Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Det är ju precis inom livslängden för däck även om du kör noll mil om året.

I den längden blir det ju t.om jobbigt att förvara och sköta om däcken

Antar du håller bilen inomhus större delen av året för att de ska hålla så länge?

Nä okulär besiktning funkar långt. De däck jag haft längst var över 25 är och började gå hål i spontant. Körde ej med dessa däck såklart.
Bor i hus så förvaring är inget problem. Däck kräver nästan ingen skötsel.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Nä okulär besiktning funkar långt. De däck jag haft längst var över 25 är och började gå hål i spontant. Körde ej med dessa däck såklart.
Bor i hus så förvaring är inget problem. Däck kräver nästan ingen skötsel.

Imponerande hur länge däck kan hålla... Fick lära mig att man aldrig ska ha däck äldre än 5 år pga att gummit är en färskvara men jag har haft betydligt äldre däck utan problem!

Dock måste däcktekniken blivit bättre på dom senaste 25 åren... Folk snackar ofta om att gummit är SÄMRE och att dom blandar i "plast" i däcken... Men enligt min erfarenhet så var fenomenet att "få punka" BETYDLIGT vanligare för 25 år sedan jämfört med nu...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Imponerande hur länge däck kan hålla... Fick lära mig att man aldrig ska ha däck äldre än 5 år pga att gummit är en färskvara men jag har haft betydligt äldre däck utan problem!

Dock måste däcktekniken blivit bättre på dom senaste 25 åren... Folk snackar ofta om att gummit är SÄMRE och att dom blandar i "plast" i däcken... Men enligt min erfarenhet så var fenomenet att "få punka" BETYDLIGT vanligare för 25 år sedan jämfört med nu...

Enda "punkan" jag fått är skruv genom däcket men det är lätt fixat.
Brukar byta efter ca 10 år om däcken ser fina ut.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tom76:

Häpp. Leasingen på min e-niro adv.plus 2022 går ut framåt december. Funderar på om jag eventuellt skulle köpa loss den och har fått uppskattat värde (idag, inte om 6 mån) på ca 360tkr och så slipper jag resterande 6 månaders leasing (ca 30tkr). Hade kanske hoppats på något lite, lite bättre men visst, bilfirman ska tjäna pengar också.

Vad kan man spekulera i för andrahandsvärde för tidigare modell e-niro framöver tror ni?

Jag tror det kommer sjunka som en sten. Nirons pris är baserat på att det var brist på elbilar och det är det inte längre. Du hittar 2021 advance plus under 250 000 redan nu på bytbil.

Hittills i år har Ford sänkt priset på Mach-E med 150 000.
Toyota har sänkt på BZ4X med 80 000.
Nissan har sänkt på Ariya med 50 000.
Kia har inte sänkt något officiellt ännu vad jag vet men det är svårt att se hur de kan komma undan.

Permalänk
Medlem

Tesla har sänkt en hel del med

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tom76:

3800 i dagsläget. Jag har sett ett par likadana bilar, samma utrustningsnivå och liknande miltal för 369tkr hos handlare men också de som varit något billigare.

Är du nöjd så är det väl bara att tuta och köra, låter som ett hyfsat ok pris, se till att du får med vinterdäcken i dealen.

Permalänk
Skrivet av Daniel75:

...och som alltid kommer det tillbaka till jämförelsen med en mossig gammal ice bil för 15 000 kr mot en ny elbil eller liknande och att den ska behållas i 30 år (haha). I rest my case.

Motsvarande bil säljs ju fortfarande. Man får ju jämföra ny mot ny eller samma/liknande årsmodell i alla fall. Blir ju självklart billigare att behålla en gammal pålitlig bil än att köpa nytt.
Tror peugeot och citroen lagt ner sina versioner men de byggde ju på samma plattform som aygo från samma årsmodell.
https://www.toyota.se/bilar/aygo-x
190 000kr. Om någon orkar eller bryr sig om att räkna på det. Vet ej vad motsvarande elbil kostar? Typ renault zoe för 350-400 000kr? Räknar man på att behålla dessa i 30 år skulle jag absolut tagit elbilen. Vem vet vad bensin kostar om 20 år

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Motsvarande bil säljs ju fortfarande. Man får ju jämföra ny mot ny eller samma/liknande årsmodell i alla fall. Blir ju självklart billigare att behålla en gammal pålitlig bil än att köpa nytt.
Tror peugeot och citroen lagt ner sina versioner men de byggde ju på samma plattform som aygo från samma årsmodell.
https://www.toyota.se/bilar/aygo-x
190 000kr. Om någon orkar eller bryr sig om att räkna på det. Vet ej vad motsvarande elbil kostar? Typ renault zoe för 350-400 000kr? Räknar man på att behålla dessa i 30 år skulle jag absolut tagit elbilen. Vem vet vad bensin kostar om 20 år

Hyundai i10 i basversion kostar f.n. 154 tkr enligt hemsidan, vilket måste vara bland det billigaste man kan hitta nytt. Känns ju i alla fall bättre än när Atos var Sveriges billigaste korvkiosk på hjul. På den tiden var det väl typ 60-80 tkr e dyl.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Hyundai i10 i basversion kostar f.n. 154 tkr enligt hemsidan, vilket måste vara bland det billigaste man kan hitta nytt. Känns ju i alla fall bättre än när Atos var Sveriges billigaste korvkiosk på hjul. På den tiden var det väl typ 60-80 tkr e dyl.

Finns inte smart cars kvar längre? Väldigt speciella bilar...
Tror en ny Kia / Skoda / Hyundai kostade runt 140-lappen för mig när jag kollade 2018, så priset verkar inte ändrats så mycket.

EDIT: Glömde att kronan kanske är lite svagare idag? Jag är ingen hejare på ekonomi...

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Det var reglerna för att lägga till fri laddning som ändrades, från början kunde även andrahandsägare lägga till fri laddning när dom köpt bilen, men om bilen har fri laddning gäller den fram till den skrotas oavsett ägare.
Ex har du en till salu här https://www.bytbil.com/jonkopings-lan/personbil-model-s-380hk...

Såg nu att det gällde bilar som är reggade för 15 Januari 2017 och följer hela livslängden på bilen.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Skrivet av Chromatic:

Finns inte smart cars kvar längre? Väldigt speciella bilar...
Tror en ny Kia / Skoda / Hyundai kostade runt 140-lappen för mig när jag kollade 2018, så priset verkar inte ändrats så mycket.

EDIT: Glömde att kronan kanske är lite svagare idag? Jag är ingen hejare på ekonomi...

Ja smart car finns kvar. Men de har inte varit särskilt billiga. De har elbilar för typ 400 000kr med en rätt kass räckvidd om jag inte minns fel. Inte sett en smart i verkligheten på många år men de är väl lite populärare i större städer.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0cool:

Jag tror det kommer sjunka som en sten. Nirons pris är baserat på att det var brist på elbilar och det är det inte längre. Du hittar 2021 advance plus under 250 000 redan nu på bytbil.

Hittills i år har Ford sänkt priset på Mach-E med 150 000.
Toyota har sänkt på BZ4X med 80 000.
Nissan har sänkt på Ariya med 50 000.
Kia har inte sänkt något officiellt ännu vad jag vet men det är svårt att se hur de kan komma undan.

Mm, det är inte lätt. Jag behöver å andra sidan inte bestämma mig nu, utan kan låta leasingen löpa ut också och bestämma mig då.

Jag såg också de billigaste 2021:orna på Bytbil. Å andra sidan hade de 12k mil på mätaren för vad det är värt (100tkr uppenbarligen).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tom76:

Mm, det är inte lätt. Jag behöver å andra sidan inte bestämma mig nu, utan kan låta leasingen löpa ut också och bestämma mig då.

Det tror jag är smart, jag har också en leasing som kan köpas ut men jag tänker vänta så länge som möjligt innan jag binder mig till något nytt. Skulle helst vilja äga lite långsiktigt, men just nu är det inte köpläge tycker jag. Om man får begagnade 3-4-års Niro eller Kona (med stora batteriet) för någonstans kring 200 000 i höst så kanske det är en vettig deal. De har ju nybilsgaranti några år till trots allt.

Ser förresten nu att Hyundai har 70 000 kampanj på Ioniq 5 och 6. Det är ju steg åt rätt håll och kommer påverka begagnatpriserna alla andra elbilar det också. Totalt kaotisk marknad just nu, is i magen lönar sig säkerligen.

Permalänk

Tja!
Jag ska byta ut min MG ZS EV som jag haft privatleasad i tre år. Jag tänkte att jag skulle hitta en bättre begagnad Tesla Model 3, Nissan Leaf (60kw) eller en annan 400km plus bil.
Jag har tre barn som ofta åker med. Annars är det tänkt som pendlar bil helt enkelt

Med MG:n så har räckvidden legat på ca 220 km sommartid och betydligt lägre på vintern 😁 känner att jag vill prioritera att få upp räckvidden och jag är inte sugen på en MG till trots att den fungerat utan anm.

Vågar man köpa en Model 3 med 12000 mil på mätaren? 😇😜

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Nä okulär besiktning funkar långt. De däck jag haft längst var över 25 är och började gå hål i spontant. Körde ej med dessa däck såklart.
Bor i hus så förvaring är inget problem. Däck kräver nästan ingen skötsel.

hehe, jag har en uppsättning däck på min gamla Renault R8 som är från 1976 (dvs däcken är så gamla, bilen från 1964).
Den har stått på pallbockar sen 2009 så körs inte längre. Men jag tror det börjar bli dags att byta däcken om jag rustar upp bilen

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SunQ:

hehe, jag har en uppsättning däck på min gamla Renault R8 som är från 1976 (dvs däcken är så gamla, bilen från 1964).
Den har stått på pallbockar sen 2009 så körs inte längre. Men jag tror det börjar bli dags att byta däcken om jag rustar upp bilen

Håller dom ens luft så får du vara glad. Kör absolut inte en meter med dom, kan gå illa.

Blir elbilsdäck utslitna eller bara gamla och spruckna? Flera däck jag bytt på vanliga bilar har ofta haft bra med material kvar men fått sprickor.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Håller dom ens luft så får du vara glad. Kör absolut inte en meter med dom, kan gå illa.

Blir elbilsdäck utslitna eller bara gamla och spruckna? Flera däck jag bytt på vanliga bilar har ofta haft bra med material kvar men fått sprickor.

Åtskilliga anledningar till att just elbilar sliter på däcken så mycket.

Först och främst, elbilar har ofta en tyngre batteripack jämfört med traditionella bensin- eller dieselbilar. Den extra vikten kan öka slitaget på däcken, särskilt under acceleration och inbromsning, vilket är vanligare med elbilars regenerativa bromssystem.

Sen har vi moment från elektriska motorer, elbilar tenderar att ha högre vridmoment än sina motsvarigheter med förbränningsmotorer. Detta kan leda till ökat däckslitage, särskilt vid snabb acceleration. (Be honest, ya'll drive like crazy)

"Effektiva" däck: För att maximera räckvidden är många elbilar utrustade med däck som är utformade för att minimera rullmotståndet och därmed öka effektiviteten. Dessa däck kan ha en mjukare gummiblandning eller ett speciellt mönster, vilket kan göra dem mer benägna att slitas snabbare.

Förbättrad prestanda... Elbilar är ju kända för att erbjuda snabbare acceleration och bättre hantering jämfört med bensin- eller dieselbilar. Denna förbättrade prestanda kan dock sätta extra belastning på däcken och därigenom öka slitaget.

Sist men inte mins, som nämnt ovan, regenerativ bromsning: Många elbilar använder regenerativ bromsning för att återvinna energi vid inbromsning. Även om detta är bra för att öka räckvidden kan det öka slitage på däcken eftersom det kan orsaka mer friktion och därmed ökat slitage.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Åtskilliga anledningar till att just elbilar sliter på däcken så mycket.

Först och främst, elbilar har ofta en tyngre batteripack jämfört med traditionella bensin- eller dieselbilar. Den extra vikten kan öka slitaget på däcken, särskilt under acceleration och inbromsning, vilket är vanligare med elbilars regenerativa bromssystem.

Sen har vi moment från elektriska motorer, elbilar tenderar att ha högre vridmoment än sina motsvarigheter med förbränningsmotorer. Detta kan leda till ökat däckslitage, särskilt vid snabb acceleration. (Be honest, ya'll drive like crazy)

"Effektiva" däck: För att maximera räckvidden är många elbilar utrustade med däck som är utformade för att minimera rullmotståndet och därmed öka effektiviteten. Dessa däck kan ha en mjukare gummiblandning eller ett speciellt mönster, vilket kan göra dem mer benägna att slitas snabbare.

Förbättrad prestanda... Elbilar är ju kända för att erbjuda snabbare acceleration och bättre hantering jämfört med bensin- eller dieselbilar. Denna förbättrade prestanda kan dock sätta extra belastning på däcken och därigenom öka slitaget.

Sist men inte mins, som nämnt ovan, regenerativ bromsning: Många elbilar använder regenerativ bromsning för att återvinna energi vid inbromsning. Även om detta är bra för att öka räckvidden kan det öka slitage på däcken eftersom det kan orsaka mer friktion och därmed ökat slitage.

Ja vikt och all "auto" bromsning sliter nog. har kollat upp regenerativ bromsning då jag förr körde mycket truck om min bror är truckmekaniker och då var alla truckar utrustade med det till lyftgafflarna men vinsterna var MINIMALA och nu när man kikar på bilar så tjänar man i många fall mer på att fri rulla istället för att regen bromsa. Då kan man även kanske spara in lite på däcken.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.