Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0cool:

Det är givetvis komplicerat, självklart kan man inte säga att bolaget som helhet går med vinst så länge bilarna säljs för ett högre pris än tillverkningspriset, men det sätter ju grundnivån. Under den nivån kan bolaget garanterat inte tjäna pengar, över den nivån är det åtminstone teoretiskt möjligt.

Kollar man historiskt borde det gå att köpa bilar för ungefär samma peng, inflationsjusterat, som man gjorde för 10-20-30 år sedan. Just nu är det avvikande och det känns som att det är mestadels artificiellt. Många stora investeringar som måste betalas och tillverkarna försöker pusha priserna så högt de kan, inte nödvändigtvis så högt de faktiskt måste.

Fast jag tycker man kan läsa mellan dina rader att så länge bolaget tjänar pengar på bilförsäljning kontra tillverkning går dom med vinst, oavsett marginal. Vissa modeller säljs nog med väldigt låg marginal och andra med hög. Och du kan nog inte jämföra historiskt rakt av vad priset "borde kunna vara". ICE bilar som har tillverkats de senaste 30 åren har använt samma drivlina etc, kanske olika form, men fundamentalt väldigt lika, för alla tillverkare.

Och det är inte bara på själva tillverkaren bilar med "ny" teknik ställer krav utan de är ju långa kedjor av olika tillverkare och leverantörer som behöver ändra sina rutiner och processer vilket ökar kostnaden i alla led.

Elbilar har/är, likt annan innovation, högt prissatta med högre marginaler och kommer sjunka men knappast med några 70%.

Permalänk
Medlem

Har snart gjort 12000 mil i min Tesla modell 3 LR.
Helt bekymmerslösa mil, inte ett fel.
Snittet under 12000 mil är 1,55 kWh per mil.
Enda servicen är ett kupéfilter och smörjning av bromsok.

Beställde en ny 3 LR Highland fredags 😄

Permalänk
Medlem

Har 1 kvar på min E-Niro nu och har börjat kika runt lite på att köpa en bil istället för leasa. Vad finns det för rimliga begagnade el-bilar man borde hålla utkik efter? Tänker mig något i samma stuk som en E-Niro, både storlek och prismässigt. De bilar jag kikat på är E-Niro(såklart), Model 3, MX-30 och Leaf.

Permalänk
Skrivet av Tellion:

Tanken med bilen är i första hand en jobb pendlar bil och lite stadskörning, har ingen möjlighet just nu att ladda hemma, så de e ju en nackdel men laddare finns på jobbet, så jag ser det som en lösning.
Hur ser det ut med värmepump m.m i sådana här bilar i denna prisklass existerar de ens? 😄
jag kan ju åka till en bilfirma och provköra och så vidare men vill bara ha lite mer kött på benen så att säga innan man åker dit, om det är en bil som passar ens behov.

En leaf har jag också hört av en arbetskollega att han är nöjd med också, känner att man vill ha minimum 40 kWh på batteriet men hellst 50 kWh så man slipper ladda varje dag så att säga.

Hur lång tid kan det ta att ladda en bil på en laddstolpe som inte har snabbladdning.?
Som jag har förstått det så vill man ladda batteriet till 80 %
För att inte slita onödigt mycket på batteriet.

Jag tror inte vi har värmepump i vår Leaf, men tror det börjar dyka upp mer och mer. Skulle dock inte förvänta mig något sånt i den här prisklassen.

Laddningen varierar beroende på stolpens effekt. Det tar klart långsammare på vintern när batteriet måste ta effect att värma upp sig t.ex. Men säg att ladda 40kwh med en vanlig 3.7kw AC-laddare tar kanske 12-15h pga de förluster som tillkommer vid laddning. Många stolpar klarar upp till 7 eller 11kw, då går det betydlig snabbare. Vår Leaf "snabbladdar" med 50kw DC från 20%-80% på ca. 40 minuter och sedan från 80% till 100% på ca. 40 min till. I laddeffektkurvan ser man hur laddeffekten minskar drastiskt efter att bilen nåt 60-70%. Zoe klarar 22kw AC, men sånna laddare ser jag väldigt sällan, utan det är oftare snabbba DC-laddare i så fall. Tips är att kolla vilka möjligheter det finns att ladda vid ex. köpcentrum, ICA osv. Vi handlar i princip bara när vi handlar på ICA idag. Ena ICAt nära oss har 3.7kw AC-laddare och det andra har smällt upp snabbladdare så det tar oss igenom vardagskörandet utan problem. Vi lånar också ofta ut bilen till några kompisar som handlar eller kör ärenden i stan. Längre sträckor (15+ mil) brukar vi stanna och snabbladda någonstans för att känna att vi har ladd kvar i bilen när vi kommer hem om vi skulle behöva åka någonstans akut utan att behöva leta upp en laddare.

Den enda nackdelen vi ser med vår Leaf idag är just CHAdeMO-kontakten just iom att vi inte kan ladda hemma. CCS är väl numera Europeisk standard så kan tänka mig att CHAdeMO försvinner inom 5-10 år. Många nya laddstationer har CHAdeMO, men har sett flera omkring oss som "uppgraderats" och CHAdeMO försvunnit.

Permalänk
Skrivet av Thex:

Äger inte, men leasar en Zoe sedan snart 2,5 år sedan. Jag pendlar knappt 9 mil om dagen, mestadels småvägar genom de småländska skogarna men även en kort sträcka motorväg. Det har än så länge blivit dryga 4 000 mil körda med den.

På det hela är jag rätt nöjd, den är förhållandevis skön att köra och åka för att vara en liten bil. Ligger rätt stabilt på 120-motorväg, men ja då väsnas det en del. Vintertid drar den typ 19-19,5 kWh/10 km, kommer ca 25 mil med fullt batteri. Sommartid 14,5-15 kWh/10 km, kommer dryga 30 mil med fullt batteri.
Nu har jag aldrig kört någon annan elbil, men jag har förstått (och upptäckt för den delen) att som elbil är den verkligen "gammal". Regenereringens styrka varierar enormt, är det kallt så är regenereringen oerhört svag. Kör man i B-läget kan man inte räkna med mycket bromseffekt.
Det går inte heller att på något sätt värma kupén när bilen är inkopplad, vilket är synd. Jag har inte snabbladdning på min, det är ett tillval. Däremot så klarar den 22 kW på vanliga typ 2, så jag antar att man kan ta den på längre resor om man accepterar att stå och ladda lite längre. Det är inget som jag gjort dock, utan det är mest resor på max 15-16 mil ToR som jag gjort där det inte behövs laddas på vägen.

Interiören andas billig hinkplast, det går inte att justera stolarna i höjdled alls men för mig som bara ville ha en "billig" pendlarbil duger det. Den har både Android Auto och CarPlay, det inbyggda är fruktansvärt förlegat. Finns heller ingen uppkoppling till någon app eller så, schemaläggning av laddning får man ställa in i bilen. Baksätet är ok för barn, både med och utan stol. Bagaget är faktiskt rätt så stort, där får man plats med ganska mycket.

På det hela är jag ganska nöjd med bilen hittills, men jag hade verkligen inte gett nypriset för den. Skulle jag köpt den, tror jag den kostat 385 000 kr.

Jag sneglar lite på en Zoe med,, jag såg en recension på bilen på Youtube, och om jag inns rätt är det luftvärmepump i modellerna som är tillverkade från 2022.
Men det kommer nog hända en hel del på elbilsmarknaden det kommande 1-2 åren, framför allt när det gäller priser. Renault siktar ju på att sälja sin kommande elbil, Renault 5 för runt 250 000kr ut till kund, likaså Teslas kommande "budgetmodell". Begagnatpriserna för elbilar lär sjunka drastiskt.

Visa signatur

i5 4690k @ 4.2ghz, Gtx 1060 3gb stock, 4x4gb ddr3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tellion:

Tanken med bilen är i första hand en jobb pendlar bil och lite stadskörning, har ingen möjlighet just nu att ladda hemma, så de e ju en nackdel men laddare finns på jobbet, så jag ser det som en lösning.
Hur ser det ut med värmepump m.m i sådana här bilar i denna prisklass existerar de ens? 😄
jag kan ju åka till en bilfirma och provköra och så vidare men vill bara ha lite mer kött på benen så att säga innan man åker dit, om det är en bil som passar ens behov.

En leaf har jag också hört av en arbetskollega att han är nöjd med också, känner att man vill ha minimum 40 kWh på batteriet men hellst 50 kWh så man slipper ladda varje dag så att säga.

Hur lång tid kan det ta att ladda en bil på en laddstolpe som inte har snabbladdning.?
Som jag har förstått det så vill man ladda batteriet till 80 %
För att inte slita onödigt mycket på batteriet.

Det du skall vara observant på är att en Nissan Leaf har CHAdeMO kantakt (vet inte om någon har vanlig CCS) vilket inte finns på alla snabbladdare, vid långsam laddning (AC) är det samma som alla andra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robiban:

Fast jag tycker man kan läsa mellan dina rader att så länge bolaget tjänar pengar på bilförsäljning kontra tillverkning går dom med vinst, oavsett marginal.

Du behöver inte läsa mellan raderna, det jag säger är helt enkelt att om en biltillverkare som redan går med vinst introducerar en ny bilmodell som de säljer med vinst, så kan inte den modellen i sig självt leda till förlust. De måste förlora någon annan inkomst för att det skall bli förlust.

De kommer ju förlora inkomsten på fossilbilarna men av allt att döma är vinsten per elbil större än vinsten per fossilbil så det är ingen fara i längden. Problemet är att de inte har tålamod att vänta. Tesla förlorade pengar i över 10 år innan det blev vinst, fossiltillverkarna vill ha vinst direkt men det blir nog svårt.

Hittade en klassiker som summerar min bild av läget rätt klockrent.

Permalänk
Medlem

Att en produkt säljs med marginal betyder inte att den blir en kassako. Om företaget har omkostnader som är 1 miljon men säljer bara bilar för 500.000:- har dom inte gjort vinst, även om varje bil är såld med 100% marginal.

Ja vinsten per bil är säkert stor, som konstaterat, men utan att veta vad det har kostat att ta fram bilen och få den i produktion och ut till agenter är det helt omöjligt att veta om den bär sin egen kostnad.

Det är samma som med den senaste och största TVn. De är galet dyra, riktad mot antingen entusiaster eller rika människor att skryta i och säljs garanterat med stor marginal kontra vad den kostar att skruva ihop i en fabrik. Men vad kostar RnD, design, marknadsföring mm för den typen av produkt? Det är knappast den som får bolaget att gå runt iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robiban:

Att en produkt säljs med marginal betyder inte att den blir en kassako. Om företaget har omkostnader som är 1 miljon men säljer bara bilar för 500.000:- har dom inte gjort vinst, även om varje bil är såld med 100% marginal.

Ja vinsten per bil är säkert stor, som konstaterat, men utan att veta vad det har kostat att ta fram bilen och få den i produktion och ut till agenter är det helt omöjligt att veta om den bär sin egen kostnad.

Det är samma som med den senaste och största TVn. De är galet dyra, riktad mot antingen entusiaster eller rika människor att skryta i och säljs garanterat med stor marginal kontra vad den kostar att skruva ihop i en fabrik. Men vad kostar RnD, design, marknadsföring mm för den typen av produkt? Det är knappast den som får bolaget att gå runt iaf.

Vi kan ju hoppas på samma prisutveckling på bilar som det har varit på TV...

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0cool:

Vi kan ju hoppas på samma prisutveckling på bilar som det har varit på TV...

Ja det hade inte varit fel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thex:

Äger inte, men leasar en Zoe sedan snart 2,5 år sedan. Jag pendlar knappt 9 mil om dagen, mestadels småvägar genom de småländska skogarna men även en kort sträcka motorväg. Det har än så länge blivit dryga 4 000 mil körda med den.

På det hela är jag rätt nöjd, den är förhållandevis skön att köra och åka för att vara en liten bil. Ligger rätt stabilt på 120-motorväg, men ja då väsnas det en del. Vintertid drar den typ 19-19,5 kWh/100 km, kommer ca 25 mil med fullt batteri. Sommartid 14,5-15 kWh/100 km, kommer dryga 30 mil med fullt batteri.
Nu har jag aldrig kört någon annan elbil, men jag har förstått (och upptäckt för den delen) att som elbil är den verkligen "gammal". Regenereringens styrka varierar enormt, är det kallt så är regenereringen oerhört svag. Kör man i B-läget kan man inte räkna med mycket bromseffekt.
Det går inte heller att på något sätt värma kupén när bilen är inkopplad, vilket är synd. Jag har inte snabbladdning på min, det är ett tillval. Däremot så klarar den 22 kW på vanliga typ 2, så jag antar att man kan ta den på längre resor om man accepterar att stå och ladda lite längre. Det är inget som jag gjort dock, utan det är mest resor på max 15-16 mil ToR som jag gjort där det inte behövs laddas på vägen.

Interiören andas billig hinkplast, det går inte att justera stolarna i höjdled alls men för mig som bara ville ha en "billig" pendlarbil duger det. Den har både Android Auto och CarPlay, det inbyggda är fruktansvärt förlegat. Finns heller ingen uppkoppling till någon app eller så, schemaläggning av laddning får man ställa in i bilen. Baksätet är ok för barn, både med och utan stol. Bagaget är faktiskt rätt så stort, där får man plats med ganska mycket.

På det hela är jag ganska nöjd med bilen hittills, men jag hade verkligen inte gett nypriset för den. Skulle jag köpt den, tror jag den kostat 385 000 kr.

Skrivet av Bassefrom:

Jag tror inte vi har värmepump i vår Leaf, men tror det börjar dyka upp mer och mer. Skulle dock inte förvänta mig något sånt i den här prisklassen.

Laddningen varierar beroende på stolpens effekt. Det tar klart långsammare på vintern när batteriet måste ta effect att värma upp sig t.ex. Men säg att ladda 40kwh med en vanlig 3.7kw AC-laddare tar kanske 12-15h pga de förluster som tillkommer vid laddning. Många stolpar klarar upp till 7 eller 11kw, då går det betydlig snabbare. Vår Leaf "snabbladdar" med 50kw DC från 20%-80% på ca. 40 minuter och sedan från 80% till 100% på ca. 40 min till. I laddeffektkurvan ser man hur laddeffekten minskar drastiskt efter att bilen nåt 60-70%. Zoe klarar 22kw AC, men sånna laddare ser jag väldigt sällan, utan det är oftare snabbba DC-laddare i så fall. Tips är att kolla vilka möjligheter det finns att ladda vid ex. köpcentrum, ICA osv. Vi handlar i princip bara när vi handlar på ICA idag. Ena ICAt nära oss har 3.7kw AC-laddare och det andra har smällt upp snabbladdare så det tar oss igenom vardagskörandet utan problem. Vi lånar också ofta ut bilen till några kompisar som handlar eller kör ärenden i stan. Längre sträckor (15+ mil) brukar vi stanna och snabbladda någonstans för att känna att vi har ladd kvar i bilen när vi kommer hem om vi skulle behöva åka någonstans akut utan att behöva leta upp en laddare.

Den enda nackdelen vi ser med vår Leaf idag är just CHAdeMO-kontakten just iom att vi inte kan ladda hemma. CCS är väl numera Europeisk standard så kan tänka mig att CHAdeMO försvinner inom 5-10 år. Många nya laddstationer har CHAdeMO, men har sett flera omkring oss som "uppgraderats" och CHAdeMO försvunnit.

Tack för en bra och fin beskrivning, och bra info om laddningen hade inte tänkt alls på den 👍😁

Går laddkontakten att komplettera med en adapter eller liknade så den går att ladda i en stolpe som inte stödjer CHAdeMO och tvärt om?, förstår om det är dumt att experimentera med det också.

Ja men precis om man nu köper en billig elbil så förväntar jag mig inte heller en Tesla. Samma sak om jag köper en bensin bil tex jag förväntar mig inte heller en Lexus om jag köper en Yaris.

Det är nog mycket tankar kring en elbil generellt, eftersom det blir första köpet, men vem minns en fegis 🤣

Men kul att höra att ni verkar nöjda iaf 👍

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R5 (Vit) PSU: BeQuiet! Pure Power 12M 1000W
MoB: Gigabyte X670 Aorus Elite AX CPU: AMD Ryzen 9 7950X 4,5GHz
GPU: EVGA GeForce GTX 980 Ti Hybrid CPU Kylning: ArcticLiquidFreezer II 280
RAM: G.Skill Flare X5 DDR5 6000MHz 2x16GB 32GB Skärm: AOC 32" 75Hz (Q3279VWFD8)
HDD: WD BLACK SN850X NVMe SSD M.2 1TB (3st) Högtalare: KEF X300A

Permalänk
Skrivet av Tellion:

Tack för en bra och fin beskrivning, och bra info om laddningen hade inte tänkt alls på den 👍😁

Går laddkontakten att komplettera med en adapter eller liknade så den går att ladda i en stolpe som inte stödjer CHAdeMO och tvärt om?, förstår om det är dumt att experimentera med det också.

Ja men precis om man nu köper en billig elbil så förväntar jag mig inte heller en Tesla. Samma sak om jag köper en bensin bil tex jag förväntar mig inte heller en Lexus om jag köper en Yaris.

Det är nog mycket tankar kring en elbil generellt, eftersom det blir första köpet, men vem minns en fegis 🤣

Men kul att höra att ni verkar nöjda iaf 👍

Vad jag vet finns inga tillgängliga konverterare. Det är något med handskakningen i kopplingen som skiljer sig mellan CHAdeMO och CCS som gör det svårt att göra en adapter. Så CHAdeMO är en klar nackdel med Leafen jämfört med andra bilar

Permalänk
Medlem

Mer sådana här sköna innovationer, 600 kilo elbil
Vi behöver inte åka runt ensamma i slagskepp på 2ton för att pendla till jobbet.

Visst en väldigt nischad bil, men det visar ju att det går att bygga smart om man vill.
Sen är frågan vad lagar och förordningar kräver av fordon som framförs, detta är ju en microcar och kan kanske komma undan med att inte ha 500 kilo elektronik som ska övervaka allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

https://www.youtube.com/watch?v=4aTzuUrdyIc

Mer sådana här sköna innovationer, 600 kilo elbil
Vi behöver inte åka runt ensamma i slagskepp på 2ton för att pendla till jobbet.

Visst en väldigt nischad bil, men det visar ju att det går att bygga smart om man vill.
Sen är frågan vad lagar och förordningar kräver av fordon som framförs, detta är ju en microcar och kan kanske komma undan med att inte ha 500 kilo elektronik som ska övervaka allt.

Underbar, älskar allt med den, den är ungefär som en restomod av Porsche 365 Speedster
Effekten på 41 kW kanske inte slår några rekord men borde kännas riktig kvick typ 0-60km/h

Tyvärr inte billig, 650 ksek, gissar jag, när man ser priset i Nederländerna (54k€).
Men det är klart det blir dyrt när den handbyggs i Nederländerna.

Hoppas de lyckas bra.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

https://www.youtube.com/watch?v=4aTzuUrdyIc

Mer sådana här sköna innovationer, 600 kilo elbil
Vi behöver inte åka runt ensamma i slagskepp på 2ton för att pendla till jobbet.

Visst en väldigt nischad bil, men det visar ju att det går att bygga smart om man vill.
Sen är frågan vad lagar och förordningar kräver av fordon som framförs, detta är ju en microcar och kan kanske komma undan med att inte ha 500 kilo elektronik som ska övervaka allt.

Superläcker leksak, skulle gärna ha en, men att ta upp jobbpendling känns som "a bit of a stretch"
Inget tak, ingen värme, ingen ABS! eller traction control. Kommer bli som en pantburk man stompat på i en krasch.
Så vet inte om man kan säga att den är byggd så "smart" det är bara avskalat, simpelt chassi, ingen elektonik utöver drivningen, liten motor och litet batteri.

Men visst är den läcker, som en andra/tredje bil man plockar fram en fin sommardag bara för lite njutning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjirn:

Superläcker leksak, skulle gärna ha en, men att ta upp jobbpendling känns som "a bit of a stretch"
Inget tak, ingen värme, ingen ABS! eller traction control. Kommer bli som en pantburk man stompat på i en krasch.
Så vet inte om man kan säga att den är byggd så "smart" det är bara avskalat, simpelt chassi, ingen elektonik utöver drivningen, liten motor och litet batteri.

Men visst är den läcker, som en andra/tredje bil man plockar fram en fin sommardag bara för lite njutning.

Nej, denna "bil" är ju extrem på många sätt när det gäller att vara avskalad. Men tycker ändå den visar lite på att det går att bygga roliga elektriska bilar om man vill som inte väger 2 ton.
Sen är det nog så att dom som köper denna typen av fordon är beredd på en del kompromisser.

Sätter mitt hopp till VW och deras ID2 eller uppstickare med ny teknik som gör att vi får lite mindre och lättare bilar på vägarna som ändå kan anses "säkra".

Har sneglat lite på Fiat 500e och tänker att det faktiskt finns lite roliga mindre EVs, men man får kompromissa lite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxima:

Har snart gjort 12000 mil i min Tesla modell 3 LR.
Helt bekymmerslösa mil, inte ett fel.
Snittet under 12000 mil är 1,55 kWh per mil.
Enda servicen är ett kupéfilter och smörjning av bromsok.

Beställde en ny 3 LR Highland fredags 😄

Alltid kul när bilar överträffar ens förväntningar.
Och ja, småbilar är ju billiga i drift/km.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Alltid kul när bilar överträffar ens förväntningar.
Och ja, småbilar är ju billiga i drift/km.

Menar du att en Model 3 är en "småbil"?

Ryms ju gott och väl en familj på 4 med packning.
Eller en barnfamilj med barnvagn i bakluckan.

Men det kanske bara är jag som tänker Renault Clio eller Fiat 500 eller liknande när jag hör småbil.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SunQ:

Menar du att en Model 3 är en "småbil"?

Ryms ju gott och väl en familj på 4 med packning.
Eller en barnfamilj med barnvagn i bakluckan.

Men det kanske bara är jag som tänker Renault Clio eller Fiat 500 eller liknande när jag hör småbil.

Skulle aldrig klassa en Tesla 3 på 2 ton som en småbil

Fiat 500, Mini Cooper VW UP, är nog vad de flesta skulle anse vara en småbil, nämnda ligger föresten under under 1,5 ton.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Skulle aldrig klassa en Tesla 3 på 2 ton som en småbil

Fiat 500, Mini Cooper VW UP, är nog vad de flesta skulle anse vara en småbil, nämnda ligger föresten under under 1,5 ton.

När blev model 3 så tung? Det jag hittat är att de väger 1,6-1,8 ton.. det finns många tunga elbilar men de blir så klart väldigt tunga när man överdriver deras vikt 🤣

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lofen:

När blev model 3 så tung? Det jag hittat är att de väger 1,6-1,8 ton.. det finns många tunga elbilar men de blir så klart väldigt tunga när man överdriver deras vikt 🤣

M3 Long range (4WD) har följande: Tjänstevikt 1931 kg Totalvikt 2232 kg

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SunQ:

M3 Long range (4WD) har följande: Tjänstevikt 1931 kg Totalvikt 2232 kg

Ok du plockar ut den tyngsta modellen med mest utrustning och med förare inräknad och jämför med de lättaste småbilarna utan förare och bränsle inräknade... Återkom när du har ätit siffror att presentera. Ta minin max utrustad med förare och bränsle.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lofen:

Ok du plockar ut den tyngsta modellen med mest utrustning och med förare inräknad och jämför med de lättaste småbilarna utan förare och bränsle inräknade... Återkom när du har ätit siffror att presentera. Ta minin max utrustad med förare och bränsle.

Det är en av de mest sålda varianterna av Tesla Model 3 samt att det var en LR jag har haft och känner till bra.

Men kollar man en Mini (bensinare eftersom du pratar om bränsle) som är maxutrustad så ligger de på 1300kg så det är ganska stor skillnad även med en basversion av Model 3 som klockar in på 1680-1750kg beroende på årsmodell.

Sen svarade jag ju dessutom på Dundes meddelande som kommenterade på ett inlägg om en Model 3 LR...

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem

@SunQ: @Lofen: Tesla Model 3 SR har sedan årsmodell ~2020 LPF-batteri.
Med detta batteriet ökade tjänstevikten med 215 kg (märktes t.ex. på accelerationstiden som försämrades med ~0,5 sekunder).

Så SR är inte så värst mycket lättare med en tjänstevikt på 1825 kg (enligt car.info)
Det finns få av den "lätta" Model 3. Kanske 10% av alla som rullar på svenska vägar.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Datavetare
Skrivet av reverend benny:

Skulle aldrig klassa en Tesla 3 på 2 ton som en småbil

Fiat 500, Mini Cooper VW UP, är nog vad de flesta skulle anse vara en småbil, nämnda ligger föresten under under 1,5 ton.

Skulle inte heller klassa det som en småbil, men detta är något man får tänka på

Tjänstevikt 1931 kg Totalvikt 2232 kg -> maxlast 301 kg. Fyra vuxna får helt klart plats i denna bil, antar man att de väger 75 kg har man då 0 kg kvar för last. DET kan nog vara lite av en överraskning.

300 kg är rätt lite. Vår Volvo XC40 Recharge får ta 445 kg och gammel-subarun får ta 480 kg, vilket nog är mer väntat för en bil i den storleksklassen.

Så en Model 3 har maxlast på en nivå man kan förvänta sig hos en "småbil".

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Skulle inte heller klassa det som en småbil, men detta är något man får tänka på

Tjänstevikt 1931 kg Totalvikt 2232 kg -> maxlast 301 kg. Fyra vuxna får helt klart plats i denna bil, antar man att de väger 75 kg har man då 0 kg kvar för last. DET kan nog vara lite av en överraskning.

300 kg är rätt lite. Vår Volvo XC40 Recharge får ta 445 kg och gammel-subarun får ta 480 kg, vilket nog är mer väntat för en bil i den storleksklassen.

Så en Model 3 har maxlast på en nivå man kan förvänta sig hos en "småbil".

Tjänstevikten inkluderar föraren, så sitter man fyra vuxna på 75 kg styck har du 76 kg kvar att lasta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lofen:

När blev model 3 så tung? Det jag hittat är att de väger 1,6-1,8 ton.. det finns många tunga elbilar men de blir så klart väldigt tunga när man överdriver deras vikt 🤣

Visste inte att det fanns modeller av Tesla 3 som vägde så lite som 1,6 ton, du får gärna länka. Då kan det absolut vara intressant då det är närmare 1,5 ton än 2. Jag har inte hittat något som pekar på det. Den lättaste verkar vara en basic rwd modell som börjar på 1836, tror få väljer den. Släng på lite utrustning och det drar snabbt iväg.

https://ev-database.org/car/1991/Tesla-Model-3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Skulle inte heller klassa det som en småbil, men detta är något man får tänka på

Tjänstevikt 1931 kg Totalvikt 2232 kg -> maxlast 301 kg. Fyra vuxna får helt klart plats i denna bil, antar man att de väger 75 kg har man då 0 kg kvar för last. DET kan nog vara lite av en överraskning.

300 kg är rätt lite. Vår Volvo XC40 Recharge får ta 445 kg och gammel-subarun får ta 480 kg, vilket nog är mer väntat för en bil i den storleksklassen.

Så en Model 3 har maxlast på en nivå man kan förvänta sig hos en "småbil".

Precis vad jag tänkte. Bilen jag har som faktiskt är en B-segment/småbil har högre maxlast (ca 370-380 kg)... Fast då går det bra tungt då den inte direkt är övermotoriserad, men det är i alla fall lagligt.

Nu sitter man troligen inte mer än tre vuxna utöver föraren i normalfallet i en Model 3, men det är fortfarande väldigt lite last.

Permalänk
Medlem

Har säkert postat det innan men blev lite smått förälskad i Mini electric när jag provkörde polarens. Den nya är inte intressant då jag tycker dom gått ifrån Minidesignen lite för mkt och ger lite känslan av en dekaltrimmad Kinabil.

Men någon som testat HondaE, Fiat500e och Minin? Har sett lite klipp på nätet och alla 3 får bra kritik.
Någon som har lite input om man ställer dessa 3 mot varandra?

Sitter även och kollar Cupra Born, gillar Seat och har ägt ett gäng, men jag vet inte, den känns lite trist.
Ska dock bli kul att höra vad folk som testar den uppdaterade varianten tycker.

Permalänk
Medlem

När jag åker till Thailand i 2 veckor har jag 25 kg packning med mig..