Nvidia Geforce RTX 3070 – mycket prestanda för pengarna

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Kristoffer:

5600 är ju fortfarande 3000 spänn för mycket. Det enda skäl att någon säger att det skulle vara billigt med 5600 för ett mellanklasskort är på grund av oligopol. Allt är relativt. Det behöver inte vara såhär dyrt. Kretsarna kostar inte 1000/st. Finns inget skäl att betala dessa hutlösa summor, utöver för få fabriker som kan få fram tillräckligt med wafers till hela världen..

Ett annat skäl är att det är såhär verkligheten ser ut sen många år tillbaka.

Sen kan man ju, som vissa här, gå runt att år efter år och inbilla sig nått annat men vad den förnekelseprocessen ska ge är högst oklart.

Köp ett 3050 vad det lider, alternativt sluta dröm.

Permalänk
Medlem

Såg techyescity testade undervolting av RTX3070. Han kom ner till att hela systemet drog 279watt mot 364watt orginal.

Han lyckades även överklocka minnet med 2GHz (1GHz DDR)

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Skrivet av ipac:

Ett annat skäl är att det är såhär verkligheten ser ut sen många år tillbaka.

Sen kan man ju, som vissa här, gå runt att år efter år och inbilla sig nått annat men vad den förnekelseprocessen ska ge är högst oklart.

Köp ett 3050 vad det lider, alternativt sluta dröm.

Det är ju precis den inställningen som driver upp priserna. Det finns för många som inte klarar av att hålla i sina pengar.

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Kristoffer:

Det är ju precis den inställningen som driver upp priserna. Det finns för många som inte klarar av att hålla i sina pengar.

Eller behöver hålla i dem. Visst är gpu dyrt, men jämfört med löner,boendekostnader, etc, så är datorer ändå en billig hobby för många.

Jag har ju inte råd, eller behov, av ett värstingkort, men 10k är inte så mycket för många.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nordinho:

Ser mycket intressant ut. Har själv börjat fundera på en uppgradering nu efter jag införskattat en 3440x1440-skärm(ultrawide) 144hz. Mitt Rtx2060 får svettas mycket mer nu haha! Datorn används egentligen uteslutande till spelande.
Men då jag är långt ifrån någon expert så undrar jag följande:

Om jag ska få en relevant överblick på prestandaindexet med min skärm, är det 1440p-siffrorna jag ska kolla på?
Kommer jag behöva byta CPU och PSU tror ni? Sitter i skrivandets stund på en Ryzen 5 2600 @3.9 och ett EVGA GQ 650.

Intressanta veckor framöver!

Kan kommentera på skärmen. Jag har samma problem så jag brukar titta på 1440p och räkna med något lägre prestanda. Att titta på 4K är inte riktigt rätt. Tror att om man räknar med c:a 25% lägre prestanda så är man hyfsat rätt ute.
Titta t.ex här:
UW1440p
Std1440p

Saknar dock denna upplösning i Sweclockers tester, men å andra sidan kan det vara lite jobbigt med massa olika upplösningar som folk kör. Har tittat på att uppgradera till Samsung Odyssey G9, men där är antalet pixlar såpass nära 4K-skärmarna att man kan använda de siffrorna som referens.

Visa signatur

Silverstone FT-02 Silver | Seasonic Platinum 1200W | Ryzen 9 5900X | MSI X570 Tomahawk | G.Skill Trident Z Neo RGB 32GB @ 3600/16/16/16/36 | ASUS TUF 3080 OC V2 | 1TB SSD WD SN850 | Noctua NH-D14 | Win 11 Professional | QPad MK-95 Pro | Logitech G903 | Acer X34P | Asus Xonar Essence STX | Beyerdynamic A1 | QPad QH-1339 | Beyerdynamic T1 | Fanatec CSWv2 + CSP | Thrustmaster Warthog | MFG Crosswind v3 | Xbox 360 | Xbox One | PS3 | PS4 | PS VITA | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

3070 ser riktigt bra ut. Men om inte AMD överraskar rejält med sin prestanda, känns det ärligt talat som att det blir att vänta med uppgradering till nästa generation ( eller om det kommer någon specialmodell emellan).
Det skulle vara för raytracing, men det känns som en onödig lyx, som ändå skulle behöva minst ett 3080 för att prestera gott.

Jag har sagt det förut och säger det igen, 1080ti är ett satans bra kort!

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Exakt! Men inlägget jag svarade på uttryckte att han gärna betalade mer för ett kort utan RGB.

Det känns isåfall ännu mer underligt att betala mer för att få färre funktioner.

Funkar ju för Apple.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Kristoffer:

5600 är ju fortfarande 3000 spänn för mycket. Det enda skäl att någon säger att det skulle vara billigt med 5600 för ett mellanklasskort är på grund av oligopol. Allt är relativt. Det behöver inte vara såhär dyrt. Kretsarna kostar inte 1000/st. Finns inget skäl att betala dessa hutlösa summor, utöver för få fabriker som kan få fram tillräckligt med wafers till hela världen..

Nvidia har rejäla marginaler på sina gaming produkter.
Historiskt har det finansierat deras satsningar på GPGPU, HPC, AI, och Automotive.
Tillverkningskostnaden på kortet borde ligga under en bra bit under $200. Men såna analyser är alltid lite missvisande eftersom de ignorerar R&D och fasta kostnader för chiptillverkning.
Lägg på marginaler för återförsäljare och svenska skatter.

Så det är nog ungefär som vanligt med Nvidias prissättning den här gången. Vad man kan reagera inför är just instegskostnaden, precis som en del gjorde vid introduktionen av AMDs nya serie CPU:er. Billigaste nya AMD CPU kostar 3300:-, billigaste nya Nvidia GPU 5500:-. Lägg på RAM, moderkort, SSD, PSU, låda, OS (och naturligtvis någonstans skärm).

Det känns lite märkligt, när en PS5 med likartad hårdvara kan köpas för under 5000:-. Även när man tar hänsyn till konsolernas royalty-modell. Känns som att undre segmenten är på väg att försvinna från självbyggarmarknaden och ersättas med utförsäljning av gamla produkter.

Men att öka prisnivåerna på en marknad är som att kissa i byxorna för att hålla sig varm - det upprätthåller eller till och med ökar vinsterna för ögonblicket, men det krymper marknaden och framför allt återväxten.

Permalänk
Medlem

Tycker det är lustigt att folk glömmer så fort. Hade det inte varit för 2xxx seriens sneda prestanda samt prissättning skulle ingen vara förvånad över 3070 pris/prestanda. Kolla t.ex. 1070 som hade ett MSRP på $380 och var snabbare än 980 Ti. Nu är folk eld och lågor över att vi får 2080 Ti prestanda för $500. Den enda slutsatsen man kan dra är att 3070 pris/prestanda är normal och att 2xxx var helt åt skogen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Funkar ju för Apple.

Funkar nog för väldigt många marknader så att det inte säljer bättre om man hänger på RGB-bling. Gamermarknaden är.... .. speciell.

Permalänk
Medlem

Kul med bra prestanda för en "billig" peng.
Meeen väntar på 3080 eller vad AMD har att erbjuda i den priskategorin.

Känner att 3070 har lite för lite att erbjuda mig som lirar i 1440p och med gärna så mycket ögongodis/fps som möjligt.Klart det skulle vara en bra uppgradering från mitt nuvarande 2070super,men tanken på att lira i 4K finns också

Så får allt vänta..

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Kristoffer:

Det är ju precis den inställningen som driver upp priserna.

Och vart leder en inställning som är helt frånkopplad från verkligheten? Förutom forum-gnäll då.

Avancerad teknik av idag (och flera år tillbaka) kostar. Som tur är så är iaf grafikkort, relativt sett, billiga ijmf med CPU:er.

Permalänk

@jonas vad sägs om ett "prestanda per krona-index" där man utgår från samlad snittprestanda över tio spel, jämfört mot pris, lanserings, eller butiks(?).
Detta skulle ju visa vilka generationer som ger mer prestanda per krona, och vilka generationer som står helt stilla.

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Skrivet av ipac:

Och vart leder en inställning som är helt frånkopplad från verkligheten? Förutom forum-gnäll då.

Avancerad teknik av idag kostar. Som tur är så är iaf grafikkort, relativt sett, billiga ijmf med CPU:er.

Vet inte jag, köpte min 6700k för strax över 3000sek för fem år sedan, vilket var top of the line på den sockeln just då. Menar du att cpu-priser också stegrat helt orimligt de senaste åren? Säg inte att man måste slanta upp över 6000 för en top of the line processor idag? Det låter ju helt sjukt i prestanda per krona. Det skulle ju innebära att cpun skulle behöva bli dubbelt så bra i singeltrådad prestanda för att inte backa i prestanda per krona. (Om man nu inte har något att vinna på fler kärnor, vilket spel sällan har)
Det känns ju inte som en uppgradering att behöva betala dubbelt så mycket för något som är dubbelt så bra. Då har det ju egentligen inte skett några förbättringar alls.

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

... det finns 2080 Ti kvar, som ligger ute för runt 15 000! Helt otroligt, för vem skulle köpa ett sånt när det kommer 3070...
De borde ju sälja ut dem för 6000 eller nåt. ...

Visst finns det många handlare som i princip aldrig sänker priset på inköpta produkter, men i just det här fallet gäller det dessutom en produkt som faktiskt finns i lager kontra produkter som kanske går att få tag på om ett par månader.
Vill jag köpa delar för att bygga en dator de närmaste dagarna kan jag glömma Ampere och kommande kort från AMD. Det är vad som går att få tag på nu som gäller vid prissättning.

Skrivet av Zargoz:

... Så tänkte min stackars kompis när han köpte 2060s för samma pengar som jag köpte mitt 5700xt.
Synd för honom att även i alla "Nvidia - The way it's meant to be played" games så springer mitt kort cirklar runt hans.
Han ville inte testa amd heller då "rtx kort" var speciellt framtagna för spel.

Jag tror det ska vara:
"Nvidia - The way you're meant to be played"...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Telf:

Pris för vem? Går inte ens att beställa FE-versioner i Sverige av något kort. Fantasipriser för varor som inte säljs och om det skulle säljas så sker det i typ 2 sekunder för att sedan aldrig mer säljas för det priset? Vilket vi har bevis på med tidigare släpp av 3080/3090.

3080 FE säljs ju dock fortfarande för 7800~.
Så du har ju inte direkt bevis för ett jota. Förutom att några AIBs hade introduktionspriser medans andra inte hade det. De var också tydliga med att detta var intropriser, och det fanns exempel på marknaden som visade hur priserna skulle se ut när intropriset försvann.

Så på vilket sätt är detta fantasipriser? Nvidia kommer fortfarande att sälja ett bestämt antal FE-kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Kristoffer:

@jonas vad sägs om ett "prestanda per krona-index" där man utgår från samlad snittprestanda över tio spel, jämfört mot pris, lanserings, eller butiks(?).
Detta skulle ju visa vilka generationer som ger mer prestanda per krona, och vilka generationer som står helt stilla.

1440p prestanda enl TechPowerUp (25 spel):

970 $329 38.7 fps (85% av RX580) => 0.118 fps/$
1070 $379 58.7 fps => 0.154 fps/$, ökning 31% relativt 970
2070 $599 83.0 fps => 0.139 fps/$, minskning 10 % relativt 1070
2070S $499 94.4 fps => 0.189 fps/$, ökning 23 % relativt 1070 (36% relativt 2070)
3070 $499 125. fps => 0.250 fps/$, ökning 50 % relativt 2070 (32% relativt 2070S)

Turing innan S är inte så kul. Men den var ju lite speciell eftersom den adderade RTX, svårt att sätta ett prestanda-värde på det (men uppenbarligen nått som många vill ha idag) samtidigt som det förstås inte var gratis att addera (annat än i "swec-drömmarnas" värld då...).

Men ja, med 3070 fick vi ett bra hopp. Men låt oss istället gnälla på hur dyrt allt blivit. Gjorde min morfar oxå.

Permalänk
Medlem

Antagligen är det ett bevis på att man håller på att bli gammal eller så är det ett bevis på att man inte spelar så mycket längre. Men jag har svårt att tycka att ett grafikkort som kostar 6kkr är ett bra värde. Jag har hankat mig fram på grafikkort i < 2500kr klassen och det kommer jag fortsätta med

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Kristoffer:

@jonas vad sägs om ett "prestanda per krona-index" där man utgår från samlad snittprestanda över tio spel, jämfört mot pris, lanserings, eller butiks(?).
Detta skulle ju visa vilka generationer som ger mer prestanda per krona, och vilka generationer som står helt stilla.

Gissar att du menade @JonasT?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Jag tror det ska vara:
"Nvidia - The way you're meant to be played"...

Haha

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Kristoffer:

Menar du att cpu-priser också stegrat helt orimligt de senaste åren?

Orimligt senaste åren? 3070 (och troligen kommande 3060Ti) är väldigt rimligt prissatt ijmf med 1070 och 970 så där har du helt enkelt fel.

Om man tittar på det som kostar, dvs innehållet, och inte bara namnet som folk ofta här gör för att de inte begriper bättre.

Menade att i en CPU får man ofta inte så mkt innehåll (elektronik, det som kostar nått) för pengarna, ijmf med ett grafikkort. Så i den mån borde CPU:er vara billigare.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ipac:

Orimligt senaste åren? 3070 (och troligen kommande 3060Ti) är väldigt rimligt prissatt ijmf med 1070 och 970 så där har du helt enkelt fel.

Om man tittar på det som kostar, dvs innehållet, och inte bara namnet som folk ofta här gör för att de inte begriper bättre.

Menade att i en CPU får man ofta inte så mkt innehåll (elektronik, det som kostar nått) för pengarna, ijmf med ett grafikkort. Så i den mån borde CPU:er vara billigare.

Eller såhär.
3070 (och troligen kommande 3060Ti) är väldigt orimligt prissatt ijmf med 1070 och 970 så där har du helt enkelt fel.

Ja, nu tycker jag väl kanske inte just så utan det är ett förtydligande om att det rör sig om en subjektiv bedömning. I båda fallen. Det går att tycka olika här ;).

Det man kan konstatera är att man alltid har fått mer prestanda per krona för elektronik. Däremot har priserna för prissegmentet inte alltid dubblats på 5 år. Det har alltså gått att få mer för samma peng (ja, även med större prestandahopp ibland) utan stora prisökningar i segmentet tidigare. Nu ser vi även tydliga prisökningar.
Det behöver inte vara fel. Jag förstår din ståndpunkt.
Men det kanske inte är så konstigt att kraftiga prisökningar inte tas emot med entusiasm av alla.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av Nordinho:

Ser mycket intressant ut. Har själv börjat fundera på en uppgradering nu efter jag införskattat en 3440x1440-skärm(ultrawide) 144hz. Mitt Rtx2060 får svettas mycket mer nu haha! Datorn används egentligen uteslutande till spelande.
Men då jag är långt ifrån någon expert så undrar jag följande:

Om jag ska få en relevant överblick på prestandaindexet med min skärm, är det 1440p-siffrorna jag ska kolla på?
Kommer jag behöva byta CPU och PSU tror ni? Sitter i skrivandets stund på en Ryzen 5 2600 @3.9 och ett EVGA GQ 650.

Intressanta veckor framöver!

Skrivet av Youjimbo:

Kan kommentera på skärmen. Jag har samma problem så jag brukar titta på 1440p och räkna med något lägre prestanda. Att titta på 4K är inte riktigt rätt. Tror att om man räknar med c:a 25% lägre prestanda så är man hyfsat rätt ute.
Titta t.ex här:
UW1440p
Std1440p

Saknar dock denna upplösning i Sweclockers tester, men å andra sidan kan det vara lite jobbigt med massa olika upplösningar som folk kör. Har tittat på att uppgradera till Samsung Odyssey G9, men där är antalet pixlar såpass nära 4K-skärmarna att man kan använda de siffrorna som referens.

Jag gjorde faktiskt ett snabbtest med en ultrabred-skärm tidigare i år, just för att kunna se var prestandan hamnar. Innan det hade vi alltid sagt "mellan 1440p och 4K" utan att ha bevis för det, nu har vi det

https://www.sweclockers.com/test/29428-snabbtest-spelprestand...

Permalänk
Medlem

Jag ser att Proshop har några lanseringserbjudanden på RTX 3070, men kan inte se att det finns på Webhallen/Inet i alla fall...?
https://www.proshop.se/Grafikkort/ASUS-GeForce-RTX-3070-TUF-O...
https://www.proshop.se/Grafikkort/ASUS-GeForce-RTX-3070-DUAL-...

Är detta något vi kan förvänta oss att se hos våra lokala handlare också? Handlar ju hellre från Sverige än från Danmark...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Ja, nu tycker jag väl kanske inte just så utan det är ett förtydligande om att det rör sig om en subjektiv bedömning. I båda fallen. Det går att tycka olika här ;).

Där har du helt fel, det är ingen subjektiv bedömning. Att användandet av dyrare elektronik-komponenter ger ett högre utpris till kund är helt självklart och allt annat än orimligt.

Däremot så är det orimligt att sitta och förvänta sig att tillverkarna ska bjussa på mellanskillnaden. Men det är rätt ofta man ser det här på Swec. Man önskar sig mkt men det ska fan inte kosta nått - det är, om nått, orimligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Där har du helt fel, det är ingen subjektiv bedömning. Att användandet av dyrare elektronik-komponenter ger ett högre utpris till kund är helt självklart och allt annat än orimligt.

Däremot så är det orimligt att sitta och förvänta sig att tillverkarna ska bjussa på mellanskillnaden. Men det är rätt ofta man ser det här på Swec. Man önskar sig mkt men det ska fan inte kosta nått - det är, om nått, orimligt.

Nvidia har en total marginal på ca 65% på korten, det betyder alltså att de kostar ca 1/3 av sitt pris att tillverka enligt en ren chansning... förr hade de lägre marginaler. 3070 skulle gå att sälja för 4000kr. Kortet är ju helt jämförbart med 5600/5700 från AMD i rena kostnader förutom en något dyrare GPU

Permalänk
Skrivet av Simonbhehe:

Har vi någon info på när reviewsen på tredjepartskorten kommer? Kommer dem innan release eller man får köpa i blindo tro? 🤔

Kommer i samband med releasen imorgon.

Visa signatur

Asrock Z490M-ITX/ac | i5 10600 | RTX 2060 FE | 16GB DDR4-3200 | Corsair SF450 | A-DATA SP900 128GB | Samsung 970 EVO 500GB | Noctua NH-L9i | Kolink Rocket

Permalänk
Medlem

Tack för en bra recension!

Sen så tycker jag att det är missvisande att säga att kortet kostar 499 dollar, och att det är första RTX 3000-kortet under 6000kr. Det finns ju i dagsläget inte ett enda kort under 6000kr. De flesta kort verkar gå mot 6500kr minst, och redan på förhand har det meddelats om att tillgången är dålig. Priserna lär väl gå mot 7000kr, speciellt om AMD inte lyckas leverera.

Samtidigt som jag är väldigt kritisk mot Nvidias marknadsföring, lanseringar och priskupper så måste jag också säga att det är trevligt att prestanda/krona ändå är på väg uppåt igen, i jämförelse med Turing.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nekrol:

3080 FE säljs ju dock fortfarande för 7800~.
Så du har ju inte direkt bevis för ett jota. Förutom att några AIBs hade introduktionspriser medans andra inte hade det. De var också tydliga med att detta var intropriser, och det fanns exempel på marknaden som visade hur priserna skulle se ut när intropriset försvann.

Så på vilket sätt är detta fantasipriser? Nvidia kommer fortfarande att sälja ett bestämt antal FE-kort.

Så du har missat att FE inte går att köpa i Europa sen ett par veckor tillbaka? Butiken är stängd. Swec har frågat Nvidia som kan/vill inte ge några besked.

Enda sättet att köpa FE är på kedjan Best Buy i USA eller av scalpers på Ebay för dubbla priset.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Nvidia har en total marginal på ca 65% på korten, det betyder alltså att de kostar ca 1/3 av sitt pris att tillverka enligt en ren chansning... förr hade de lägre marginaler.

Inte alls säkert.
Det kort från "förr" som är mest likt 3070 är GTX 980.

980 - 398 mm2 (100% nyttjande), 28 nm, 256 bit buss och 8 stycken GDDR5 minnesmoduler - $549
3070 - 392 mm2 (96% nyttjande), 8 nm, 256 bit buss och 8 stycken GDDR6 minnesmoduler - $499

Var är den orimliga prisökningen?

Citat:

Kortet är ju helt jämförbart med 5600/5700 från AMD i rena kostnader förutom en något dyrare GPU

Dvs det är inte alls jämförbart med 5600/5700. Däremot kommer det nog komma ett GA106-kort som är mer jämförbart som nog kommer kosta som 5600/5700, eventuellt billigare.