3080/3090 samt rimligt prissatta 3080TI i lager [diskussionstråd]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joakim Ågren:

Jo tjena och Jultomten finns på riktigt också?

Omöjligt att jag skulle misslyckats vid säkert 20 släpp vid det här laget om inte bottar varit i farten! Jag får alltid upp en Köp knapp som jag trycker på inom första sekunden av släppet men slutar alltid med att varukorgen gapar tom med felmeddelande. Så skulle det inte vara om det var riktiga människor som köpte korten.

Hypotetiskt scenario: Säg att det inte finns några bottar som kan köpa. Istället så reserverar Proshop till de som först lägger i varukorgen. Scandi har typ 25 miljoner invånare. Säg att 1%av dem ens är intresserade av PC stuff. Det är 250k människor. Säg att 1% av dem sitter och uppdaterar Proshop vid 14.00 för ditt kort. Då tävlar du med 2500 andra människor. Kortet du försöker köpa finns det 5 st av. 5/2500 = 0.2%. Så varje gång du försöker norpa ett kort måste du vara bland de 0.2% som är snabbast, vilket skulle betyda att du måste tajma både refreshen och köp knappen perfekt för att vara en av dessa.

Ingen aning ifall det är så här, bara lyfter tanken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Är ju underbart att Webhallen säljer 3080’s istället för att beta av kunder som haft sina beställningar liggandes sedan hösten och erbjuda byten.
Gör en jätte sugen på att välja de nästa gång

Jag har frågat kundservice ett par gånger om det går att byta men får bara svaret att de inte kan göra något. Det stod tidigare i tråden att webhalllen skulle höra av sig till de som bokade i höstas och erbjuda en alternativ lösning men jag tror inte det blev något med det. I varje fall inte i någon större omfattning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Jag har frågat kundservice ett par gånger om det går att byta men får bara svaret att de inte kan göra något. Det stod tidigare i tråden att webhalllen skulle höra av sig till de som bokade i höstas och erbjuda en alternativ lösning men jag tror inte det blev något med det. I varje fall inte i någon större omfattning.

De som beställdes i höstas för typ 7500kr?
De var väl subventionerade av leverantörerna. Antar att man inte vill beta av det nu om det inte kommer in subventionerade igen och folk fortfarande köper till överpris.

Permalänk
Skrivet av Ryssfemma:

Är ju underbart att Webhallen säljer 3080’s istället för att beta av kunder som haft sina beställningar liggandes sedan hösten och erbjuda byten.
Gör en jätte sugen på att välja de nästa gång

Tror du de vill gå med förlust? Ni kommer aldrig få era kort det är bara att acceptera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Tror du de vill gå med förlust? Ni kommer aldrig få era kort det är bara att acceptera.

Andra butiker som komplett och Inet har dock gjort det även om det innebar en förlust för dem. Webhallen har dessutom för ett tag sedan sagt att de kommer göra det men verkar inte hålla vad de lovar...

Visa signatur

Fractal Design Torrent Compact RGB | ASUS GeForce RTX 3080 Ti 12GB TUF GAMING | ASUS ROG Strix B560-F GAMING | Intel Core i5-11600K | Noctua NH-D15S Chromax | Corsair RM850X 850W v2 | CableMod PRO ModMesh | Corsair Vengeance RGB Pro 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 | Corsair Force Series MP510 960GB M.2 SSD | Kingston NV2 M.2 NVMe Gen 4 2TB | Intel 660P Series 1TB M.2 NVMe | Samsung Odyssey G7 32" | Keychron Q5 custom mechanical keyboard | Logitech G502 Lightspeed | Logitech MX Master 3 | Logitech G733 |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dinkefing:

Tror du de vill gå med förlust? Ni kommer aldrig få era kort det är bara att acceptera.

Förmodligen inte, men då ska man inte sälja något man inte har i lager. Det här blev dyrt för många ÅF. Bli inte förvånad att nästa gång blir det 99999kr som placeholder och så får man det faktiska priset vid leverans. Uppenbarligen är du inte en av de som beställde ett 3080 för för 8K. Men skadeglädje är kanske din enda glädje. Tråkigt.

Permalänk
Skrivet av anon333222:

Förmodligen inte, men då ska man inte sälja något man inte har i lager. Det här blev dyrt för många ÅF. Bli inte förvånad att nästa gång blir det 99999kr som placeholder och så får man det faktiska priset vid leverans. Uppenbarligen är du inte en av de som beställde ett 3080 för för 8K. Men skadeglädje är kanske din enda glädje. Tråkigt.

Har inget med att jag är skadeglad. Jag är inte ens ute efter grafikkort i den prestandaklassen. Jag tror inte ÅF:arna kommer ge er de korten då de är gamla modeller. Idag tillverkar Nvidia endast LHR-modeller förutom RTX 3090.

Har man haft en beställning i över tio månader och inte fått kortet ska man nog lägga sina förväntningar på noll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teagirl:

De som beställdes i höstas för typ 7500kr?
De var väl subventionerade av leverantörerna. Antar att man inte vill beta av det nu om det inte kommer in subventionerade igen och folk fortfarande köper till överpris.

Visst var dessa kort subventionerade och därför såldes de i en begränsad omfattning. Att då inte kunna leverera på 10 månader är uselt tycker jag. Som återförsäljare har man ett ansvar att faktiskt leverera det man säljer och är man osäker på hur mycket kort man får från sin distributör kanske man skall vara lite försiktig med att sälja kort om man nu inte som komplett och inet har gjort har bytt korten till kort som faktiskt existerar.

Jag har köpt mycket på webhallen historiskt (är level 24 i deras medlemssystem) men när det gäller bristvaror/populära varor så kanske inte jag kommer att lägga min beställning på webhallen i första hand i framtiden.

Situationen med 3080 har dock varit väldigt besvärlig och det är inte lätt att var återförsäljare under dessa omständighter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teagirl:

De som beställdes i höstas för typ 7500kr?
De var väl subventionerade av leverantörerna. Antar att man inte vill beta av det nu om det inte kommer in subventionerade igen och folk fortfarande köper till överpris.

Samtidigt hävdade de att ASUS lovat att leverera TUF-kort till subventionerat pris för alla beställningar lagda innan 16 oktober så de borde de kunna leverera utan att gå med förlust. Det antar dock både att ASUS håller det löftet, och att de faktiskt levererar några kort till Webhallen.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dinkefing:

Har inget med att jag är skadeglad. Jag är inte ens ute efter grafikkort i den prestandaklassen. Jag tror inte ÅF:arna kommer ge er de korten då de är gamla modeller. Idag tillverkar Nvidia endast LHR-modeller förutom RTX 3090.

Har man haft en beställning i över tio månader och inte fått kortet ska man nog lägga sina förväntningar på noll.

Men sprid inte falsk info då. Finns ju uppenbarligen folk som fått sina 3080, sisådär 9-10 månader senare. Så vad vill du komma med ditt inlägg, förutom att folk som väntar på sitt kort ska må dåligt. Du skriver ju själv att du inte ens är intresserad av kortet, så vad är meningen?

Permalänk
Skrivet av blunden:

Samtidigt hävdade de att ASUS lovat att leverera TUF-kort till subventionerat pris för alla beställningar lagda innan 16 oktober så de borde de kunna leverera utan att gå med förlust. Det antar dock både att ASUS håller det löftet, och att de faktiskt levererar några kort till Webhallen.

Det är sådan good will man vill få när man väntat i snart ett år på ett grafikkort. Hoppas Webhallen håller det då liksom alla andra ÅF.

Skrivet av anon333222:

Men sprid inte falsk info då. Finns ju uppenbarligen folk som fått sina 3080, sisådär 9-10 månader senare. Så vad vill du komma med ditt inlägg, förutom att folk som väntar på sitt kort ska må dåligt. Du skriver ju själv att du inte ens är intresserad av kortet, så vad är meningen?

Vadå sprider falsk info? Nu får du ändå skärpa dig! Nu lägger jag ner denna disskussion här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Har inget med att jag är skadeglad. Jag är inte ens ute efter grafikkort i den prestandaklassen. Jag tror inte ÅF:arna kommer ge er de korten då de är gamla modeller. Idag tillverkar Nvidia endast LHR-modeller förutom RTX 3090.

Har man haft en beställning i över tio månader och inte fått kortet ska man nog lägga sina förväntningar på noll.

Så säger inte konsumentlagar. LHR är i princip bara en batch, inte nya modeller
Korten ska levereras, inte mer och diskutera direkt.

Permalänk

alright ! So it happened!

Proshop revised the delivery date for MSI 3080Ti

Expected delivery between 2021-08-20 - 2021-08-25

Permalänk
Medlem
Skrivet av last_grimm:

alright ! So it happened!

Proshop revised the delivery date for MSI 3080Ti

Expected delivery between 2021-08-20 - 2021-08-25

Got the exact same dates

Permalänk
Skrivet av Qside:

Got the exact same dates

I just hope no further delays.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Så säger inte konsumentlagar. LHR är i princip bara en batch, inte nya modeller
Korten ska levereras, inte mer och diskutera direkt.

Har dom ny modellbeteckning är det inte bara en "Batch", dessutom kan man fråga sig om de ens är "Likvärdiga" då det har halva hashraten på ethereum jämfört med tidigare

Men ja, man ska ju oavsett erbjudas en likvärdig vara, och 3080LHR när ju vara likvärdig ett vanligt 3080 i Konsumentverkets ögon.

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gromit83:

Hej, var i kontakt men fick ingen info. De har inte justerat datum och inte uppdaterat kök på över en månad. Hör av er så vi är fler som ligger på.

Mejlade dem igår och fick svar idag. De skriver "När vi först satte det preliminära leveransdatumet 2021-08-02 så gjorde vi det i brisen på ett bekräftat leveransdatum från MSI". De väntar nu på ett nytt datum och kommer då sätta ett nytt datum på min order, men att de fortfarande är okänt när de kommer få in nästa leverans.

Så vi får nog fortsätta vänta....och vänta....och vänta.

Lade en beställning på en ny dator som en julklapp åt mig själv för julen 2020, inte trodde jag att det skulle bli ett paket för julen 2021....eller kanske en födelsedagspresent för 2022.

Permalänk
Skrivet av cenneth:

Mejlade dem igår och fick svar idag. De skriver "När vi först satte det preliminära leveransdatumet 2021-08-02 så gjorde vi det i brisen på ett bekräftat leveransdatum från MSI". De väntar nu på ett nytt datum och kommer då sätta ett nytt datum på min order, men att de fortfarande är okänt när de kommer få in nästa leverans.

Så vi får nog fortsätta vänta....och vänta....och vänta.

Lade en beställning på en ny dator som en julklapp åt mig själv för julen 2020, inte trodde jag att det skulle bli ett paket för julen 2021....eller kanske en födelsedagspresent för 2022.

Inet har varit otroligt lustiga med det där, att bara gissa ut ett datum utan någon rim eller reson alls (för vadå, sjunde gången i sträck?) tycker jag är rätt fånigt. Sedan hör man om att inet är bra i resten av tråden jämfört med t.ex. Webhallen för att de ersätter kort som har tagit för lång tid på sig, men inga spår av det här inte...

Nå, tack likväl för den (oerhört besvikande) informationen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av last_grimm:

alright ! So it happened!

Proshop revised the delivery date for MSI 3080Ti

Expected delivery between 2021-08-20 - 2021-08-25

Skrivet av Qside:

Got the exact same dates

Same here!

Visa signatur

PC: Core i9 12900K, RTX 3080 Ti, Asus Prime Z690-A, 32GB DDR5@5200, Samsung 960EVO, Noctua NH-U12A, Corsair RM850X, LG 34'' UltraGear
NAS: QNAP TVS-872XT, Truenas Xeon E3-1245V2, RAM 32Gb ECC, LSI SAS 9207-8i

Permalänk
Medlem

Idag är det torsdag och jag hoppas att någon på webhallen. har kommit tillbaks ifrån semestern för ge oss alla som väntar, en glad nyhet. Typ som att uppdatera listorna. 🙏🏽

Edit. Jag kollade nu. Uppdaterat på 3080 TUF non oc.

225 kundbokningar nu och man är runt mellan könummer 26-97 ledet sisådär 10 månader senare 😅

Visa signatur

Inter-Tech IM-1 Chassi x 5600X x Noctua NF-F12 Chromax Black Swap / 8st Blackswap fans/ ASUS PCE-AX58BT / 3200Mhz 32GB HyperX / SF750W / W10 > 970EVO+ & 3xSSD Kingston /3080 TUF OC V2.

Permalänk
Skrivet av Falck1N:

Idag är det torsdag och jag hoppas att någon på webhallen. har kommit tillbaks ifrån semestern för ge oss alla som väntar, en glad nyhet. Typ som att uppdatera listorna. 🙏🏽

Edit. Jag kollade nu. Uppdaterat på 3080 TUF non oc.

225 kundbokningar nu och man är runt mellan könummer 26-97 ledet sisådär 10 månader senare 😅

Ser ut som att det kommit 2-3 kort sedan förra uppdateringen för 6 veckor sedan då om jag inte minns fel, det var under 30 kort innan morgonen den 18:e då iallafall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falck1N:

Idag är det torsdag och jag hoppas att någon på webhallen. har kommit tillbaks ifrån semestern för ge oss alla som väntar, en glad nyhet. Typ som att uppdatera listorna. 🙏🏽

Edit. Jag kollade nu. Uppdaterat på 3080 TUF non oc.

225 kundbokningar nu och man är runt mellan könummer 26-97 ledet sisådär 10 månader senare 😅

TUF OC har också uppdateras!
494 var det 28/6
459 igår 4/8

Så ca 45 kort på 5 veckor. Man skulle kanske hoppat på Gainward kortet trots allt om man behöver ett 30 cm kort innan pensionen

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Förmodligen inte, men då ska man inte sälja något man inte har i lager. Det här blev dyrt för många ÅF. Bli inte förvånad att nästa gång blir det 99999kr som placeholder och så får man det faktiska priset vid leverans. Uppenbarligen är du inte en av de som beställde ett 3080 för för 8K. Men skadeglädje är kanske din enda glädje. Tråkigt.

Många utav korten va lagd på 99999kr innan de sjönk till 8k vid släpp. Jag själv va så dum att jag villa vänta på test på 3000-serien men det innebar också att man missade tillfället att köpa/boka korten för fyndpris så nästa gång kommer jag att lägga order så fort man kan boka fast det står 99999. Nu vet man ungefär vilket märke man ska satsa på.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem
Skrivet av astrolite:

Ser ut som att det kommit 2-3 kort sedan förra uppdateringen för 6 veckor sedan då om jag inte minns fel, det var under 30 kort innan morgonen den 18:e då iallafall.

Nu minns jag inte vad det stod innan, men man får hoppas på 30 st kommer till lager fler gånger.

Skrivet av SweDragon:

TUF OC har också uppdateras!
494 var det 28/6
459 igår 4/8

Så ca 45 kort på 5 veckor. Man skulle kanske hoppat på Gainward kortet trots allt om man behöver ett 30 cm kort innan pensionen

Aa men jag känner inte för lägga 12500 för det nu när jag har väntat så länge 😅

Precis. Jag behöver ett kort som är innanför 31,5
Annars måste jag ta bort ena frontfläktet & då har jag förstört min vision av bygget 😈🙏🏽

Visa signatur

Inter-Tech IM-1 Chassi x 5600X x Noctua NF-F12 Chromax Black Swap / 8st Blackswap fans/ ASUS PCE-AX58BT / 3200Mhz 32GB HyperX / SF750W / W10 > 970EVO+ & 3xSSD Kingston /3080 TUF OC V2.

Permalänk
Medlem

https://webshop.asus.com/de/detail/index/sArticle/3801

BUNDLE ASUS TUF-RTX3080-O10G-V2-GAMING + ASUS ROG Sheath Gaming Mousepad + ASUS ROG Gladius II Origin

1199€

Går nog att beställa om man använder sig av mailboxde.com

Permalänk
Medlem

Inet:s kölista blev senast uppdaterad den 5:e juli. I början av nästa vecka skall kundtjänst få tillgång till en färsk uppdaterad kölista.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Proxann:

https://webshop.asus.com/de/detail/index/sArticle/3801

BUNDLE ASUS TUF-RTX3080-O10G-V2-GAMING + ASUS ROG Sheath Gaming Mousepad + ASUS ROG Gladius II Origin

1199€

Går nog att beställa om man använder sig av mailboxde.com

Beställde denna hem till en god vän som bor i München allt gick smärtfritt och levererades ikväll. Nu ska man bara få över det till Sverige också. Borde väl kunna få minst 1000kr för tillbehören på blocket för att täcka upp för frakt

Visa signatur

7800x3D | Asus Strix 4090 OC | x670 MSI Pro WIFI | 6000Mhz 32GB CL30 DDR5 | SN850X 2GB | NH-DH15 Chromax Black| Fractal North Mesh | TUF 1000W Gold | Samsung Neo G8 32' 4K 240hz | Mac M2 |

Permalänk

Fick äntligen svar från Komplett idag på mejlen.
Fick erbjudande för ett Gainward GeForce RTX 3080 Phoenix 10GB istället för ASUS GeForce RTX 3080 TUF GAMING
Får kortet på tisdag troligtvis!

För er som väntar på era 3080 från Komplett kan jag meddela att jag genomförde min order på "D-Day" 17/09/2020 15:40

Permalänk
Medlem
Skrivet av LiamsLusthus:

Fick äntligen svar från Komplett idag på mejlen.
Fick erbjudande för ett Gainward GeForce RTX 3080 Phoenix 10GB istället för ASUS GeForce RTX 3080 TUF GAMING
Får kortet på tisdag troligtvis!

För er som väntar på era 3080 från Komplett kan jag meddela att jag genomförde min order på "D-Day" 17/09/2020 15:40

RIP. Hade hoppats att det snart var min tur. Beställde den 19e...

Permalänk
Medlem

Snart ettårsdagen, många som fortfarande håller på releasebokningar? Känns helt sinnessjukt att man inte kunnat leverera till alla som beställde i september för ett år sedan...

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic