LG OLED 2020 (BX/CX/GX/WX/ZX/RX), samlingstråd

Permalänk
Medlem

Nu är jag också med i denna klubb, köpte en cx 48 för nån vecka sen. Såg att netonnet (och alla andra ställen) nu säljer den för 2k billigare än vid mitt köptillfälle, så ja var där idag o fick tillbaka mellanskillnaden utan problem

Fantastisk skärm, kör den som enbart pc-monitor, o det känns riktigt skönt att man för en gångs skull har en vettig skärm istället för alla dessa "gaming-skärmar" man haft under åren...

Men kan man på nått vis ställa in så den startar upp och stänger av sig samtidigt som man startar datorn/stänger datorn? Är ju lite störigt att behöva ha fjärrkontrollen framme hela tiden o manuellt sätta på/av...

En del saker jag gjort för o minska risken för inbränning; tagit bort ikonerna på skrivbordet. Har flyttat papperskorgen till taskbaren. Ställt in så taskbaren är dold, den visar sig när man tar ner musen där. O ställt in så den växlar bakgrundsbild var 30e minut

Visa signatur

11600KF, RTX3090 Gamerock, 16gb 3600mhz , LG CX 48"

Permalänk
Medlem

Wh|p, använd Wallpaper Engine (hittas på steam) för dina bakgrunder, hjälper mycket att ha rörliga
bilder som bakgrund istället för statiska.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Wh|p:

Men kan man på nått vis ställa in så den startar upp och stänger av sig samtidigt som man startar datorn/stänger datorn? Är ju lite störigt att behöva ha fjärrkontrollen framme hela tiden o manuellt sätta på/av...

Ja finns en här på SweC som löst det. Är inte hemma så har inte länken till hans tråd dock.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cythoz:

Wh|p, använd Wallpaper Engine (hittas på steam) för dina bakgrunder, hjälper mycket att ha rörliga
bilder som bakgrund istället för statiska.

Svart bakgrund eliminerar inbränningar totalt.

Permalänk
Medlem

LGTV Companion - app for powering on or off your LG WebOS TV with your PC
#19121765

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av GreeM:

Svart bakgrund eliminerar inbränningar totalt.

Särskilt svart text på svart bakgrund.

Poängen med att ha en faktisk bakgrundsbild och hela tiden alternera bilder är att långsiktigt i alla tusentals timmar försöka slita jämnt på hela panelen. Låter man en stor del av panelen vara svart hela tiden och andra delar ser högre ljusaktivitet ökar det istället tendensen mot ett ojämnt slitage vilket till slut kan yttra sig som en inbränning. Om det är något som verkligen framkallar retention på en OLED så är det testmönster med små ytor av starkt ljus mot svart bakgrund. Detta är en följd av hur ABL fungerar där mer energi kommer fördelas till de ytor som väl ska lysa upp mot den svarta bakgrunden.

Vill man sila myggen och svälja kamelerna och allt det där bör man välja bakgrundsbilder som är diffusa och förhållandevis mörka färgfält utan skarpa kontraster. Där cirkulationen av olika bilder ser till att man har en jämn fördelning mellan alla färger så att subpixlarna arbetar ungefär lika mycket över tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Särskilt svart text på svart bakgrund.

Poängen med att ha en faktisk bakgrundsbild och hela tiden alternera bilder är att långsiktigt i alla tusentals timmar försöka slita jämnt på hela panelen. Låter man en stor del av panelen vara svart hela tiden och andra delar ser högre ljusaktivitet ökar det istället tendensen mot ett ojämnt slitage vilket till slut kan yttra sig som en inbränning. Om det är något som verkligen framkallar retention på en OLED så är det testmönster med små ytor av starkt ljus mot svart bakgrund. Detta är en följd av hur ABL fungerar där mer energi kommer fördelas till de ytor som väl ska lysa upp mot den svarta bakgrunden.

Vill man sila myggen och svälja kamelerna och allt det där bör man välja bakgrundsbilder som är diffusa och förhållandevis mörka färgfält utan skarpa kontraster. Där cirkulationen av olika bilder ser till att man har en jämn fördelning mellan alla färger så att subpixlarna arbetar ungefär lika mycket över tiden.

Bästa tipset för att slippa inbränningar är väl att ha den avstängd

Nej men precis som du säger, det handlar om att sub-pixlarna tappar ljusstyrka över tid av användning. Mer ljusstyrka sliter mer helt enkelt för att pixeln används upp snabbare. Teoretiskt sätt är mörka bilder bäst, men då måste ju alla pixlar på panelen vara mörka. Annars kommer vissa vara nästan nyskick och lysa så starkt som nya de gånger de används, men de som använda oftare kommer ha en svagare ljusstyrka. Detta är de skuggor som det talas om. Det är inte riktigt inbränningar/retention, det handlar om att individuella pixlar tappar ljusstyrka över tid, och de som använda ofta/mycket/intensivt tappar ljusstyrka snabbare än de andra, och det syns då när alla ska visa samma eftersom vissa helt enkelt kommer visa svagare ljus. Det är vad det handlar om. Att inte använda vissa pixlar alls kommer göra situationen värre, för skuggorna kommer upplevas som mer tydliga. Det bästa är om allt slits lika mycket. Då tappar man ’bara’ maximal ljusstyrka, men slipper alla skuggor eftersom alla pixlar är lika dåliga

@GreeM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Streamdog:

Några funderingar kring LG CX, kanske någon här som har en sådan som kan svara:

- Att den har energiklass G, innebär det att den dras fasansfullt mycket el och därmed genererar massor av värme?

- Ni som slagit till. Det är ju trots allt mycket pengar - tror ni att det ligger någon stor förändring kring TVn inom den närmsta tiden? Alltså som när HDR kom, eller HDMI 2.1.
Utvecklingen inom elektronik går ju framåt väldigt snabbt. Vore lite trist om det kommer "HDMI 3.0" eller "OLED Super HDR" inom något år. Är något sådant på gång? Oled har väl ganska dålig ljusstyrka, men tänker ifall 2022 års modeller kommer med något stort skifte som skulle få en att känna "fan jag borde ha väntat".

Bara två funderingar alltså. Jag vet dock, att det alltid kommer bättre saker framöver, men är det någon stor förändring på G framöver? Jag har inte superkoll på TV-tekniker längre.

en 55 tums CX drar ca 106 kwh/1000 tim, en 65 tummare 133 kwh/1000 tim.
Lutar åt att jag köper en GX 65 tummare ganska snart Min 55 B7 från 2017 är fortfarande kanon, men jag vill ha gallery designen och större TV helt enkelt. Något annat än OLED finns inte på kartan och jag är verkligen så nöjd med LG så det får bli det igen.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

en 55 tums CX drar ca 106 kwh/1000 tim, en 65 tummare 133 kwh/1000 tim.
Lutar åt att jag köper en GX 65 tummare ganska snart Min 55 B7 från 2017 är fortfarande kanon, men jag vill ha gallery designen och större TV helt enkelt. Något annat än OLED finns inte på kartan och jag är verkligen så nöjd med LG så det får bli det igen.

GX gör faktiskt rätt stor skillnad på väggen rent designmässigt jämfört med CX. Kör själv en 55" som datormonitor och valde den framför 48" CX då.

Permalänk
Medlem

Hur långt ifrån skärmen sitter ni som kör 48" eller 55" som datormonitor?

Visa signatur

:)

Permalänk
Medlem

Stämmer det att det är svårare att se fiender med en OLED i riktigt mörka scenarion än vad det gör på en Qled ex q80T?

En bekant kanske ska köpa en tv och frågade om jag vet något, han spelar mkt fps-spel såg en side by side på youtube och qled det såg ut att det var lättare att se saker i mörker.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kvarnis:

Stämmer det att det är svårare att se fiender med en OLED i riktigt mörka scenarion än vad det gör på en Qled ex q80T?

En bekant kanske ska köpa en tv och frågade om jag vet något, han spelar mkt fps-spel såg en side by side på youtube och qled det såg ut att det var lättare att se saker i mörker.

Det mörka är mörkare på OLED, så ja det kan vara svårare. Men finns ju inställningar för att göra det mörka ljusare också.

Jag märkte störst skillnad i Tarkov, men det spelet har väldigt dåliga ljusförhållanden från början.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Kvarnis:

Stämmer det att det är svårare att se fiender med en OLED i riktigt mörka scenarion än vad det gör på en Qled ex q80T?

En bekant kanske ska köpa en tv och frågade om jag vet något, han spelar mkt fps-spel såg en side by side på youtube och qled det såg ut att det var lättare att se saker i mörker.

Skrivet av Lagerlöf:

Det mörka är mörkare på OLED, så ja det kan vara svårare. Men finns ju inställningar för att göra det mörka ljusare också.

Jag märkte störst skillnad i Tarkov, men det spelet har väldigt dåliga ljusförhållanden från början.

Skulle säga det kan gå åt båda håll med. En FALD släcker ju ned LED:sen i regioner, och även med den bästa av algoritmer så blir det ibland lite för agressivt. Alltså, att en sektion dimmas eller släcks ned även om det finns något där - till exempel en fiende i mörkret. Då syns den inte alls.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

En "Hjälp, hur ska jag flytta TV:n"-fråga kommer här. Det har varit några som frågat hittills, men jag har ett lite annorlunda case tror jag.

Ska flytta c:a 200 meter, ffrån våning 0 till våning 3 med spiraltrappa (utan hiss). Står och funderar på och jag ska försöka packa ned TV:n igen, alternativt bara bära den försiktigt dit istället.

Skruvarna som medföljde var ju dålig kvalité (för mjukt aluminium antar jag) och nästan hälften av mina är rätt söndergängade (och då fick de nätt och jämt grepp mellan foten och panelen). Ska jag flytta den i lådan behöver jag väl ta av foten, och då köpa nya skruvar någonstans (i stål denna gång). Nackdelen utöver det är att det kändes inte stabilt att lyfte skärmen från liggande till stående. Panelen är så satans tunn att det kändes som att hur jag än gjorde skulle den spricka.

Fördelen med att bära är att jag slipper packa ned TV med allt vad det innebär. Nackdel är väl att det kommer vara lite småjobbigt och tre våningar utan hiss inte är jättekul. Men om man tar det långsamt, plastar in panelen lite lagom och ställer ned den emellanåt tänker jag mig att det ändå borde gå bra.

Vad hade ni gjort?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Levan:

Vad hade ni gjort?

Får den plats i kartongen med foten på? I så fall kan du ju bara fylla på med lite frigolit på sidorna så den inte rör sig och bär upp den försiktigt.

Alternativt klipp upp botten och trä över TVn med foten kvar på, fyll på så den inte kan röra sig allt för mycket.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

LG CX 65" vs Sony A85 65", vilken hade du valt för bästa bild för filmtittande via främst streamingtjänster?

Har en ouppackad CX ståendes sedan en månad tillbaka men på något sätt alltid suktat efter Sonys bild, vet inte varför egentligen..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Levan:

Ska flytta c:a 200 meter, ffrån våning 0 till våning 3 med spiraltrappa (utan hiss). Står och funderar på och jag ska försöka packa ned TV:n igen, alternativt bara bära den försiktigt dit istället.

Det här är den enda fördelen med inbränning på OLED-paneler. Jag funderar på att så småningom skaffa en större TV och flytta min nuvarande från ett rum till ett annat, men det skulle nästan vara en lättnad om panelen hinner bli kass tills dess.

Det bästa är nog att flytta den stående, om man kan skydda panelen. Att lyckas flytta den liggande känns både för utrymmeskrävande och svårt.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Def_Dog:

LG CX 65" vs Sony A85 65", vilken hade du valt för bästa bild för filmtittande via främst streamingtjänster?

Beror vad du definierar som bäst bild?

Färgmässigt precision och bättre fabriksinställningar som inte omedelbart kräver kompromisser? Sony A8. Men då får du 60 Hz och ständigt ryckande via inbyggda appar. Så man kör med fördel extern källa likt AppleTV eller Nvidia Shield för 24p. Om du nu inte tänkt köra med interpolering i vilket fall vill säga. Där är Sony också mindre hoppig och ryckig än LG.

LG:s styrka är (vanligtvis) priset och funktionerna, särskilt runt 4K/120 och spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Beror vad du definierar som bäst bild?

Färgmässigt precision och bättre fabriksinställningar som inte omedelbart kräver kompromisser? Sony A8. Men då får du 60 Hz och ständigt ryckande via inbyggda appar. Så man kör med fördel extern källa likt AppleTV eller Nvidia Shield för 24p. Om du nu inte tänkt köra med interpolering i vilket fall vill säga. Där är Sony också mindre hoppig och ryckig än LG.

LG:s styrka är (vanligtvis) priset och funktionerna, särskilt runt 4K/120 och spel.

Tack för svar, ryckighet är väl inget större plus i kanten nej, hade tänkt förlita mig på Android tv då jag sitter med en Shield och trivs rätt bra med det gränssnittet.

Har aldrig ägt en Sony men minns på den tiden när de släppte sina trinitron-tvs att jag tyckte de pressade ut en bild som var mycket bättre än min LG lafineon så det är väl lite det man eftersträvar

Kör dock en äldre lg oled idag (55EG910V) och jag gillar ju verkligen fjärren men mindre det sega gränssnittet i tv'n och bristen på nyare appar pga gammalt os. Får helt enkelt packa upp CXn och prova om det känns rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Beror vad du definierar som bäst bild?

Färgmässigt precision och bättre fabriksinställningar som inte omedelbart kräver kompromisser? Sony A8. Men då får du 60 Hz och ständigt ryckande via inbyggda appar. Så man kör med fördel extern källa likt AppleTV eller Nvidia Shield för 24p. Om du nu inte tänkt köra med interpolering i vilket fall vill säga. Där är Sony också mindre hoppig och ryckig än LG.

LG:s styrka är (vanligtvis) priset och funktionerna, särskilt runt 4K/120 och spel.

Kan sonys färger matchas av lg om man använder rätt inställningar eller har dom något helt annat under ytan som gör att det inte är möjligt?

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, be quiet! pure rock 2, RTX 4070 Ti Super, Corsair 32GB 6000MHz CL36, Corsair TX850M

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Kladdpapper:

Kan sonys färger matchas av lg om man använder rätt inställningar eller har dom något helt annat under ytan som gör att det inte är möjligt?

Det går att få dem till snarlik nivå men det är mer att göra och fler kompromisser med LG:s OLED. Det skiljer sig mer mellan exemplaren hos LG och det är inte alltid man får till kompromissen

Tydligaste kompromissen, och det man kan göra själv, är att ankra svart på rätt nivå. LG klipper mot svart och missar därför mörkaste grå nyanserna av skuggtoner. Ökar man med Brightness-reglaget är det inte säkert man får fram alla skuggtoner utan att lyfta OLED-svärtan. Då bli kompromissen en fråga om att kunna se alla skuggtoner i bilden och förlora OLED-svart? Eller ta OLED-svart men missa de första skuggtonerna? Nästan alla väljer det sista förutom de gånger man ska ha sin LG OLED för exempelvis bildredigering. Väldig variation mellan exemplaren hur detta reder ut.

LG:s OLED är också mer variarande i vitbalansen, de flesta exemplar går för mycket mot grönt och gröngult. Därför fungerar inte Varm1 alla gånger heller då vitbalansen inte blir det acceptabelt blåare, utan snarare mer turkos.

Vill man få det exakt rätt på D65 behöver man kalibrera och det är ofta mer jobb att få till en uniform vitbalans. Detaljreglagen med 10 eller 20 steg är tveeggade svärd här eftersom man lätt hamnar i fällan att mätmässigt får snyggare grafer och faktiskt tar bort ojämnheter i gråskalan. Men kommer antagligen introducera mer fel som posterisering. Överlag är det mer posterisering genom färgrymden och gråskalan hos LG jämfört med Sony och Panasonic.

Färgomfånget med Färgskala-reglaget är antingen Auto som är lite för krympt i både mättnad och luminans vilket blir precis för blekt och matt. Färg till en 52–55 lyfter luminansnivåerna i färgerna. Bred-läget ökar mättade för mycket men sätter mellantoner och sådant som hudtoner bättre. Bara att riktigt starka nyanser blir ännu starkare. Vilket ofta är mindre problematiskt. Så det läget kan faktiskt fungera bättre, särskilt för Dagtittande. Utökad är native panelfärgrymd och det fungerar bara vid HDR.

LG har reglage för att kalibrera färgrymden men dessa är notoriskt opålitliga då de inte påverkar färgrymden linjärt utan fläckvis. Man kan snygga till mätgraferna men introducerar mycket mer färgfel. Ser ibland folk posta mätningar där man dragit i CMS-reglagen ±20 steg och då vet man att det kan finnas bokstavliga hål i färgåtergivningen eller att man dragit vissa röda nyanser mot exempelvis orange. Klassiskt misstag vid kalibrering att blanda ihop mätgraferna med bilden.

Problemen med färgomfången har minskat något år för år och med 2021-modellerna har LG gjort om det hela och det finns ett läge "Autohitta" och "Inbyggd upplösning" (Ja, LG gör sämre och sämre svenska översättningar! ) där Autohitta sätter rec.709-färgerna rätt från början på 2021-modellerna. Dock fortfarande samma kompromisser med hur man ankrar svart, i alla fall på C1. Inte sett G1 än.

Med Sonys och Panasonic OLED är det mer sällan man behöver göra något. De kan vara något för blå eller lila/magenta i vitbalansen från början men det är små justeringar. Inga kompromisser behövs. Med Panasonic fungerar dessutom reglagen för vitbalans- och färgrymdskalibrering mycket bättre, men de behövs sällan användas.

Permalänk
Bildexpert

Av min personliga erfarenhet av ett antal LG CX och BX när det kommer till färgskalan så blir det som Laxpudding beskriver aldrig korrekt. Auto tenderar att tappa bitdjup vilket är extra tydligt vid övertoningar. Vid vissa nivåer blir stegen i princip helt irrationellt uppdelade och posteriseringen närmast frustrerande. Det enda sättet att få bukt på det är att använda en extern LUT-lösning med bred som vald färgskala, men vid det laget är nog slutanvändaren så pass entusiastisk att LG:n inte riktigt är rätt val.

Vill man sedan få vitbalansen att hamna rätt mot D65 så krävs det oftast att man rattar mycket på RGB gain och bias. Exemplarvariation finns givetvis, men generellt sett så tycker jag att äldre LG OLEDs (typ C8, B6 etc) är mer förutsägbara och smidigare än CX exempelvis. Har dock inte pillat med 2021 års modeller än. Blir inte så mycket kalibreringskunder under covid direkt...

Permalänk
Medlem

Haha jag fattar ingenting... Men är det bra out of the box? Plågas TVn av döda pixlar från uppackning i större någon större skala?

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, be quiet! pure rock 2, RTX 4070 Ti Super, Corsair 32GB 6000MHz CL36, Corsair TX850M

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Kladdpapper:

Haha jag fattar ingenting... Men är det bra out of the box? Plågas TVn av döda pixlar från uppackning i större någon större skala?

Alla TV är sin egen smak av skit direkt ur kartong eftersom de kommer med all godtycklig processning påslagen och allt annat som gör bilden till något som inte är som det skapades. Det vi talar om här är hur rätt inställningar (typisk Expert-läget på LG) beter sig mot färgstandard.

Döda pixlar förekommer men det är ingen utbrett rapporterat problem med TV-apparater. Dels är 4K rätt många pixlar och en TV på ett avstånd där det sällan syns eller sällan märks. Lite annat ifall det handlar om att ha TV:n som en PC-skärm på skrivbordet och man kör Windows där döda pixlar syns mycket tydligare mot den statiska grafiken jämfört med exempelvis en film. Men återigen – inget utbrett rapporterat problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nissling:

Av min personliga erfarenhet av ett antal LG CX och BX när det kommer till färgskalan så blir det som Laxpudding beskriver aldrig korrekt. Auto tenderar att tappa bitdjup vilket är extra tydligt vid övertoningar. Vid vissa nivåer blir stegen i princip helt irrationellt uppdelade och posteriseringen närmast frustrerande. Det enda sättet att få bukt på det är att använda en extern LUT-lösning med bred som vald färgskala, men vid det laget är nog slutanvändaren så pass entusiastisk att LG:n inte riktigt är rätt val.

Vill man sedan få vitbalansen att hamna rätt mot D65 så krävs det oftast att man rattar mycket på RGB gain och bias. Exemplarvariation finns givetvis, men generellt sett så tycker jag att äldre LG OLEDs (typ C8, B6 etc) är mer förutsägbara och smidigare än CX exempelvis. Har dock inte pillat med 2021 års modeller än. Blir inte så mycket kalibreringskunder under covid direkt...

Från 2018 årsmodell framåt finns ju möjligheten med att ladda en LUT direkt i TVn, har du utvärderat den funktionen?

Jag har bara bra erfarenheter med den funktionen och i min mening är det är en riktig kraftfull finess.

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Helt sjukt att mediamarkt säljer CX 55” för 9990 kr 😄

3 exemplar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Helt sjukt att mediamarkt säljer CX 55” för 9990 kr 😄

3 exemplar?

... och LG OLED65CX från 15790:-
https://www.pricerunner.se/pl/2-5169910/TV/LG-OLED65CX-priser

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Tydligaste kompromissen, och det man kan göra själv, är att ankra svart på rätt nivå. LG klipper mot svart och missar därför mörkaste grå nyanserna av skuggtoner. Ökar man med Brightness-reglaget är det inte säkert man får fram alla skuggtoner utan att lyfta OLED-svärtan.
....
Med Sonys och Panasonic OLED är det mer sällan man behöver göra något.

Fast har inte Sony's senaste OLED:ar precis motsatt problem med svartnivåerna istället?
A90J verkar istället boosta svartnivåerna artificiellt så att TV:n tappar en stor del av sin kontrastfördel såvitt jag kan avgöra:
https://youtu.be/D0t5s5eQ38k?t=80

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Roger W:

Fast har inte Sony's senaste OLED:ar precis motsatt problem med svartnivåerna istället?
A90J verkar istället boosta svartnivåerna artificiellt så att TV:n tappar en stor del av sin kontrastfördel såvitt jag kan avgöra:
https://youtu.be/D0t5s5eQ38k?t=80

Såg inget av detta när jag testade A90J - och jag letade verkligen efter att ha sett Vincents video.

För jag kände inte igen mig i problembeskrivningen. Att aktivera BFI:n ger i alla fall tydligare skuggtoner på A90J, men det är antagligen som en följd av en förväntad boost av nivåerna i och med BFI:n. På A90J-exemplaret jag hade blev de redan synliga skuggtonerna tydligare med BFI. Men det var inte alls problemet att jag måste ha BFI:n i gång för att fram dem öht – som för Vincent.

Kontrastfördelen med Sony A90J skulle jag säga ligger i hur den kan applicera ljus och hålla ljusnivåerna uppe – snarare än hur den applicerar svart. Det blir också naturlig skärpeboost eftersom ljusa nyanser som angränsar till mörka nyanser kan hållas just ljusare. A90J är nog den Sony-TV där jag varit som allra snabbast med att stänga av "Reality Creation" för den adderar ett så tydligt artificiellt drag till bilden. Det var de första minutrarna av "vänta nu... detta är för mycket!" medan Reality Creation på default där runt 20 inte alls är lika påträngande på OLED A8-modellerna och Sonys LCD:er.

Permalänk

Är detta banding, eller någonting annat?
Köpte en CX 48" bara förra veckan och har märkt att jag ibland ser en kant i mitten av skärmen. Ser ut som en linje precis i mitten som delar upp bilden, när jag sitter framför den så tycker jag också att högra halvan av skärmen är lite mörkare.

Svårt att fånga på bild men jag hoppas ni ser!

https://ibb.co/album/9HX8D4