

I torsdags dog sedan ännu ett av hennes barn.

Ytterligare tre av Grace Fuscos barn ligger på sjukhus på grund av covid-19, varav två är allvarligt sjuka, och 20 släktingar befinner sig i hemmakarantän och väntar på testresultat. De kan inte samlas med den övriga släkten och sörja

Av allt att döma nådde smittan släkten via en person som haft nära kontakt med den man som den 10 mars blev New Jerseys första dödsfall i covid-19. Personen deltog vid den tiden i en större familjesammankomst med Fuscos, som är nära knuten till hästkapplöpningsbranschen i delstaten.

New Jersey ligger i den del av USA där flest fall registrerats hittills. Enligt New York Times sammanställning tilltar nu smittan närmast explosionsartat i landet. Antalet bekräftade fall passerade 15.000 på fredagsmorgonen, och på lördagsmorgonen var siffran nära 18.000, medan 239 personer hade dött.”

Från DN.

Permalänk
Medlem

Det tycks, baserat på vad FHM (även dess norska motsvarighet) och andra säger, som om det ska vara säkert att handla mat, bara man håller avstånd. Inte blir hostad i ansiktet. Mat påstås inte kunna sprida smitta, då viruset inte infekterar genom matsmältningssystemet.

Jag personligen tror ju att man kan, även om risken kanske är liten, bli sjuk av förkylningsvirus (Corona är ingen vanlig förkylning såklart, men har likheter) som man får in i munnen, då det finns vägar till luftstrupe/näsa från svalget, men just matvaror är nog inte främsta smittkällan. Jag skulle vara mer bekymrad att ta bussen till affären, bland alla hostande marodörer utan folkvett.

Synd om dem med kol, kronisk bronkit, osv, som känner sig utpekade, men det går inte att hosta bland folk nu, sorry.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nils-Göte:

Så, ett mer eller mindre totalstopp i vissa näringar råder nu under obestämd tid. Troligen månader. Istället för att isolera riskgrupper och låta folk vara sjuka som under en vanlig influensasäsong så är det över efter en jobbig månad.

Jag förstår hur du tänker, tro mig, det har diskuterats tidigare.

  1. Vi har 1,5 miljoner 70+ i Sverige. De ska isolera sig så mycket som möjligt, men som du vet är det inte så lätt. Koncentrantionsläger är lite ur mode i dagens samhälle.

  2. Covid-19 är inte som en vanlig influensa. Se Italien.

  3. Snabbheten med vilken smittan sprider sig gör att många riskerar bli sjuka samtidigt. Det är betydligt farligare för samhället än en kontrollerad omställning.

  4. Yngre drabbas också. 2-4% av unga vuxna alla mellan 20-44 år hamnar på intensiven. Med okontrollerad smitta kan det betyda så mycket som 10 000 nya intensivvårdsfall av unga vuxna per dag. Utan tillräckligt många intensivvårdsplatser kommer dessa patienter att dö.

Visst är det jobbigt att plötsligt behöva ändra sin livsstil och konsekvenserna det får med permitteringar och varsel. Men alternativet är betydligt värre, och det är som sagt inte bara för omtanke av våra äldre. Samhällsekonomin skulle bli betydligt mer ansträngd, så även om det är det enda du bryr dig om, så är det rationellt att bromsa smittspridningen så gott det går (utan att gå till överdrift). Hur starka åtgärder man ska sätta in är en svår avvägning som vi turligt nog kan lämna åt en expertmyndighet med 500 heltidsanställda som arbetar för oss.

Skrivet av Nils-Göte:

Och vad tycker du om de nya lagarna och undantagen som begränsar demokratin?

Menar du den grundlagsskyddade rättigheten att arrangera demonstrationer med fler än 500 deltagare? Högst rimlig begränsning, tycker jag.

Permalänk
Medlem

Var och handlade förut på min lilla ort utanför Norrköping i förmiddags. Börjar bli väldigt tomt på hyllorna(sjukt mycket p-folk också, så det här med social distansering verkar ju inte fungera). Förut var det enstaka varor som saknades men nu fick jag stryka halva min (normalstora) inköpslista för att saker inte fanns. Känns konstigt då jag flera gånger läst att det inte ska vara någon matvarubrist brist men nu verkar det uppenbarligen vara det, iallafall här.

Är det likadant på andra platser?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Det tycks, baserat på vad FHM (även dess norska motsvarighet) och andra säger, som om det ska vara säkert att handla mat, bara man håller avstånd. Inte blir hostad i ansiktet. Mat påstås inte kunna sprida smitta, då viruset inte infekterar genom matsmältningssystemet.

Det har inte med matsmältningen att göra utan att viruset inte överlever särskilt länge utanför kroppen. Precist hur länge är osäkert, det har talats om timmar till dagar beroende på omständigheter, men viruset kan i alla fall inte överleva i mat särskilt länge, även om det skulle hamnat där. Hostande eller nysande människor ska du däremot hålla dig långt bort ifrån... och det kan nog vara bra att hålla avstånd även till synbart friska människor, tvätta händerna ordentligt osv.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Otori:

Tragiskt, ja. Förvånande, knappast. Hela släkten består av överviktiga personer och det ger en stor risk för underliggande påverkan.

Att Grace slapp genomlida sorgen att ett barn och barnbarn gått bort ser jag som en bra sak (för henne) i denna tragedi.

Det är dock inga 200 kilo personer vi snackar om, utan vanlig övervikt. Skulle säga att hälften av Sveriges befolkning ser ut så.

Jag håller med dig om det!

Permalänk
Inaktiv

nä, det fylls på dagligen, det blir inte matbrist i Sverige, enstaka varor kan dröja, jag abb på matlkasse och fyller upp i butiken med kaffe. mjölk 0ch bröd. Jag har då inet märkt av något här iaf, nu har jag ju rätt många butiker att välja imellan om tex Ica skulle ha slut på det jag vill ha, men mten tar inta slut i Sverige som sagt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Det tycks, baserat på vad FHM (även dess norska motsvarighet) och andra säger, som om det ska vara säkert att handla mat, bara man håller avstånd. Inte blir hostad i ansiktet. Mat påstås inte kunna sprida smitta, då viruset inte infekterar genom matsmältningssystemet.

Jag personligen tror ju att man kan, även om risken kanske är liten, bli sjuk av förkylningsvirus (Corona är ingen vanlig förkylning såklart, men har likheter) som man får in i munnen, då det finns vägar till luftstrupe/näsa från svalget, men just matvaror är nog inte främsta smittkällan. Jag skulle vara mer bekymrad att ta bussen till affären, bland alla hostande marodörer utan folkvett.

Synd om dem med kol, kronisk bronkit, osv, som känner sig utpekade, men det går inte att hosta bland folk nu, sorry.

Akten att bara förtära mat är inte en stor källa till smittspridning. Dock kan viruset överleva på ytor i en viss obestämd tid. Ett möjligt scenario är att någon smittad tafsat på en apelsin i affären som du väljer att ta med hem och i processen av att förtära den har du nu blivit kontaminerad på bl.a. dina händer som du kanske kliar i näsan med. Därav rekommendationen att tvätta händerna ofta etc. Tror inte att någon tycker att du eller jag eller någon annan ska sluta äta produkter från mataffären.

Permalänk
Medlem
Skrivet av korvOlle:

Det är dock inga 200 kilo personer vi snackar om, utan vanlig övervikt. Skulle säga att hälften av Sveriges befolkning ser ut så.

Skulle detta vara normal övervikt?
https://www.bbc.com/news/amp/world-us-canada-51978164
Tror faktiskt inte att 50% av Sveriges befolkning ser ut så.

Edit: Jag har en hyfsad övervikt (1.80, 96kg) men ser inte ut sådär på lååååånga vägar).
En bekant som gjorde sleeve-operation låg på 180kg, denne person liknade några av dem på familjenbilden).

Permalänk
Medlem
Skrivet av justabit:

Var och handlade förut på min lilla ort utanför Norrköping i förmiddags. Börjar bli väldigt tomt på hyllorna(sjukt mycket p-folk också, så det här med social distansering verkar ju inte fungera). Förut var det enstaka varor som saknades men nu fick jag stryka halva min (normalstora) inköpslista för att saker inte fanns. Känns konstigt då jag flera gånger läst att det inte ska vara någon matvarubrist brist men nu verkar det uppenbarligen vara det, iallafall här.

Är det likadant på andra platser?

Nej, det hade fyllts på ordentligt när jag handlade på ICA kvantum igår, inget saknades vad jag kunde se. Eftersom det är en mindre ort så har din butik kanske inte lika stora marginaler och regelbundna leveranser att de hunnit fylla på än, men det kommer säkert. Den enda störning som finns i livsmedelsförsörjningen vad jag sett är konsumenternas mycket plötsligt ändrade köpmönster som leder till temporär brist på en del varor. (sjukvårdsmateriel är en annan fråga och verklig brist, inklusive handsprit)

Permalänk
SpelClockers
Skrivet av Cordinator:

varför? tror du att jag trollar (vilket jag inte gör)
eller har jag missat någon regel för tråden? jag öppnade den för första gången nu så jag har inte följt med här

Vi har ju inte direkt mycket att gå på sjukhus i Stockholm har fryscontainrar inga bilder inget namn på sjukhus eller något som kan verifiera det från en okänd person på ett forum. Om du inte kan gå ut med det själv så borde det gå viska till någon nyhetsmedier dom borde ju ha intresse att kolla upp det och publicera bevis.

Visa signatur
Permalänk
Relik 📜
Skrivet av justabit:

Var och handlade förut på min lilla ort utanför Norrköping i förmiddags. Börjar bli väldigt tomt på hyllorna(sjukt mycket p-folk också, så det här med social distansering verkar ju inte fungera). Förut var det enstaka varor som saknades men nu fick jag stryka halva min (normalstora) inköpslista för att saker inte fanns. Känns konstigt då jag flera gånger läst att det inte ska vara någon matvarubrist brist men nu verkar det uppenbarligen vara det, iallafall här.

Är det likadant på andra platser?

Jag konstaterade det precis motsatta, haha.
https://twitter.com/emilakered/status/1241306864933122048?s=1...

Tycker som sagt det känns helt tvärt om här. Alla har lugnat ned sig ett par snäpp, butikerna har det mesta, hetsen har lagt sig. Det tror jag är bra.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Jag konstaterade det precis motsatta, haha.
https://twitter.com/emilakered/status/1241306864933122048?s=1...

Tycker som sagt det känns helt tvärt om här. Alla har lugnat ned sig ett par snäpp, butikerna har det mesta, hetsen har lagt sig. Det tror jag är bra.

Man kan ju bara bunkra X balar dasspapper innan det blir fullt i förråden, så det är kanske förväntat att det skulle avta till slut

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB