2.5" hdd för laptop, max storlek?

Permalänk
Medlem

2.5" hdd för laptop, max storlek?

Tjenar. Använder bara laptop nuförtiden då den stationära dog efter att ha haft dödsryckningar i ett år
Brydde mig aldrig om att få ordning på det då jag kände att jag kanske suttit där 5 ggr senaste året.

Men laptopen är den i min sign och den passar mina behov bra. 1TB sshd som ni ser i sign sitter monterad i en caddy och sitter på dvd romens plats. Osäker på om tjockleken på disken är 7 eller 9mm. Just nu är 1TB disken fylld till ca 250-300MB. Jag astrofotograferar en del under den kalla och stjärnklara delen på året. Varje fotoset kanske innehåller en 50st bilder i raw format. Dessa stackas sedan i deepskystacker som ger en fitsfil som output. Fotar man då några objekt varje säsong blir det snabbt ganska stora volymer. Har därför funderat på att ersätta 1tb disken med med största möjliga 2.5 i laptophöjd som går att få tag på. Behöver inte vara sshd även om jag gillar att initialt vid en filöverföring till disken går det ganska snabbt tills ssd cachen är fylld, sen sjunker hastigheten.

Men jag har bara hittat 2TB diskar änsålänge. Hade varit fint med 4TB men verkar ont om det. Är 2TB max storlek i den höjden att den går i en laptop eller finns det större? Är somsagt osäker på höjden men tror det är 7, max 9mm.

Visa signatur

Lenovo Legion Y540-17-IRH med: 17.3" 144Hz skärm | Intel I7 9750H | 32GB DDR4-2667 CL16 | GTX 1660TI 6GB | 2TB Crucial P2 NvME Boot + 2TB SSD Lagring

Permalänk
Avstängd

Större mekaniska diskar i 2,5 tums format brukar vara för tjocka att ha i en laptop. Är pengar inget problem så finns det ju SSD:er på 4TB som inte är tjockare än andra, alltså 7mm, men då börjar man närma sig 10 000.

Permalänk
Keeper of the Bamse

De diskar som HP själva stödjer verkar vara 7mm-diskar. Du kan ju mäta din nuvarande disk och sen försöka lista ut om 9mm funkar, men det stora problemet är ju att 2TB verkar vara gränsen för snurrande disk ändå, innan man hoppar upp till 15mm. Vill du ha mer får du köpa SSD, men det kostar nog mer än det smakar

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Okej. Ja när jag drar fram datorn ikväll ska jag ta och kolla specsen på disken. Men monterad i Caddyn gick den precis in i dvd facket, så det finns ju inte mer höjd att ge på.

Ja jsg har sett en del större 2.5" diskar men som ni säger så har de varit 15mm. Känner att jag inte riktigt litar på SSD för längre tids lagring, men det är kanske ganska säkert. Annars är väl pengar inget jätteproblem. Känns dock onödigt att ha SSD prestanda på en ren lagringsvolym där filerna mest ligger. Men rent krasst är ju pris/gb i de större storlekarna ändå inte så lockande.

Får väl bli än 2TB istället ändå, sen får man putta över på externt när det börjar bli fullt Använder dock den interna disken som en av 4 identiska backupvolymer. 1 på den interna, 2 på varsin extern och 1 i molnet.

Men jag tackar för era svar så långt

Visa signatur

Lenovo Legion Y540-17-IRH med: 17.3" 144Hz skärm | Intel I7 9750H | 32GB DDR4-2667 CL16 | GTX 1660TI 6GB | 2TB Crucial P2 NvME Boot + 2TB SSD Lagring

Permalänk
Medlem

SSD på 4TB behöver inte kosta 10k, 5k räcker långt

Exempel

Visa signatur

ASUS TUF Z790-Plus Wifi | Core i9 12900K @5.1/4.0 | NZXT Z73 | G.Skill Trident Z5 RGB 2x32 GB DDR5-6000 CL30 | 1 & 4TB WD SN850X, 4TB Samsung 870 QVO | Gainward 4090 GS @3000/23 | Enthoo Evolv X |MSI MEG Ai1300P 1300W | SBX G6 | Logitech G915 & G502 X Lightspeed | Dell Alienware AW3225QF 32" | 114TB UNRAID NAS | MacBook Air M1 2020 | 8192MB | 256GB | Herman Miller X Logitech G Embody

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rismik:

SSD på 4TB behöver inte kosta 10k, 5k räcker långt

Exempel

Nu blev jag nyfiken och grävde lite mer. Finns för 430€ ca på amazon. Det känns helt plötsligt inte så blodigt. Det är ett tag tills jag tänkte byta så det kanske finns lite större utbud om ngt år eller så. Hade hoppats på att WD green skulle ha ngn 4tb variant men de hade de ej just nu. Annars är de stabila och billiga SSD men inte de snabbaste.

Men tack igen för ert engagemang. Nu har man lite alternativ iaf.

Visa signatur

Lenovo Legion Y540-17-IRH med: 17.3" 144Hz skärm | Intel I7 9750H | 32GB DDR4-2667 CL16 | GTX 1660TI 6GB | 2TB Crucial P2 NvME Boot + 2TB SSD Lagring

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av Peter77:

Nu blev jag nyfiken och grävde lite mer. Finns för 430€ ca på amazon. Det känns helt plötsligt inte så blodigt. Det är ett tag tills jag tänkte byta så det kanske finns lite större utbud om ngt år eller så. Hade hoppats på att WD green skulle ha ngn 4tb variant men de hade de ej just nu. Annars är de stabila och billiga SSD men inte de snabbaste.

Men tack igen för ert engagemang. Nu har man lite alternativ iaf.

Om du vill ha ytterligare en motiverande putt mot SSD-sidan så är ju en SSD mer stötsäker. Har du otur och tappar laptopen i golvet så måste du lita 100% på sensorn som ser till att läsarmen lyfts upp, annars kan du repa själva skivan. Det är orimligt, men där är SSD säkrare.

Och, kommer du använda disken till vilande data så kommer SSD inte slitas nämnvärd, då du bara sliter på cellerna vid skrivning

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Det är ett bra argument för SSD. Ytterligare 2 är att det är tyst och strömsnålt. En HDD låter mer än man tror, det är mer märkbart på en laptop dessutom.

Får se hur jag gör

Visa signatur

Lenovo Legion Y540-17-IRH med: 17.3" 144Hz skärm | Intel I7 9750H | 32GB DDR4-2667 CL16 | GTX 1660TI 6GB | 2TB Crucial P2 NvME Boot + 2TB SSD Lagring

Permalänk
Medlem

Är datorn igång ofta, dagligen så kan man köra på tekniker med QLC-celler (som föreslagna länken visar) - är den avstängd/undanlagd veckor till månader mellan körningarna - nej, ha hellre snurrdisk eller väl uppdaterad synkning/backup.

Även minne med TLC-celler kan börja visa sporadiska IO-error om de legat 1 år i någon skrivbordslåda och skall långtidsförvara data på flash så får det vara högst MLC-celler och helst SLC-celler i minnet. Sådana minnen är både små och jättedyra och knappt finns någon tillverkning av idag.