Huawei presenterar Mate 40 – flaggskepp fortfarande utan Google

Permalänk
Melding Plague

Huawei presenterar Mate 40 – flaggskepp fortfarande utan Google

Sin vana trogen fokuserar Huawei på bra kameror och snabb laddning i Mate 40-serien, som fortfarande använder Android utan Google.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Endast 90Hz känns fel på en flaggskepstelefon, de kunde ha haft variabel uppdateringsfrekvens.
Ett större problem är dock Android utan Google, varvid telefonen för nästan alla i sverige endast är av intresse för att se vad Huwaie levererar, men inget vi ens skulle köpa för mellanklass peng.

Permalänk
Medlem

Så jävla synd att det är som det är med Huawei.

De är typ alltid ledande inom många tekniska aspekter på mobiler.
Och pushar verkligen mycket.

Lite sjukt att de faktiskt kan komma med så många spännande tekniska nyheter hela tiden medans andra tillverkare så händer inte ett skit på flera år.

Permalänk
Avstängd

Hmm, 13000 för att konstant behöva meka med sideloading och appar som inte fungerar som de ska. Inget för mig. Hade de haft GApps så hade det varit en annan sak förstås, en hel del trevliga features och sannolikt bra kameror, men aldrig att jag skulle lägga så mycket pengar ändå.

Permalänk
Medlem

Sjukt nöjd med P40 Pro som jag kört från dag ett. Kul och se vad kameran kan leverera i denna och prestandan verkar var grym om nu behöver den

Visa signatur

Amiga 1200 /Blizzard 1230 Mk-IV 32meg /60GB HD/

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Endast 90Hz känns fel på en flaggskepstelefon, de kunde ha haft variabel uppdateringsfrekvens.
Ett större problem är dock Android utan Google, varvid telefonen för nästan alla i sverige endast är av intresse för att se vad Huwaie levererar, men inget vi ens skulle köpa för mellanklass peng.

Du kan välja enbart 90Hz, balanserad med max 90Hz eller enbart 60Hz.
För den stora massa är det ett problem utan GMS, men jag klarar mig utan det. Skönt att inte vara låst till någon av Apple, Google eller Huawei för den delen.

Visa signatur

Amiga 1200 /Blizzard 1230 Mk-IV 32meg /60GB HD/

Permalänk
Skrivet av atreyu:

Du kan välja enbart 90Hz, balanserad med max 90Hz eller enbart 60Hz.
För den stora massa är det ett problem utan GMS, men jag klarar mig utan det. Skönt att inte vara låst till någon av Apple, Google eller Huawei för den delen.

Den stora massan vill ha in busskort, bankid, spotify på sin mobil och detta från helt säkra på pålitliga ställen. Det ska även vara superenkelt. Lite mer tekniska användare så är det en drös program, alltifrån filmtjänster till vpnklienter som ciscos anyconnect. När man ansluter sig emot känsliga ställen så måste alla program komma ifrån säkra källor.

Så jag vill påstå att en ytterst liten grupp i sverige klarar sig utan Google store, denna lilla grupp måste ändå fråga sig varför gjorde de valet? Köpte de Huawei Mate 40 för 2000kr, så visst kan man förstå. Men har de betalat över 10 000kr eller vad telefonen nu kommer kosta, så blir det en fråga varför valde de denna?

Permalänk
Medlem

Kommer lätt byta till Huawei igen 2021 juni när jag ska byta. Fungerar Swish och BankID så är det bra, kör inga andra "appar"

Men visst, ifall mitt Philips Hua eller RoboRock s5max app fungerar så får jag tänka om

Permalänk
Medlem

Kanske går att roota den och installera en custom Google Android OS tro?

Visa signatur

[AMD 64 Winchester 3500+][Asus A8R-VMP (skitkort!)][Kingmax 4x512MB ram][Hitachi 160G SATA][Sapphire X1950XTX 512MB DDR4 PCIe][Soundblaster X-Fi Platinum][Nesteq NA 4501 450W][Hyundai L90D+ 19]

Permalänk
Medlem

Haha, jag som trodde att det var ett gammal klassiskt iPod hjul.

Visa signatur

Skärm Samsung 32" C32JG50 144Hz | CPU Ryzen 5 2600X | GPU AMD Vega 64 vattenkyld | Moderkort Asus Rog Strix B350-F Gaming | Minne 16 GB Corsair CL15 Vengeance | HDD 1 TB NVMe Samsung 970 Evo | Chassi Lian Li O11 Dynamic Svart

Permalänk
Medlem

Bra telefon, kommer säkert sälja en 10-15 stycken i Sverige.

Permalänk

Deras slides känns ju skapligt engrish. "This large screen is very compact." 🤔

Visa signatur

Dator: ja
Tillbehör: ja

Permalänk
Lyxfällan 🎮
Skrivet av martak:

Haha, jag som trodde att det var ett gammal klassiskt iPod hjul.

Haha, nu kan jag inte sluta se det 😄

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Lyxfällan 🎮
Skrivet av Role_Model:

Deras slides känns ju skapligt engrish. "This large screen is very compact." 🤔

Under presentationen sade Richard Yu också: "90 Hz is better than 60 Hz"

Han har ju inte fel, ändå!

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

Under presentationen sade Richard Yu också: "90 Hz is better than 60 Hz"

Han har ju inte fel, ändå!

Ja, jag skulle säga att det är stor skillnad mellan 60 och 90Hz, mer än 90Hz till 120hz i upplevelse.

En fantastisk telefone med en stor nackdelen men det går om man vill. Har haft P40 Pro, och lär bara bli bättre med utbudet.
Tråkigt att det blivit som det blivit med USA och deras konkurrensblock...

Permalänk
Lyxfällan 🎮
Skrivet av leafbranch:

Ja, jag skulle säga att det är stor skillnad mellan 60 och 90Hz, mer än 90Hz till 120hz i upplevelse.

En fantastisk telefone med en stor nackdelen men det går om man vill. Har haft P40 Pro, och lär bara bli bättre med utbudet.

Jag syftade mer på det uppenbara i "högre siffra är bättre än lägre siffra"

Men jag håller med, en telefon som implementerar 90 eller 120 Hz bra är en rejäl skillnad över 60 Hz. Blev väldigt imponerad av både Xperia 5 II och Galaxy S20 FE, och att använda en telefon som "bara har 60 Hz" känns inte så värst imponerande efteråt. Har inte hunnit använda Mate 40 Pro så mycket än, men hårdvaran känns som vanligt riktigt gedigen och väl sammansatt.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

Nu har jag haft så många smartphones genom åren, men ingen har slagit Huawei P20 Pro för mig, den är byggd som en TANK, och jag har aldrig behövd ett mobile-cover för den, den är blank och "twilight color" metall/glas på backsidan, och batteritiden blir ständigt optimerat från Huaweis otaliga uppdateringar. Finns inte en REPA på telefonen även om den har legat i min byxficka sammans med nycklar i 3 år.

Även 3 år senare, fortsätter dom att updater min telefon varje mån. I början varade batteritiden ca 1.5 dag, nu kan den köra i 3 dagar pga. deras aggressiva optimeringar, brukar att gå andra vägen med andra telefoner, därför är jag fan af Huawei. Nu har min telefon ju google maps, och gmaill och allt det där, så jag är lite kluven på om jag vill ha Huwaei 40 Mate pro, men teknisk sätt är jag sugen på den, då allt jag behöver är faktisk BankID + surfa + mitt kamera (som fortfarande är suveränt).

Dom har ju inte råd med att sälja telefon med så mycket teknik till 2000 spänn, så oavsett om den kommer med google eller ej, så blir telefonens teknik ju inte billigare att tillverka för detta.

Permalänk
Medlem

Dead on arrival..
13k för en telefon utan appar?

Permalänk
Medlem

"Ballong-modemet"

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Dead on arrival..
13k för en telefon utan appar?

Många av de mer vanliga apparna finns faktigst numera i Huawei's egna appstore.
Så det med att Google's appstore inte finns är inte av så stor betydelse längre.

Är man däremot som jag beroende av att Google Play Games finns i telefonen (har en hel del spel som använder det för bl.a sparande i spel), så är den inget alternativ.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Belzader:

Många av de mer vanliga apparna finns faktigst numera i Huawei's egna appstore.
Så det med att Google's appstore inte finns är inte av så stor betydelse längre.

Är man däremot som jag beroende av att Google Play Games finns i telefonen (har en hel del spel som använder det för bl.a sparande i spel), så är den inget alternativ.

Alltså det är inte ens jämförbart, det är tonvis med viktiga appar som inte finns i Huawei's appstore. Att många finns, är att ta i.

Det är nya Windows store för Windows Phone. Apputbudet är det som dödar telefonen.

Att betala 13000 för detta skräputbudet? Huawei är dött just nu, tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Den stora massan vill ha in busskort, bankid, spotify på sin mobil och detta från helt säkra på pålitliga ställen. Det ska även vara superenkelt. Lite mer tekniska användare så är det en drös program, alltifrån filmtjänster till vpnklienter som ciscos anyconnect. När man ansluter sig emot känsliga ställen så måste alla program komma ifrån säkra källor.

Så jag vill påstå att en ytterst liten grupp i sverige klarar sig utan Google store, denna lilla grupp måste ändå fråga sig varför gjorde de valet? Köpte de Huawei Mate 40 för 2000kr, så visst kan man förstå. Men har de betalat över 10 000kr eller vad telefonen nu kommer kosta, så blir det en fråga varför valde de denna?

Bankid är bara att hämta hem från deras deras appstore likt swish Många appar kan man hämta från tillverkarens hemsida eller aurorastore hur enkelt som helst. Ansluter sig mot säkra ställen, apparna säger inte till om den kommer från aurostore eller inte, eftersom appen egentligen kommer från Google Store bara att du hämtat hem den anonymt.

Jag valde telefonen för kameran och finns ingen telefon på marknaden som är värd att byta ut P40 Pro mot.

Visa signatur

Amiga 1200 /Blizzard 1230 Mk-IV 32meg /60GB HD/

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Alltså det är inte ens jämförbart, det är tonvis med viktiga appar som inte finns i Huawei's appstore. Att många finns, är att ta i.

Det är nya Windows store för Windows Phone. Apputbudet är det som dödar telefonen.

Att betala 13000 för detta skräputbudet? Huawei är dött just nu, tyvärr.

Vad som är viktiga appar är en smaksak (jag har typ 10 appar som jag kan anse är viktiga för mig).
Men visst om man vill ha ett utbud på 50k+ appar varav 99% är rent ut sagt skit, så är en telefon som inte har en appstore som har det utbudet något att satsa på.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

Vad som är viktiga appar är en smaksak (jag har typ 10 appar som jag kan anse är viktiga för mig).
Men visst om man vill ha ett utbud på 50k+ appar varav 99% är rent ut sagt skit, så är en telefon som inte har en appstore som har det utbudet något att satsa på.

Folk verkar ha klart för sig vad som är livsviktiga appar för andra användare. Och jag är som dig, har väldigt få som är viktigt. Har väl egentligen bara fyra appar som jag vill ska funka. Schema, bankid, swish och banken. Alla funkar hur bra som helst.

Visa signatur

Amiga 1200 /Blizzard 1230 Mk-IV 32meg /60GB HD/

Permalänk
Skrivet av atreyu:

Folk verkar ha klart för sig vad som är livsviktiga appar för andra användare. Och jag är som dig, har väldigt få som är viktigt. Har väl egentligen bara fyra appar som jag vill ska funka. Schema, bankid, swish och banken. Alla funkar hur bra som helst.

Det går hävda vilken telefon som helst är bättre för en själv och andra kan inte vinna debatten då personen hela tiden kan lägga fram nya argument vad en själv vill ha.
Med detta sagt både Mate 40 och P40 Pro är för en väldigt liten skara i sverige. Priset på telefonerna runt 10 000kr gör att de riktar sig åt flitiga mobilanvändrare som ofta har många appar. Kombinationen att man ändå måste trixa lite gör att vissa användare får det svårt, mer tekniska har ofta ett behov av mer appar.
Du själv skrev enbart 4st appar och det är samma appar som en vanlig pensionär använder på sin mobil idag. Jag själv har väl runt 50st måste appar, där vissa appar inte ens har 20st användare. (appar gjorda för en enda kund)
Man kan kalla mig extrem. Men Outlook, Bankid, spotify, ens bank, switch, gym, busskort, facebook, gmail, google maps, app till ens smartklocka, trådlösa hörlurar är väl rätt standard för en som har dyare telefoner. Sedan varierar det per smak.

a
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Belzader:

Vad som är viktiga appar är en smaksak (jag har typ 10 appar som jag kan anse är viktiga för mig).
Men visst om man vill ha ett utbud på 50k+ appar varav 99% är rent ut sagt skit, så är en telefon som inte har en appstore som har det utbudet något att satsa på.

Skrivet av atreyu:

Folk verkar ha klart för sig vad som är livsviktiga appar för andra användare. Och jag är som dig, har väldigt få som är viktigt. Har väl egentligen bara fyra appar som jag vill ska funka. Schema, bankid, swish och banken. Alla funkar hur bra som helst.

Det verkar ju nästan som att själva verkar ha klart för er vad som är viktiga appar, bara att era kanske är mindre i antal?

Bland de populäraste apparna, så saknar Huawei fortfarande massor. Det är ett faktum. Oavsett om 99% av google play är skräp, så vill man ju fortfarande ha den 1% som är användbara - det får man inte med Huawei. Betalar man dessa priser för en telefon, så ska man kunna förvänta sig samma utbud som andra telefoner i lägre och samma prisklass.

Permalänk
Medlem
Skrivet av atreyu:

Folk verkar ha klart för sig vad som är livsviktiga appar för andra användare. Och jag är som dig, har väldigt få som är viktigt. Har väl egentligen bara fyra appar som jag vill ska funka. Schema, bankid, swish och banken. Alla funkar hur bra som helst.

Skulle säga osäkerheten är ett större problem vilka appar och funktioner som fungerar och kommer att fungera i framtiden.
Huawei är med ganska stor sannolikhet "windows phone 2.0" så vilka appar kommer kommer att uppdateras?
Vem orkar lägga massa tid på att försöka reda ut vad som fungerar eller inte, om man inte är en fanboy?
Kan jag använda Spotify, chromecast, youtube, Google maps, Android Auto, min bank, Netflix, hbo, plex, diverse chat appar etc idag och om en månad?
Jag har sidoladdat android auto och enda gången jag har orkat uppdatera appen är när den slutar fungera.

Varför lägga 13k på en telefon som har ett så extremt handikapp från början?
Inte ens jag som är teknikintresserad orkar hålla på med sådan skit som att sidoladda appar etc längre??

Hade Mate 40 haft ett mer rimligt pris för sina tillkortakommanden så hade den iallafall varit intressant för oss snåla.
Att den lanseras 5k över p40 hjälper inte heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det går hävda vilken telefon som helst är bättre för en själv och andra kan inte vinna debatten då personen hela tiden kan lägga fram nya argument vad en själv vill ha.
Med detta sagt både Mate 40 och P40 Pro är för en väldigt liten skara i sverige. Priset på telefonerna runt 10 000kr gör att de riktar sig åt flitiga mobilanvändrare som ofta har många appar. Kombinationen att man ändå måste trixa lite gör att vissa användare får det svårt, mer tekniska har ofta ett behov av mer appar.
Du själv skrev enbart 4st appar och det är samma appar som en vanlig pensionär använder på sin mobil idag. Jag själv har väl runt 50st måste appar, där vissa appar inte ens har 20st användare. (appar gjorda för en enda kund)
Man kan kalla mig extrem. Men Outlook, Bankid, spotify, ens bank, switch, gym, busskort, facebook, gmail, google maps, app till ens smartklocka, trådlösa hörlurar är väl rätt standard för en som har dyare telefoner. Sedan varierar det per smak.

Kan säga att dom apparna du nämner funkar, dock den appen inte ens med 20st användare kan jag inte svara på, beror på om dom lagt in att den kräver tillgång till GMS. Ofta funkar apparna lika bra trots den lilla varningsrutan som säger att appen inte funkar.
Du kan tillomed ladda upp och ladda ner bilder till Google drive, dock via Chrome. Så det är omständigt om man nu använder sig
av den.

Jag försöker inte vinna en debatt, mer ge en inblick till att det funkar väldigt bra utan Google Store.
Dock är det en sak som jag saknar och det är att kunna köra Rekarnesparbank plånbok.

Men som sagt smaken varierar hos alla

Visa signatur

Amiga 1200 /Blizzard 1230 Mk-IV 32meg /60GB HD/

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Skulle säga osäkerheten är ett större problem vilka appar och funktioner som fungerar och kommer att fungera i framtiden.
Huawei är med ganska stor sannolikhet "windows phone 2.0" så vilka appar kommer kommer att uppdateras?
Vem orkar lägga massa tid på att försöka reda ut vad som fungerar eller inte, om man inte är en fanboy?
Kan jag använda Spotify, chromecast, youtube, Google maps, Android Auto, min bank, Netflix, hbo, plex, diverse chat appar etc idag och om en månad?
Jag har sidoladdat android auto och enda gången jag har orkat uppdatera appen är när den slutar fungera.

Varför lägga 13k på en telefon som har ett så extremt handikapp från början?
Inte ens jag som är teknikintresserad orkar hålla på med sådan skit som att sidoladda appar etc längre??

Hade Mate 40 haft ett mer rimligt pris för sina tillkortakommanden så hade den iallafall varit intressant för oss snåla.
Att den lanseras 5k över p40 hjälper inte heller.

Varför skulle inte apparna funka? För att dom inte ska funka behöver dom som ligger bakom apparna gå in och göra om dom så att dom inte funkar. Tror inte dom flesta är så sugna på att låsa ute sina användare eller låsa dom till enbart Ios och GMS.

Visa signatur

Amiga 1200 /Blizzard 1230 Mk-IV 32meg /60GB HD/

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Det verkar ju nästan som att själva verkar ha klart för er vad som är viktiga appar, bara att era kanske är mindre i antal?

Bland de populäraste apparna, så saknar Huawei fortfarande massor. Det är ett faktum. Oavsett om 99% av google play är skräp, så vill man ju fortfarande ha den 1% som är användbara - det får man inte med Huawei. Betalar man dessa priser för en telefon, så ska man kunna förvänta sig samma utbud som andra telefoner i lägre och samma prisklass.

Får man inte, säg mig vilka appar som inte funkar?
Jag kör banken, bankid, klarna, zalando, xbox, schema, bussen, spotify, ammazon, EspressoHouse, Flashscore, Insta, Facebook, Messenger, Outlook, Gmail, Postnord, SJ, Jobbapp, Twitter, Steam, Paypal, Hotels, Onkyo, Chrome. Bara nämna några av dom dagliga apparna som är igång.

Visa signatur

Amiga 1200 /Blizzard 1230 Mk-IV 32meg /60GB HD/