Jag skulle säga att du underskattar möjligheterna på den svenska marknaden och överskattar våra möjligheter på den internationella marknaden.
SweClockers är en ganska udda best internationell sett:
Det har gått bra för oss (till skillnad från många internationella konkurrenter): vi har vuxit, fått fler läsare och har behållit annonsörerna genom åren. Det samma kan man inte säga om våra internationella motsvarigheter i form av Anandtech, Toms Hardware etc. (Misstolka mig inte, jag försöker inte kasta skugga på dem här på något sätt och de är fortfarande relativt stora men de är inte alls i en lika god position som de var för tio-femton år sedan, SweClockers däremot är i en mycket bättre position än vad man var för tio-femton år sedan.)
Vi satsar väldigt mycket på både video och text (vilket få andra gör, de håller sig i regel till det ena eller andra): medan LTT bara gör videos gör Anandtech bara textartiklar. SweClockers gör båda, få andra gör det i just vår nisch.
Vi har ett stort välmående forum som utgör en väldigt stor del av vår kärna: att starta ett nytt diskussionsforum internationellt är i dagsläget en mer eller mindre dödsdömd satsning.
Att vara en STOR aktör på en liten marknad kan vara att föredra över att vara en liten aktör på en STOR marknad: just det faktum att vi är lokala är det som gör oss starka gentemot annonsörer och läsare. Det finns en tydlighet och en möjlighet till en personlig anknytning i alla led som inte alls är lika påtaglig bland internationella aktörer.
Sen angående just jämförelser med DeBauer eller Linus Tech Tips etc. Den stora skillnaden där, och det är en avgrundsdjup skillnad, det är att de inte är uppbyggda som en traditionell redaktionell verksamhet. LTT/DeBauers framgångar är, och jag menar absolut inte det på ett nedlåtande sätt, baserade på dem som personer: som "influencers". SweClockers framgångar bygger på den klassiska redaktionella verksamheten och på forumet.
LTT går mer åt ett traditionellt håll men bortsett från LTT så finns det inte direkt några andra konkurrenter i den storleken på youtube.
Liknelsen blir lite som att tipsa en filharmonisk orkester om att bli lite mer som Kanye West. Visst det är ju musik vi pratar om men det är två helt olika världar. De fyller olika syften och det är helt olika mekanismer som driver deras popularitet.
(Sorry om Kanye är ett dåligt exempel, försökte tänka ut ett "relativt stor" soloartist men fastnade lite här.)
Men för att hårdra det. Vi jobbar enligt en ganska enkel devis vad det gäller vårt existensberättigande:
1: Vi ska ge tillbaka - ge mening, sammanhang och glädje till människor med starka intressen, som delar med sig av sitt engagemang med oss.
2: Generera intäkter så att ovanstående är möjligt att göra.
Vi ser att vi har bäst möjligheter att göra det som en svenska aktör. Både punkt 1 och 2.